
Sökresultat:
319 Uppsatser om Tyresö gymnasium - Sida 14 av 22
Döva och hörselskadade ungdomars möten med texter utanför skolan : En enkÀtstudie pÄ riksgymnasiet för döva och hörselskadade
SammanfattningDen aktuella forskning Àr entydig gÀllande hur den största delen av matematikundervisningen bedrivs pÄ grundskolan; katederundervisning och individuellt rÀknande i matematikböcker Àr dominerande. Det finns belÀgg för att detta Àven Àr en trolig bild av gymnasiematematiken, trots ringa forskning inom omrÄdet. I den aktuella matematikdidaktiska forskningen framförs att denna typ av traditionell undervisning inte leder till mÄluppfyllelse för alla elever. DÀrför efterfrÄgas undervisningssÀtt innehÄllande annat Àn katederundervisning och enskild rÀkning i matematikboken.Vi har i denna studie lyckats lokalisera och beskriva fyra olika undervisningssÀtt som uppfyller detta kriterium. Vi har kommit fram till detta frÀmst genom att lÄta matematiklÀrare, verksamma inom gymnasiet beskriva sina undervisningssÀtt.
Mellan skola och nationell elit : En kvalitativ studie om bedömning och betygsÀttning i specialidrott
Efter införandet av Gy11 kan inte alla gymnasieskolor i Sverige erbjuda Àmnet specialidrott. Numera finns endast möjlighet att lÀsa specialidrott vid NIU och RIG gymnasium. Syftet med denna studie var att undersöka vilken uppfattning lÀrare/instruktörer i specialidrott vid NIU har om Àmnesplan och kunskapskrav, samt hur bedömning och betygsÀttning sker. Vidare var syftet att undersöka vilka möjligheter och hinder som lÀrare/instruktörer uttrycker inom Àmnet specialidrott. För att uppnÄ syftet anvÀndes en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer som genomfördes med sju lÀrare/instruktörer.VÄr empiri analyseras med valt teoretiskt ramverk som Àr lÀroplansteori, ramfaktorteori samt five "key strategies".
Pedagogers tankar om den fria leken
De senaste Ärens snabba framvÀxt av fristÄende skolor i Malmö har skapat intresse för oss att vilja förlÀgga vÄr forskning dÀr. Genom vÄr utbildning till studie- och yrkesvÀgledare föll det sig naturligt att undersöka studie- och yrkesvÀgledningens vikt för elever pÄ fristÄende skolor. VÄrt syfte med examensarbetet var att fÄ en inblick i tidigare erfarenheter av studie- och yrkesvÀgledning hos elever pÄ fristÄende gymnasium. VÄr intention var Àven att undersöka elevers tankar om studie- och yrkesvÀgledning i deras nuvarande situation. Vi valde att anvÀnda oss av en kvantitativ metod i form av enkÀter för att nÄ sÄ mÄnga som möjligt.
Elevmotivation utifrÄn ett historielÀrarperspektiv (Motivation of students from a History Teacher?s perspective)
Syftet med denna intervjustudie Àr att med en vetenskapligt kvalitativ metod undersöka hur motivation hos elever skapas utifrÄn yrkesverksamma historielÀrares perspektiv, samt hur detta skapande förhÄller sig till motivationsteorier. Sju lÀrare fördelat pÄ tvÄ grundskolor och ett gymnasium, har intervjuats. Svaren frÄn intervjuerna har bearbetats separat och sedan analyserats utifrÄn motivationsteorier. Resultatet visar att lÀrarna ser egenskaperna i rollen som lÀrare vara den primÀra faktorn i skapandet av motivation hos eleverna. Dessa Àr att vara en god berÀttare, engagerad, ha goda Àmneskunskaper och ha förmÄga att kunna beröra elever.
LÀra nytt eller lÀra om igen? : En lÀromedelsstudie i geometri pÄ grundskola och gymnasium.
Forskningsrapporter visar pÄ att elever idag tycker att matematikÀmnet Àr trÄkigt. Kan denna instÀllning bero pÄ att de inte fÄr utveckla sitt matematiska tÀnkande utan blir fast och arbetar med liknande mÄl och uppgifter för lÀnge? För att fÄ en grund till att svara pÄ denna frÄga försöker detta arbete ta reda pÄ i vilken mÄn ny kunskap inom geometri presenteras för eleverna under grundskolans Är 5 till och med gymnasiets matematik A samt i vilken utstrÀckning gammal kunskap repeteras som om den vore ny. I arbetet har lÀroplaner, lÀromedel och nationella prov studerats.Undersökningen har studerat hur grundskolelÀromedlet Mattestegen och gymnasielÀromedlet Matematik 4000 kurs A tar upp geometri. Resultatet visar att det faktum att den positiva instÀllningen till matematik avtar genom grundskolan frÄn Är 5 till Är 9 inte kan förklaras med att matematiken upprepas genom grundskolÄren.
Mönster i elevernas skolvardag : -En studie av elevers anvÀndning och upplevelser av skolans platser.
Uppsatsen ?Mönster i elevernas skolvardag? behandlar hur elever pÄ ett gymnasium anvÀnder skolans platser under rasterna, med fokus pÄ fyra centrala begrepp: plats, roll, identitet och tidsgeografi. UtgÄngspunkten för uppsatsen Àr lÀroplanen för gymnasieskolan 2011 samt kursplanen för samhÀllskunskap 1b, vilket Äterknyts i det didaktiska undervisningsmaterialet. VÄr uppsats Àr relevant, den ger kunskap kring hur eleverna uppfattar och anvÀnder skolans platser under rasterna. Informationen Àr betydelsefull dels för eleverna men Àven för lÀrarna eftersom den frÀmjar gemenskap och motverkar utanförskap.
oikos ? nomos eller logos? : HÄllbar utveckling och ekonomi i gymnasiets samhÀllsböcker
This paper contains an analysis that sets out to investigate how sustainable development is portrayed in textbooks used in gymnasium level civics education. The study covers three textbooks, all in current use. The paper sets out to explore the relationship between the books chapters on economics and those about environmental issues. The sum of these two parts is in the context supposed to make up the books big picture of green sustainable development, i.e. the ecological aspect of sustainable development. An analytical model will be used to categorise and compare the three textbooks.The method chosen for this is analysis of ideas by use of ideal types.
Ungdomars attityder till sex : en kvantitativ studie bland gymnasieungdomar i Ärskurs tre
Syftet med uppsatsen var att öka kunskapen om och förstÄelsen för ungdomars attityder till sex. Den hÀr studien fokuserade pÄ ungdomars kognitiva dimensioner i form av kunskaper, information, förestÀllningar och attityder. HuvudfrÄgan var vilken attityd ungdomar har till sex, i en jÀmförelse mellan pojkar och flickor respektive elever pÄ studieförberedande och yrkesförberedande program. Vi gjorde en kvantitativ enkÀtstudie med 116 elever i Ärskurs tre pÄ Tessins gymnasium i Nyköping. Studien genomfördes i sju klasser inom yrkesförberedande program respektive studieförberedande program.
Mentorskap i gymnasieskolan - en kvalitativ studie av mentorskapet pÄ en skola i Blekinge
Syftet med undersökningen var dels att ta reda pÄ vilka formuleringar i Lpf 94, utifrÄn definitionen att mentorskap innebÀr att överblicka och bidra till progression gÀllande elevernas kunskapsmÀssiga, personliga och sociala utveckling, som gÄr att koppla till mentorskapet i gymnasieskolan, samt hur dessa Àr relaterade till mentorshandboken, pÄ skolan dÀr undersökningen Àgt rum. Vidare var syftet att ge en bild av hur olika mentorer, pÄ samma skola, arbetar med sitt mentorskap i praktiken. Genom kvalitativa intervjuer har sex mentorer fÄtt beskriva sina erfarenheter och tankar kring det egna mentorskapet. Historiskt har en mentor fungerat som ledsagare bÄde kunskapsmÀssigt, personligt och socialt. Mentorerna i denna undersökning sÄg sig ocksÄ som vÀgledare och som en vuxen som pÄ olika sÀtt stöttar eleverna i deras skolgÄng.
Studie- och yrkesvÀgledning pÄ fristÄende gymnasieskolor ur ett elevperspektiv
De senaste Ärens snabba framvÀxt av fristÄende skolor i Malmö har skapat intresse för oss att vilja förlÀgga vÄr forskning dÀr. Genom vÄr utbildning till studie- och yrkesvÀgledare föll det sig naturligt att undersöka studie- och yrkesvÀgledningens vikt för elever pÄ fristÄende skolor. VÄrt syfte med examensarbetet var att fÄ en inblick i tidigare erfarenheter av studie- och yrkesvÀgledning hos elever pÄ fristÄende gymnasium. VÄr intention var Àven att undersöka elevers tankar om studie- och yrkesvÀgledning i deras nuvarande situation. Vi valde att anvÀnda oss av en kvantitativ metod i form av enkÀter för att nÄ sÄ mÄnga som möjligt.
Webbaserad realtidsuppföljdkvalitetsundersökning
Swedish school has for the last decades been using quality management as a method for improvement. Quality management is an enormous work and the whole school staff needs to be involved. The management consists of several parts like planning, surveys and interviews, analysis of the replies and setting up new goals. Parents, children and teachers are nowadays accustomed with quality surveys. The last few years these quality surveys have been computerized, but they still look almost the same, using little interaction with the respondent.I have had the opportunity to work with the company KMF Ventures, which has a vision that entails a more interactive web survey.
"Jag ska gÄ tre Är och dÄ mÄste det va nÄt jag trivs med!"
Barn- och fritidsprogrammet a?r ett yrkesinriktat gymnasieprogram med mycket la?g etableringsgrad pa? arbetsmarknaden. Syftet med va?rt arbete a?r att analysera elevers val till programmet och vilka tankar de ba?r pa? na?r det ga?ller mo?jligheterna att fa? arbete. Va?ra forskningsfra?gor handlar da?rfo?r om hur eleverna resonerar info?r valet av gymnasieprogram, vilken kunskap de har om arbetsmarknaden vid valtillfa?llet, vilken betydelse de tillma?ter mo?jligheten att fa? arbete efter utbildningen samt vilka fo?rva?ntningar de har pa? tiden efter avslutat gymnasium.
OÀndliga möjligheter eller endast svÄrigheter? En kvalitativ enkÀtundersökning om genuspedagogers arbete
Studiens syfte Àr att undersöka genuspedagogers praktik och upplevelse av sitt arbete. Metoden som anvÀnds Àr en kvalitativ enkÀtundersökning och undersökningsgruppen utgörs av utbildade genuspedagoger i förskola, grundskola och gymnasium. Studien skrivs ur ett socialkonstruktivistiskt intersektionellt feministiskt perspektiv. Resultatet visar att det finns lika mÄnga genuspedagogiska inriktningar som det finns genuspedagoger. Detta till trots kan vissa gemensamma mönster urskiljas.
Matematik och genus : en studie av lÀrares agerande och attityder
Syftet med denna undersökning var att studera vilka förutsÀttningar tjejer och killar har i matematikundervisningen pÄ gymnasiet utifrÄn lÀrarens agerande och attityder. För att undersöka detta observerades fyra matematiklÀrare pÄ ett gymnasium under totalt femton lektioner och dÀrefter intervjuades lÀrarna. Min observationsstudie visade att lÀrarna inte behandlade eleverna olika under genomgÄngarna, men att tjejerna hade mest lÀrarkontakt under lektionernas rÀkneövningar. Dessutom hade tjejerna generellt lÀngre samtal och fler samtal med ett matematiskt innehÄll jÀmfört med killarna. De flesta av lÀrar-elev-interaktionerna startade eleverna sjÀlva, men tjejerna inledde fler lÀrarinteraktioner Àn killarna.
Grupparbete som arbetsmetod : Elevers och lÀrares syn pÄ grupparbete vid ett Frigymnasium i Mellansverige
Denna uppsats handlar om elever och lÀrare vid en gymnasiefriskola i Mellansverige och om dessa anser att grupparbete Àr en bra arbetsmetod. Genom intervjuer med lÀrare och elever samt observationer av grupparbeten har denna undersökning blivit verklighet. Slutsatserna i denna uppsats Àr att grupparbete Àr ett komplext arbetssÀtt med flera olika faktorer som ska stÀmma överens. Eleverna och lÀrarna Àr överlag positivt instÀllda, men vissa elever anser att grupparbete inte fungerar som arbetssÀtt. Framförallt Àr det ambitionsnivÄn vissa trycker pÄ som ett problem eftersom eleverna inom grupperna strÀvar efter olika betyg varpÄ vissa i gruppen gör mer Àn andra och en del gör ingenting alls.