
Sökresultat:
319 Uppsatser om Tyresö gymnasium - Sida 15 av 22
Könsmönster i Jokkmokks kommuns skolor/förskolor
Denna uppsats studerar vilka könsmönster som finns i Jokkmokks kommuns skolor och hur dessa ser ut. Genom en teori som Yvonne Hirdman har om hur genus skapas och vidmakthÄlls ges ett svar pÄ uppsatsens syfte. Den gÄr i stort ut pÄ att vi kan se en process genom tiderna som kÀnnetecknas av tvÄ logiker. Den första Àr att mannen och kvinnan isÀrhÄlls. De tillskrivs olika egenskaper, de ska göra olika sysslor och de ska befinna sig pÄ olika platser.
Gymnasievalet - Den sociala bakgrundens pÄverkan
Bakgrund: Gymnasieskolan Àr en stor del av de flesta ungdomars liv. Forskning visar att elevers beslut pÄverkas av förÀldrars sociala bakgrund och de rÄdande normer och vÀrderingarna som verkar i samhÀllet men ocksÄ att det finns differenser i hur elever vid olika programinriktningar planerar sin framtid. Det Àr viktigt för individen att göra rÀtt val för att fÄ en bra start pÄ sin utbildningsresa, detta ökar behovet av information inför gymnasievalet. InformationskÀllor som underlÀttar elevens beslut Àr av stor vikt för att eleven skall göra ett bra gymnasieval.Syfte: Syftet Àr att undersöka om det finns skillnader i hur elever vid teoretiska och praktiska program planerar sin framtid gÀllande studier och arbete. Vi Àr Àven intresserade av att undersöka hur förÀldrars utbildningsnivÄ pÄverkar elevens val av gymnasium och syn pÄ vidare studier och arbete.
Hur framstÀlls livsstil i Àmnet idrott och hÀlsa? : -en belysning av lÀromedel i idrott och hÀlsa för gymnasium.
Denna studie avser att belysa hur livsstil framstÀlls i lÀromedel för Àmnet idrott och hÀlsa pÄ gymnasienivÄ. Studiens syfte formuleras som hur framstÀlls livsstil i lÀromedel för Àmnet idrott och hÀlsa pÄ gymnasienivÄ och hur kan detta innehÄll utifrÄn ett samhÀllsvetenskapligt perspektiv förstÄs i relation till skolans övergripande mÄl som uttrycks i lÀroplanen Gy-11.Materialet som undersöks bestÄr av en nyproducerad lÀrobok dÀr hela materialet ingÄr i studien. I materialet ses livsstil som en avgörande faktor för god hÀlsa. Livsstil eller levnadsvanor listas i lÀroboken som motion, mÄltider, sömn, stress, umgÀnge, tobak, alkohol och droger. Till motion och mÄltider anknyts Àven kroppsideal.
Laserexperiment för grundskola och gymnasium
This report discusses the development of lessons based on laborations for middle and high school.The purpose of the project was to research the possibility to affect students' attitude towards physicsthrough well-planned stimulating lessons. The lessons were based on the Light and Lasers OutreachKit, a teaching package made by the organisation Laser Classroom, and have been adapted for physicsin middle and high school. The lessons were developed on a pedagogical and didactical ground andwere improved with surveys and peer and self assessment. The lessons were based on laser light and itsproperties. One lesson covered the topic of single-slit diffraction, while the other treated geometricaloptics.
Att förbÀttra utbildningen för en hÄllbar utveckling : LÀrares utsagor om framgÄngsfaktorer i arbetet för en hÄllbar utveckling
För pedagoger Àr det viktigt att se det som skapar framgÄng och ger positiv perspektiv.Min undersökning kan hjÀlpa till att fördjupa förstÄelsen för vilka faktorer som frÀmjar utbildning för hÄllbar utveckling. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ faktorer som Àr viktiga för att frÀmja och förbÀttra utbildning för hÄllbar utveckling. Enligt styrdokumenten Àr hÄllbar utveckling en nödvÀndig komponent i utbildning. Materialet erhölls genom kvalitativa djupintervjuer med 6 lÀrare, inkluderar förskollÀrare, grundskollÀrare, gymnasielÀrare, representanter frÄn HÄll Sverige Rent, Naturskolan som har av erfarenhet i praktiskt arbete med hÄllbar utveckling inom framgÄngsrikt Grön Flaggs certifieringsprogram. Det analyserades och sammanstÀlldes sedan i löpande text.
Den sociala dimensionen av gymnasieskolors marknadsföring : En studie om gymnasieskolors hemsidor
Denna uppsats har studerat sex gymnasieskolor i Uppsalas hemsidor med syfte attundersöka och jÀmföra gymnasieskolors strategier i konkurrensen om elever i Uppsalagenom att analysera relationen mellan deras marknadsföring via hemsidor och deraspositioner i elevrekryteringens sociala struktur som tidigare studier visat pÄ. Denteoretiska utgÄngspunkten utgÄr frÄn utbildningssociologen Bourdieus begreppsarsenaldÀr begreppet strategi har varit det mest centrala begreppet. Studien har studerathemsidorna genom en kritisk diskursanalys och gymnasieskolorna har bÄde varit friskoloroch kommunala skolor. Skolorna valdes genom Emil Bertilssons (2014) sociala kartaöver elevrekryteringen i Uppsala. Skolorna studerades utifrÄn hur de beskrev sinutbildning, lÀrare, elever, tidigare elever, samarbetas aktörer, geografiska lÀget,anvÀndandet av medium och slogan.
Attityder till betygsÀttning i ordning och uppförande : En studie bland lÀrare och elever i à lands lyceum
Syftet med den hĂ€r uppsatsen har varit att ta reda pĂ„ hur lĂ€rare och elever i Ă
lands lyceum förhĂ„ller sig till ordnings- och uppförandekriterier i betygsĂ€ttningen. Vi har sett pĂ„ skillnader mellan kön och ocksĂ„ mellan olika Ă€mnen och vi har ocksĂ„ jĂ€mfört vĂ„rt resultat med tidigare undersökningar som gjorts i Sverige. VĂ„r undersökning har gjorts bland 104 elever i Ă„rskurs tvĂ„ pĂ„ gymnasiet och Ă„tta lĂ€rare i Ă€mnena matematik, historia, svenska och idrott. Undersökningen bland eleverna gjordes genom enkĂ€ter och bland lĂ€rarna genom intervjuer.Resultatet visar att lĂ€rarna tycker att ordning och uppförande ska vĂ€gas in i Ă€mnesbetyget, precis som det görs nu i Ă
lands lyceum. Det har visat sig att en majoritet av eleverna vill ha ett separat betyg eller omdöme i ordning och uppförande.
"Man mÄste gÄ pÄ magkÀnsla" : en kvalitativ studie om hur lÀrare och elever ser pÄ Internet i undervisningen och skolarbetet.
Syftet med denna kvalitativa studie Àr att undersöka vilken syn lÀrare och elever har pÄInternet som arbetsverktyg i undervisningen och skolarbetet. För att ta reda pÄ detta har vigenomfört kvalitativa intervjuer med fyra gymnasielÀrare, varav tvÄ arbetar pÄ en kommunalskola och tvÄ arbetar pÄ ett friskolegymnasium. Dessutom har vi genomfört kvantitativaenkÀtundersökningar med 100 gymnasieelever, 50 pÄ vardera skola. VÄr undersökning visaratt lÀrarna och eleverna Àr positivt instÀllda till Internet i undervisningen, men den pÄvisarÀven att eleverna, sÀrskilt de pÄ friskolan, har en tendens att se Internet som sin enda kÀlla,vilket Àr nÄgot som bekymrar lÀrarna. De menar dÀrtill att kÀllkritik Àr nÄgot man som lÀraremÄste gÄ igenom kontinuerligt för att fÄ eleverna att förstÄ innebörden av det och hur viktigtdet Àr.
Elevers med funktionshinder uppfattningar om möjligheter och hinder i en inkluderande skola.
Syftet med det sjÀlvstÀndiga arbetet Àr att beskriva vilka insatser och vilket stöd pÄ individ-, grupp- och organisationsnivÄ som pÄverkar elever med funktionsnedsÀttning i en inkluderad verksamhet. Det Àr elevernas uppfattning om vilka möjligheter och hinder de upplever i gymnasieskolan som studeras och en beskrivning av deras organisation.Studien Àr en fallstudie gjord pÄ ett mindre gymnasium. Emperin bestÄr av semistruktuerade intervjer med sex elever med funktionsnedsÀttning. Studien begrÀnsas till funktionsnedsÀttningar som benÀmns autismspektrumtillstÄnd och intellektuell funktionsnedsÀttning. Dessutom har klassrumsobservationer utförts och samtal med lÀrare för att beskriva den inkluderande organisationen.Resultatet visar att det Àr möjligt att samverka mellan gymnasieskolan och gymnasiesÀrskolan om verksamheten organiseras ur ett relationellt perspektiv.
Varför ska vi gÄ till skolan? : En kvalitativ studie om skolk pÄ gymnasiet utifrÄn ett sociologiskt perspektiv
The aim of this paper is exploring questions regarding the problem of absenteeism among high-school students in Sweden. Fifteen students attending an urban high-school have been interviewed about their views and experiences of absenteeism. The author analyzes the students? answers by taking into account two different sociological approaches which give two different explanations about the way young people experience and estimate education. The French sociologist Bourdieu theorized that differences in cultural capital influence the permanent internalization of patterns of thought and behavior.
Internatskola och dess pedagogiska konsekvenser. En studie om hur elever och lÀrare upplever ett gymnasium med internatboende
SyfteSyftet med denna studie Àr att undersöka faktorer som kan pÄverka elever som bor pÄ inter-natskola under sin gymnasieutbildning, samt hur elever och lÀrare ser pÄ internatboendet i förhÄllande till studiesituation och studieresultat.TeoriFör att tolka empirin anvÀnds en abduktiv ansats, som ger möjlighet att analysera kvalitativa data tillsammans med egen kunskap och utifrÄn forskningsresultatet. Tidigare kunskap pÄ forskningsomrÄdet guidade analysen i syfte att skapa en empiriskt och teoretiskt grundad, sammanhÄllen tolkning pÄ abstraherad nivÄ. MetodSom huvudsaklig metod valdes samtalsintervjuer. Nio elever och sex lÀrare har intervjuats utifrÄn tvÄ frÄgeguider. FrÄgorna har utformats för att ge sÄ mycket information som möjligt.
Dansande rebeller: en kvalitativ undersökning av manliga
gymnasieelevers syn pÄ dans
Syftet med detta arbete Àr att belysa vilken syn killar som studerar pÄ gymnasium har pÄ dans. Vi börjar arbetet med att förankra vÄrt syfte i styrdokumenten för att sedan visa pÄ olika infallsvinklar pÄ killar och dans, detta gör vi genom den tidigare forskning som gjorts inom Àmnet. Vi kopplar samman vÄrt syfte med olika teoretiska utgÄngspunkter, vi har valt att fokusera pÄ teorin om hegemonisk maskulinitet och den socialpsykologiska teorin om könsroller. I arbetet har vi Àven valt att belysa brytarbegreppet, ett begrepp som syftar pÄ de mÀnniskor som bryter in pÄ omrÄden som domineras av motsatt kön. Resultatet bygger pÄ intervjuundersökningar som genomförts med Ätta stycken killar som studerar pÄ gymnasiet, fyra som lÀser pÄ musikalprogram som innefattar Àmnet dans och fyra som lÀser inriktningar som inte innehÄller dans.
Skolstress och somatiska besvÀr hos ungdomar i gymnasiet : Finns det skillnader mellan studie- och yrkesförberedande program?
I uppsatsen undersöktes faktorer som bidrar till skolstress och somatiska symtom hos ungdomar pÄ studieförberedande- och yrkesförberedande gymnasium av bÄda könen. Deltagarna var 105, varav 59 frÄn de studieförberedande programmen, 23 elever var killar och 36 var tjejer samt, 46 var frÄn de yrkesförberedande programmen, varav 25 var killar och 21 var tjejer. Undersökningen var kvantitativ och enkÀter skapades som innehöll 42 frÄgor varefter 10 variabler skapades av dessa och en frÄga analyserades med kvalitativ ansats. Resultaten visade att studenterna pÄ de studieförberedande programmen generellt upplevde mer skolstress. Tjejerna upplevde mer skolstress, externa krav, somatiska-, psykosomatiska besvÀr och de ansÄg sig ha för höga krav pÄ sig sjÀlva.
"Skilda vÀrldar" : skolbibliotekariers undervisning i informationssökning i gymnasieskolan
?SEPARATE WORLDS?. School librarians teaching in information seeking in high school.The aim of this Master's thesis is to study how information seeking is taught in high school and how school librarians describe their experiences of teaching information seeking. Five school librarians from five different high schools (gymnasium) in SkÄne participated in the study. The empirical data derives from five interviews and fourteen observations conducted over a period of three weeks.
Ungdomars fysiska sjÀlvkÀnsla : En kvantitativ studie baserad pÄ en grupp ungdomar mellan 16-18 Är
Denna studie handlar om ungdomars fysiska sjÀlvkÀnsla och baserar sig pÄ en grupp ungdomar med Äldrarna 16-18 Är. Syftet Àr att ta reda pÄ om den fysiska sjÀlvkÀnslan skiljer sig ur ett genusperspektiv, om det finns en signifikant skillnad. För att undersöka ungdomarnas fysiska sjÀlvkÀnsla anvÀnds en bearbetad enkÀt av Raustorp (2006) som kallas SÄdan Àr jag! (Bilaga 2). Den ursprungliga enkÀtens namn Àr Children and Youth-Physical Self-Perception Profile (CY-PSPP) som utvecklats av Fox och Corbins Physical Self-perception Profile. EnkÀten delades ut till 100 elever pÄ ett praktiskt gymnasium i SkÄne.