Sök:

Sökresultat:

15 Uppsatser om VTA-turbo - Sida 1 av 1

Elektromagnetisk och mekanisk design av en 20MW turbogenerator

At the Division of Electricity at UppsalaUniversitythere are ongoing researches, including a research concerning turbo generators.Turbo generators produce a large share of electricity in the world; however they are costly mainly due to the fact that the cooling and ventilation that are needed to eliminate the excess heat from the generators are expensive. Turbo generators work with high efficiency and in this project, the main task is to simulate a generator while taking into account that the generator must be designed against self-oscillation, centrifugal force, exhaustion and heat. The turbo generator must be simulated without being too expensive and complicated.In this project, the dimensions of the turbo generator depend on the efficiency of it, and where the losses are in the generator. Furthermore, the optimum values need to be chosen with the help of the ACE simulation program. The report begins with an introduction describing the project followed by a task description that is dealing with the project.

VTA-aggregatet : En undersökning av driftegenskaper och funktion vid slowsteaming.

Turboaggregat med variabel geometri har länge funnit hos automobiler, men det dröjde ända tills 2008 innan det första dök upp på ett fartyg. Syftet med denna undersökning har varit att kontrollera om de fördelar som Man B&W hävdar att VTA-aggregatet skall ha stämmer, samt att undersöka om VTA-aggregatet kan lösa de problem som uppkommer i och med att man kör med reducerad fart, s.k. slowsteaming. För att undersöka detta har jag bedrivit litteraturstudie, med insamling av data mestadels från Internet.Resultatet av undersökningen visar på att ett VTA-aggregat kan minska bränsleförbrukningen och vissa emissioner vid reducerad fart jämfört med en konventionell turbo av samma storlek. Den minskade bränsleförbrukningen leder i sin tur till ekonomiska vinster.

Jämförelsestudie av Hemoglobin A1c (HbA1c) analys mellan VariantTM II Turbo och DCA VantageTM

Vid mätning av HbA1c i blod visas medelkoncentrationen av glukos som en person har haft under de senaste tre månaderna och analysen används vid uppföljning av patienter med diabetes mellitus. DCA VantageTM är ett patientnära analysinstrument som utvecklats för att kunna utföra laboratorieanalyser inom till exempel primärvården. Patientnära analysinstrument är viktiga för att minska tiden från provtagning till behandling. DCA VantageTM är ett halvautomatiskt analyssystem som utformats för kvantitativa mätningar av HbA1c i blod. Syftet med studien var att utföra en verifiering för att se om DCA VantageTM (immunoturbimetrisk metod) kunde användas som ett komplementinstrument till VariantTM II Turbo (high performance liquid chromatography, HPLC).

Analys av leukocytinnehållet i framställd plasmakomponent för transfusion

Vid mätning av HbA1c i blod visas medelkoncentrationen av glukos som en person har haft under de senaste tre månaderna och analysen används vid uppföljning av patienter med diabetes mellitus. DCA VantageTM är ett patientnära analysinstrument som utvecklats för att kunna utföra laboratorieanalyser inom till exempel primärvården. Patientnära analysinstrument är viktiga för att minska tiden från provtagning till behandling. DCA VantageTM är ett halvautomatiskt analyssystem som utformats för kvantitativa mätningar av HbA1c i blod. Syftet med studien var att utföra en verifiering för att se om DCA VantageTM (immunoturbimetrisk metod) kunde användas som ett komplementinstrument till VariantTM II Turbo (high performance liquid chromatography, HPLC).

Sambandet mellan intima media tjockleken och body mass index.

Vid mätning av HbA1c i blod visas medelkoncentrationen av glukos som en person har haft under de senaste tre månaderna och analysen används vid uppföljning av patienter med diabetes mellitus. DCA VantageTM är ett patientnära analysinstrument som utvecklats för att kunna utföra laboratorieanalyser inom till exempel primärvården. Patientnära analysinstrument är viktiga för att minska tiden från provtagning till behandling. DCA VantageTM är ett halvautomatiskt analyssystem som utformats för kvantitativa mätningar av HbA1c i blod. Syftet med studien var att utföra en verifiering för att se om DCA VantageTM (immunoturbimetrisk metod) kunde användas som ett komplementinstrument till VariantTM II Turbo (high performance liquid chromatography, HPLC).

Avgasbromsning Med Variabel Turbingeometri : Utformning av bypassventil för reglering av turbininloppstryck

Detta arbete undersöker möjligheten att avgasbromsa med en turbo utrustad med variabel turbingeometri (VGT). Då många av Scanias motorer är utrustade med VGT-turbo innebär detta att det skulle kunna ges möjlighet till att rationalisera bort avgasbromsspjället till fördel för VGT-bromsning.Konceptet som skall undersökas är att reglera turbininloppstrycket med en bypassventil förbi turbinen, likt en extern wastegate.För att dimensionera denna bypassventil inför tillverkning samt för att undersöka bypassventilens inverkan på motorn utfördes simuleringar i GT-Power. Därefter validerades konceptet med VGT-bromsning och bypassventil i motorprov på en Scania V8. Resultaten från motorprovet visar på en mycket god avgasbromsprestanda. Med en självöppnande bypassventil vid 2400 rpm, helt stängd VGT erhålles 6,3 bar turbininloppstryck vilket resulterar i en bromseffekt på 360 kW ISO-netto och ca 16 kg/min i luftmassflöde genbom motorn.

Digital styrning av variabel geometri turbo

Turbomotorn har funnits med oss i många år nu. Den har länge förknippats med kraftfulla och dyra sportbilar. Men eftersom utvecklingen har gått framåt och priserna på turbotekniken sjunkit har de letat sig in i vanliga personbilar. Detta är inte bara för att höja statusen, utan också för att turbon faktiskt ger en effektivare motor. Turbon utnyttjar spillvärmen i avgaserna för att driva en kompressor som i sin tur tvinga in mer luft i förbränningsrummen.

Förstudie till implementering av papperslös verkstad

Under sommaren 2012 genomfördes ett examensarbete på Siemens Industrial Turbo­mach­inery AB i Trollhättan gällande möjligheterna att införa pappers­lös verkstad. Syftet med examensarbetet var att kartlägga möjligheterna att minska administrativ hant­ering av produktions­orderkort och öka realtidsuppdatering. För att av­gränsa studien avsåg examens­arbetet endast flödet av produk­tions­­­order­kort ifrån plan­er­ings­avdelningen genom två pro­duk­tions­grupper och vidare in på gods­­­­avdel­ningen.För att kartlägga flödet för den manuella hanteringen av produktionsorderkort upprättades värdeflödesanalyser. Dessutom genomfördes ett studiebesök på Volvo Aero Corporation för att se hur ett annat företag har gjort för att eliminera elektronisk produk­tionsorder. Utifrån värdeflödesanalyserna och studiebesöket identifierades tre frågeställ­ningar vilka an­sågs vara betydelsefulla för att kunna införa elektronisk produk­tions­order.

Även om det är turbo i skallen - om kvinnor med ADHD

: I undersökningen har vi kommit fram till att alla kvinnor vi intervjuade har haft svårigheter på grund av sin ADHD. De flesta har periodvis haft någon form av psykisk ohälsa. Det framkom också att de haft svårigheter med vissa ämnen i skolan. Många nämnde att de skulle ha behövt en stödperson eller gått i en mindre grupp. Ingen upplevde att de hade fått någon hjälp i grundskolan.

Optimering av kylsystem för laddluft, Bandvagn S10

BAE Systems Hägglunds AB tillverkar ett antal fordon för den militära marknaden, däribland två bandvagnstyper varav den ena, Bandvagn S10 behandlas i detta examensarbete. Drivkällan hos BvS10 består av en sexcylindrig dieselmotor med en slagvolym på 5.9 liter från den brittiska tillverkaren Cummins. Denna motor överladdas med hjälp av en turbo och luften kyls därefter med hjälp av en laddluftkylare. Genom att använda en laddluftkylare införs ett tryckfall i systemet. Det befintliga tryckfallet är för stort enligt motortillverkarens specifikationer.

Kalibrering av en transient GT-Power modell av en SI PFI turbo motor

I detta arbete behandlas transient simulering i ett 1D-simuleringsprogram, i dettafall Gamma technologies GT-Power. Vad som behöver ändras i en modell för attden skall kunna simulera en motor under transienta driftsfall med godnoggrannhet har undersökts. När detta är gjort, skall det undersökas hur väl dentransient kalibrerade modellen kan simulera en motor med förändrad rörgeometripå insugs- eller avgassidan, och vad som måste omkalibreras om detta inte ärfallet.Den viktigaste slutsatsen av detta arbete är vikten av att ha en korrekt framtagenkompressormapp i modellen. Den som fanns tillgänglig under arbetet hade baramätdata ned till 70000 rpm. Detta resulterade i en överskattning av massflödet iden lägre regionen i den av GT-Power framställda kompressormappen.

Naval Architecture

Sjöfarten är väldigt viktig i vårt moderna samhälle då större delen av det gods som transporteras i världen transporteras med hjälp av sjöfart. Ur miljösynpunkt är sjöfarten relativt bra då utsläppen i förhållande till mängden gods som transporteras är väldigt låg. Men trotts att de relativa utsläppen är låga så påverkar sjöfarten miljön rejält och ökade krav ställs hela tiden för att minska miljöpåverkan från sjöfarten.Genom ett relativt enkelt MATLAB program kan man modellera en propeller till ett fartyg där olika parametrar kan varieras. I programmet får man då ut en plot med propellerns verkningsgrad, nödvändig kraft och utvunnen kraft relativt hastigheten på fartyget. Detta gör att man kan optimera propellern till fartyget genom att ändra propellerns geometri och snabbt se vad de olika parametrarna betyder för propellerns effektivitet.Transport av bananer mellan Sydamerika och Europa sker hela året om.

  Genomgång av Turbomin 100 :   Förstudie och föreslagna förbättringar av undervisningsjetmotor Turbomin 100

ABSTRACTThis project thesis has been written at the request of Mälardalens University, Västerås.The aeronautical engineering students at Mälardalens University and the pupils of Hässlö upper secondary school, all gets the opportunity to perform a computation lab with a real turbojet engine during their study. The goal of the lab from the University is that it should give the students applied experience from the theory part of which has been tought in the course ?Aircraft Engine Technology?.                      The pupils of the Hässlö upper secondary school are performing simpler calculations from the measured values of the equipment. This turbojet engine is located at Hässlö airport in the premises of Hässlö upper seconday school.Since the installation 1989, the engine has lost both thrust and reliability. This makes the theoretical computations made by the students inaccurate.

Provning av aktivt brandskydd för bussar: En förstudie

Det inträffar ett ökande antal bränder i bussar. Enbart i Sverige rapporteras bussbränder i genomsnitt tre gånger varje vecka. De flesta av dessa bränder uppstår i bussens motorrum. Att installera ett väl fungerande aktivt brandskydd i motorrummet är därför en viktig säkerhetshöjande åtgärd. För närvarande finns det ingen internationell standard för att pröva och utvärdera brandsläckningssläcksystem i bussar.

Introduction of water to reduce NOx emissions

Bakgrunden till detta examens arbete är behovet av att få lägre emissioner och dåspeciellt NOx emissioner. I detta arbete är olika NOx reduktions metoder beskrivna ochutvärderade. Tyngdpunkten har lagts på de ?våta NOx reduktions teknologierna? och dåspeciellt teknologier för att befukta insugsluften. Detta arbete består av en litteraturstudie, genomgång av test resultat från motor tester med dessa teknologier samtsimuleringar.NOx reduktionen genom at introducera vatten eller vatten ånga till förbränningenåstadkoms genom att sänka den maximala temperaturen i förbränningsrummet ochgenom att tillsätta inert media med hög värmekapacitet vilket också reducerarsyrekoncentrationen.