Sök:

Den sociala dimensionen av gymnasieskolors marknadsföring

En studie om gymnasieskolors hemsidor


Denna uppsats har studerat sex gymnasieskolor i Uppsalas hemsidor med syfte attundersöka och jämföra gymnasieskolors strategier i konkurrensen om elever i Uppsalagenom att analysera relationen mellan deras marknadsföring via hemsidor och deraspositioner i elevrekryteringens sociala struktur som tidigare studier visat på. Denteoretiska utgångspunkten utgår från utbildningssociologen Bourdieus begreppsarsenaldär begreppet strategi har varit det mest centrala begreppet. Studien har studerathemsidorna genom en kritisk diskursanalys och gymnasieskolorna har både varit friskoloroch kommunala skolor. Skolorna valdes genom Emil Bertilssons (2014) sociala kartaöver elevrekryteringen i Uppsala. Skolorna studerades utifrån hur de beskrev sinutbildning, lärare, elever, tidigare elever, samarbetas aktörer, geografiska läget,användandet av medium och slogan. Uppsatsen kan fastställa att det finns en skillnad ibeskrivningen av verksamheten mellan elitskolorna och friskolorna i Uppsala, och attskolorna har omedvetna och medvetna strategier i beskrivningen av sin verksamhet somär tydligt relaterade till deras positioner på gymnasiefältet. Skolorna har olika tillgångaroch marknadsför dem genom liknade medium på hemsidan. Uppsatsen visar också på attelevrekryteringens sociala struktur har stor betydelse för vilket sätt marknadsföringen viahemsidan kommer till uttryck vilket dock inte är tydligt kopplat till huvudmannaskapet.

Författare

Adam Eriksson

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..