Sök:

Sökresultat:

319 Uppsatser om Tyresö gymnasium - Sida 16 av 22

Valet av gymnasieprogram : med speciell inriktning pÄ det Naturvetenskapliga programmet

Anledningen till att jag valde att skriva om valet till gymnasiet Àr att jag blev nyfiken pÄ vad som pÄverkar elevernas beslut och vad det Àr som tilll slut gör att de vÀljer som de gör. Nyfikenheten uppkom efter att jag sjÀlv varit i valet och kvalet nÀr jag skulle vÀlja program pÄ gymnasiet. Mitt syfte Àr att genom en enkÀtundersökning och efterföljande intervjuer försöka fÄ vetskap om vad som pÄverkar elevernas val till gymnasiet. Jag vill Àven försöka undersöka överhuvudtaget varför man vÀljer som man vÀljer. Jag har valt att koncentrera mig extra pÄ det Naturvetenskapliga programmet och Àr dÀrmed nyfiken pÄ vad högstadieeleverna tror krÀvs av dem som vÀljer detta program.Jag vill Àven ta reda pÄ vad för slags information om detta program man fÄtt och frÄn vem denna har kommit.

Idrottsundervisning oavsett rörelseförmÄga. : En fallundersökning om idrottsundervisning och elever med funktionsnedsÀttningar.

Syftet med denna studie Àr att med hjÀlp av en fallstudie undersöka hur Àmnet Idrott & HÀlsa kan vara anpassat till elever med funktionsnedsÀttningar som gÄr pÄ ett Rh-gymnasium. Fallstudien Àr uppdelad i tre delstudier som med hjÀlp av tre forskningsfrÄgor undersöker hur elever kan uppleva Àmnet Idrott & HÀlsa, hur lÀrare i Idrott & HÀlsa kan resonera om undervisning för elever med funktionsnedsÀttningar och hur styrdokument reglerar Àmnet Idrott & HÀlsa. Studien utgÄr frÄn det sociokulturella perspektivet som innebÀr att lÀrande sker i samspel mellan mÀnniskor vilket gör att den sociala omgivningen har en avgörande effekt pÄ varje individs utvecklande och lÀrande. UtifrÄn det sociokulturella perspektivet har det dÀrmed varit nödvÀndigt att göra en kontextanalys pÄ Rh-gymnasiet vilket presenteras i resultatet.Empirisk data har samlats in med hjÀlp av intervjustudier och dokumentstudier. Resultatet av studien visar att Àmnet Idrott & HÀlsa kan anpassas till elever med funktionsnedsÀttningar genom att nivÄanpassa och individanpassa undervisningen efter varje individs förutsÀttningar och behov.

LÀrarlegitimation i offentlig debatt : En idéanalys

Syftet med studien var att undersöka vilken bild införandet av lĂ€rarlegitimation ges i dagspress under tiden mellan början av 2008 och den 30 november 2012. I undersökningen samlades data i form av debattartiklar och ledare frĂ„n svenska dags- och kvĂ€llstidningar in för att analyseras med avseende pĂ„ vem som författat artikeln samt med hjĂ€lp av idĂ©analys för att utröna artiklarnas argumentativa innehĂ„ll.År 2010 beslutades sveriges riksdag om införandet av en legitimation för lĂ€rare frĂ„n förskola till gymnasium, nĂ„got som föresprĂ„kats av sĂ„vĂ€l lĂ€rarfack som politiska intressen. Trots detta ledde beslutet till en livlig debatt om för- och nackdelar med legitimationen.I debatten kom en mĂ€ngd olika grupper och intressen till tals, Ă€ven om journalister, politiker och fackliga företrĂ€dare dominerar debatten. Det uttalas en mĂ€ngd olika argument för och emot legitimationen, vilket ger en bred och mĂ„ngfaldig bild av problem och möjligheter med legitimationen. Dock sĂ„ mĂ„lar debatten upp en genomgĂ„ende negativ bild av skolan som arbetsplats och lĂ€raryrket.De röster som talar emot införandet Ă€r ofta enskilda lĂ€rare och forskare inom fĂ€lt som ligger skolan nĂ€ra.

LÄRANDETS OLIKA ANSIKTEN : En undersökning om relationen mellan en elevgrupps lĂ€rstilar och nĂ„gra lĂ€rares undervisningsmetoder

ABSTRAKT  Syftet med föreliggande studie Àr att djupare förstÄ relationen mellan nÄgra lÀrstilar som karakteriserar en elevgrupp pÄ ett gymnasium i södra Sverige med hur nÄgra lÀrare undervisar pÄ samma skola. Det Àr viktigt som blivande lÀrare att förstÄ hur elever tillÀgnar sig kunskap och vilken betydelse olika undervisningsmetoder har för om elever lyckas eller misslyckas i sitt lÀrande. Föreliggande studie Àr en fallstudie och metoden en kombination av kvalitativa och kvantitativa data bestÄende av enkÀter och intervjuer. 27 elever och tre lÀrare ingÄr i undersökningen. Som teoretisk utgÄngspunkt anvÀnds Kolbs teori om lÀrstilar som inbegriper den divergenta, den konvergenta, den ackommoderande och den assimilerande lÀrstilen.

Relationen som ger resultat : GymnasielÀrares förestÀllningar om en god lÀrar- elevrelation

Relationen mellan lÀrare och elev har inom den svenska skolan tillskrivits en allt mer framtrÀdande roll. BÄde nationella och internationella studier har pÄvisat elevers efterfrÄgan aven djupare relation med lÀraren och sagda relations pÄverkan pÄ elevens skolprestation. Syftet medföljande studieÀr att fördjupa förstÄelsen av vad som i lÀrarens möte med eleven utgör centrala kvaliteter med betydelse för elevers lÀrande och i förlÀngningen deras skolprestation. Studiens empiri bestÄr avÄtta intervjuer genomförda med gymnasielÀrare som arbetarpÄ en gymnasieskola i en mellanstor stad i södra Sverige. Valet av en kvalitativ metodvid insamlingen av studiens empirigjordes dÄ mÄlsÀttningen för studien Àr att skapa en djupare förstÄelse av vilka förestÀllningar som de intervjuade lÀrarna har om lÀrar-elevrelationen, samt vilka kvalititeter som lÀrarna anseratt den goda relationen Àr beroende av.

Ametropiers pÄverkan pÄ valet av gymnasieutbildning

Syfte: Syftet med studien var att undersöka om det fanns nÄgot samband mellan ametropi och val av gymnasieutbildning.Metod: MÀtningarna utfördes pÄ tvÄ gymnasieskolor i Linköping. Utbildningarna grupperades i tvÄ grupper, en studieförberedande och en yrkesförberedande. Försöks-personerna blev retinoskoperade och fick fylla i en enkÀt om sitt gymnasieval. De urvalskriterier som fanns var att försökspersonerna skulle vara 18 Är eller Àldre samt att de skulle gÄ ett yrkesförberedande eller studieförberedande program i Ärskurs 3.Resultat: 100 personer deltog i studien, 50 frÄn studieförberedande program och 50 frÄn yrkesförberedande program, i Äldrarna 18-20 Är. Det var 35 kvinnor och 65 mÀn som deltog i studien.

Marknadsstrategier pÄ den reformerade skolmarknaden : En undersökning om gymnasieskolors marknadsföringsmetoder

I början av 1990-talet sÄ genomförde den borgerliga regeringen friskolereformen vilket in-nebar att det statliga monopolet upplöstes och att fristÄende skolor kunde konkurrera pÄ samma villkor som kommunala skolor. Detta medförde att det ekonomiska ansvaret för gymnasieskolan övertogs av respektive kommun och att skolpengen infördes. Reformen har inneburit ökat antal skolor och hÄrdare konkurrens. Detta tillsammans med minskat elevan-tal har pressat skolorna till att optimera sin marknadsföring för att attrahera elever. Syftet med uppsatsen Àr att beskriva och analysera om det finns nÄgon skillnad i hur kommunala respektive fristÄende gymnasieskolor arbetar med marknadsföring.

?Normbrott light? : En kvalitativ studie utifrÄn elevperspektiv kring olovlig frÄnvaro och sena ankomster

I denna kvalitativa studie undersöker vi vad som ligger till grund för elevers olovliga frÄnvaro pÄ ett gymnasium i VÀsterÄs utifrÄn elevperspektiv. Delvis i denna studie undersöker vi sen ankomst och vad det fÄr för konsekvenser för studiemiljön i klassrummet. I den tidigare forskningen tar vi upp de tvÄ huvudteman om olovlig frÄnvaro/skolk, Skolk pÄ grund av skolans brister samt skolk pÄ grund av kriminell livsstil. Dessutom tar vi upp de riskfaktorer som den tidigare forskningen tar upp kring elevers riskbeteenden och elevernas vanligaste förklaringar som anges som skÀl till olovlig frÄnvaro. Den metod vi anvÀnts oss av Àr Grundad teori (GT) dÀr vi valt Glasers sÀtt att arbeta pÄ.

Konsekvens av konkurrens - Bildanalys av hemsidor ur ett konkurrensperspektiv

Min utgÄngspunkt till detta examensarbete var frÄn början en nyfikenhet om hur skolor vÀljer att presentera sig sjÀlva via Internet. Jag hade en idé om att gymnasieskolor idag var extra konkurrensutsatta dÄ jag i ett nyhetsreportage hade lÀst om att flera gymnasieskolor fick stÀnga ned dÄ konkurrensen var för hög och elevantalen för lÄga. Jag började dÄ med att, efter en överblick av Malmös gymnasieskolor, vÀlja undersökningsobjekt för min studie. Jag valde dÄ Mediegymnasiet och Bryggeriets gymnasium, tvÄ gymnasieskolor dÀr den förstnÀmnda Àr kommunal och den sistnÀmna privatÀgd. De bÄda skolorna har vissa likheter.

Gruppdynamik : Skillnader i synsÀtt mellan lÀrare och elever

Som nÀmns i inledningen och i bakgrunden för valet av Àmne sÄ skulle en god gruppdynamik eller ett gott klassrumsklimat kunna borga för goda studieresultat. Det skulle Àven kunna, för vissa elever, bidra till att de ser tillbaka pÄ sin tidigare skolgÄng som nÄgonting positivt. Detta positiva minne skulle kunna motivera dem till att fortsÀtta att studera pÄ ett högre stadium, exempelvis gymnasium eller högskola/universitet. Det Àr utifrÄn denna utgÄngspunkt som detta examensarbete har kommit till. Syftet med denna undersökning som fÄr betraktas som en fallstudie har varit att bÄde för framtida lÀsare och undertecknad att belysa eventuella skillnader i hur god gruppdynamik skapas och bibehÄlls.

Gymnasieelevers uppfattningar kring eget skolfusk

Syften för denna studie har varit: ?att beskriva en variation av uppfattningar hos gymnasieelever pÄ teoretiska gymnasieprogram vad gÀller hur de uppfattar och resonerar omkring sitt eget skolfusk i förhÄllande till fenomen som eleverna sjÀlva uppfattar som betydelsefulla för det egna skolfusket? och ?att belysa elevers uppfattningar om sitt eget skolfusk genom fyra allmÀnt kÀnda teoretiska perspektiv som kan antas tangera den förförstÄelse av elevers skolfusk som antas vanligt förekommande hos lÀrare pÄ motsvarande gymnasieprogram.?Begreppet skolfusk har definierats och data har dÀrefter samlats in genom kvalitativt utformade enkÀter som besvarats av 36 gymnasielever frÄn det studieförberedande samhÀllsvetenskapsprogrammet. Forskningsansatsen har varit fenomengrafisk och analysmetoden kontextuell analys.Huvudresultatet utgörs av fem kategorier som pÄ kvalitativt skilda sÀtt beskriver elevernas uppfattningar kring skolfusk. Kategorierna har rubricerats efter det totala materialets mest meningsbÀrande aspekt, nÀmligen elevernas uppsÄt/avsikt/intention med sitt skolfusk som utgörs av variationerna ?att klara av en tillfÀlligt besvÀrlig situation?, ?att utmana/provocera/protestera emot (skol)systemet?, ?att överleva i en skolsituation som upplevs för svÄr?, ?att höja betyg? och ?att slippa anstrÀnga sig?.Empirin har ocksÄ tolkats genom fyra teoretiska perspektiv som i studien ansetts representativa för lÀrares förförstÄelse kring elevers skolfusk.

JÀmstÀlldhet, jÀmlikhet, olikhet : kunskap om skolans jÀmstÀlldhetsarbete

This essay is about gender equality in a Swedish upper secondary school. The aim is twofold: to obtain knowledge about feminism, gender equality, boysÂŽ and girlsÂŽ situations in schools and gender equality work there; and to find out if government management documents for schools work effectively when it comes to promoting gender equality in schools. There are four research questions: How do teachers interpret whatÂŽs said in management documents for schools? What strategies do teachers use to promote gender equality? What opportunities and obstacles do teachers see for promoting gender equality at the specific school? And, finally, do the management documents for the school work effectively when it comes to promoting gender equality?The study has a socialist feminist perspective, which sees gender differences as a result of a mix of biological, historical and social factors. Important theoretical standpoints include gender socialization as an explanation for how girls and boys become women and men.The results of the study points out that teachers interpret management documents differently, and that they find the documents hard to understand.

Ämnesövergripande arbete i dansundervisningen: Kvalitativa intervjuer med danslĂ€rare frĂ„n lĂ„g- och mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.

Syftet med denna uppsats Àr att undersöka danslÀrares förhÄllningssÀtt till Àmnesövergripande arbete i dansundervisningen. Jag ska ta reda pÄ om danslÀrare arbetar Àmnesövergripande pÄ dansundervisningen och Àven hur de arbetar Àmnesövergripande. Varför anvÀnder danslÀrarna detta arbetssÀtt och vilka för- och nackdelar finns med att arbeta Àmnesövergripande? För att ta reda pÄ detta har jag gjort kvalitativa intervjuer med danslÀrare frÄn olika grundskolor och gymnasium, tvÄ lÀrare frÄn lÄg- och mellanstadiet, tvÄ frÄn högstadiet och tvÄ gymnasielÀrare. Enligt lÀroplanen för grundskolan och gymnasiet ska lÀrare integrera andra Àmnen i sin undervisning för att skapa en helhetsförstÄelse för eleverna.

Historia 1a1 i det mÄngkulturella klassrummet

Undersökningen syftar till att utreda huruvida historiemedvetandet hos elever med ett dubbelt kulturarv frÄn Sverige och ett arabisktalande land kan inkluderas i historiegymnasiekursen 1a1. Med hjÀlp av relevant litteratur och utifrÄn problemformuleringen: ?Hur kan pedagogen lÀra kÀnna elevens historiemedvetande?? har jag utarbetat intervjufrÄgor som avser till ett ta fram exempel pÄ dessa elevers historiemedvetande. Undersökningens urval var sex elever som gÄtt pÄ yrkesförberedande gymnasium och har lÀst eller lÀser historiekursen 1a1. Intervjuerna Àr utarbetade med hjÀlp av litteratur kring historiemedvetandet frÀmst utifrÄn perspektiven kultur, identitet och intresse.

Elevers upplevelser av en motivation som försvann : En intervjustudie kring olika motivationsfaktorers betydelse

Det övergripande syftet har varit att skapa kunskap och förstÄelse för omotiverade gymnasieelevers upplevelse av sin skolsituation, och deras egen syn pÄ orsakerna till sin bristande motivation. I examensarbetet har fem gymnasieelever i Ärskurs 3 intervjuats som sjÀlva betecknar sig som mycket skoltrötta och omotiverade sedan flera Är tillbaka.Flera elever berÀttade att de gick utbildningar som de egentligen inte hade önskat eller som de pÄverkats av andra att gÄ. Andra elever visade sig ha svÄra hÀndelser bakom sig som pÄverkat motivationen. Det gÀllde bÄde mobbning i grundskolan och negativa hÀndelser inom familjen. En vanlig förklaring till bristande motivation Àr bristande tilltro till sin egen förmÄga, men det stÀmde bara in pÄ en elev.

<- FöregÄende sida 16 NÀsta sida ->