Sökresultat:
21470 Uppsatser om Tvärprofessionellt arbete, - Sida 40 av 1432
Körkomposition : spelrum Ät min skapanderöst
I detta sja?lvsta?ndiga arbete tog jag fo?r fo?rsta ga?ngen chansen att a?gna mig a?t komposition fo?r ko?r. Jag iakttog och dokumenterade den initialt kra?vande processen att komma iga?ng, men ocksa? ka?nslan av att det lossnade efter att avgo?rande beslut hade fattats. Detta arbete resulterade i ett folkmusikinspirerat arrangemang och tva? tonsatta dikter av Catharina O?stman.
"Det kÀnns ju som att det Àr ett vÀldigt brett arbete, man kan hamna i de mest lustiga situationer pÄ ett sÀtt" : En studie om studie- och yrkesvÀgledningens utveckling och arbetsuppgifter i gymnasieskolan
I detta arbete har vi undersökt hur studie- och yrkesvÀgledares arbetsuppgifter ser ut i praktiken genom att intervjua fem studie- och yrkesvÀgledare pÄ olika gymnasieskolor i VÀsterbottens lÀn. Vi ville ta reda pÄ vad de lÀgger fokus och tid pÄ i sitt arbete samt om de har nÄgra sidouppgifter som inte tillhör deras egentliga uppdrag som studie- och yrkesvÀgledare. Detta dÄ tidigare forskning pekat pÄ att vÀgledare Àr missnöjda med sin arbetssituation och att de har mycket sidouppgifter som tar tid och fokus frÄn det egentliga uppdraget. I arbetet har vi Àven fokuserat pÄ studie- och yrkesvÀgledningens utveckling och utformning frÄn 70-talet fram till idag med fokus pÄ samhÀllet, vÀgledaren och arbetets innehÄll.De frÄgestÀllningar som vi behandlar i detta arbete Àr vÀgledarens huvudsakliga arbetsuppgifter, vilka eventuella sidouppgifter det finns och fördelningen mellan dessa utifrÄn studie- och yrkesvÀgledarens perspektiv. Vi har Àven valt att skriva om de mÄl- och styrdokument som finns för verksamheten.
Comforts betydelse för revisionsteam
SyfteSyftet med studien Àr att skapa förstÄelse för hur revisionsteamet arbetar för att skapa comfort. MetodEtt hermeneutistiskt angreppssÀtt och en abduktiv ansats, med en kvalitativ metod, har anvÀnts för att nÄ fram till resultat för analysen. EmpiriDet empiriska materialet Àr baserat pÄ intervjuer med sju stycken medlemmar som ingÄr i revisionsteam. ResultatAnalysen  visade  att  mÄnga  olika  aspekter pÄverkar arbetet för att uppnÄ comfort. Ett tydligt och strukturerat arbete samt att ledaren Àr en nyckelperson under processen var det som frÀmst pÄverkade revisionsteamets arbete för att skapa comfort..
Att frÀmja ett ökat ordförrÄd : En kvalitativ studie kring speciallÀrares undervisning i Ärskurs 1 och 2
Syftet med studien Àr att undersöka nÄgra speciallÀrares mÄlsÀttningar och verksamhet vad det gÀller sprÄkutvecklande arbete och ordförrÄdsutveckling i Ärskurs 1 och 2. Den teoretiska utgÄngspunkten har varit det fenomenografiska perspektivet. Kvalitativa intervjuer med speciallÀrare, samt ostrukturerade icke-deltagande observationer i undervisningssituationer genomfördes. En kvalitativ tematisk analys anvÀndes för analysen av intervjuerna och observationerna. De teman som framkommit Àr Ord i text och Muntligt arbete.
?SÄnt tar man upp nÀr det kommer spontant? : en undersökning av hur lÀrare arbetar med HBT-frÄgor i den svenska skolan i förhÄllande till likabehandlingsplanerna
Det svenska samhÀllet har genomgÄtt stora förÀndringar vilka ocksÄ mÀrks och kommer till uttryck i skolans vÀrld. I takt med samhÀlleliga förÀndringar har ocksÄ samlevnadsformerna förÀndrats. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur pedagoger i den svenska skolan arbetar med HBT-frÄgor i undervisningen. SÀrskilt fokus ligger pÄ Ärskurserna 4-6 eftersom lÀroplanen anger vad som bör ingÄ i pedagogernas arbete i de olika Àmnena i Ärskurs 4-6. Uppsatsens tyngdpunkt ligger pÄ huruvida undervisning och lÀrarens arbete samspelar med det som likabehandlingsplanen sÀger om förebyggande arbete mot mobbning av HBT-personer.
LÀrare i förskolan med tvÄsprÄkiga barn - vilka möjligheter och hinder finns det i undervisningen med tvÄsprÄkiga barn?
MÄnga elever i förskolan Àr flersprÄkiga och det Àr dÀrför viktigt att lÀrarna har sÄdana kunskaper sÄ att de kan arbeta för att sprÄket utvecklas pÄ bÀsta sÀtt. Avsikten med undersökningen Àr att ta reda pÄ vilka metoder lÀrarna anvÀnder sig av och vilka hinder och möjligheter de ser i sitt arbete. Metoden har varit att intervjua lÀrare med mÄngÄrig erfarenhet av att arbeta med invandrarbarn för att ta reda pÄ vilka förkunskaper de har, om barnen fÄr modersmÄlsstöd samt hur förÀldrakontakt och attityder till tvÄsprÄkighet pÄverkar de metoder de anvÀnder i sitt arbete med att utveckla sprÄket hos barnen.Slutsatsen blev att lÀrarna skaffat sig vÀrdefulla erfarenheter genom lÄngvarigt arbete med invandrarbarn. De anvÀnder i stort sett samma metoder, men i de skolorna dÀr det finns mÄnga invandrarbarn betonar man vikten av att vara tydlig i kommunikationen med barnen och anvÀnda sig av sitt kroppssprÄk..
Barn, död och sorg
Jag har skrivit ett arbete som handlar om barn och döden. Syftet med mitt arbete har varit att dels öka min egen kunskap om hur jag i mitt framtida yrke bör möta barn som sörjer nÄgon som har dött, dels att jag vill visa att döden Àr nÄgot naturligt som vi inte kan gömma undan för barnen.Mitt arbete bygger till stor del pÄ litteratur som jag har lÀst och pÄ en intervju som jag har gjort med en sjuksköterska.Jag har kommit fram till att vi vuxna inte kan skydda barnen frÄn, som vi tycker, svÄra saker som död och sorg. Om vi lÄter barnen naturligt vara med vid dödsfall och begravningar underlÀttar vi mer för dem Àn om vi försöker ?skona? dem frÄn det som Àr jobbigt.NÀr man ska tala med barnen om döden Àr det viktigt att man Àr sÄ Àrlig som möjligt och inte döljer nÄgonting för dem. Barnens fantasier om vad som sker skapar mer rÀdsla och Ängest hos dem Àn vad sanningen och sorgen gör.Jag har under arbetets gÄng ocksÄ mÀrkt att det Àr ett svÄrt Àmne att tala om för mÄnga..
FörskollÀrares erfarenheter av att förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter i förskolan
Denna uppsats utforskar förskollÀrares erfarenheter och synpunkter pÄ att förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter, med syfte att göra pedagoger medvetna om hur man kan förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter. Denna uppsats utgÄr ifrÄn sprÄkliga orsaker och literacy anvÀnds som en teoretisk utgÄngspunkt. Literacy handlar om hur barn lÀr sig ett sprÄk i ett socialt sammanhang, exempelvis genom att en vuxen lÀser en bok eller genom namnskyltar pÄ förskolan. Jag har anvÀnt mig av intervjuer med tvÄ förskollÀrare för att utforska deras erfarenheter av att förebygga lÀs- och skrivsvÄrigheter. BÄda pedagoger menar att det Àr för tidigt att sÀtta en stÀmpel pÄ ett förskolebarn för lÀs- och skrivsvÄrigheter, men att arbete med sprÄket i förskolan Àr viktigt och Àr en del av förskolans arbete.
Betydelsen av genus/kön i samhÀllsplanering med hÀnseende pÄ miljökonsekvensanalyser
Syftet med denna uppsats Àr att studera betydelsen av genus/kön i samhÀllsplanering med hÀnseende pÄ arbete med miljökonsekvensanalyser. I studien speglas framstÀllningar av varianter i begreppen natur, kultur och miljö samt hur de behandlas i relation till genus/kön. Varianter pÄ begreppen stÀller jag i förhÄllande till att arbeta med miljökonsekvens analysbeskrivningar (MKB). Vidare tar jag upp hur arbete med MKB kan pÄverkas av genus/kön i Sverige 2003. Startpunkten i studien Àr en intervjuundersökning pÄ ett konsultföretag som genomför miljökonsekvensanalyser.
Hur kan man förstÄ relationen mellan styrdokumentens intentioner och grundskolans praktik?
I samband med att vÄr senaste lÀroplan lpo 94 (LÀroplan för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet) togs i bruk, skedde en förÀndring frÄn en regelstyrd till en mÄl- och resultatstyrd skola. I nuvarande lÀroplan anges mÄl och vÀsentliga riktlinjer, medan anvisningar om metoder och stoff och om hur undervisningen ska organiseras saknas. Detta stÀller stora krav pÄ lÀraren, som bÄde personligen och tillsammans med kollegor och sina elever ska kunna tolka och i praktiken genomföra de intentioner som ges uttryck för i styrdokumenten.Syftet med denna undersökning var att fördjupa förstÄelsen av relationen mellan styrdokumentens intentioner och praktiken i skolan. För att komma Ät den förstÄelsen gjorde vi en kvalitativ undersökning, dÀr vi intervjuade fyra stycken lÀrare i grundskolans tidiager Är om hur de uppfattar sitt arbete utifrÄn Lpo 94. I intervjuerna belystes arbete med planering, arbete med lokala arbetsplaner och hur lÀrarna uppfattar Lpo 94.
ArbetstillfredstÀllelse och motivation: Hos anstÀllda inom handikappomsorgen
Syftet med detta examensarbete Àr att undersöka vad som motiverar de anstÀllda inom handikappomsorgen i PiteÄ kommun att bedriva sitt yrke, som innebÀr omhÀndertagande av brukare. Genom intervjuer med 15 anstÀllda söktes svar pÄ: ?Vilka faktorer pÄverkar trivsel och arbetsmotivation och vilka individuella egenskaper Àr av vikt för arbetet?? och ?Hur inverkar organisation och ledarskap pÄ motivationen?? Teorierna som detta arbete bygger pÄ Àr Herzbergs tvÄfaktorteori och den arbetskaraktÀristiska modellen av Hackman och Oldham. Resultaten visar att de anstÀllda var motiverade pÄ sin arbetsplats pÄ grund av en god arbetsgrupp, ledarskapet och responsen frÄn brukarna. GenomgÄende var svaren i intervjuerna likartade med fÄ avvikelser.
"LÄt oss vara ifred nu, lÄt oss börja jobba" : - GrundskolelÀrares uppfattningar gÀllande administrativa förÀndringar i deras arbete
MÄnga förÀndringar har skett i skolan sedan 2006 och debatten har pÄ senare tid handlat vÀldigt mycket om grundskolelÀrares ökade administrativa belastning. Intresset vÀcktes dÀrför att undersöka dessa förÀndringar genom att fÄnga grundskolelÀrares egna uppfattningar om deras möjlighet till delaktighet i förÀndringsprocesserna och deras uppfattningar om hur dessa förÀndringar har pÄverkat deras arbete. Studiens syfte Àr sÄledes att undersöka hur grundskolelÀrare uppfattar de förÀndringar som skett sedan 2006 gÀllande administrationen i deras arbete. Studien Àmnar undersöka grundskolelÀrares uppfattningar gÀllande delaktighet i sjÀlva förÀndringsprocessen och hur de uppfattar att deras arbete har förÀndrats. Syftet leder fram till tvÄ frÄgestÀllningar; 1.
Specialpedagogik i förskolan En kartlÀggning av förskolepersonals kunskaper om och förvÀntningar pÄ specialpedagogers arbete
Syftet med föreliggande arbete var att kartlÀgga förskolepedagogers kunskaper om och förvÀntningar pÄ specialpedagogens arbetsuppgifter.Som metod anvÀndes en enkÀt som riktade sig till pedagogerna pÄ samtliga sju förskolor i en kommundel och 64 svar bearbetades. I mÄnga avseenden Àr man tillfreds med de specialpedagogiska arbetsuppgifterna, inte minst gÀller detta pÄ individnivÄ. PÄ vissa omrÄden önskar man en större insats Àn vad man upplever vara fallet idag. Exempel pÄ detta Àr ökat stöd vid utvecklingssamtal och stöd till arbetslaget med metoder för dokumentation, miljö och material.Förskolepedagogerna uppfattar inte att specialpedagogen arbetar med organisatoriska frÄgor och skulle vilja ha en större insats.Resultaten visar sammanfattningsvis att det finns behov av specialpedagogiskt arbete bÄde riktat mot det enskilda barnet och pÄ det mer förebyggande planet. Med en inriktning som tÀcker de behov som efterfrÄgas har specialpedagogen en stor funktion att fylla i sÄvÀl dagens som framtidens förskola..
LitterÀr kanon i gymnasielÀrarutbildningen i svenska: om texturval, reproduktion och reflekterad iscensÀttning
I detta arbete analyseras och diskuteras intervjuer med blivande gymnasielÀrare i svenska och med en lÀrarutbildare vid ett universitet. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om litterÀr kanon i den svenska gymnasieskolan. LitterÀr kanon bygger pÄ texturval som Àr ett resultat av Àmnesteoretisk kunskap, men ocksÄ av undervisande lÀrares habitus, didaktisk-metodiska handlingskompetens eller frÄnvaro av sÄdan, rutinisering samt didaktisk reduktion och iscensÀttning. Denna reproduktion stÀlls sedan inför legitimitetsproblem. Dessa begrepp anvÀnds för att diskutera det empiriska resultatet av detta arbete.
UtvÀrdering av rehabiliteringskurs för lÄngtidssjukskrivna avseende ÄtergÄng till arbetet
Bakrund: LĂ„ngtidssjukskrivningar ökar och har ökat de senaste Ă„ren, detta medför ökade kostnader inte bara för statskassan utan Ă€ven för den privata sektorn. RiksförsĂ€kringsverket rapporterar stĂ€ndigt ökade kostnader för sjukskrivningar och frĂ„n regeringshĂ„ll kommer Ă„tgĂ€rdspaket i syfte att sĂ€nka kostnaderna för sjukfrĂ„nvaron samt att fĂ„ lĂ„ngtidssjukskrivna tillbaka i arbete.Syfte: Att utvĂ€rdera en sex veckor lĂ„ng rehabiliteringskurs för lĂ„ngtidssjukskrivna arbetande montörer i finmekanisk industri. Syftet var att se hur mĂ„nga som kom tillbaka i arbete efter genomgĂ„ngen kurs.Undersökt grupp och metod: Tio kvinnor som arbetade i monteringen och hade varit sjukskrivna fyra veckor eller lĂ€ngre utvaldes. Ă
tta individer under diagnosen skuldermyalgi och en med diagnosen utmattningsdepression deltog i studien. En individ exkluderades pga.