Sök:

Provning av aktivt brandskydd för bussar

En förstudie


Det inträffar ett ökande antal bränder i bussar. Enbart i Sverige rapporteras bussbränder i genomsnitt tre gånger varje vecka. De flesta av dessa bränder uppstår i bussens motorrum. Att installera ett väl fungerande aktivt brandskydd i motorrummet är därför en viktig säkerhetshöjande åtgärd. För närvarande finns det ingen internationell standard för att pröva och utvärdera brandsläckningssläcksystem i bussar. Rapporten syftar därför till att bistå med underlag till en metod att testa släcksystem för motorrum på bussar. En bussmotor är oftast dieseldriven och vanligtvis placerad längst bak i bussen. Temperaturen i motorrummet är hög och om ett läckage uppstår av olja eller drivmedel kan detta antändas av motorns hetaste delar: grenrör och turbo. En brand kan också uppkomma av andra anledningar, t.ex. på grund av att elkablar kortsluts eller komponenter i motorrummet överhettas. I ett bussmotorrum kan vätskor brinna, men även fasta material som t.ex. plaster, gummi och isoleringsmaterial.Ett bussmotorrum innehåller flera utmaningar för ett släcksystem. Förutom de ovan nämnda brandriskerna så skapar motorrummets fläkt ett högt luftflöde som tillför syre till branden och riskerar att ventilera ut släckmedlet. Ett bussmotorrum har även en komplex geometri och kan vara mycket kompakt byggt, vilket innebär utmaningar för släckmedlet att lyckas nå källan till en uppkommen brand.En testmetod för släcksystem behöver vara repeterbar och reproducerbar. Det innebär att testet ska kunna återupprepas vid olika tidpunkter samt på olika platser och ändå ge samma resultat. Testet ska även vara realistiskt och simulera olika scenarier. Det ska även vara tillämpbart internationellt och får inte felaktigt gynna eller missgynna något släckmedel.Metodförslaget som beskrivs i slutet av denna rapport innehåller heta ytor, en fläkt som skapar ett luftflöde, en komplex geometri samt olika brandkällor. Dessa komponenter är placerade i ett testrum med flera öppningar. I rummet installeras det släcksystem som skall provas varefter brandkällorna antänds. Flera olika tester genomförs med varierande placering av brandkällorna, skiftande fläktstyrka samt olika storlekar på rummets öppningar och varierande temperatur på heta ytor. Placeringen av släcksystemets dysor får inte förändras mellan testerna. Utfallet av provningen redovisar släcksystemets fördelar och nackdelar, samt om en lägsta kravnivå har uppnåtts.Arbetet med att utveckla en testmetod innehåller flera utmaningar. Den största utmaningen är att skapa en realistisk testmetod så att ett släcksystem som är godkänt enligt testmetoden även klarar av en brand i ett verkligt motorrum. För att fastställa en slutlig utformning av testmetoden behöver därför omfattande försök genomföras.

Författare

Jonas Brandt

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för samhällsbyggnad och naturresurser

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.