Sök:

Sökresultat:

14576 Uppsatser om Vad är kunskap - Sida 17 av 972

Faktorer av betydelse för förÀldrars delaktighet i barnsjukvÄrden.

FörÀldrar vill vara delaktiga i vÄrden av sitt sjuka barn och de har rÀtt att vara delaktiga. Trots detta finns det rapporterade avvikelser i barnsjukvÄrden dÀr förÀldrar upplevt att de inte tillÄtits vara delaktiga i den omfattning de önskat. Syftet med denna litteraturstudie, innehÄllande tio kvalitativa, vetenskapliga artiklar, var att beskriva faktorer av betydelse för förÀldrars delaktighet i barnsjukvÄrden. Kvalitativ innehÄllsanalys genererade ett resultat som visar att kommunikation, genom att skapa relation, ge stöd och kunskap, har betydelse för förÀldrars delaktighet. Resultatet stÀmmer vÀl överens med tidigare forskning och med intentionerna i hÀlso- och sjukvÄrdens lagar och föreskrifter. Sjuksköterskor inom barnsjukvÄrden behöver öka sin kunskap om kommunikationens innehÄll och dess betydelse för förÀldrars delaktighet..

Kulturella och religiösa faktorer i sjuksköterskans bemötande/omvÄrdnad av döende

Syftet med studien var att granska och sammanstÀlla kvalitativa artiklar för att fÄ kunskap om vilken kulturell och religiös kunskap samt förstÄelse man som sjuksköterska bör ha, dÄ man möter och vÄrdar döende patienter frÄn andra kulturer och religioner Àn sin egen.Vi ville Àven fÄ veta vilken syn judar, muslimer och buddhister har pÄ döden och döendet i samband med sin egen eller sina anhörigas död..

"Man lurar in det". Fyra förskollÀrare om kunskap och lÀrande i förskolan

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur verksamma pedagoger ser pÄ och förklarar begreppen kunskap och lÀrande i förskolan. Vi har undersökt om det finns likheter och skillnader i dessa resonemang med det som uttrycks i lÀroplanen för förskolan (Lpfö 98). För att besvara frÄgestÀllningarna valde vi att intervjua fyra förskollÀrare verksamma i förskolan. Vi anvÀnde oss av en kvalitativ intervjumetod som vi kompletterade med filmade observationer av respektive pedagog. Det filmade materialet anvÀndes endast som diskussionsunderlag i intervjuerna.

Att vilja leva - Hur sjuksköterskan kan uppmÀrksamma suicidnÀra ungdomar inom somatisk vÄrd

MÄnga suicidnÀra ungdomar söker somatisk vÄrd strax innan de gör ett suicidförsök. Flera suicid borde dÀrför kunna gÄ att förhindras. Syftet med studien var att identifiera vilken kunskap sjuksköterskan inom somatisk vÄrd behöver för att uppmÀrksamma suicidnÀra ungdomar. TvÄ frÄgestÀllningar stÀlldes för att belysa syftet. Behöver sjuksköterskan specifik kunskap för att uppmÀrksamma suicidnÀra ungdomar? Vilka tecken och symtom som tyder pÄ suicidbenÀgenhet kan sjuksköterskan identifiera vid ett bedömningssamtal? Studien genomfördes som en litteraturstudie.

Att vÄrda för livet : IntensivvÄrdssjuksköterskors kunskap och bredskap i organdonationsprocessen

Bakgrund: FĂ„ donationer sker i Sverige idag, det kan dĂ€rför vara svĂ„rt att erhĂ„lla och upprĂ€tthĂ„lla professionell kompetens. Forskning har visat pĂ„ en uppfattning att potentiella donatorer ibland förbises pĂ„ grund av organisationsmĂ€ssiga brister i struktur och riktlinjer. Även bristande kunskap och ett behov av mer utbildning finns beskrivet i flertal studier.Syfte: Att undersöka hur intensivvĂ„rdssjuksköterskor uppfattar sin kunskap och beredskap gĂ€llande organdonationsprocessen.Metod: Studien var empirisk med kvalitativ ansats. En fokusgruppintervju genomfördes som datainsamling, urvalet bestod av intensivvĂ„rdssjuksköterskor som var verksamma pĂ„ en allmĂ€n intensivvĂ„rdsavdelning. InnehĂ„llsanalys anvĂ€ndes för att bearbeta materialet.Resultat: I resultatet framkom fyra huvudkategorier och nio subkategorier.

Effektiv visuell kommunikation : En studie om framtagandet av ett sÀljmaterial

Detta examensarbete undersöker vad som utgör effektiv visuell kommunikation. Litteraturstudier om kommunikation och designprinciper har utförts. För att fÄ fördjupad kunskap har ett sÀljmaterial i form av en broschyr tagits fram Ät ett företag dÀr kunskap om effektiv visuell kommunikation applicerats. Detta har utgjort examensarbetets praktiska del. Arbetet har utförts efter Petterssons (2002) modell och resulterat i en broschyr med pop up- funktioner.

KUNSKAPSSPRIDANDE SYSTEM INOM ORGANISATIONEN : En studie om kunskapsspridning mellan projekt och till resten av organisationen

PÄ senare Är har företag med projektbaserad organisationsstruktur ökat detta tillföljd av den allt hÄrdare konkurrensen mellan företag. Företagen mÄste konstant anpassa, förnya och utveckla sina resurser och förmÄgor för att överleva. Det finns de som menar att vi gjort intrÀde i en ny epok dÀr kunskap Àr den frÀmsta tillgÄngen ett företag har. Det har lett till att organisationer nu fokuserar pÄ generering, anvÀndning och spridning av kunskap, sÄ kallade kunskapsintensiva organisationer. I projekt, speciellt R&D-projekt, genereras viktig kunskap som kan vara avgörande för företagens framgÄng, vilket bidragit till att kunskapsspridandet fÄtt en allt större betydelse.Syftet med studien Àr att skapa en ökad förstÄelse för vilka mekanismer som bidrar till spridning av den kunskap som genereras inom projekt samt att utveckla förstÄelsen för kunskapsbegreppen och kunskapsgenererandets betydelse för organisationer.

Mozarts Fagottkonsert - Ett informerat framförande

Mozarts fagottkonsert Àr ett oerhört viktigt stycke i fagottrepertoaren. Vad behöver jag veta för att kunna bilda mig en egen uppfattning om konserten? Hur spelades den dÄ den skrevs? Hur vill jag tolka den och var hittar jag informationen som ger mig kunskap om mina olika valmöjligheter? Denna uppsats Àr ett försök att visa hur man pÄ en modern fagott kan framföra Mozarts fagottkonsert pÄ ett informerat sÀtt med hjÀlp av den kunskap som finns att tillgÄ..

Kaliumjodid (KI) : En rÀddning vid kÀrnkraftskatastrof?

För att sprÄket ska fungera normalt krÀvs ett samspel mellan uttrycksförmÄga och förstÄelse av sprÄk. Afasi Àr en sprÄkstörning som kommer sig av en skada i de delar av hjÀrnan som pÄverkar sprÄket. Att fÄ afasi kan innebÀra en stor omstÀllning i livet och ofta uppstÄr ett behov av anpassning av kommunikationen bÄde för personen som fÄtt afasi och personer i dess omgivning. Detta inkluderar Àven den vÄrdpersonal som arbetar nÀra personen med afasi. För att nÄ förstÄelse och kunna ge vÄrd och omsorg av god kvalitet, mÄste tillrÀcklig kunskap om afasi finnas hos vÄrdpersonalen.

Kommunikationskanaler för utlandserfarenhet : JÀmförande studie mellan Sandvik AB och Uppsala universitet

Kunskap som en av de viktigaste resurserna Àr vÀl uppmÀrksammad hos organisationer, men vad kunskap Àr och hur kunskapen sprids Àr inte lika sjÀlvklart. För att skapa mer förstÄelse, intervjuade vi anstÀllda som via sitt jobb har spenderat en viss tid utomlands. Syftet med vÄr studie Àr att undersöka dels vilka kunskaper respondenterna fÄtt frÄn vistelsen, dels vilka kanaler de har haft tillgÄng till efter hemkomsten för att kunna sprida kunskaperna vidare. Studien visar att respondenterna har fÄtt mÄnga nya kunskaper och haft tillgÄng till flera olika kanaler. Det finns hinder som lett till att kanalerna inte anvÀnts pÄ bÀsta möjliga sÀtt för att sprida kunskaperna vidare till deras kollegor..

Vikten av kunskap för Ă„tervinning : En analys av GĂ€strike Återvinnares attitydundersökning

This study is intended to increase the understanding of the impact of knowledge on recycling levels. The investigation will furthermore look for other factors in the inquiry that influence the recycling level. I?m also going to try and develop a model for what influences the recycling level according to the basis of the investigation..

Antibiotikaresistens och orsaker till dödlighet vid infektionssjukdomar

För att sprÄket ska fungera normalt krÀvs ett samspel mellan uttrycksförmÄga och förstÄelse av sprÄk. Afasi Àr en sprÄkstörning som kommer sig av en skada i de delar av hjÀrnan som pÄverkar sprÄket. Att fÄ afasi kan innebÀra en stor omstÀllning i livet och ofta uppstÄr ett behov av anpassning av kommunikationen bÄde för personen som fÄtt afasi och personer i dess omgivning. Detta inkluderar Àven den vÄrdpersonal som arbetar nÀra personen med afasi. För att nÄ förstÄelse och kunna ge vÄrd och omsorg av god kvalitet, mÄste tillrÀcklig kunskap om afasi finnas hos vÄrdpersonalen.

Naturvetenskap i lÀgre Är: ett arbete om rymden

Syftet med vÄr undersökning var att beskriva om elevernas förstÄelse och kunskap i det naturvetenskapliga Àmnet rymden i lÀgre Är förÀndrades genom vÄr undervisning. Undersökningen genomfördes pÄ en grundskola i Kiruna Kommun. Undersökningsgruppen bestod av sex elever, tre pojkar respektive tre flickor. För att kunna studera detta anvÀnde vi oss av intervjuer före och efter arbetet. Resultatet visade att eleverna hade fÄtt en förÀndrad förstÄelse och kunskap om rymden, speciellt om solsystemet, planeter, kometer, meteorer och vÄr galax.

Waldorfskola och kommunal skola - en kvalitativ jÀmförelse i skolÄr 1 till 3

BakgrundI bakgrunden beskrivs Waldorfskolans och den kommunala skolans historia samt nÄgra grundlÀggande punkter i Waldorfpedagogiken. Begreppen kunskap och lÀrande tas upp samt lÀroplanen Lpo -94 och de nationella proven i Är 3. Den teoretiska utgÄngspunkten för arbetet Àr det sociokulturella perspektivet för kunskap och lÀrande.SyfteSyftet Àr att undersöka nÄgra lÀrares syn pÄ kunskap och lÀrande i Waldorfskolan och den kommunala skolan för att se eventuella likheter och olikheter.MetodJag har anvÀnt mig av en hermeneutisk utgÄngspunkt i val av metod. Denna utgÄngspunkt har sin grund i att det inte finns nÄgon definitiv sanning utan sanningen Àr relativ utifrÄn det subjektiva jaget. Detta ligger till grund för ett kvalitativt undersökningssÀtt dÀr jag har valt att undersöka med hjÀlp av intervjuer.

Patientens behov av information och kunskap vid diabetes typ 2 : En undersökande studie om informations- och kunskapsbehovet utifrÄn kön, HbA1c, Älder, utbildning och duration

BakgrundDiabetes typ 2 Àr en av de snabbast vÀxande sjukdomarna i bÄde Sverige och resten av vÀrlden. Vid diabetes typ 2 utgör egenvÄrd en betydande del av behandlingen och för att klara detta behövs kunskap om sjukdomen. I sjuksköterskeyrket ingÄr att förse patienter med information och kunskap, bland annat genom patientundervisning. Ett flertal studier beskriver hur information och kunskap uppfattas av patienter och hur det pÄ bÀsta sÀtt förmedlas till dem. DÀremot saknas ett instrument som mÀter patienternas befintliga kunskap om sjukdomen och hur de vÀrderar information.SyfteSyftet med arbetet Àr att undersöka hur informations- och kunskapsbehovet vid diabetes typ 2 varierar utifrÄn kön, HbA1c, Älder, utbildning och duration samt identifiera de frÄgor dÀr informations- och kunskapsbehovet Àr störst respektive lÀgst.MetodArbetet grundas pÄ en kvantitativ enkÀt utformad efter The Toronto Informational Needs Questionnaire-Breast Cancer och Àr analyserat utifrÄn data frÄn 86 patienter.  FrÄgor ur denna enkÀt har behandlats i dataprogrammet Statistical Package for the Social Sciences och presenteras som deskriptiv statistik.

<- FöregÄende sida 17 NÀsta sida ->