Sök:

Omkonstruktion av hjulvändare


Duroc Rail AB utför underhåll av järnvägshjul till olika järnvägsoperatörer. Duroc har för tillfället problem i verkstaden med en av de två hjulvändarna, dessa hjulvändare har som uppgift att ta emot, växla och vrida hjulpar till ett korsande spår. Hjulvändaren knuffar sedan vidare hjulparet till nästkommande station. Genom att använda sig av en hjulvändare kan ett hjulpar växlas till ett korsande spår och på så vis möjliggöra att ett hjulpar som endast behöver svarvas om kan slippa passera nästkommande stationer. Den hjulvändare som Duroc har problem med har trasiga bälgcylindrar och då det inte finns reservdelar till denne har Duroc valt att man vill omkonstruera eller hitta en ny lösning på hur hjulparen ska vändas. En dynamisk modell, uppbyggd från CAD-ritningar har använts för att simulera det händelseförlopp som den nya hjulvändaren utsätts för. Resultatet från dessa simulering är sedan använda till att konstruera detaljer som skall hålla för de krafter som påverkar konstruktionen. Till hjälp har finita element metoden (FEM) använts för att dimensionera komponenter i hjulvändaren. Resultatet av detta examensarbete är en omkonstruerad version av den befintliga hjulvändaren, där ett antal problemområden eliminerats. Bland annat har denna konstruktion ökad precision vid positionering, ökad rotationshastighet och ökad knufflängd. Delar av rapporten har till syfte att underlätta för Duroc Rail att CE-märka produkten, där bland annat en riskanalys och användarmanual påbörjats.

Författare

Andreas Ekholm

Lärosäte och institution

Luleå/Tillämpad fysik, maskin- och materialteknik

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..