Sök:

Studerandes kunskap och kompetens

En kvalitativ studie om lärares syn på valideringsarbete

Validering är ett eftertraktat sätt att få sin kunskap och kompetens bedömd. På dagens osäkra arbetsmarknad är det även ett sätt att höja sin kompetens och därmed kunna öka chanserna att erhålla en fast anställning. Vanligast är att validering sker inom vård- och omsorgsarbetet men även andra yrkesorienterade ämnen finns representerade. Denna uppsats utgår från ett sociokulturellt perspektiv med syftet att belysa perspektiv på validering och validander i olika situationer som till exempel valideringsprocessen, bedömning av kunskap och lärares kompetens. Den empiriska studien utgörs av en kvalitativ intervjuundersökning med syfte att utifrån frågeställningarna få ett djup och mening. Det empiriska materialet har tolkats utifrån ett hermeneutiskt förhållningssätt. Resultatet visar att lärarnas positiva förhållningssätt till validering är ett uppskattat arbetssätt, det framkommer att många validander känner ett förtroende för valideringslärarna. I intervjuerna beskrivs arbetet med bedömningen av validanders kompetens som något som kräver både arbetslivserfarenhet men även en god ämneskompetens och att vara väl förtrogen med kursplaner och målen. Det visar också att ett positivt bemötande av validanderna ger ett mer avslappnat samtal och att mer kunskap framhävs vilket ger en mer rättvis bedömning.

Författare

Evalena Klaasma

Lärosäte och institution

Örebro universitet/Pedagogiska institutionen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..