Sök:

Sökresultat:

1274 Uppsatser om Miljövision - Sida 1 av 85

Motst?nd och subjektskapande p? kvinnof?ngelset ?Stampen? under tidsperioderna 1885?1895 och 1896?1909

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

N?R REGELF?LJARNA BRYTER MOT REGLERNA En processp?rande studie om orsakerna till Sveriges bristande praktiska efterlevnad av EU:s avloppsdirektiv

Milj?omr?det har sedan 1970-talet blivit ett att allt viktigare politikomr?de inom den Europeiska unionen (EU). En f?ruts?ttning f?r att EU:s ambiti?sa milj?politik ska realiseras ?r att medlemsstaterna s?kerst?ller att nationella akt?rer i praktiken implementerar milj?lagstiftningen. Den Europeiska kommissionens officiella statistik visar dock att det finns problem i den praktiska implementeringen av EU:s milj?lagstiftning.

Den moderna organisationen i en f?r?nderlig milj? - En kvalitativ fallstudie av ett f?r?ndringsarbete i en svensk nischbank

I en tid d?r samh?llet st?ndigt f?r?ndras och utvecklas har banksektorn f?tt m?ta nya krav och f?rv?ntningar fr?n marknaden. Efterfr?gan p? digitala l?sningar, tekniska innovationer och nya kundbeteenden ?r saker svenska banker beh?vt anpassa sig till under senare ?r. I ett f?r?ndringsklimat kan akt?rer i banksektorn beh?va genomf?ra strategiska f?r?ndringsarbeten f?r att forts?tta f?lja utvecklingen och den r?dande efterfr?gan.

From elevator pitch to organizational vision - How does the personal idea become an outspoken organizational vision?

The purpose of this dissertation is to create an understanding of how a personal idea in the mind of an entrepreneur becomes an outspoken vision in one biotech company. More specifically, for what purpose the vision is used at different stages, how it is communicated, its content and what impact previous visions have on future vision work and in order to reach a deeper understanding of how vision develops over time and how it is used we have employed a qualitative approach based on a case study. The theoretical framework starts with the concept of vision and related concepts. Furthermore, the entrepreneur?s and manager?s usage of vision is examined.

Visionen & Entreprenören : Framtiden för det framgÄngsrika entreprenörsföretaget

Leaders have many tools in their toolbox when it comes to managing their firms, assuring that they are moving in the right direction. One of these tools is vision. Vision can be a powerful tool for steering a company. But to be able to use it fully, you must also understand how vision is best conveyed to employees and followers. If you understand the vision as a tool, you can fully utilize it.

FrÄn ord till handling- spridning och förankring av en vision

Problem: Hur kan en organisation arbeta för att individerna i organisationen ska ta till sig den uttalade visionen pÄ ett sÄdant sÀtt att den faktiskt pÄverkar det dagliga arbetet? Syfte: VÄrt syfte Àr att undersöka vilka faktorer som pÄverkar spridningen och förankringen av visionen hos medarbetarna i organisationen Metod: Studien baseras pÄ djupintervjuer med respondenter pÄ tvÄ fallföretag, Bilen AB och Ljuset AB. Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsmetod för att belysa begreppet vision. Resultat: Det gÄr att spÄra en vision i en organisation utifrÄn den metod vi har valt. En vision har ingen kraft i sig sjÀlv, utan mÄste ges liv av företagsledningen.

"Det florerar av klyschor" : hur blir en vision organisationens vision?

Klyschor anvĂ€nts flitigt inom olika sammanhang och kan pĂ„ mĂ„nga vis bĂ„de förstĂ€rka sĂ„vĂ€l som förlöjliga en kĂ€nsla. Sett ur ett organisatoriskt perspektiv kan ett överdrivet nyttjande av dessa stjĂ€lpa organisationen. Å andra sidan kan en tydlig vision svetsa samman medarbetarna och dĂ€rigenom skapa en vĂ€lmĂ„ende organisation.Denna uppsats skildrar hur en vision blir organisationens vision. Ämnet Ă€r omfattande och vi har dĂ€rför valt att beskriva problematiken utifrĂ„n en fallstudie pĂ„ konsultföretaget HiQ SkĂ„ne AB. Uppsatsen baseras pĂ„ en observation, vilken lade grunden för fem kvalitativa intervjuer.En vision kan spridas pĂ„ en rad olika vis dĂ€r kommunikation fungerar som ett verktyg.

Hur en entreprenör kommunicerar sin vision : En kvalitativ studie genomförd inom privat förskoleverksamhet

The purpose of this thesis is to describe how an entrepreneur and leader, transmits a vision through communication. Furthermore what kind of feedback the leader finds that he/she acquire. We want to study how entrepreneurship and leadership appears at a private preschool and how the entrepreneur and leader use it to communicate his/her vision.This thesis is based on qualitative method using one in-depth interview with CEO at Helianthus AB, documents and one observation at a parental meeting. The theories of which this study is based on consist of entrepreneurship, transformational and transactional leadership, vision and communication. The theories used in this thesis regard entrepreneurship, transformational and transactional leadership, vision and communication.Our study strengthened the assumption that our respondent is an entrepreneur and leader according to chosen theories.

"Se mig för hÀr Àr jag..." : Pedagogers syn pÄ synsinnets betydelse för barns utveckling och lÀrande i förskolan.

AbstractThe signification of the eyesight for children?s development and learning- how do pedagogues support and stimulate children with defective vision in their development and learning in pre-school?These issues are based on my purpose of the field survey investigations, where I have interviewed three pedagogues and also performed an observation.My main conclusion and results describe that the vision is the high-powered engine in children?s development and learning. It also tells us that those around the children are very important for optimum development and learning, especially when it comes to supporting and stimulating children with defective vision in their necessities. Our other senses are a compensation to make it easier for children with defective visions in their lives. But all our senses are equally important for children with defective vision as they are for seeing children in their development and learning with their whole body in pre-school.Keywords:Eyesight, children with defective vision, development and learning in pre-school, pedagogues, pedagogical support and stimulation.

IdrottslÀrares syn pÄ friluftslivsundervisningen i skolan

Friluftsliv tÀcker en stor del av det centrala innehÄllet i Lgr11 i Àmnet idrott och hÀlsa. Syftet med undersökningen Àr att fÄ en bild av idrottslÀrarnas syn pÄ, och vision med friluftsverksamheten i skolan, hur den egentligen ser ut samt vad lÀrarna anser behövs för att visionerna ska uppfyllas. FrÄgestÀllningarna Àr dÀrför: Hur uppfattar lÀrarna att friluftsundervisningen ser ut i skolan idag? Vad Àr lÀrarnas vision av friluftsundervisningen? Vad behövs enligt lÀrarna göras för att visionerna ska uppfyllas?Undersökningen har genomförts genom fyra semistrukturerade intervjuer med idrottslÀrare som arbetar pÄ högstadiet. Dessa har sedan transkriberats och analyserats.

En ledande vision - En kvalitativ fallstudie av hur Helsingborgsfestivalen arbetar inom ramen för city branding.

Uppsatsen behandlar Àmnet city branding, dÀr undersökningen har för avsikt att bidra till en djupare förstÄelse för en mindre del inom denna varumÀrkesskapande process. Genom att sammanföra befintliga teorier inom Àmnet city branding presenterar vi en ny teoretisk modell som framhÄller betydelsen av att en stads styrande aktör överför sin uttalade vision, vÀrden och framtidsplaner till dess sub-brands. Detta för att kommunicera ett enat budskap, dÄ sub-brands utgör en del i styrande aktörers varumÀrkespositionering. Den nya teoretiska modellen tydliggör förhÄllandet mellan varumÀrkesidentitet och varumÀrkespositionering genom det vidgade begreppet ledande vision, som i komplexiteten inom citybrandingprocessen kan fungera som ett styrverktyg. Fallstudien utgÄr frÄn staden Helsingborg, dÀr vi undersöker hur Helsingborgs Stads kommun som en styrande aktör överför sin ledande vision, innefattande uttalad vision, vÀrden och framtidsplaner, till dess sub-brand Helsingborgsfestivalen.

Vision och Verklighet : I globala organisationer med fokus pÄ operativa enheter

The purpose of this study is to contribute to a better understanding of how visions could be applied in subsidiaries and similar sub organisations of global enterprises. With increasing globalisation it becomes more difficult to work in accordance to same standards and towards a common and unifying interest. The study has a qualitative and deductive approach and is based on interviews with three global subsidiaries with some hundred people employed each.Conclusions are that the subsidiaries visions have to be based on a guiding philosophy issued by their mother entities and it is the responsibility of the sub organisation to develop a tangible image with a local vision, mission and strategy with targets requiring feedback. Sustainable strategies cannot be issued without a vision describing where the organisation want be in the future. Otherwise they will not come very far until they have to make a restart with a new strategy and they will never be a market leader..

Masterplan för svetsavdelning : Förstudie

Det hÀr examensprojektet har utförts pÄ Volvo CE, Hauler & Loader Division, Arvika. Projektet ingick som ett avslutande moment i maskiningenjörsprogrammet vidKarlstads universitet. Volvo i Arvika tillverkar hjullastare vilket man har gjort sedan mitten av 60-talet. Fabriken har idag ca 1150 anstÀllda som tillsammans levererar över 6000 hjullastare per Är.Produktionsvolymen i Arvikafabriken ökar allt mer vilket medför att ett behov av mÄnga investeringar för att klara denna volymtillvÀxt har uppstÄtt. Den huvudsakliga tillverkningen pÄ svetsavdelningen bestÄr av fram- och bakramstillverkning.

Vision och verklighet - En analys av jÀmstÀlldhetsimplementering

This thesis treats the question of how a political vision is given a concrete form. The Swedish government has defined a view of gender inequality. To change the subordination of women national goals have been established. These give guidelines to the different parts of the administration. The primary scope of this thesis is to analyse the conditions for the implementation of these goals in two parts of the administration, the county administrative board and the local municipal authority.

Marknadsföring av folkbibliotek ? om fyra folkbibliotek i Kalmar lÀn pÄ vÀg mot visionen att bli Sveriges bÀsta biblioteksregion Är 2010

The aim of this BachelorÂŽs thesis is to describe the phenomenon ofmarketing. Four public libraries in the County of Kalmar have beenstudied in the aim to obtain information on their current marketingin the autumn of 2004, as well as their view of marketing and itssignification in connection to a vision that the Regional Library inKalmar has established. The vision is that the County of Kalmar isgoing to be the best Region of Libraries in Sweden in the year of2010. Target markets for the vision is the general public, studentsand entrepreneurs. The study has done a landing at an early stage ofthe vision, the starting point of which was in the year of 2001.

1 NĂ€sta sida ->