Sök:

?Vi har det typ några gånger om året?? - Praktiskt arbete i den naturvetenskapliga undervisningen


Syftet med undersökningen är att kartlägga samförståndet mellan lärare och elever, vad gäller det praktiska arbetet i den naturvetenskapliga undervisningen. Vi har med hjälp av enkäter till lärare och elever genomfört en kvantitativ undersökning. Resultatet av denna visar att det i samtliga klasser i liten utsträckning diskuteras varför man genomför en praktisk uppgift. Detta till trots att tre av fyra lärare hävdar att praktiskt arbete är viktigt för elevernas lärande, vilket även eleverna tycker. Vidare visar resultatet att det ofta förekommer en genomgång före det praktiska arbetet, s.k. pre-lab, men att det sällan eller aldrig förekommer någon genomgång efter det praktiska arbetet, s.k. post-lab. Innehållet i dessa är läraren och eleverna inte överens om. Slutsatsen blir att det i samtliga undersökta klasser finns en hel del brister i samförståndet, vad gäller det praktiska arbetet i den naturvetenskapliga undervisningen.

Författare

Magnus Lassen Törn Marleen Svensson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..