Sök:

Kvalitetssäkring i produktion Från identifiering till verifiering av kundbehov


Detta examensarbete ämnar att undersöka samt föreslå hur kvalitetssäkring kan utföras för att införliva kundens behov och intresse till en färdig produkt som kunden vill köpa. Syftet är att skapa en fördjupad kunskapsbild kring kvalitetssäkring för företag. Utförandet sker genom en kvalitativ metodprocess i form av en fallstudie för att studera, analysera och beskriva fenomenet. Det är av intresse eftersom krav på kvalitet ständigt ökar då nya tekniska lösningar tillkommer och nya former av affärsverksamheter uppstår. Kunder kräver produkter med bättre kvalitet, lägre pris, bättre prestanda och allt detta till en ständigt minskad leveranstid. För att veta vad kunden efterfrågar och säkerställa att det uppfylls måste företag arbeta med en offensiv kvalitetsutveckling. Det gäller att företag får en förståelse av att kundtillfredsställelsen är essentiellt för alla verksamheter, inte för att försörja, sälja eller ge service utan för att uppfylla de behov som driver kunder till att göra affärer. För att kunna möjliggöra en hög kundtillfredsställelse presenteras olika metoder och verktyg somQuality Functional Deployment och Design For Manufacture and Assembly inom fyra olika områden som alla måste ha ett fungerande tvärfunktionellt samarbete. De fyra områdena är identifiering av kundbehov, designprocessen, produktionsprocessen samt verifiering av kvalitet. Under identifiering av kundbehov ges förutsättningarna för hur bra en produkt kan bli på marknaden. I designprocessen utförs de viktigaste besluten som påverkar produktens slutgiltiga pris. Produktionsprocessen innebär att på ett standardiserat sätt producera produkter som uppfyller fastställda specifikationer med små variationer. Slutligen används verifiering av kvalitet för att säkerställa att produkten uppfyller specifikationen. Efter att en teoretisk referensram och empiri presenterats i examensarbetet analyseras och diskuteras dessa för att se hur fallföretaget arbetar med kvalitetssäkring. Till sist ges slutsatser för vad fallföretaget kan förbättra i sitt arbete med att säkerställa en högre kundtillfredsställelse.

Författare

Magnus Bodecker

Lärosäte och institution

KTH/Industriell ekonomi och organisation (Inst.)

Nivå:

"Högskoleuppsats". Självständigt arbete (examensarbete) för att erhålla högskoleexamen

Läs mer..