Sök:

Sökresultat:

54 Uppsatser om Kundbehov - Sida 1 av 4

Skottsystem för PX-separatorer : Konceptstudie: nya typer av torra och snabba skott

Det här examensarbetet är en konceptstudie om nya typer av torra och snabba skottsystem isamarbete med Alfa Laval Tumba AB. Företaget tillverkar centrifugalseparatorer för avskiljningoch rening av olika vätskor. Slam som bildas av föroreningar i processen avlägsnas ut urseparatorns dubbelkoniga periferi med hjälp av ett hydraliskt vattenbaserat skottsystem.Syftet med arbetet har varit att utveckla snabbare och exaktare skottsystemlösningar med mindrevattenförbrukning.För att definiera befintliga problem med dagens system har en förstudie med kartläggning avKundbehov och konkurrensanalys genomförts. Studien har påvisat att det finns ett behov avframförallt snabba och repeterbara skott.Examensarbetet presenterar en rad konceptlösningar till problemet. En lösning är baserad på ettvolymstyrt skottsystem med runtgående ringspalt.

Kvalitetssäkring i produktion Från identifiering till verifiering av kundbehov

Detta examensarbete ämnar att undersöka samt föreslå hur kvalitetssäkring kan utföras för att införliva kundens behov och intresse till en färdig produkt som kunden vill köpa. Syftet är att skapa en fördjupad kunskapsbild kring kvalitetssäkring för företag. Utförandet sker genom en kvalitativ metodprocess i form av en fallstudie för att studera, analysera och beskriva fenomenet. Det är av intresse eftersom krav på kvalitet ständigt ökar då nya tekniska lösningar tillkommer och nya former av affärsverksamheter uppstår. Kunder kräver produkter med bättre kvalitet, lägre pris, bättre prestanda och allt detta till en ständigt minskad leveranstid.

Bankers strategier - samma tjänster men olika företag

Syfte: Syftet med denna studie är att beskriva, analysera och jämföra vad svenska banker med olika storlek väljer för strategier för att möta framtidens Kundbehov med utgångspunkt från dess historia, konkurrenssituation och teknologiska utveckling. Metod: Vi har använt oss av en kvalitativ metod med ett abduktivt angreppssätt. Vår empiri har samlats in genom litteratur och genom intervjuer med de olika bankerna. Teoretiska perspektiv: Vi har använt oss av teorier som visar på vilka faktorer som har gjort att bankmarknaden har utvecklats som den har gjort. Därefter har vi gått djupare in på hur de olika bankernas strategier har uppkommit och slutligen bygger vår teoridel på hur de olika bankerna kan möta sina kunder på marknaden.

Utveckling av tidningsställ

Detta examensarbete har genomförts med inredningsföretaget Butikskonsult som uppdragsgivare. Butikskonsult har ett behov av att utveckla tidningsställ som exponeringsutrustning för att erbjuda lönsammare inredningslösningar, då tidskrifter för närvarande är lågfrekventa varugrupper. Vid framtagandet av konceptförslag på tidningsställ har fokus varit på köptillfället av tidskrifter. Syftet var att uppfylla butiksägarens behov samt att påkalla konsumenternas uppmärksamhet, och därmed kunna generera ökad lönsamhet.Med hjälp av litteraturstudier har kunskap samlats kring relevanta teorier såsom designprojekt, människans ergonomiska möjligheter och begränsningar, konsumentbeteende, åtgärder i butik samt förståelse för Kundbehov. Metoder för genomförandet har valts utifrån teorierna.

Kvalitetssäkring av monteringsmoment vid Fasta Motorers F11-montering utifrån en process-, felläges- och effektanalys

I detta examensarbete har möjligheten att kvalitetssäkra en monteringsbana vid Parker Hannifin Manufacturing Sweden AB:s anläggning i Trollhättan utretts. Syftet med studien var att förbättra kvalitetssäkringen vid Fasta Motorers F11-montering och arbetet baserades på en tidigare utarbetad felläges- och effektanalys. För att styrka kundperspektivet genomfördes en undersökning av vad kunderna reklamerar, i form av PQP-anmälningar samt NCMR-rapporter.Genom att därefter identifiera kritiska monteringsmoment i felläges- och effektanalysen, PQP-anmälningar och NCMR-rapporter, var en prioritering möjlig att utföra. Prioriteringen resulterade i att feltyperna felvridet lagerhus, felplock av material samt kuggfel ansågs vara de mest kritiska att kvalitetssäkra.Målet med arbetet var att reducera det totala risktalsvärdet, vilket var möjligt genom en konceptgenerering samt ett konceptval för de specifika prioriteringarna. I samband med konceptgenereringen undersöktes, genom intervjuer med berörd personal, specifika Kundbehov.

Drivkrafter bakom strategisk affärsutveckling : Hur skapas framåtblickande och flexibla företag?

Bakgrund: Att förstå grunderna till företags strategiska handlande har blivit ett omfattande forskningsområde. Vissa forskare är av åsikten att företag bör vara marknadsorienterade, vilket innebär att de styrs av marknaden, medan andra anser att företagens egna kompetenser bör avgöra hur de ska agera. Mot bakgrund av detta undersöks i denna studie hur teleoperatörer handlar strategiskt, samt hur de går tillväga för att skapa flexibilitet. Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka vad som karaktäriserar marknads- respektive resursorienterade företag, samt vilka skillnader som finns i deras sätt att skapa strategisk flexibilitet. Avgränsningar: I denna uppsats studeras svenska teleoperatörer som verkar inom både fast och mobil telefoni.

Värdeflödesanalys av 9000E - serien diskbänkblandare hos FM
Mattsson AB

FM Mattsson är norra Europas ledande tillverkar av vattenarmaturer och lanserade i början av 2008 en ny produktserie, 9000E, där E står för ECOSAFE. Vid framtagningen av denna blandarserie har man designat produkten med material utifrån en miljösynpunkt, därav namnet ECOSAFE. Man har vid FMM upptäckt att ledtiden för Köksblandaren i 9000E-serien är för lång för att kunna möta ett ökande Kundbehov och ökad konkurens. Man vill därför genomföra en värdeflödesanalys för köksblandarna för att undersöka varför ledtiden blir så lång och om den går att korta ner för att få en ökad produktionstakt. Huvudmålet med projektet har varit att ta fram ett förslag som ger en reducerad ledtid med >30% samt ge rekommendationer för hur detta ska genomföras.

Utvecklad värdeflödesanalys för produktutveckling inom industriellt byggande: En fallstudie på BAC Såg och Hyvleri

Inom byggbranschen är två centrala frågor att höja produktiviteten och öka säkerheten. Produktiviteten inom byggbranschen anses vara, i jämförelse med andra branscher, låg då tidigare studier har visat att 30-35 % av ett byggnadsobjekts totala produktionskostnad kan kategoriseras som slöseri, då aktiviteterna inte skapar värde för kunden. Säkerhetsaspekten är viktig då byggbranschen har dubbelt så många allvarliga arbetsolyckor som övriga branscher. Detta, i kombination med att många företag skapar varor och tjänster som inte är anpassade till kundernas behov och önskemål, har lett till att en modell vid namn Utvecklad värdeflödesanalys har skapats. Målet med modellen, som består av fyra steg, är att generera kundanpassade produktutvecklingsförslag som förbättrar produkten ur ett antal definierade parametrar (Kundbehov, P2, P3,?, Pn).

Utveckling av blodvagga

Ljungberg & Kögel AB är ett enmansföretag som specialiserat sig på blodprodukter för hela världsmarknaden. Idag har Ljungberg & Kögel ingen försäljning på den Amerikanska marknaden där det tappas 14.5 miljoner helblod varje år. Därför vill företaget undersöka möjligheterna att utveckla och lansera en ny blodvagga primärt avsedd för den amerikanska marknaden. I detta projekt har systematisk problemlösning används för att strukturera utvecklingen och dess faser. Projektet inleddes med informationsinsamling där konkurrentanalys, intervjuer och observationer gav en bas av Kundbehov för produktutvecklingen.

En uppsats om hur golfklubbar kan anpassa sig till den individuella golfaren

Since 2005, the number of golf members in Swedish golf clubs has declined. This is a major problem for many golf clubs since it can lead to over establishment of golf courses. This essay is about how golf clubs in North West Skåne, the second golf densest area in the world, work to maintain their members. The sample consists of eight golf clubs which have been geographic delimited by a 30 km radius out of Helsingborg. The research is based on qualitative interviews with the manager of each golf club.

ServaNet Experience: - En marknadsundersökning av bredbandstjänster och upplevd kundnytta i Sundsvall, Timrå & Ånge med avseende på ServaNets tjänsteportfölj för privatmarknaden

SammanfattningFörfattare: Annika Hallberg & Helén PerssonHandledare: Leif AnderssonTitel: ServaNet Experience:- En marknadsundersökning av bredbandstjänster och upplevd kundnytta i Sundsvall, Timrå & Ånge med avseende på ServaNets tjänsteportfölj för privatmarknadenNyckelord: ServaNet Experience, kärntjänst, stödtjänst, tilläggstjänst, Kundbehov, kundtillfredsställelse, kundnöjdhetBakgrund, syfte & problem: ServaNet är ett affärsområde inom Sundsvall Elnät AB och ägs av Sundsvalls Kommun. ServaNet har introducerat sitt nya koncept ?Servanet Experience? som fokuserar på upplevelser. I detta koncept har kunden möjlighet att kombinera sitt upplevelsepaket inom internet, TV och telefoni och möjlighet att när som helst byta till annan leverantör eller hastighet.Syftet med uppsatsen/studien är att på ett så bra sätt som möjligt få fram ett underlag till planering för ServaNets etablering i Härnösand och i framtiden andra intressanta marknader.Med denna uppsats försöker vi ta reda på vad ServaNets kunder inom Sundsvall, Timrå och Ånge området tycker om företaget som leverantör av sitt bredband. Vi vill också med uppsatsen ta reda på om kunderna vet vilka tjänster som företaget erbjuder via sina tjänsteleverantörer och om de tycker att de är prisvärda.I uppsatsen undersöks hur kunderna kom i kontakt med ServaNet första gången och vad företaget gör för att marknadsföra sig och om de är tydliga.Uppsatsen visar också vilka egenskaper ServaNets befintliga kunder prioriterar när det gäller pris, hastighet, driftsäkerhet, tillgänglighet och service när det gäller bredbandstjänster.Avgränsning: I arbetet har vi avgränsat oss till att skicka ut enkäter till 200 slumpvist utvalda villakunder av cirka 4 500, inom Sundsvall, Timrå och Ånge området.

Marknadsaktiviteter under en innovationsprocess

Den här uppsatsen syftar till att beskriva hur en federation fattar beslut och arbetar med strategier och visioner. En fallstudie har gjorts på Länsförsäkringar för att jämföra hur beslutsvägar ser ut och hur förankrade strategier och visioner är i verksamheten. Resultatet av studien visar på att det finns en väl beskriven form för beslutsvägar och beslutsforum. Dock är dessa vägar och forum relativt sett okända i verksamheten vad gäller deras syften och innehåll. Strategier och vision vet de flesta i organisationen att de finns och arbete bedrivs löpande med dessa som grund.

Processorienterad materialförsörjning: en studie i praktisk implementering

Denna rapport beskriver hur en ny materialförsörjningsprocess skall implementeras i praktiken vid Ericsson Radio Systems i Gävle. En intressant frågeställning för detta examensarbete har varit hur materialförsörjningen skall uppnå en effektiv samordning och ett effektivt samarbete i en materialförsörjningsprocess, vilken består av olika funktioner, linjeorganisationer, yrkeskategorier och Kundbehov. Arbetet begränsades till att behandla den interna delen av materialförsörjningsprocessen. En fallstudie genomfördes vid implementering av en processförbättringsgrupp. Resultatet av våra undersökningar och resultatet av fallstudien visar att grundproblemet till ovanstående är brist på utbildning.

Studie av web to print samt kartläggning av kunders behov för tillämpning av systemet CiPublisher

Customers put their printing suppliers to severe claims for shorter production time and faster deliveries.Printers always look for new solutions to increase the satisfaction of their customers. Oneexample of such a solution is web to print, where the customers book their printed matters atInternet.The solution involves design of printed matter by using templates that are made unique for thecustomer's printed matter. Web to print is suitable for reiterated printed matters. By using templatesthe customer doesn´t have to redo their layout for every new edition. Bromma tryck AB hasinvested the system CiPublisher, which is applied for the customer to make their printed matter atInternet.The purpose of the examination work is to investigate the needs of the customers of Brommatryck for a web to print solution and how such a system should be adapted.The result shows that the customer who is in need of a web to print solution wish such a system tobe easy managed and also usable.

Vilka behov av mertjänster har Areals fastighetsköpare?

Areal is one of the major players in the Swedish market for real estate brokerage of agricultural properties and related additional services. The purpose of this report is to give a better picture of the needs for additional services of property purchasers of Areal. Add-on services are the type of counseling you may need to achieve good economy on an agricultural property. Through a survey of property buyers of Areal information has been collected and compiled. A very good response rate was obtained and the material seemed reliable as it reflected the population in general.

1 Nästa sida ->