Sök:

Vägledningssamtal och förväntningar mellan utbildningen och det praktiska arbetet

Med fokus på genus, klass och etnicitet i studie- och yrkesvägledares yrkesroll


Denna studie har undersökt hur verksamma studie- och yrkesvägledare ser på begreppen genus, klass och etnicitet i sin arbetsroll, främst vid vägledningssamtal. Frågeställningarna för denna studie handlar om att få reda på hur yrkesvägledare arbetar kring begrepp som genus, klass och etnicitet i deras arbete och vad de fått erfara under deras år som yrkesvägledare i samband med just dessa begrepp. Genom en kvantitativ metod med kvalitativt strukturerade frågor har empirin insamlats och analyseras utifrån vägledningsteorier grundade av Peavy (1998) och Egan (2010) som belyser vägledares förhållningssätt vid arbete med begreppen. Resultatet i studien visar att utbildningen till studie- och yrkesvägledare ger en teoretisk grund för att arbeta motverkande för val utifrån traditionella mönster, men flera informanter uttryckte att det inte känns som tillräckligt. De menar att utbildningen ger hjälpmedel för att arbeta med begreppen hos sig själva, men inte utifrån skolans arbete med dem, utifrån gällande styrdokument. Resultatet visar även att de deltagande studie- och yrkesvägledarna upplever att det behövs mer kunskaper kring framförallt etnicitet för att kunna göra ett bra arbete kring begreppets hinder vid studie- och yrkesval. En viktig slutsats är att utbildningen till studie- och yrkesvägledare behöver ändras och anpassas aktivt efter yrkets ändrade utgångspunkter och syfte.

Författare

Rebecca Gustafsson

Lärosäte och institution

Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..