Sök:

Sökresultat:

21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 50 av 1432

LÄt oss underhÄlla kunderna tillsammans! : Hur företag kan utnyttja partnership i sitt arbete medexperience marketing.

Titel: LÄt oss underhÄlla kunderna tillsammans! ? Hur företag kan utnyttja partnerships i sittarbete med experience marketingFörfattare: Axel Bergström och Johan MalmstenHandledare: Christine TidÄsenNivÄ: Kandidatuppsats, Marknadsföring 15 hp. VT 2011Nyckelord: Experience marketing, partnership, upplevelsemarknadsföring, brand advocateProblemformulering: Hur kan företag utnyttja partnership för att fÄ ut mer av sitt arbete medexperience marketing?Syfte: Syftet med uppsatsen var att förtydliga hur partnership kan utnyttjas i företags arbetemed experience marketing. Analysen kom fram till hur experience marketing kan utnyttjas pÄett mer fördelaktigt sÀtt med hjÀlp av partnership.

Employer branding och jobbannonsering. : Företagets redskap i strÀvan efter jÀmstÀlldhet.

Trots att Sverige Àr ett av vÀrldens mest jÀmstÀllda lÀnder rÄder en segregering pÄ arbetsmarknaden dÀr könsfördelningen Àr skev bÄde hierarkiskt och sektoriellt. Tidigare forskning visar att en förklaring kan vara att kvinnor och mÀn attraheras av arbetsgivare pÄ olika sÀtt. Syftet med detta arbete Àr att studera hur Tele2 Sverige AB arbetar med jobbannonsering och employer branding för att jÀmna ut könsfördelningen bland de anstÀllda.Genom att kombinera analyser av styrdokument för employer branding och tidigare anvÀnda jobbannonser med intervjuer med personal som arbetar med detta material har studien gett ett mÄngsidigt perspektiv pÄ hur företagets arbete fortlöper. Studien visar att Tele2 Sverige AB har en jÀmnare könsfördelning Àn branschen generellt, framförallt pÄ chefspositioner som ligger i fokus i företagets arbete. Detta har uppnÄtts genom ett aktivt jÀmstÀlldhetsarbete och ett riktat employer branding- och rekryteringsarbete.

AllmÀnna matematiksvÄrigheter och dyskalkyli i Ärskurs 4-9 - ur ett specialpedagogiskt perspektiv

Syftet med vÄrt arbete Àr att undersöka hur specialpedagoger i Är 4-9 kan arbeta med elever som har matematiksvÄrigheter. Vi vill ocksÄ ta reda pÄ vilka metoder specialpedagoger kan anvÀnda i sitt dagliga arbete. Vilken Àr specialpedagogens roll i detta sammanhang med tanke pÄ elever med matematiksvÄrigheter och dyskalkyli? Med hjÀlp av semistrukturerade intervjuer och litteratur har vi sökt fördjupade kunskaper utifrÄn vÄrt syfte med vÄrt arbete. I litteraturdelen lyfter vi fram olika omrÄden som har haft betydelse för vÄrt arbetes genomförande sÄsom matematikinlÀrning, pedagogiska hjÀlpmedel, utredningsmaterial och specialpedagogens roll.

Barn i rörelse : Hur prioriteras rörelse pÄ förskolan

VĂ„rt syfte och intresse var att undersöka hur rörelse prioriteras inomhus pĂ„ nĂ„gra olika förskolor i vĂ„r kommun. För att avgrĂ€nsa vĂ„rt arbete har vi fokuserat oss pĂ„ rörelse i lekhallen.Vi har genom ostrukturerade observationer och kvalitativa intervjuer med bĂ„de pedagoger och barn pĂ„ tre olika förskolor tagit reda pĂ„ om rörelse prioriteras inomhus och i sĂ„ fall hur? Resultatet visar utifrĂ„n frĂ„gestĂ€llningar, observationer och intervjuer med bĂ„de pedagoger och barn att rörelse prioriteras utomhus. Förskolans lekhallar inbjuder till rörelse men rörelseytan Ă€r begrĂ€sad, lekhallen anvĂ€nds bĂ„de som matsal och för mer stillasittande lekar. Överlag uppmuntras barn inte till rörelse inomhus.I första hand Ă€r avsikten med vĂ„rt arbete att vi som blivande förskollĂ€rare ska inse och förstĂ„ vikten av barns behov av rörelse och hur den behöver prioriteras.

Koppling mellan belöningssystem och balanserat styrkort pÄ individnivÄ - fallstudie av Tierps Kommun

Sammanfattning Syftet med denna uppsats Àr att utreda förutsÀttningarna för arbete med balanserat styrkort pÄ individnivÄn och dess koppling till belöningar i en offentlig organisation. För att lÀmna svar pÄ utredningens syfte har vi anvÀnt en kvalitativ/deduktiv ansats. Alla av oss genomförda intervjuer var icke-strukturerade. De teoretiska referenserna kommer frÄn vÄra akademiska studier, studier i litteraturen om balanserat styrkort och belöningssystem, vetenskapliga artiklar samt tidigare forskning. Vidare för att ytterligare breda ut den teoretiska referensramen har vi genomfört intervjuer med tre forskare med stor erfarenhet och kunskap inom omrÄdet balanserat styrkort.

Polisens brottsförebyggande arbete och framtiden

Rapportens syfte Àr att översiktligt redogöra för vilka övergripande nationellapolisiÀra strategier som kan bidra till ett utvecklat polisiÀrt brottsförebyggandearbete inom omrÄdena lokal förankring och Äterkoppling till medborgarna.Utredningen SOU 2007:39 Framtidens polis presenterar en bild av den förmodadesamhÀllsutvecklingen och dess drivkrafter, samt hur denna genom ett antalspecificerade kravstÀllare genererar krav pÄ polisverksamheten i Sverige.Rapporten Àr en litteraturstudie och tar sin utgÄngspunkt i den statliga utredningenSOU 2007:39. Den redogör för hur de framtida krav som dÀr presenterasangÄende polisens brottsförebyggande arbete möts av nationella strategier som debeskrivs i för Àmnet relevanta styrdokument frÄn Rikspolisstyrelsen. Rapportenvisar hur de nationella polisiÀra strategierna svarar mot de krav som uttrycks iSOU 2007:39 och behandlar problemomrÄden och utmaningar somutvecklingsarbetet pÄ det brottsförebyggande omrÄdet och implementeringen avde nationella strategierna medför. Polisens underrÀttelsemodell (PUM) samtsamverkan mellan polis och kommun behandlas. Vidare diskuterar rapporten hurde nationella strategierna förhÄller sig till tankarna bakom nÀrpolisreformen ochproblemorienterat polisarbete..

Arbetstidens pÄverkan pÄ vÄrt vÀlbefinnande

Syftet med undersökningen var att kartlÀgga hur arbetstiderna pÄverkar oss pÄ vÄr fritid, i vÄrt arbete, vÄr sömn och vÄr motivation att gÄ till arbetet. Det empiriska underlaget bestÄr av tio intervjuer och resultaten visar att de flesta anser att den bÀsta tiden att arbeta Àr dagtid. Intervjupersonerna hade tankar om hur arbetstiderna pÄverkar dem i arbete och under deras fritid. De upplever att nÀr de arbetar dagtid hinner de trÀna och umgÄs med vÀnner efter jobbet i större utstrÀckning Àn nÀr de arbetar natt- eller eftermiddagsskift. Oregelbundna arbetstider leder till att det blir svÄrt att engagera sig i regelbundna fritidsaktiviteter.

Hur barn kan skapa sammanhang i sitt lÀrande : Om tematiskt arbete i förskolan

Vi har valt att skriva om tematiskt arbete i förskolan. Tematiskt arbete innebÀr att pedagogen integrerar flera olika Àmnen under ett och samma tema. Grundidén Àr att barnen fÄr möjlighet att utvecklas och lÀra sig om temat pÄ olika sÀtt, bÄde teoretiskt och praktiskt. VÄrt syfte med denna undersökning Àr att belysa tematiskt organiserad verksamhet i förskolan. För att nÄ fram till detta undersökte vi hur en pedagog resonerar kring det tematiska arbetssÀttet samt hur det ter sig i den pedagogiska verksamheten.

?Vi gör ett arbete av god kvalitet!? En kvalitativ jÀmförelsestudie mellan tvÄ fokusgrupper av socialsekreterare som handlÀgger lÄngtidsÀrenden inom ekonomiskt bistÄnd

VÄr uppsats bygger pÄ en jÀmförelsestudie mellan tvÄ fokusgrupper av socialsekreterare, som handlÀgger lÄngtidsÀrenden inom ekonomiskt bistÄnd, för att fÄ en uppfattning om det kvalitativa arbetet. Studiens syfte Àr att belysa socialsekreterarnas arbetssÀtt vid handlÀggning av ekonomiskt bistÄnd för lÄngtidsberoende bidragstagare. Syftet var samtidigt att undersöka vilka faktorer som socialsekreterarna upplever ha störst pÄverkan pÄ deras arbete, samt vilka förÀndringar som behövs för att de skall kunna utföra ett socialt arbete av god kvalitet. För att nÄ syftet har vi formulerat tre frÄgestÀllningar: 1) Hur upplever socialsekreterarna arbetssÀttet för handlÀggning av ekonomiskt bistÄnd för klienter som Àr lÄngtidsberoende bidragstagare? 2) Vilka faktorer upplever socialsekreterarna i fokusgrupperna ha störst pÄverkan pÄ deras arbete? 3) Vilka förÀndringar behöver Ästadkommas i arbetet för att socialsekreterarna skall kunna utföra ett socialt arbete av god kvalitet? För datainsamlingen har vi anvÀnt oss av den kvalitativa fokusgruppintervjun, som utgÄr frÄn fem teman: arbetssÀtt, organisationsstruktur, organisationskultur, klientperspektiv och det kvalitativa arbetssÀttet.

VÀgledningssamtal och förvÀntningar mellan utbildningen och det praktiska arbetet : Med fokus pÄ genus, klass och etnicitet i studie- och yrkesvÀgledares yrkesroll

Denna studie har undersökt hur verksamma studie- och yrkesvÀgledare ser pÄ begreppen genus, klass och etnicitet i sin arbetsroll, frÀmst vid vÀgledningssamtal. FrÄgestÀllningarna för denna studie handlar om att fÄ reda pÄ hur yrkesvÀgledare arbetar kring begrepp som genus, klass och etnicitet i deras arbete och vad de fÄtt erfara under deras Är som yrkesvÀgledare i samband med just dessa begrepp. Genom en kvantitativ metod med kvalitativt strukturerade frÄgor har empirin insamlats och analyseras utifrÄn vÀgledningsteorier grundade av Peavy (1998) och Egan (2010) som belyser vÀgledares förhÄllningssÀtt vid arbete med begreppen. Resultatet i studien visar att utbildningen till studie- och yrkesvÀgledare ger en teoretisk grund för att arbeta motverkande för val utifrÄn traditionella mönster, men flera informanter uttryckte att det inte kÀnns som tillrÀckligt. De menar att utbildningen ger hjÀlpmedel för att arbeta med begreppen hos sig sjÀlva, men inte utifrÄn skolans arbete med dem, utifrÄn gÀllande styrdokument.

Pedagogens arbete utöver elevundervisningen

I denna undersökning Àr syftet att ta reda pÄ vad det Àr pedagogen arbetar med utöver elevundervisningen. Delvis gick undersökningen ut pÄ att ta reda pÄ pedagogens fördelning av planerings-timmar, olika arbetsmoment sÄsom utvecklingssamtal, utvÀrdering och förÀldrakontakter. Enligt vÄra intervjupersoner handlar deras arbete utöver elevundervisning mycket om barnuppfostran, barnpsykologi och relationer vilket oftast inte framgÄr i pedagogens arbete. Metoden som vi har valt att anvÀnda oss av Àr en kvalitativ undersökning dÀr vi har intervjuat tvÄ pedagoger i tvÄ olika kommuner. Genom intervju och samtal med pedagoger, fick vi en bild av pedagogens arbete, att det var utvecklingssamtal, utvÀrdering och förÀldrakontakter som pedagogerna arbetar mest med. Resultatet som vi fick fram i vÄr undersökning Àr att pedagogerna lÀgger ner mest tid pÄ att förbereda utvecklingssamtal samt att genomföra dem.

Vem bryr sig! Ett gestaltande arbete om elevers uppfattning om hur skolan bemöter deras existentiella behov

Detta arbete har genomförts för att försöka klargöra hur elever uppfattar lÀrarens roll som kommunikationspartner och trygghetsfaktor. Uppsatsen har utgÄtt ifrÄn de erfarenheter och upplevelser vi fÄtt frÄn vÄr VFT. DÄ vi bÄda har gÄtt en KME-utbildning har denna legat till grund för de tankar som vi har kring det valda Àmnet. Detta har lett till följande forskningsfrÄgor: ? Hur uppfattar elever att skolan tar hand om deras existentiella behov? ? Hur ser eleverna pÄ deras relation till lÀrarna?.

Language development in preschool by using fairy tales

I vÄrt arbete har vi studerat hur pedagoger pÄ förskolan arbetar med sagor för att frÀmja barnens sprÄkutveckling. I den första delen har vi beskrivit forskningsbakgrund. DÀr tar vi olika forskares synpunkter och Äsikter om hur sagan anvÀndas för att utveckla barnens sprÄk. Vi beskrev syftet med vÄrt arbete och bestÀmde problematiken som vi skulle arbeta med. I den andra delen redovisade vi vÄrt resultat utifrÄn vÄra genomförda intervjuer.

Betydelsen av inre och yttre faktorer för arbetssökandes motivation till att söka arbete

Tidigare forskning har visat att motivation kan ha en avgörande roll för arbetssökandes förmÄga att pÄverka sin situation mot arbete, Àven att professionellt stöd kan minska risken för att en individ blir lÄngtidsarbetslös. Vidare har forskning visat att arbetssökandes grad av ?kÀnsla av sammanhang?, (KASAM), kunde pÄverka utfallet i individens situation. Forskning visade Àven att ju högre arbetssökande vÀrderade arbetets betydelse, desto mer kontroll upplevdes över arbetssökandet. Den aktuella studien undersökte betydelsen av inre faktorer och yttre faktorer för arbetssökandes motivation till att söka arbete.

?Vi har det typ nÄgra gÄnger om Äret?? - Praktiskt arbete i den naturvetenskapliga undervisningen

Syftet med undersökningen Àr att kartlÀgga samförstÄndet mellan lÀrare och elever, vad gÀller det praktiska arbetet i den naturvetenskapliga undervisningen. Vi har med hjÀlp av enkÀter till lÀrare och elever genomfört en kvantitativ undersökning. Resultatet av denna visar att det i samtliga klasser i liten utstrÀckning diskuteras varför man genomför en praktisk uppgift. Detta till trots att tre av fyra lÀrare hÀvdar att praktiskt arbete Àr viktigt för elevernas lÀrande, vilket Àven eleverna tycker. Vidare visar resultatet att det ofta förekommer en genomgÄng före det praktiska arbetet, s.k.

<- FöregÄende sida 50 NÀsta sida ->