Sök:

Sökresultat:

1351 Uppsatser om Miljövision - Sida 2 av 91

IdrottslÀrares syn pÄ friluftslivsundervisningen i skolan

Friluftsliv tÀcker en stor del av det centrala innehÄllet i Lgr11 i Àmnet idrott och hÀlsa. Syftet med undersökningen Àr att fÄ en bild av idrottslÀrarnas syn pÄ, och vision med friluftsverksamheten i skolan, hur den egentligen ser ut samt vad lÀrarna anser behövs för att visionerna ska uppfyllas. FrÄgestÀllningarna Àr dÀrför: Hur uppfattar lÀrarna att friluftsundervisningen ser ut i skolan idag? Vad Àr lÀrarnas vision av friluftsundervisningen? Vad behövs enligt lÀrarna göras för att visionerna ska uppfyllas?Undersökningen har genomförts genom fyra semistrukturerade intervjuer med idrottslÀrare som arbetar pÄ högstadiet. Dessa har sedan transkriberats och analyserats.

En inkluderande milj? som bygger p? delaktighet och inflytande.

Fritidshemmet ?r en plats som ska utg? fr?n barns intressen och ge m?jlighet till inflytande. Syftet med det h?r arbetet ?r att unders?ka vilka strategier som personal p? fritidshemmet anv?nder f?r att l?ta barn ta plats och involveras i olika beslutsfattande i fritidshemmets verksamhet. Olika tillv?gag?ngss?tt kommer att unders?kas d?r barns ?sikter fr?mjas och tillvaratas f?r att skapa en inkluderande milj?. Syftet inneh?ller ?ven faktorer som p?verkar personalens arbete med deltagande och inflytande.

En ledande vision - En kvalitativ fallstudie av hur Helsingborgsfestivalen arbetar inom ramen för city branding.

Uppsatsen behandlar Àmnet city branding, dÀr undersökningen har för avsikt att bidra till en djupare förstÄelse för en mindre del inom denna varumÀrkesskapande process. Genom att sammanföra befintliga teorier inom Àmnet city branding presenterar vi en ny teoretisk modell som framhÄller betydelsen av att en stads styrande aktör överför sin uttalade vision, vÀrden och framtidsplaner till dess sub-brands. Detta för att kommunicera ett enat budskap, dÄ sub-brands utgör en del i styrande aktörers varumÀrkespositionering. Den nya teoretiska modellen tydliggör förhÄllandet mellan varumÀrkesidentitet och varumÀrkespositionering genom det vidgade begreppet ledande vision, som i komplexiteten inom citybrandingprocessen kan fungera som ett styrverktyg. Fallstudien utgÄr frÄn staden Helsingborg, dÀr vi undersöker hur Helsingborgs Stads kommun som en styrande aktör överför sin ledande vision, innefattande uttalad vision, vÀrden och framtidsplaner, till dess sub-brand Helsingborgsfestivalen.

Vision och Verklighet : I globala organisationer med fokus pÄ operativa enheter

The purpose of this study is to contribute to a better understanding of how visions could be applied in subsidiaries and similar sub organisations of global enterprises. With increasing globalisation it becomes more difficult to work in accordance to same standards and towards a common and unifying interest. The study has a qualitative and deductive approach and is based on interviews with three global subsidiaries with some hundred people employed each.Conclusions are that the subsidiaries visions have to be based on a guiding philosophy issued by their mother entities and it is the responsibility of the sub organisation to develop a tangible image with a local vision, mission and strategy with targets requiring feedback. Sustainable strategies cannot be issued without a vision describing where the organisation want be in the future. Otherwise they will not come very far until they have to make a restart with a new strategy and they will never be a market leader..

DIN INSATS G?R SKILLNAD Legitimeringsanalys av kommuners kommunikation kring matavfall

Syftet med studien ?r att unders?ka tio kommuners broschyrer och tre kampanjfilmer som handlar om utsortering av matavfall. Med hj?lp av van Leeuwens (2007) legitimeringsmodell unders?ks vilka legitimeringsstrategier kommuner anv?nder sig av f?r att f? inv?nare att sortera sitt matavfall. Resultatet visar att de vanligaste legitimeringsstrategierna ?r moralisk v?rdering och rationalisering.

Vad hindrar god kommunikation p? operationssalen? - en strukturerad litteratur?versikt

Bakgrund: Kirurgi ?r ett omr?de som inneb?r h?g risk f?r olyckor och v?rdskador. I operationssalens h?gteknologiska och utmanade milj? m?ste ett flertal professioner med olika utbildning och ansvarsomr?den samarbeta effektivt. Kommunikationen ?r en av de viktigaste faktorerna f?r ett gott interprofessionellt samarbete.

Vision och verklighet - En analys av jÀmstÀlldhetsimplementering

This thesis treats the question of how a political vision is given a concrete form. The Swedish government has defined a view of gender inequality. To change the subordination of women national goals have been established. These give guidelines to the different parts of the administration. The primary scope of this thesis is to analyse the conditions for the implementation of these goals in two parts of the administration, the county administrative board and the local municipal authority.

Marknadsföring av folkbibliotek ? om fyra folkbibliotek i Kalmar lÀn pÄ vÀg mot visionen att bli Sveriges bÀsta biblioteksregion Är 2010

The aim of this BachelorÂŽs thesis is to describe the phenomenon ofmarketing. Four public libraries in the County of Kalmar have beenstudied in the aim to obtain information on their current marketingin the autumn of 2004, as well as their view of marketing and itssignification in connection to a vision that the Regional Library inKalmar has established. The vision is that the County of Kalmar isgoing to be the best Region of Libraries in Sweden in the year of2010. Target markets for the vision is the general public, studentsand entrepreneurs. The study has done a landing at an early stage ofthe vision, the starting point of which was in the year of 2001.

Visioner och emfaser i naturvetenskaplig undervisning : En kvalitativ studie om hur en lÀrare uttrycker ambitioner kring naturvetenskaplig undervisnig och hur dessa tar sig uttryck i praktiken

This study examines a primary school teacher?s ambitions within science education and how those ambitions manifest in the classroom. This is being examined by interview with the mentioned teacher and by observations as a participant within four of the teacher?s science classes. The results of this study is categorized and analyzed with assistance of scientific literacy, vision I and vision II, fundamental scientific literacy and Roberts? curriculum emphases.

Ökad kommunikation med balanserat styrkort: en fallstudie i kommunal verksamhet

För att nÄ en önskad vision sÄ behöver en organisation, sÄ Àven kommuner, styra med strategier mot mÄl. För att styrningen ska fungera och nÄ alla medlemmar i organisationen krÀvs kommunikation av vision, strategi, mÄl, och budget. I vÄr uppsats definierar vi kommunikation som dubbelriktad kommunikation dÀr sÀndaren av ett meddelande fÄr nÄgon sorts respons av mottagaren att meddelandet kommit fram och hur det uppfattats. Vi har i denna uppsats analyserat om balanserat styrkort förÀndrat kommunikationen av innebörden med vision, strategi, mÄl, och budget i offentlig verksamhet. VÄrt valda undersökningsobjekt, LuleÄ kommun, Àr intressant dÀrför att de har en tydlig, politiskt vald vision, vision 2010.

NASA pÄ Nya Àventyr i rymden : Populariseringen av den amerikanska visionen om rymden

The purpose of this thesis is to bring forward and discuss the American vision for space exploration found at NASA's homepage, how the vision is popularised and why. NASA's homepage is analyzed as popularized science and the theoretical perspective emanates from the field of popular science and especially the work of Johan KĂ€rnfelt. The historical reference is made up by Howard E McCurdy and he's thoughts about space and the American imagination. The analysis is based on a number of documents that popularize the vision for space exploration and is intended for the public. These documents describe the future plan for NASA and US space exploration..

N?R DR?MMEN OM ETT BARN G?R F?RLORAT - En litteraturstudie om hur sjuksk?terskan kan m?ta kvinnans behov av omv?rdnad vid tidig graviditetsf?rlust

Bakgrund: Tidig graviditetsf?rlust ?r en vanlig men ofta tabubelagd h?ndelse som kan medf?ra djup sorg, skuld och oro hos drabbade kvinnor. De har ofta ett stort behov av emotionellt st?d, tydlig information och ett empatiskt bem?tande fr?n sjuksk?terskan. Detta st?ller h?ga krav p? personcentrerad omv?rdnad.

Solcellsanl?ggningar p? landsbygden, vad s?ger lokalbefolkningen? En studie om lokalbefolkningens uppfattningar av solcellsanl?ggningar

I samband med en ?kad efterfr?gan och st?rre behov av fossilfri energi kommer storskaliga solcellsanl?ggningar p? mark att spela en allt viktigare roll. Samtidigt kr?vs ett h?nsynstagande till lokalbefolkningen som f?r anl?ggningen placerad i sin n?rhet. Tidigare forskning har visat att b?de ekonomiska, sociala och milj?m?ssiga aspekter g?r att koppla till n?rboendes acceptans.

PlatskÀnslan pÄ en innergÄrd i Göteborg - En jÀmförelse mellan planerarnas vision och de boendes uppfattning

This case study, ?The sense of place in a courtyard in Gothenburg?, examines whether the city planners? vision correspond to the residents? perception regarding the sense of place and the physical environment in a courtyard in Gothenburg. By carrying out a questionnaire survey, the inhabitants? perception has been explicated, which we have then compared to the total vision for the design of the courtyard that we have gathered from doing interviews with the planning executive, the developer and the landscape architect as well as reviewing the development plan. The study has shown that the vision coincides relatively well with the residents? perception, but it differenciates when it comes to social aspects.

FrÄn vision till medarbetare : En kvalitativ studie om hur medarbetare inom Halmstads kommun anvÀnder visionen Halmstad 2020 i sitt arbete

Denna studie Àr en kvalitativ undersökning som syftar till att undersöka hur de anstÀllda inom Halmstads kommun anvÀnder sig av visionen ? Halmstad 2020 och vÀrdegrunderna den vilar pÄ i sitt arbete. För att analysera det empiriska materialet har vi anvÀnt oss av teorier om kommunikation, vÀrdebaserat och expressivt ledarskap, ledarskap i politiskt styrda organisationen samt Human Resources. Totalt har vi genomfört tvÄ informantintervjuer, samt tio intervjuer inom tvÄ olika förvaltningar i kommunen. Vi har Àven tagit del av olika dokument som har legat till grund för vÄr studie.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->