Sök:

Sökresultat:

54 Uppsatser om Kundbehov - Sida 2 av 4

Intern marknadsföring och Kundrelationer - hur förhåller sig dessa till varandra

Titel: Intern Marknadsföring och Kundrelationer? hur förhåller sig dessa till varandra?Sökord: Intern marknadsföring, kundrelationer, relationsmarknadsföringProblem: Hur förhåller sig ett företags interna marknadsföring till dess kundrelationer? samt: Hur förhåller sig företagets kundrelationer till dess interna marknadsföring?Syfte: Syftet med denna uppsats är att förstå och förklara hur företaget Leine & Linde AB:s interna marknadsföring samt deras kundrelationer förhåller sig till varandra.Metod: Uppsatsen bygger på teori kring intern marknadsföring och kundrelationer samt en kvalitativ fallstudie med undersökning på ett svenskt företag, Leine & Linde AB.Slutsats: Slutsatserna från studien visar att den interna marknadsföringen och kundrelationerna förhåller sig till varandra genom påverkan mellan olika faktorer för de olika ämnesområdena. Förhållandet kan även ses börja från kundrelationerna, då fallföretaget Leine & Linde inte gjorde något utan ett Kundbehov..

CRM och dess påverkan på kundtillfredsställelsen

Bakgrund: Kunden samt dennes behov och tillfredsställelse är ämnen som varit mål för forskning under de senaste decennierna. Kundfokusering är dock inget nytt utan förekom i diskussionen redan under 50-talet. Idag talas det mycket om CRM, customer relationship management. Många företag säger sig använda CRM men meningarna om vad begreppet egentligen innebär går isär. Syfte: Syftet med vår uppsats är att skapa insikt i vilka inslag av CRM som kan urskiljas i ett stort teknikbaserat B-to-B företag.

Konsekvenser av förändrade partistorlekar - en undersökning på Volvo Car Body Components

Volvo Cars Body Components i Olofström tillverkar karosskomponenter till Volvos personbilar. De senaste åren har produktionsvolymen ökat betydligt, samtidigt som hårda krav på rationaliseringar ställs inom koncernen. En parameter som skulle kunna minska kostnaderna och effektivisera produktionsflödet, är partistorlekarna i pressning. Idag är partistorlekarna anpassade efter några dagars Kundbehov och man är oense om partistorlekarna tar hänsyn till om artikeln har ett högt styckvärde eller kräver små lagerutrymmen. I vår uppsats har vi använt oss av metodtriangulering, vilket innebär att vi har kombinerat ett kvalitativt och ett kvantitativt synsätt för att komma till vår slutsats.

Affärsmodeller för produktutvecklingskonsulter - en fallstudie av Syntronic AB

Problemformulering: Tekniska konsultföretag, som Syntronic, tycks idag konvergera till en gemensam bransch för produktutvecklingskonsulter, drivna av nya Kundbehov. Hur kommer dessa behov att utvecklas i framtiden och vilka affärsmodeller är bäst lämpade för att möta dessa behov? Inom respektive affärsmodell, vilka är de nyckelelement som skapar konkurrensfördelar? Vilken av dessa affärsmodeller skall Syntronic välja, och vilka strategiska förändringar kräver det? Syfte:Syftet med uppsatsen är att formulera en ny strategi för Syntronic, och att skapa insikt i produktutvecklingskonsulternas utvecklingsvillkor och möjligheter till konkurrensfördelar. Metod:För att bygga upp den nödvändiga förståelsen har vi genomfört en omfattande studie av Syntronic, deras kunder och konkurrenter. Ett ramverk med teorier om extern försörjning, Value Migration och strategi har hjälpt oss att utveckla affärsmodellerna och våra strategiska rekommendationer.

Processkartläggning samt förbättringsförslag vid Götene Stål & Verktygs AB

The purpose of this report is to come up with possible improvement suggestions to the distribution central at Götene Stål & Verktygs AB (GSV). GSV is a wholesale dealer located in Götene. The company doesn?t produce anything it self, it buys in products and sells them to customers.The distribution central at GSV is the place where the products comes in and gets ready to deliver.To come up with possible improvement suggestions we started with process mapping over the main process and the distribution centre process. The main process here is from the point where the customer gives GSV an order to the point where GSV deliver the order.Our result shows that the major problem in the distribution central at GSV is the big volume differences in the incoming goods.

Att identifiera lovande affärsidéer: en förbättring av
urvalsprocessen i ett entreprenörsdrivet Venture Capital-
bolag

I dagens snabba, globala och föränderliga omvärld anser allt fler att innovation är en viktig och nödvändig faktor för ekonomisk tillväxt. Entreprenörer har därför en betydande roll för samhället i jakten på nya innovationer och start av nya företag. På samma sätt har även riskkapitalister en lika betydande roll då staten, banker och andra institutioner sällan vågar satsa på nya riskfyllda affärsidéer. För affärsidéer i tidiga faser, som kanske ännu inte blivit företag med intäkter, är Venture Capital-bolag den vanligaste och största form av riskkapitalister som är villiga att ta en sådan investeringssrisk. Affärsidéer i tidiga faser är mycket riskfyllda då det kan vara svårt att förutse marknaden eftersom det ännu inte finns ett företag.

Kundinvolvering : - en studie av Luftfartsverkets potentiella kunder

I och med den lagförändring som trädde i kraft den 1 januari 2004, då räddningstjänstlagen ersattes av lagen om skydd mot olyckor, lades större vikt på den enskildes ansvar. Ägare eller nyttjanderättshavare av byggnader och anläggningar ska själva ansvara för säkerheten, vilket innebär ett större behov av kunskap inom området. Luftfartsverket, som tidigare hållit utbildningar internt inom brand, räddning och säkerhet, har nu valt att lansera denna tjänst till externa kunder, för att bättre kunna nyttja den kunskap och arbetskraft de besitter. Vi har fått i uppdrag av Luftfartsverket att undersöka attityder till och behov av utbildningar inom brand, räddning och säkerhet hos potentiella kunder.Vårt syfte med denna uppsats är att undersöka hur behoven av utbildningar inom brand, räddning och säkerhet ser ut hos de potentiella kunderna Scandic Karlstad, Fryksdalens Sparbank samt ICA Maxi Karlstad. Genom att ställa kundernas behov mot hur utformningen av den kommande tjänsten är tänkt att se ut har vi för avsikt att identifiera eventuella brister i hur väl de överensstämmer och genom det få fram hur Luftfartsverket kan använda sig av den informationen för att presentera en attraktiv tjänst och därigenom skapa nöjda kunder.Vår studie baseras på teorier kring marknadsföring och innovationer.

Design av stor, portabel, attraktiv multitouchskärm

Denna rapport behandlar det examensarbete som har utförts hos företaget i4sense AB. Projektet syftade till att ta fram en prototyp på en ny typ av portabel 72? multitouchlösning som bygger på bakprojektionsteknik. Denna produkt är främst avsedd för bruk vid mässor och event. Prototypen ska vara estetiskt tilltalande, kostnadseffektiv, enkel att montera och lätt att frakta.

Utveckling och konstruktion av mobil personlyft anpassad för bariatrivård

Studier visar på att befolkningen i världen blir allt mer överviktig. Denna utveckling leder till att nya krav ställs på att sjukvårdsutrustning och hjälpmedel ska vara anpassade för att kunna hantera dessa personer.Det här examensarbetet har syftat till att utveckla en mobil personlyft anpassad för tunga brukare. En mobil personlyft används för att lyfta och förlytta brukaren med hjälp av en sele eller bår. Ett typiskt användningsområde är att förflytta en person från säng till rullstol eller toalett. Fokus har legat på att ta fram en produkt som lyfter och rymmer en person som väger 350kg samtidigt som den är unikt lätt att hantera och manövrera för användaren.Mobillyften utvecklades genom ?Ulrich & Eppingers? metod för produktutveckling.

Produktutveckling utifrån nya kundinsikter

Syftet med denna studie var att identifiera problem och behov som byggare i Sverige stöter på i sin vardag samt anordna en workshop där produktutveckling utifrån dessa behov diskuteras, samt hur denna information kan användas i produktutvecklingen. Studien grundar sig i teorier om innovation, behov och kvalitet, behovsidentifiering, innovationsspridning, produktlivscykel och metoden NABC: Need, Approach, Benefit, Competition. Grunden till arbetet är en föreställning att produktanvändare har behov som dem själva inte är medveten om. Genom att utgå från dessa omedvetna behov kan en bättre produkt utformas. Empatisk design (deltagande observation) användes för att kunna upptäcka outtalade behov samt skapa en god förståelse för byggarnas naturliga arbetsmiljö.

Simuleringsstudie för Volvo Environmental Architecture : Simuleringsmodell för logistik på Volvo

Volvo Personvagnar är ett av de starkaste varumärkena i bilindustrin, med en lång och stolt historia av världsledande innovationer. Fabriken i Skövde tillverkar motorer i både bensin- och dieselvarianter. I framtiden planerar Volvo att införa nya typer av motorer med gruppnamnet VEA, Volvo Environmental Architecture. Dessa nya motorer kommer att vara standard i alla nya Volvobilar, men tillverkning av de gamla modellerna kommer att finnas kvar För att förstå hur de nya transportsystemen i fabriken kommer att fungera tillsammans med de gamla transportsystemen och för att veta om de transportsystemen kan hantera framtidens krav krävs en simuleringsmodell.Under våren 2011 gjordes ett liknande projekt, då en simuleringsmodell av transportsystemen skapades. Men eftersom modellen var för komplicerad och krävde mycket simuleringstid beslutades att en ny modell ska byggas för att kunna hantera optimering.Det finns tre huvudsakliga transportsystem, automatiskt styrda fordon (AGV), elektrisk hängbana (EHB) och manuella transporter med truckar.

En marknadsundersökning för ett apotek

Sedan apoteksmarknaden avreglerades har många nya aktörer etablerats, både stora apotekskedjor och privatägda apotek. Alla slåss de om samma marknad, den marknad som Apoteket AB hade innan avregleringen. P/S Apotek är ett nyöppnat apotek på Sankt Eriksplan och deras uppdrag var att ta reda på vad kunderna efterfrågade hos ett apotek. P/S Apotek hade tänkt erbjuda två unika tjänster som inte finns på andra apotek, hälsokväll och specialistrådgivning.Syftet med denna uppsats är därmed:Att undersöka vad ett nyöppnat apotek skall erbjuda för produkter, service och tjänster samt vilka kunder de skall satsa på för att erhålla marknadsandelar.  Fyra olika metoder har använts för att kunna nå fram till målet med examensarbetet:benchmarking, dold observation, kvalitativa intervjuer och enkätmetodik.

Webfarming : En studie av möjligheter och problem

För att företag skall kunna konkurrera på ständigt föränderliga marknader krävs att de har kunskap om exempelvis Kundbehov, konkurrenter och nya produkter. Källor till denna kunskap finns både internt inom organisationer och externt i deras omgivning. Både de interna och externa kunskapskällorna är viktiga, men under de senaste åren har ett allt större intresse riktats mot de externa källorna, då de har blivit allt viktigare för att organisationer effektivt skall kunna hantera sina affärsprocesser.En av de kunskapskällorna som ofta nämnts är Internet och den data som lagras på hemsidor runt om i världen. Dock är det svårt att hitta relevant data på Internet på grund av dess omfattning och dynamiska karaktär. Det har därför börjat uppkomma nya tekniker för att inhämta, strukturera och integrera data från Internet.

Kundupplevd tjänstekvalitet : En studie av en Telecom butik

På tjänstemarknaden idag finns många alternativ av tjänster att välja mellan som alla tillfredställer samma Kundbehov. En typisk bransch där detta gäller är Telecom branschen där alla aktörer erbjuder liknande varor och tjänster för att kommunicera. Av denna anledning är kvalitet något som särskiljer aktörerna åt och blir därför ett viktigt konkurrensmedel, om inte det viktigaste. Vi har i denna uppsats därför valt att undersöka vad kunderna anser om en Telecom butiks tjänstekvalitet.Tjänsteforskarna menar att tjänstekvalitet är kundupplevd kvalitet. Kunderna bildar sin kvalitetsuppfattning genom att jämföra sina förväntningar med sina upplevelser av tjänsten.

Sawn softwood in Egypt ? a market study

This market study was written on behalf of Uni4 Marketing (U4M) and investigates the Egyptian softwood market. The objective was to identify what characterises a good softwood supplier according to Egyptian importers. In addition to this U4M?s competitiveness compared to their competitors was evaluated. The study also identified possible sources of competitive advantage possessed by U4M.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->