Sök:

Litterär kanon i gymnasielärarutbildningen i svenska

om texturval, reproduktion och reflekterad iscensättning


I detta arbete analyseras och diskuteras intervjuer med blivande gymnasielärare i svenska och med en lärarutbildare vid ett universitet. Arbetet ger en översikt över tidigare forskning om litterär kanon i den svenska gymnasieskolan. Litterär kanon bygger på texturval som är ett resultat av ämnesteoretisk kunskap, men också av undervisande lärares habitus, didaktisk-metodiska handlingskompetens eller frånvaro av sådan, rutinisering samt didaktisk reduktion och iscensättning. Denna reproduktion ställs sedan inför legitimitetsproblem. Dessa begrepp används för att diskutera det empiriska resultatet av detta arbete. I mitt arbete läggs Bourdieus beskrivning av undervisning som ett socialt fält som reproduceras som ett raster över min analys av det empiriska resultatet och över min diskussion kring lärarutbildningens roll i ett reproducerande urval. Jag gör inte en fullständig bourdieusk tolkning av undervisningens roll men diskuterar och problematiserar beskrivningen av utbildningssystemet som statsapparatens tjänare.

Författare

Annbritt Palo

Lärosäte och institution

Luleå/Språk och kultur

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..