Sök:

Sökresultat:

13 Uppsatser om Duroc - Sida 1 av 1

Layoutplanering inför sammanfogning av höghållfast plåt

Duroc Rail AB i Luleå har för avsikt att börja sammanfoga höghållfast plåt medelst laserhybridsvetsning. Detta examensarbete syftar till att planera den framtida layouten av produktionsutrustningen hos Duroc. Arbetet utgår från konventionell layoutplanerings teorier och FMEA teorier. Ett studiebesök hos plåtleverantören Swebor företogs i början av arbetet. Därefter undersöktes olika transportmöjligheter för plåten.

Omkonstruktion av hjulvändare

Duroc Rail AB utför underhåll av järnvägshjul till olika järnvägsoperatörer. Duroc har för tillfället problem i verkstaden med en av de två hjulvändarna, dessa hjulvändare har som uppgift att ta emot, växla och vrida hjulpar till ett korsande spår. Hjulvändaren knuffar sedan vidare hjulparet till nästkommande station. Genom att använda sig av en hjulvändare kan ett hjulpar växlas till ett korsande spår och på så vis möjliggöra att ett hjulpar som endast behöver svarvas om kan slippa passera nästkommande stationer. Den hjulvändare som Duroc har problem med har trasiga bälgcylindrar och då det inte finns reservdelar till denne har Duroc valt att man vill omkonstruera eller hitta en ny lösning på hur hjulparen ska vändas.

Flödesanalys av lina för laserhybridsvetsning
vid Duroc Rail AB

Duroc Rail AB i Luleå laserhybridsvetsar samman plåtar av höghållfast stål inom delområdet Duroc Welding. Då en ökning i efterfrågan förväntas vill man öka produktionen vid svetslinan till att producera 30 plåtar per skift, från dagslägets strax under 20 plåtar. Syftet med examensarbetet har varit dels att få en bättre förståelse för flödet, dels att utreda om något moment vid linan kommer att vara begränsande vid en volymökning. De åtgärder som krävs för att öka produktionen ska identifieras. Vid utförandet av arbetet har bland annat teorier inom statistik och Total Productive Maintenance (TPM) använts.

Flödesanalys av lina för laserhybridsvetsning vid Duroc Rail AB

Duroc Rail AB i Luleå laserhybridsvetsar samman plåtar av höghållfast stål inom delområdet Duroc Welding. Då en ökning i efterfrågan förväntas vill man öka produktionen vid svetslinan till att producera 30 plåtar per skift, från dagslägets strax under 20 plåtar. Syftet med examensarbetet har varit dels att få en bättre förståelse för flödet, dels att utreda om något moment vid linan kommer att vara begränsande vid en volymökning. De åtgärder som krävs för att öka produktionen ska identifieras. Vid utförandet av arbetet har bland annat teorier inom statistik och Total Productive Maintenance (TPM) använts. Arbetet inleddes med att en tidsstudie genomfördes samtidigt som kännedom om linan gavs genom observationer av arbetet.

Ställtidsreducering med SMED-metoden vid Duroc Special Steel

Företaget Duroc Special Steel är en re-roller verksamhet och återfinns inom SSAB:s industriområde i Luleå. Produktionen innefattar valsning, glödgning samt slittning av varm- och kallvalsade stålband i kundanpassade storlekar. Duroc Special Steel ingår i Durockoncernen tillsammans med 17 andra bolag.Företaget har nyligen insett att ställtiden i slitten är för lång med tanke på hur nuvarande produktion ser ut. I vissa fall är slitten en flaskhals på grund av att de anställda inte hinner med omställningsarbetet i tid till nästa produkt. De vill därför genomföra en studie över vad som kan göras för att dels förkorta ställtiden och dels förbättra byggningen av skärverk, vilket är huvuddelen i ställarbetet.

Vidareutveckling av plasmabrännare

Detta examensarbete har utförts vid Duroc Engineering AB i Luleå. Duroc Engineering är Sveriges ledande företag inom laserförädling av metalliska ytor och levererar tjänster och produkter till framförallt gruv-, stål-, flyg- samt verkstadsindustrin. Rostervagnar transporterar kulor som används vid sintringen i Malmberget vid LKAB:s kulsinterverk. Genom att vagnarna passerar genom olika värmezoner sintras kulorna och vagnarna töms därefter för att hämta upp nya kulor. Detta pågår dygnet runt, året om, vilket medför stort slitage på vagnshjulen.

Grafiskt gränssnitt till databas med val- och delfinljud

Företaget Duroc Engineering AB tillverkar lasersvetsade produkter till flertalet olika industrier. Lasersvetsningen innefattar främst lasercladding, vilket är en metod där maskinen svetsar på ett ytskikt av metall på en befintlig metallbas. I denna process smälter en laserstråle ett finkornigt metallpulver, som sedan sprutas in i processområdet med argongas.De flesta produkter som företaget lasersvetsar är av axeltyp, därför använder laseroperatören en rotationsenhet i vilket axelmaterialet spänns upp i. På andra sidan av rotationsenheten har lasermaskinen en dubbdocka, detta för att stötta upp axeln likt en konventionell svarv.Duroc använder idag en fast rotationsenhet som bultas fast i golvet, vilket har ett nät av precisionsborrade hål. Processen med att ställa in dubbdockan för olika längder av axlar är tidsödande och kräver många justeringar innan axeln slutat kasta.Examensarbetet baseras på att utveckla en dubbdocka med längdjustering i z-led likt det som används i en vanlig svarv.

Produktionsoptimering av en lasercell : Konstruktion och framtagning av en justerbar dubbdocka i en robotbaserad lasercell

Företaget Duroc Engineering AB tillverkar lasersvetsade produkter till flertalet olika industrier. Lasersvetsningen innefattar främst lasercladding, vilket är en metod där maskinen svetsar på ett ytskikt av metall på en befintlig metallbas. I denna process smälter en laserstråle ett finkornigt metallpulver, som sedan sprutas in i processområdet med argongas.De flesta produkter som företaget lasersvetsar är av axeltyp, därför använder laseroperatören en rotationsenhet i vilket axelmaterialet spänns upp i. På andra sidan av rotationsenheten har lasermaskinen en dubbdocka, detta för att stötta upp axeln likt en konventionell svarv.Duroc använder idag en fast rotationsenhet som bultas fast i golvet, vilket har ett nät av precisionsborrade hål. Processen med att ställa in dubbdockan för olika längder av axlar är tidsödande och kräver många justeringar innan axeln slutat kasta.Examensarbetet baseras på att utveckla en dubbdocka med längdjustering i z-led likt det som används i en vanlig svarv.

Utveckling av arbetsorganisation och verkstadslayout på
Duroc Rail AB

Examensarbetet är utfört på Duroc Rail AB som bedriver sin verksamhet på Notvikens industriområde i Luleå. Duroc Rail underhåller tåghjul vilket innefattar tre renoveringsförfaranden: svarvning av stommar, revision av lagerboxar samt omstomning av hjul. Vidare finns det tre olika typer av lager, sfäriska lager, cylindriska lager samt TBU lager. Dessa tre lagertyper kräver i sin tur olika maskiner och tillvägagångssätt för att utföra revisionerna. Syftet med examensarbete var att förbättra verkstadslayouten med fokus på materialhanteringen.

Risker inom Svartöstadens industriområde: beräkning av individ- och samhällsrisk

Rapporten är tänkt att fungera som ett informationsdokument för de företagen samt personer och funktioner som påverkas vid en eventuell olycka i Svartöstaden. Förhoppningen är att rapporten ska öka förståelsen för vilka risker som finns inom området. Vidare är det även önskvärt att densamma skall kunna fungera som ett styrdokument vid eventuell utökad bebyggelse utav Svartöstaden samt närliggande områden. När en av Norrbottniabanans föreslagna sträckor planeras i direkt anslutning till området, finns det därav ett behov av en sammanställning av de olika företagens specifika risker. Svartöstaden byggdes upp under slutet av 1800-talet, den malm som framställdes vid gruvan i Malmberget transporterades ner till Luleå för vidare transport via fartyg.

Variation in fattening pig exterior, gait and weight gain in commercial organic herds

Pigs in Swedish organic production systems have been shown to have more findings of arthritis at slaughter, compared to pigs in conventional pig production. With this in mind a study was performed, to primary, investigate variation in exterior, gait and weight gain between sire breeds and, secondly, to investigate variation between herds, season, gender, age and assessment occasion on these recordings. Swedish commercial hybrids, crosses between Norwegian Landrace and Swedish Yorkshire were inseminated with either Hampshire or Duroc as terminal sire. All the pigs had known pedigree as each semen dose contained sperms from one individual boar. All piglets were individually tagged closely after birth, and exterior and gait assessment were performed at two separate occasions, early and late during the fattening period.

Hårdfräsning i verktygsstål : Förslitning av skäregg

This thesis work is made by Torbjörn Johansson on Karlstad University for Uddeholms AB. The assignment in this thesis work was to investigate tough cutting in three different tool steels: Vanadis 4 Extra, Vancron 40 and Sverker 21. The research was to compare the wear of the tool after cutting in each one of the tool steel alloys. The research was also made to see if the tool cutting in Vancron 40 has a better wear than the tool cutting in Vanadis 4 Extra and also compare the results with Sverker 21. All three of these alloys are a part of Uddeholms AB:s range of products, and is used in applications like forming tools and knife tools. Vancron 40 is a powder steel with a very good combination of mechanical properties like ductility, adhesive strength and hardness.

Prevalence of congenital defects in Swedish Hampshire, Landrace and Yorkshire pig breeds and opinions on their prevalence in Swedish commercial herds

This study concerns congenital defects in pigs; umbilical and scrotal hernia, cryptorchidism, kyphosis, splay legs, anal atresia, intersexuality and congenital tremor. The aim was to describe and estimate the prevalence of these defects and estimate the heritability for the most frequent defects, scrotal hernia and cryptorchidism in purebred Swedish Hampshire, Landrace and Yorkshire populations. Furthermore, information and opinions from herdsmen in commercial herds was collected and analysed. A low proportion of congenital defect pigs is of importance both from animal welfare and economic point of view. The accuracy of registration of the presence of defects in the litters has a decisive role for the ability to select against these defects.