Sök:

Flödesanalys av lina för laserhybridsvetsning vid Duroc Rail AB


Duroc Rail AB i Luleå laserhybridsvetsar samman plåtar av höghållfast stål inom delområdet Duroc Welding. Då en ökning i efterfrågan förväntas vill man öka produktionen vid svetslinan till att producera 30 plåtar per skift, från dagslägets strax under 20 plåtar. Syftet med examensarbetet har varit dels att få en bättre förståelse för flödet, dels att utreda om något moment vid linan kommer att vara begränsande vid en volymökning. De åtgärder som krävs för att öka produktionen ska identifieras. Vid utförandet av arbetet har bland annat teorier inom statistik och Total Productive Maintenance (TPM) använts. Arbetet inleddes med att en tidsstudie genomfördes samtidigt som kännedom om linan gavs genom observationer av arbetet. Även en stopptidsundersökning har genomförts vid linan. Därutöver har en flödessimulering i programmet Simul8 utförts samt att värden för Overall Equipment Effectiveness (OEE) för maskinerna vid linan har beräknats. Svetslinan består av tre moment: plasmaskärning, laserhybridsvetsning samt packning av plåt. Analys av nuläget visade på en del arbetsmiljömässiga problem, onödigt arbete samt att det förebyggande underhållet behöver förbättras. Vad gäller arbetsmiljön identifierades säkerhetsproblem vid lyft av de vagnar som transporterar plåt samt ej optimala arbetsställningar, framförallt i arbetet i packningsstationen. Beräkningen av OEE-värdet visade på stora förluster i anläggningsutnyttjande, för lasern ligger detta endast på 51,3 procent, vilket beror på stora variationer i cykeltid. Det totala OEE värdet för lasern ligger på 35,3 procent. Vid simuleringen av momentet utfördes tester där stoppen samt inmatningen i svetsen minskades. Resultaten visade att endast en minskning av stoppen vid linan inte är tillräckligt. Vid en total reducering av stoppen tillverkades enligt simuleringen endast ca 26 plåtar per skift. Därför måste även inmatningstiden minskas med 50 procent och utmatningstiden med en minut, för att målvärdet om trettio plåtar per skift ska kunna nås. Slutsatsen är att Duroc måste arbeta med att minska cykeltiden i svetsen parallellt som man arbetar med att minska på stoppen. Fortsatt arbete med underhåll rekommenderas även så att de störningar som finns, bla vid inmatning av plåt, uppkommer mer sällan. Detta är viktigt för att kunna förkorta cykeltiden. Duroc bör även undersöka närmare exakt vilka stopp som uppkommer samt arbeta mer med de arbetsmiljöbrister som identifierades.

Författare

Karin Wilander

Lärosäte och institution

Luleå tekniska universitet/Arbetsvetenskap/Industriell Produktionsmiljö

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..