Sök:

Sökresultat:

4 Uppsatser om Karaktäristika - Sida 1 av 1

D?lig st?mning i kyldisken? Konsumentens uppfattning av Oatlys marknadsf?ring

Inledning: Som svar p? den l?nga traditionen av mejerikonsumtion producerar varum?rket Oatly alternativa produkter framst?llda p? havre (Oatly, u.?). I ett samh?lle som k?nnetecknas med h?rd konkurrens mellan f?retag och ett marknadsf?ringsklimat med medvetna och kr?vande konsumenter ?r det sv?rt att sticka ut och positionera sig (Hamzah et al, 2014). Oatly anser sig vara en drivande akt?r (Oatly, u.?) i debatten kring mejeriprodukters klimatp?verkan och har en m?ls?ttning att f?r?ndra beteenden i syfte att minska konsumtion av dessa produkter.

Att mÀta eller inte mÀta : en studie om fo?rha?llandet mellan prestationsma?tning och kulturell styrning i mer eller mindre osa?kra omgivningar

Det finns i management control-litteraturen en efterfra?gan pa? studier som tar ett helhetsperspektiv pa? styrsystem (Management Control Systems, MCS) och som fo?rklarar hur dessa system bidrar till effektivitet hos organisationer. Utifra?n ett contingency-synsa?tt underso?ker vi i denna studie hur kulturell styrning och prestationsma?tning som delar av MCS, tillsammans med den kontextuella variabeln osa?kerhet i omgivningen, pa?verkar hur effektiva organisationer a?r. Vi antar en systemansats och o?nskar studera relationen mellan fler variabler, och da?rfo?r tilla?mpas en klusteranalys da?r datamaterialet delas in i grupper med liknande karakta?ristika.

En kartlÀggning av det förÀnderliga : CSR-rapportering i Ärsredovisning frÄn svenska börsnoterade företag

Bakgrund: CSR a?r ett koncept under sta?ndig fo?ra?ndring med spridda definitioner. Da? det a?r ett frivilligt ansvarstagande skiljer sig rapporteringen a?t mellan olika akto?rer. Kunskap om rapporten fo?r CSR a?r bristfa?llig och beho?ver fo?rdjupas genom studier av karakta?ristika vilka kan pa?verka graden av rapportering.

Generation Y som investerare : en kvantitativ studie om hur generation Y:s karaktÀristika pÄverkar deras investeringsbeteende

NyanlÀndande Generation Y hÄller pÄ att positionera sig pÄ arbetsmarknaden och omfattas av individer födda inom intervallet 1980 ? 1995. Det Äterfinns dessvÀrre ytterst lite forskning gÀllande generationens investeringsbeteende. Mestadels av tidigare forskning har hittills handlat om hur tidigare generationer, sÄ som Baby Boomers och Generation X, tenderar att investera. Denna studie har dÀrför försökt bidra till att fylla ut tomrummet i kunskapen betrÀffande Generation Y.Studien utreder investeringsbeteendet hos Generation Y genom att undersöka hur specifika karaktÀristika pÄverkar deras sÀ?tt att investera.