Sök:

Sökresultat:

279 Uppsatser om Yvonne Hirdman - Sida 13 av 19

Anst?lldas drivkrafter: Vad motiverar dem att stanna kvar inom F?rsvarsmakten och p?verkas detta av Nato?

This essay aims to examine managers experiences of control at the workplace within the property sector, and how these experiences differ between female and male managers. This study is a qualitative single case study that intends to offer a deeper understanding of a unique case and uses an abductive method approach. The essay is based on two main theories, Foucault?s (2003) theory of control and the gender system of Hirdman (1988, 2001) and is supplemented by previous studies of the modern workplace. The study is based on eighteen semi-structured interviews that aims to capture the participants personal experiences regarding control at the modern workplace, and the norms, surveillance, hierarchies, and self-discipline that make up this control.

Det ska böjas i tid det som krokigt skall bli ? Om reproduktion av kön på bibliotek

This Master's Thesis studies the attitude that library employees have regarding a sex and gender-neutral treatmentof their clients. The analysis is based upon replies to a questionnaire which was submitted though channels directedat library employees, like BIBLIST and BiblFeed. The respondent?s replies contained a number of welldevelopedcomments making the resultant analysis both quantitative and qualitative in nature.In performing the analysis a theoretical framework combining Hirdman?s gender system with symbolic interactionismhas been used together with literature about gender roles.The questionnaire showed that gender neutrality is a complex concept that can be interpreted in many differentways and is therefore easily misunderstood. It is obvious that sex is an important category when respondents aredealing with their clients, but also that sex and gender are problematic concepts which respondents find difficultto know exactly how to relate to.

Bland machomän, fåfänga flickor och känsliga killar - en studie av genus i ungdomsromanen Ingen återvändo

Syftet med uppsatsen är att studera vilka bilder av kvinnlighet och manlighet som förekommer i Douglas Foleys ungdomsroman Ingen återvändo. Detta görs mot bakgrund av att litteraturen i någon utsträckning bidrar med identifikationsobjekt för unga läsare och att undervisningen har som mål att motverka att stereotypa genusformationer fortplantas. För att urskilja de olika genuskonstruktionerna i texten har en diskursanalytisk metod, benämnd diskursteori tillämpats. Resultatet av analysen har sedan ställts mot Yvonne Hirdmans respektive R.W. Connells teorier för hur genus och genusstrukturer skapas och upprätthålls.

Alla är individer? men ändå bundna till sitt kön : En ?cross-culture? studie med kenyanska och svenska lärare om medvetenhet och förhållningssätt till jämställdhet

This "cross-culture" study deals entirely on awareness and attitudes among Kenyan andSwedish teachers in terms of gender equality. Parts of this study were conducted in Kenya,where I spent a month living and visited a school in a multi-million city. There, I conductedsemi-structured interviews with teachers and gathered material for my thesis. The purpose ofthis study is to see how teachers in Kenya relate to gender and then compare this withSwedish teachers. The study also includes a review of national policy documents for schoolregarding gender equality.

Att skjuta på budbäraren. : En kvantitativ kontrastiv studie av den syntaktiska strukturen hos tre texttyper i tre översättningar av ?Boule de suif? av Guy de Maupassant.

Denna studie syftar till att undersöka den syntaktiska strukturen i tre texttyper i tre översättningar av ?Boule de suif? av Guy de Maupassant. De tre översättningarna är gjorda av Sigfried Siwertz (1927), Ingvar Johansson (1972) och Johan Gunnarsson (1985). Metoden som används är utarbetad av Lars Wollin och modifierad av Yvonne Lindqvist. Genom att dela upp texterna i makrosyntagmer och därefter i primära satsdelar kan versionskomplex upprättas vilka möjliggör en jämförelse av käll- och måltextens syntaktiska struktur på operationsnivå. Uppsatsens mål är att ta reda på huruvida olika operationer är ett resultat av de olika texternas textuella strukturer samt i fall det går att skönja ett samband mellan val av operationer och översättare.

Lika barn leka bäst? Om kvinnliga doktoranders vägar till information

The aim of this masters thesis is to examine the information access of female Ph. D. students in connection with their situation as women and researchers within the academic setting. In order to examine this, qualitative interviews with ten female Ph. D.

"I just wanna wear this dress" : En studie av hur kvinnor porträtteras i reality-serien The Hills

Denna uppsats syftar till att kvalitativt undersöka hur kvinnor porträtteras i femutvalda avsnitt av The Hills (MTV), med fokus på deras beteende och uppträdande ifrågor som karriär, utseende och relationer till män. Detta undersöks med hjälp av ettanalysschema som har utformats utifrån Keith Selbys och Ron Cowderysanalysmodell för att studera television. Undersökningen vilar på en genusteoretisk grund och teorier som används är blandannat R.W. Connells hegemoniska maskulinitet, Yvonne Hirdmans genuskontrakt,Laura Mulveys ?the male gaze? och en vidare utveckling av Foucaults teori om ?thepanopticon?. Detta kompletteras med forskning av bland annat Rosalind Gill, AngelaMcRobbie och Hillevi Ganetz. I min analys framkommer att det förekommer väldigt få skildringar av kvinnor varsbeteende utmanar en traditionell syn på kvinnligt uppförande.

"Man får leka med en docka [...] fast man är en pojke" - Genus och fysisk miljö i förskolan

Examensarbetets titel är Man får leka med en docka [?] fast man är en pojke ? Genus och fysisk miljö i förskolan. Författare: Theresa Olin Georgsson och Johanna Rask. Undersökningen till detta arbete gjordes på två förskolor, där vi intervjuade pedagogerna och observerade barnens ?fria? lek. Syftet var att undersöka den fysiska miljön ur ett genusperspektiv.

Skolan ur ett genusperspektiv: sex gymnasieelevers upplevelser

Skollag och läroplaner gör gällande att elever ska behandlas lika och ha lika möjligheter oavsett kön. Undersökningar visar att kvinnliga elever presterar bättre än manliga i alla ämnen utom idrott och hälsa. Samtidigt upplever tjejer i högre grad än killar stress i skolan. Kön tycks alltså ha en viss betydelse för hur elever upplever skolan. Uppsatsen syftar till att, med utgångspunkt i genusteori, undersöka eventuella genusstrukturer vid en gymnasieskola, hur dessa i så fall ser ut och vilka konsekvenser de då får.

Skolan ur ett genusperspektiv: sex gymnasieelevers upplevelser

Skollag och läroplaner gör gällande att elever ska behandlas lika och ha lika möjligheter oavsett kön. Undersökningar visar att kvinnliga elever presterar bättre än manliga i alla ämnen utom idrott och hälsa. Samtidigt upplever tjejer i högre grad än killar stress i skolan. Kön tycks alltså ha en viss betydelse för hur elever upplever skolan. Uppsatsen syftar till att, med utgångspunkt i genusteori, undersöka eventuella genusstrukturer vid en gymnasieskola, hur dessa i så fall ser ut och vilka konsekvenser de då får.

Musik i grundskolan och förskoleklass som ett pedagogiskt verktyg

Denna studie undersöker Amigos tres (2010), en lärobok i spanska som främmande språk för den svenska grundskolan. Syftet är att få kunskap om hur genus skildras och i vilken utsträckning könsroller skiljer sig från normer och stereotyper, funktioner och lägen mellan könen. Fokus har även varit på vilka sammanhang manliga och kvinnliga karaktärer finns, i vilken utsträckning och på vilket sätt beskrivningarna skiljer sig från den stereotypa bilden av manligt och kvinnligt. En kvalitativ textanalys har gjorts. Den teoretiska utgångspunkten har varit från Yvonne Hirdmans (2012) teori om manligt och kvinnligt, och Maria Nikolajevas (1998) forskning om egenskaperna som ofta tillskrivs flickor och pojkar.

"Kolla två kvinnliga poliser"

Syftet med uppsatsen är att beskriva hur kvinnor inom polisen upplever sitt yrke. Inom polisyrket jobbar det ca 18 000 poliser varav 25 procent är kvinnor. Studien aktualiserar dels om kvinnliga poliser upplever eventuella könsskillnader, dels om de reflekterar över de rådande könsnormerna. Följande frågor belyses i studien: Vilka könsskillnader råder inom polisen? Hur synliggörs könsskillnaderna? Hur påverkar de rådande normerna yrkesutövandet? Kvalitativa intervjuer har använts, kvinnorna som medverkar i studien kommer från tre olika arbetsplatser och är av olika åldrar och befattningar inom polisen.

Stereotyper och normbrytningar : En studie av en lärobok i spanska som främmande språk, Amigos, ur ett genusperspektiv

Denna studie undersöker Amigos tres (2010), en lärobok i spanska som främmande språk för den svenska grundskolan. Syftet är att få kunskap om hur genus skildras och i vilken utsträckning könsroller skiljer sig från normer och stereotyper, funktioner och lägen mellan könen. Fokus har även varit på vilka sammanhang manliga och kvinnliga karaktärer finns, i vilken utsträckning och på vilket sätt beskrivningarna skiljer sig från den stereotypa bilden av manligt och kvinnligt. En kvalitativ textanalys har gjorts. Den teoretiska utgångspunkten har varit från Yvonne Hirdmans (2012) teori om manligt och kvinnligt, och Maria Nikolajevas (1998) forskning om egenskaperna som ofta tillskrivs flickor och pojkar.

Genusanalys av två kvinnliga karaktärer i fantasyserien Game of Thrones : "Fantasy is hardly an escape from reality. It's a way of understanding it." (Lloyd Alexander)

Denna uppsats analyserar hur genus gestaltas i fantasyserien Game of Thrones. Analysen a?r baserad pa? tva? kvinnliga gestalters skildringar i den fo?rsta sa?songen av teveserien. De tva? valda karakta?rerna, Daenerys Targaryen och Arya Stark, analyseras och ja?mfo?rs med Yvonne Hirdmans genuskontraktsteori och Paulina de los Reyes och Nina Lykkes intersektionalitets begrepp men a?ven med Maria Nikolajevas schema om hur manligt och kvinnligt gestaltas i littera?ra texter.

Som om min kropp inte är min...: Bilden av unga kvinnors sexualitet i svensk ungdomslitteratur

The purpose of this Masters thesis is to examine how young womens sexuality is described in Swedish youth novels. The analysis is based upon eight books of which four were published during the period from 1970 to 1975 and four books were published during 2000 to 2005. The theoretical framework is based on a gender theoretical perspective where Yvonne Hirdmans theories about a gender system and Ylva Elwin-Nowaks and Heléne Thomssons ideas about gender construction are crucial. Also Anthony Giddens theories about sexuality in the late modern society are used, where the plastic sexuality and the pure relationship are central ideas. The method is based upon textual analysis, and a model of analysis is constructed with its basis in the theoretical attempt.

<- Föregående sida 13 Nästa sida ->