Sök:

Target Costing i medelstora tillverkande industriföretag?


Dagens marknad tillåter inte många misstag. Produkter och tjänster måste möta kundernas behov för att bli framgångsrika. Produktutveckling måste därför primärt vara driven av kundernas behov hellre än av teknologiska möjligheter. Target Costing är en teknik för att strategiskt leda företag till framtida vinst. Genom att göra en uppskattning av det framtida försäljningspriset på en föreslagen produkt och därefter subtrahera den vinst man vill uppnå kan företaget räkna fram sin Target Cost. Målet är sedan att utveckla produkten så att den tillfredställer kunderna och att kunna tillverka den till den framräknade målkostnaden. Processen tillämpas framför allt av stora tillverkande företag. Det finns skillnader i företagens möjligheter att använda Target Costing beroende på var i försörjningskedjan det befinner sig. Den starka marknadskopplingen i Target Costing gör att ett företag som är underleverantör och befinner sig längre in på värdekedjan inte har samma förutsättningar att kontrollera marknaden som en slutproducent. Vi har i vår studie valt att genom en fallstudie på tre medelstora tillverkande företag. Där ett av företagen är en underleverantör, Hydrauto och de andra två är slutproducenter, Alimak och Brokk. Syftet var att identifiera vilka hinder och möjligheter det finns bland medelstora tillverkande företag att tillämpa Target Costing och om det finns skillnader i dessa beroende på var i värdekedjan företaget befinner sig. Kännetecknas företaget av många nyintroduktioner och korta produktlivscyklar är detta ett starkt skäl för företaget att använda sig av Target Costing. Långa produktlivscyklar och få nyintroduktioner utgör ett hinder för att använda sig av Target Costing samtidigt som det största hindret för Target Costing i ett medelstort företag är dess begränsade resurser som till exempel en liten försäljningsavdelning. Möjligheten att använda sig av Target Costing påverkas även av vart i värdekedjan företaget befinner sig. För företag tidigt i värdekedjan ökar hindren för att använda sig av Target Costing.

Författare

Johan Granlund Janne Mustonen

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..