Sök:

Sökresultat:

14576 Uppsatser om Vad är kunskap - Sida 18 av 972

Kunskapsprocesser :  Skapande av ny kunskap och kunskapsöverföring i ett komplext projekt

TjÀnsteföretag Àr kunskapsintensiva företag som Àr beroende av den kunskap som finns inom företaget. Det Àr vanligt inom dessa företag att basera arbetet pÄ en projektform. Detta innebÀr att nÀr ett projekt ska bedrivas tillsÀtts en projektgrupp, bestÄende av individer som besitter den kunskap som behövs för att slutföra projektet. Projektets karaktÀr kan vara av varierande slag men i de flesta fall kommer ett skapande av ny kunskap att Àga rum samt Àven nÄgon form av kunskapsöverföring. För att projektets resultat ska bli en allmÀnt vedertagen modell eller produkt sÄ mÄste den framtagna kunskapen valideras av bestÀllaren.

Dosering av lÀkemedel vid nedsatt leverfunktion : Litteraturstudie

För att sprÄket ska fungera normalt krÀvs ett samspel mellan uttrycksförmÄga och förstÄelse av sprÄk. Afasi Àr en sprÄkstörning som kommer sig av en skada i de delar av hjÀrnan som pÄverkar sprÄket. Att fÄ afasi kan innebÀra en stor omstÀllning i livet och ofta uppstÄr ett behov av anpassning av kommunikationen bÄde för personen som fÄtt afasi och personer i dess omgivning. Detta inkluderar Àven den vÄrdpersonal som arbetar nÀra personen med afasi. För att nÄ förstÄelse och kunna ge vÄrd och omsorg av god kvalitet, mÄste tillrÀcklig kunskap om afasi finnas hos vÄrdpersonalen.

Det konkurrenskraftiga subjektet : -En analys av Allians för Sveriges skolpolitik

Inför riksdagsvalet 2006 uttryckte Allians för Sverige sitt missnöje mot den dÄvarande Socialdemokratiska regeringens skolpolitik. Alliansen, det vill sÀga de fyra borgerliga partierna, stod dÄ i opposition till den Socialdemokratiska regeringen och pÄvisade att deras politik skulle verka för en mer hÄllbar skolpolitik för kunskap och ordning i skolan.  Syftet med denna uppsats Àr att undersöka vilka förestÀllning om kunskap och det lÀrande subjektet i grundskolan det vill sÀga eleven, som finns i de delar av Allians för Sveriges dokument som behandlar skolfrÄgor. För att belysa bakgrund och historisk kontext anvÀnds tvÄ perspektiv pÄ skola och utbildning; ett kollektivt och ett individuellt. I Allians för Sveriges skolpolitik mÀrks spÀnningar mellan dessa perspektiv vilket fÄr konsekvenser för synen pÄ kunskap och subjekt. FrÄgestÀllningarna handlar om vad som görs önskvÀrt respektive problematiskt hos framtida medborgare/elever i Allians för Sveriges skolpolitik.

Att möta smittbÀrande patient

Bakgrund. Smittsamma sjukdomar har i alla tider har framkallat rÀdsla och fördomar. NÀr vÄrdaren möter patienter med smittsamma sjukdomar mÄste de kunna ge trygg vÄrd som grundar sig pÄ teoretisk och praktisk kunskap. I dag möter vÄrdaren mÄnga patienter som bÀr pÄ smittsamma sjukdomar, nya och tidigare kÀnda, upplevelserna skiljer sig Ät beroende pÄ hur mycket kunskap de har om sjukdomen. Syfte.

Hur pÄverkar skolans sexualundervisning ungdomars kunskap om sexuellt överförbara sjukdomar?

MÄnga av de ungdomar som Àr sexuellt aktiva ligger i riskzon för att drabbas av en STD-sjukdom. En förbÀttrad sexualun-dervisning skulle kunna leda till en ökad kunskap och förstÄ-else gÀllande de risker som t.ex. oskyddat sex medför. Syftet med denna studie var att studera i huvudsak skolans sexual-undervisning och hur den pÄverkar kunskapen om sexuellt överförbara sjukdomar bland ungdomar i Äldern 13-17 Är. Metoden som anvÀndes var en litteraturstudie dÀr 19 veten-skapliga artiklar granskades.

Den goda kunskapen

Detta arbete cirkulerar det vida begreppet kunskap. Genom att fokusera begreppet till en bestĂ€md ontologisk och epistemologisk sfĂ€r, och med hjĂ€lp av Aristoteles kunskapsanalys konkretisera det, tillĂ€mpas ett analytiskt greppbart kunskapsbegrepp pĂ„ gymnasieskolans svenskĂ€mnesplan. Syftet med en sĂ„dan praktisk operation Ă€r dels att undersöka svenskĂ€mnets specifika kunskapsutrymme, dels att kunna vidga kunskapsdiskussionen till lĂ€roplans- och samhĂ€llsnivĂ„. Utförda kunskapsanalys av Ă€mnesplanen visar en dubbelhet i kunskapsanvĂ€ndningen. Å ena sidan inkluderas sĂ„vĂ€l teoretisk som olika former av praktisk kunskap i Ă€mnets syfte. En tendens att beskriva fronetiskt anstruken kunskap i samband med syftet iakttas.

Kunskap, utbildning och gymnasieval; samtal mellan elever i Ärskurs 9 och deras förÀldrar : En studie om gymnasieval

Det finns idag en mÀngd forskning som visar hur eleven pÄverkas av familj och hemförhÄllanden dÄ eleven gör sitt utbildningsval inför framtiden. BÄde intervjustudier och enkÀtstudier har pÄvisat hur elever, mer eller mindre medvetet, gör sina val med utgÄngspunkt i de sociala förutsÀttningar som eleven har i och med sin uppvÀxtmiljö. Att det ser ut pÄ det hÀr viset kan leda till att skola och utbildning Àr med och reproducerar ojÀmlikhet samt att upp-rÀtthÄlla klasskillnader i samhÀllet. För att skola och utbildning ska ha möjlighet till att skapa och möjliggöra lika förutsÀttningar för alla elever, mÄste bakomliggande faktorer gÀllande elevens gymnasieval synliggöras och problematiseras. I föreliggande studie har det gjorts tio intervjuer med elever i Ärskurs nio, dÀr de tillsammans med en av sina förÀldrar samtalar kring frÄgor om kunskap, utbildning och gymnasieval.

Taktil massage som omvÄrdnadsÄtgÀrd vid smÀrta: en systematisk litteraturöversikt

I omvÄrdnad av patienter utgör beröring en central del. NÀr en person drabbas av sjukdom upplevs det extra viktigt att denne fÄr beröring, be- krÀftelse och uppleva att nÄgon bryr sig. Syftet med denna studie var att undersöka vilken kunskap som finns om att anvÀnda taktil massage som omvÄrdnadsÄtgÀrd vid smÀrta. Detta för att kunna utveckla, för-bÀttra och individanpassa omvÄrdnaden för patienterna. En systematisk litteraturöversikt har gjorts över den kunskap som i nulÀget finns inom omrÄdet med hjÀlp av data som har samlats in pÄ ett systematiskt sÀtt via databaserna PubMed och CINAHL.

Studerandes kunskap och kompetens : En kvalitativ studie om lÀrares syn pÄ valideringsarbete

Validering Àr ett eftertraktat sÀtt att fÄ sin kunskap och kompetens bedömd. PÄ dagens osÀkra arbetsmarknad Àr det Àven ett sÀtt att höja sin kompetens och dÀrmed kunna öka chanserna att erhÄlla en fast anstÀllning. Vanligast Àr att validering sker inom vÄrd- och omsorgsarbetet men Àven andra yrkesorienterade Àmnen finns representerade. Denna uppsats utgÄr frÄn ett sociokulturellt perspektiv med syftet att belysa perspektiv pÄ validering och validander i olika situationer som till exempel valideringsprocessen, bedömning av kunskap och lÀrares kompetens. Den empiriska studien utgörs av en kvalitativ intervjuundersökning med syfte att utifrÄn frÄgestÀllningarna fÄ ett djup och mening.

AVANCERAD LÄSFÖRSTÅELSE FÖR SVENSKA SOM ANDRASPRÅKSELEVER

Vi undersökte i denna studie den kontextuella kunskapens inverkan pÄ lÀsförstÄelsen av skönlitteratur hos fem inlÀrare av svenska som andrasprÄk i Äldern 12-14. Genom ett experiment i en autentisk inlÀrarmiljö har det socialkonstruktivistiska perspektivet pÄ inlÀrning anvÀnts i skapandet av en inlÀrningsaktivitet som kretsar kring kontextuell kunskap och kollaborativt lÀrande. InlÀrningsaktiviteten syftade till att förbereda eleverna pÄ lÀsförstÄelsetestet genom arbete med kontextuell kunskap kopplat till den skönlitterÀra text som ingick i lÀsförstÄelsetestet. Undersökningens centrala data Àr en mÀtning av lÀsförstÄelse genom traditionella lÀsförstÄelsetest, först genom ett lÀsförstÄelsetest som deltagarna var helt oförberedda pÄ och sedan ett lÀsförstÄelsetest som deltagarna hade förberetts pÄ genom ovan nÀmnda inlÀrningsaktivitet. En observation av inlÀrningsaktiviteten har ocksÄ genomförts.

Personers upplevelser av att leva med Hepatit C: En litteraturstudie

Hepatit C Àr en blodburen sjukdom som Àr relativt nyupptÀckt och kunskap om att leva med denna Àr begrÀnsad. Möten och relationer mellan patienter och vÄrdpersonal kan frÀmjas genom ökad förstÄelse. Kunskap skulle kunna leda till bÀttre vÄrd för personer med hepatit C. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva mÀnniskors upplevelser av att leva med hepatit C. En litteraturstudie genomfördes genom att tio artiklar analyserades med manifest kvalitativ innehÄllsanalys.

"Bortom ord" ? en diskursanalys av hur musikÀmnet legitimeras

Denna undersökning riktar sig till personer som Ă€r verksamma inom det musikpedagogiska omrĂ„det och som intresserar sig för hur legitimeringen av musik som Ă€mne kan se ut. Vidare riktar sig undersökningen till alla som Ă€r intresserade av frĂ„gan om olika skolĂ€mnens legitimitet. Även politiker och andra makthavare kan ha anvĂ€ndning av denna studie. Den öppnar upp för reflektion kring begrepp som kunskap, bildning, musik och makt.Syftet Ă€r att undersöka hur musikĂ€mnet i den obligatoriska skolan legitimeras av lĂ€rarutbildare. Genom intervjuer med lĂ€rarutbildare som Ă€r verksamma pĂ„ musikhögskolorundersöks vilka argument som anvĂ€nds och hur legitimeringen ser ut.

Kvinnors vÄld mot mÀn : VÄld i nÀra relationer

Bakgrund: VÄld i nÀra relationer Àr ett globalt samhÀllsproblem som leder till fysisk och psykisk ohÀlsa. VÄldet kan vara bÄde fysiskt, psykiskt och/eller sexuellt. MÀn upplever rÀdsla att förlora sin manliga identitet samt att bli förlöjligade nÀr de söker hjÀlp. Det finns ringa forskning kring mÀn som Àr utsatta för vÄld i nÀra relationer. FörstÄelsen och medvetenheten om mÀns erfarenheter av vÄldet, samt deras behov av stöd och hjÀlp, Àr begrÀnsade.

Blivande och legitimerade sjuksköterskors attityder och kunskap vid behandling av akut smÀrta hos barn : En systematisk litteraturstudie

Syftet med denna studie var att beskriva blivande och legitimerade sjuksköterskors attityder och uppfattningar i behandlingen av akut smÀrta hos barn, samt hur blivande och legitimerade sjuksköterskor bedömer sin egen kunskapsnivÄ i smÀrthanteringen av barn med akut smÀrta. Datainsamling gjordes i fulltextdatabaserna ELIN@Dalarna, Blackwell Synergy och EBSCO Host. Sökord var nurse, acute pain, pain, pain management, children, nursing, assessment, pediatric, attitudes, beliefs och knowledge. Studiens resultat bygger pÄ 16 vetenskapliga artiklar. Majoriteten av sjuksköterskorna ansÄg att barn tolererar smÀrta sÀmre Àn vuxna och de var endast beredda att acceptera smÀrta hos barn i samband med mindre procedurer.

Specialpedagogens otydliga roll vid krisarbete i skolan : -berÀttelser om förvÀntningar, elevhÀlsan och att vara resurs

Syftet med undersökning har varit att ta reda pÄ idrottslÀrarens kunskap om och förhÄllningssÀtt till Àtstörningar bland elever. Vilken kunskap anser idrottslÀrare sig ha om Àtstörningar?Har skolan nÄgon handlingsplan för elever med Àtstörningar?Hur agerar idrottslÀrare mot elever som visar tecken pÄ Àtstörningar?Finns det nÄgon skillnad pÄ hur lÀrarna uppfattar sin kunskap och med antalet Är de har jobbat? MetodJag har anvÀnt mig av en kvantitativ metod och i denna studie enkÀter med bÄde öppna och slutna svarsalternativ. EnkÀterna besvarades av 72 lÀrare frÄn hela landet. Urvalet av lÀrarna skedde genom ett bekvÀmlighetsurval, dÀr datainsamlingen gjordes under ett Idrotts- och HÀlsokonventet pÄ GIH i Stockholm och till idrottslÀrare som arbetade i StockholmsomrÄdet. SammanstÀllningen av enkÀterna har bearbetats i Microsoft Excel och statistikprogrammet SPSS. Resultat37 av lÀrarna instÀmmer i de delvis har bra kunskaper kring Àtstörningar.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->