Sök:

Sökresultat:

4158 Uppsatser om Grupp - Sida 1 av 278

"Bråk, ett krångligt sätt att räkna"

Syftet med det här examensarbetet är att ge en inblick i elevers uppfattningar av bråkbegreppet. Vi har kartlagt två klasser med elever i årskurs åtta med hjälp av en enkät. Intervjuerna har vi gjort utifrån de två Grupper som visade sig när vi sammanställde enkäterna. En Grupp som räknar med bråk och en Grupp där eleverna omvandlar bråken till decimaltal. De skillnader vi främst såg i dessa två Grupper var att Grupp 1, som räknade med decimaltal, såg bråkuttryck som en operation.

Idrott & alkohol - en studie om alkoholdebuten och alkoholvanorna inom ungdomsfotbollen i Skåne

Syftet med denna studie är att ta reda på hur det förhåller sig med alkoholdebuten och alkoholvanorna inom ungdomsfotbollen i Skåne. För att ta reda på detta har jag använt mig av en enkätundersökning. Min undersökningsGrupp är killar som spelar fotboll i Skåne. Jag har valt att göra en uppdelning för att se om det finns några skillnader mellan ett "bättre" lag och ett "sämre" lag, jag har valt att kalla dem Grupp 1 och Grupp 2. Till Grupp 1 hör de undersökta vars representationslag (herrlag) spelar på förbundsnivå (allsvenskan, superettan, division två och tre), Grupp 2 år de lag vars representationslag spelar på distriktsnivå (division fyra och neråt).

Samarbete i grupp: ett inlärningstillfälle i matematik

Med vårt examensarbete ville vi skapa ett inlärningstillfälle i matematik. Under vår slutpraktik undersökte vi två matematikGrupper i årskurs åtta. Vi delade in eleverna i slumpmässiga Grupper och med hjälp av observationsschema undersökte vi hur de utvecklade sitt samarbete. Vid tre olika undersökningstillfällen fick de arbeta med olika uppgifter i Grupp. Eleverna har även fått skriva utvärderinagr i Grupp och enskilt i form av utvärderingsformulär och enkäter.

Utvecklingssamtal i grupp - En studie i några kommunala verksamheter

Syftet med studien är att undersöka hur samtalsledare och medarbetare upplever utvecklingssamtal i Grupp jämfört med individuella utvecklingssamtal. Den har genomförts med hjälp av semistrukturerade intervjuer i några olika kommunala verksamheter och visar att deltagarna upplever skillnader mellan de olika samtalsmetoderna och att olika frågor behandlas i respektive samtal. De är positiva till utvecklingssamtal i Grupp men anser samtidigt att de individuella utvecklingssamtalen inte helt kan ersättas av utvecklingssamtal i Grupp. Individuella utvecklingssamtal, mellan chefen och den anställde, ska vara personliga och handla om individen medan Grupputvecklingssamtal handlar om verksamheten, arbetsmiljön, målen och arbetsrelaterade frågor. Att känna trygghet i Gruppen framhålls som viktig för att kunna genomföra utvecklingssamtal i Grupp..

Att arbeta med dramaövningar i skolan för att stärka grupp och individ

Syftet med detta utvecklingsarbete är att se om drama kan användas som verktyg i skolan för att stärka Grupp och individ. Vi har tagit hjälp av en årskurs ett och tillsammans med eleverna har Övningarna fokuserar på eleverna som individer, på stora och små Grupper, samt på trygghet. Vi har utgått från några påståenden som eleverna svarat på för att se vad de själva tycker om det egna jaget och centrala begrepp som speglar det vi gjort i detta arbete. Avslutningsvis kunde vi se att klassen fick en starkare samarbetsförmåga, samt att eleverna faktiskt kunde njuta av att stå i centrum även om de ti Nyckelord: Individ, Grupp, drama, tillsammans..

Pedagogers erfarenhet av TAKK och dess påverkan på andraspråksinlärning och kamratrelationer : En kvalitativ intervjustudie i förskolan

Denna studie behandlar ämnet om hur pedagoger arbetar med Grupper i klassrummet. Syftetär att kartlägga hur elevGrupper konstrueras och vad lärare fokuserar på när de arbetar medGrupper. Detta undersöktes genom intervjuer samt observationer. Intervjuerna gjordes med ettbekvämlighetsurval. Efter intervjuerna gjordes det observationer i två klasser; enlågstadieklass samt en mellanstadieklass.

Pedagogers genusmedvetenhet : En undersökning om pedagogers förhållningssätt gällande genus i det vardagliga arbetet

Denna studie behandlar ämnet om hur pedagoger arbetar med Grupper i klassrummet. Syftetär att kartlägga hur elevGrupper konstrueras och vad lärare fokuserar på när de arbetar medGrupper. Detta undersöktes genom intervjuer samt observationer. Intervjuerna gjordes med ettbekvämlighetsurval. Efter intervjuerna gjordes det observationer i två klasser; enlågstadieklass samt en mellanstadieklass.

Pojkar dömda till ungdomstjänst ? en deskriptiv studie om kriminalitet och beteendeproblematik

Kriminalitet under ungdomsåren är vanligt förekommande och Moffitt (1993) har utformat en teori om att en stor Grupp ungdomar under en begränsad tid under tonåren begår brott, så kallad tonårstidsbegränsad kriminalitet, medan en mindre Grupp ungdomars brottslighet inte begränsas till tonåren, så kallad långvarig kriminalitet. Den föreliggande studien har analyserat data rörande en Grupp pojkar (n=353) i åldrarna 15-20 år som dömts till ungdomstjänst i Stockholm. Syftet med den föreliggande studien var att söka identifiera dimensioner i Gruppen och mönster i de brott de rapporterat att de begått samt att beskriva Gruppen utifrån problemområdena skolproblematik, psykiatriska besvär, misshandel av föräldraperson samt ålder för alkoholdebut respektive brottsdebut. Resultatet visade att det fanns stora skillnader med avseende på kriminalitet i Gruppen. En liten andel pojkar i Gruppen har begått en stor andel av brotten medan majoriteten av alla pojkar har begått ett relativt fåtal brott.

Vad förväntar sig lärare i grundskolan av specialpedagogen?

Syftet med arbetet är att förstå vad en Grupp lärare i grundskolan förväntar sig av specialpedagogen. Med hjälp av litteraturstudier och intervjuer vill jag försöka ta reda på vilka förväntningar som finns. Sammanfattningsvis får jag uppfattningen att förväntningarna på specialpedagogen överensstämmer ganska bra med vad som står i styrdokument och vad vi lärt oss på utbildningen. Man förväntar sig att specialpedagogen ska arbeta på tre nivåer, individ- Grupp- och organisatorisk nivå..

Sambandet mellan personlighet och arbetsmotivation bland kvinnliga entreprenörer

Denna studie behandlar ämnet om hur pedagoger arbetar med Grupper i klassrummet. Syftetär att kartlägga hur elevGrupper konstrueras och vad lärare fokuserar på när de arbetar medGrupper. Detta undersöktes genom intervjuer samt observationer. Intervjuerna gjordes med ettbekvämlighetsurval. Efter intervjuerna gjordes det observationer i två klasser; enlågstadieklass samt en mellanstadieklass.

Problemlösning i matematik i grupp eller enskilt

Syftet med vår undersökning var att ta reda på om eleverna upplevde att det var lättare att lösa matematiska problem i Grupp än enskilt. Försökspersonerna omfattade 13 elever i skolår 4 och 12 elever i skolår 3. De fick lösa problem både enskilt och i Grupp och därefter svara på enkäter om hur de upplevt det. Vi intervjuade eleverna i skolår 4 både före och efter problemlösningsuppgifterna. Resultatet visade att hälften av eleverna ville arbeta i Grupp före vår undersökning, resultatet efter undersökningen visade att majoriteten ville arbeta i Grupp.

 Resonerande matematik : effekten den ger En studie gjord i år 1 och 2

Det huvudsakliga syftet med vår rapport är att undersöka hur resonerande matematik används i skolan och vad den har för effekt på eleverna. Vi undersöker hur eleverna använder sig av resonerande matematik, individuellt och i Grupp. I vår studie vill vi ta reda på om resonerande matematik leder till en mer positiv effekt i Grupp än vid enskilt arbete och om den för eleverna närmare svaret.För att få svar på detta använder vi oss av observationer, intervjuer och övningar. Övningarna består av tre matematiska uppgifter som genomfördes individuellt och i Grupp. I studien deltar två pedagoger och 32 elever från Kalmar län vårterminen 2010.

Gruppdynamik i klassrummet : En studie av hur lärare arbetar med grupper

Denna studie behandlar ämnet om hur pedagoger arbetar med Grupper i klassrummet. Syftetär att kartlägga hur elevGrupper konstrueras och vad lärare fokuserar på när de arbetar medGrupper. Detta undersöktes genom intervjuer samt observationer. Intervjuerna gjordes med ettbekvämlighetsurval. Efter intervjuerna gjordes det observationer i två klasser; enlågstadieklass samt en mellanstadieklass.

Medarbetarsamtal i grupp: en kvalitativ studie om individers förutsättningar för utveckling

Medarbetarsamtal i Grupp är ett relativt nytt och outforskat ämne. Den här uppsatsen undersöker fenomenet medarbetarsamtal i Grupp, och bygger på en fallstudie gjord på Pilkington i Halmstad. Syftet var att med utgångspunkt i medarbetarnas upplevelser analysera vilka förutsättningar för individens utveckling som skapas i medarbetarsamtal i Grupp. För att uppnå syftet genomfördes en kvalitativ undersökning med hjälp av semistrukturerade intervjuer med sex medarbetare som alla hade haft medarbetarsamtal i Grupp.Resultaten pekar mot att de förutsättningar som ges för individens utveckling i medarbetarsamtal i Grupp på Pilkington i många avseenden inte lever upp till förväntningarna. Det visade sig att feedback, reflektion, målsättning, attityder och uppriktighet på olika sätt bildar förutsättningar för individens utveckling i medarbetarsamtal i Grupp.

Omvårdnadshandledning - tid till eftertanke. En litteraturstudie om sjuksköterskestudenters upplevelser av omvårdnadshandledning i grupp

Johansson, E. Omvårdnadshandledning ? tid till eftertanke. En litteraturstudie om sjuksköterskestudenters upplevelser av omvårdnadshandledning i Grupp. Examensarbete i omvårdnad 15 poäng, Malmö högskola: Hälsa och Samhälle, utbildningsområde omvårdnad, 2011. Omvårdnadshandledning i Grupp är och har varit en obligatorisk del av sjuksköterskeutbildningen vid Malmö Högskola sedan 1993, Hälsa och Samhälle.

1 Nästa sida ->