Sök:

Sökresultat:

738 Uppsatser om Chef - Sida 1 av 50

Hur är en bra chef? Och vad definierar en bra chef inom äldreomsorgen?

Denna uppsats handlar om hur en bra Chef är och hur en bra Chef inom äldreomsorgen kan definieras. Frågeställningarna som uppsatsen bygger på är: Är det personlig mognad eller bra egenskaper som gör en person till en bra Chef? Har det att göra med karriärtänkande, intresse, makt eller är det personlig utveckling? Vad är det som driver en människa att arbeta som Chef? För att besvara våra frågeställningar har vi använt oss av en kvalitativ metod, där vi har gjort sex stycken riktade öppna intervjuer med olika Chefer inom äldreomsorgen. I vår resultatredovisning har vi bearbetat våra intervjuer genom att tematisera enligt grund teorin. Vår analys är sammankopplad med ett humanistiskt synsätt samt situationsanpassat- och utvecklingsinriktat ledarskap..

Att peka mjukt : En studie av ledarskap inom vården

Syfte: Syftet med denna uppsats a?r att visa det eventuella motsta?nd som idag finns inom professionsorganisationer med att ha en Chef med la?gre yrkesexpertis a?n sina ansta?llda. Vi vill lyfta fram vilka kvalifikationer en Chef inom en professionsorganisation bo?r ha och vad det a?r som go?r att Cheferna lyckas med sitt Chef- och ledarskap. Resultat: Studien kommer sammanfattningsvis fram till att det eventuella motsta?nd som kan finnas med att ha en icke la?kare som Chef, inte existerade i de fall vi underso?kte. De kvalifikationer som en Chef inom en professionsorganisation bo?r ha a?r egenskaper som att vara personlig, omta?nksam, att styra med hja?rtat, lyssna pa? sina medarbetare, besitta kompetens och a?r inte vara ra?dda fo?r att ta beslut och agera da? det kra?vs. .

Förutsättningar för intern kommunikation- En empirisk studie om medarbetares upplevelse av kommunikationen med sin närmsta chef

Syftet med studien är att undersöka vad som upplevs som förutsättningarna för intern kommunikation uppåt i en organisation, från medarbetare till närmsta Chef, samt på vilka olika sätt medarbetarna själva kommunicerar med sin Chef.  I studien söks svaren på frågeställningarna; Hur ser förutsättningarna ut för kommunikation från medarbetare till Chef? Vilka kanaler använder medarbetarna för att kommunicera till Chefen? En kvalitativ metod har används, där det empiriska materialet samlats in med hjälp av sex stycken semistrukturerade intervjuer. Genom arbetsprocessen har en hermeneutisk tolkning gjorts av empirin. Resultatet visar på att en liten organisation, samt en lyhörd och synlig Chef, är förutsättningar för en god intern kommunikation, från medarbetare till närmsta Chef. Kommunikationskanaler som används för en kommunikation till Chefen är bland annat mejl, möten, personliga samtal och medarbetarsamtal..

En bra Chef går hem : - en undersökning av Landstinget i Värmlands chefsbrev

Internal communication is very important for the success of an organization. The county council Landstinget i Värmland is a large organization with many managers on different positions. Every one of these managers gets an email every week, with the message that a new manager letter, called Chef, is published on the intranet. With my paper I am examining what the managers think of this letter, how they use it and if managers on different positions differ from each other in opinions about and use of the letter. I want to find out if there is a need of Chef as a part of the internal communication of Landstinget i Värmland.To answer these questions, I have chosen a quantitative method in the form of a questionnaire which is send to all the receivers of the manager letter.

Medias framställning av chefer : - en diskursanalys av hur tidningen Chef konstruerar bilden av chefens identitet

Uppsatsens syfte är att undersöka hur Chefens identitet diskursivt konstrueras i tidningen Chef under perioden 2011-2013 genom att urskilja de diskurser och subjektspositioner som finns i tidningen. Utifrån diskursteori analyseras hur tidningen genom språket konstruerar Chefensidentiteten och vilka retoriska tekniker som används för att nå fram till läsaren. Jag kunde urskilja två diskurser som i sin tur erbjöd fyra subjektspositioner. De övergripande diskurserna var den humanistiska diskursen och den affärsmässiga diskursen och de fyra subjektspositionerna benämns medmänniskan, inspiratören, den starke och den affärsmässige. Med detta som utgångspunkt diskuteras hur Chefens identitet konstrueras i tidningen Chef samt hur de båda diskurserna påverkar Chefen och dess position gentemot organisationen och medarbetarna..

Förskolechef : En intervjustudie om hur sex förskolechefer upplever sin roll som pedagogisk ledare och chef

Syftet med denna intervjustudie har varit att analysera hur förskoleChefer ser på sin roll som Chef och pedagogisk ledare. Intentionen är att belysa vilka konsekvenser upplevda ramar och förutsättningar får för deras möjligheter att utföra sitt uppdrag. Studien visar att förskoleChefer upplever sitt uppdrag komplext och mångfacetterat. De strävar efter att hitta en balans och struktur i mångfalden av uppgifter för att kunna agera som pedagogisk ledare och Chef..

Rätt chef på rätt plats : Hur går rekryteringsprocessen till, vilka riktlinjer följs och vad krävs av en chef?

Syftet med studien är att undersöka hur rekryteringsprocessen vid anställning av Chef går till samt vikten av organisatorisk och personlig matchning av Chef och företag. Författarna är även intresserade av betydelsen av psykologiska kontrakt i rekryteringssammanhang. Studien är inriktad mot rekryteringsföretag specialiserade på Chefsrekrytering som organisationsmässigt skiljer sig så mycket som möjligt från varandra för att få en bredare syn. Undersökningen har delats in i olika områden som består av rekryteringsprocessen, meriter och personlighet samt organisatorisk passform. Studien är utförd genom intervjuer på sju deltagande rekryteringsföretag belägna i Mälardalen.

Könsskillnader i överensstämmelse med chefsrollen och viljan att bli chef inom daglivaruhandeln

Det föreligger en ojämn könsfördelning på högre Chefsposter i allmänhet i Sverige och dagligvaruhandeln är inget undantag. Syftet med föreliggande studie var att undersöka könsskillnader i mellanChefers stereotypa bilder av en bra butiksChef, deras upplevelse av överensstämmelse med Chefsrollen, viljan att bli Chef samt ett eventuellt samband mellan de två senare. Resultaten av en webbaserad enkät bland 84 säljledare och säljChefer inom Coop visade inte på några könsskillnader, och det fanns ett positivt samband mellan överensstämmelse med Chefsrollen och viljan att bli Chef. Orsakerna till den sneda könsfördelningen bör därför tillskrivas andra faktorer än de undersökta. Framtida forskning kan exempelvis studera eventuella könsskillnader i hur individen agerar för att bli Chef samt om det finns några organisatoriska faktorer såsom rekryteringsprocesser och karriärvägar som gynnar det ena könet framför det andra..

Aspekter kring anställdas krav på chefer

Syftet med undersökningen var att ta reda på anställdas uppfattning om vilka krav som ska ställas på Chefer i allmänhet samt hur väl deras egen Chef lever upp till dessa krav. En enkätundersökning genomfördes på ett stort internationellt företag med huvudkontor i nordöstra Skåne. Urvalet bestod av 60 fabriksanställda och enkäten undersökte deras närmsta operativa Chef. Enkäten bestod av olika påståenden som delats upp i psykiska krav och fysiska krav. Exempel från enkäten är ?Din Chef visar förtroende för Er som personal i Ert arbete? och ?Det är viktigt att Chefen alltid är fysiskt närvarande på arbetsplatsen?.

Three-Component Model (TCM) of commitment i svensk kontext : En undersökning av relationen mellan commitment gentemot organisation och närmaste chef

Syftet med studien var att undersöka relationen mellan commitment gentemot organisationen och Chefs-commitment i en svensk kontext med hjälp av TCM Employee Commitment Survey. Metoden för att undersöka detta var en webbenkät som delades ut till sammanlagt 188 personer, med en svarsfrekvens på 35%. Respondenterna arbetade i tre olika organisationer inom offentlig sektor. I enkäten fick respondenterna ta ställning till påståenden rörande sin organisation och sin närmaste Chef. Resultatet visade att ju lägre continuance commitment är gentemot närmaste Chef, desto högre är affective commitment gentemot organisationen.

Utbildningens betydelse för att hantera chefsjobbet

Det går inte att utbilda sig till Chef men jobbet som Chef underlättas om man har utbildning. Enligt vår empiriska grund så är den bästa kombinationen att lära sig det både praktiskt och teoretiskt, utbildningen är en genväg till en Chefsposition. Chefen kan däremot utvecklas om man utbildar sig under tiden som man jobbar..

Vad spelar de för roll? : Om förväntningar på rollen som chef och medarbetare

Uppsatsens syfte är identifiera och analysera de förväntningar som medarbetare och Chef har på varandra inom den avreglerade apoteksmarknaden och se hur väl dessa förväntningar överensstämmer med varandra. Detta görs med kvalitativa intervjuer.  Studien bygger på tre intervjuer, med två medarbetare och en Chef, på ett mindre apotek i stockholmsområdet. Resultatet visar att förväntningarna, på rollerna medarbetare och Chef, överlag överrensstämmer väl och även viljan att nå en ömsesidig förståelse mellan parterna är god. Potentiella problem kan uppstå i de områden där båda parterna visserligen har förståelse för varandras förväntningar, men inte äger möjligeheten att uppfylla dem.

Utbildningens betydelse för att hantera chefsjobbet

Det går inte att utbilda sig till Chef men jobbet som Chef underlättas om man har utbildning. Enligt vår empiriska grund så är den bästa kombinationen att lära sig det både praktiskt och teoretiskt, utbildningen är en genväg till en Chefsposition. Chefen kan däremot utvecklas om man utbildar sig under tiden som man jobbar..

Att vara i timglasets mitt

Uppsatsen beskriver första linjen Chefers upplevelse av att arbeta i äldreomsorgen. Det handlar om deras upplevelser av att sitta i en mellanposition och själva problematiken med att vara styrda både uppifrån och nedifrån.För att försöka fånga denna upplevelse har vi ställt följande frågor till våra informanter: Vad innebär det att vara första linjen Chef inom äldreomsorgen? Vad anser första linjen Chefer behövs för att vara en bra Chef samt åstadkomma ett gott ledarskap? För att kunna få svar på våra frågor har vi använt oss av en kvalitativ metod där vi har intervjuat fem första linjen Chefer inom äldreomsorg i tre olika kommuner i Skåne. Tre övergripande teman framkom ur våra intervjuer vilka vi benämnt som handlingsutrymme, Chef och ledare samt stöd och handledning. Slutsatser som blivt uppenbara för oss är att första linjen Chefer behöver mer stöd och handledning för att på så vis kunna öka flödet i timglasets mitt..

Varför lämnar kvinnor chefsrollen?

Uppsatsen syftade till att 1) öka förståelsen varför kvinnor lämnat rollen som Chef och 2) om det fanns skillnader mot män som lämnat rollen som Chef. Resultaten visade att kvinnor i lämnade pga. "push"-orsaker, dvs. att man ej var nöjd, medan männen lämnade pga. "pull"-orsaker, positivt motiverande faktorer.

1 Nästa sida ->