Sök:

"Låt oss vara ifred nu, låt oss börja jobba"

- Grundskolelärares uppfattningar gällande administrativa förändringar i deras arbete

Många förändringar har skett i skolan sedan 2006 och debatten har på senare tid handlat väldigt mycket om grundskolelärares ökade administrativa belastning. Intresset väcktes därför att undersöka dessa förändringar genom att fånga grundskolelärares egna uppfattningar om deras möjlighet till delaktighet i förändringsprocesserna och deras uppfattningar om hur dessa förändringar har påverkat deras arbete. Studiens syfte är således att undersöka hur grundskolelärare uppfattar de förändringar som skett sedan 2006 gällande administrationen i deras arbete. Studien ämnar undersöka grundskolelärares uppfattningar gällande delaktighet i själva förändringsprocessen och hur de uppfattar att deras arbete har förändrats. Syftet leder fram till två frågeställningar; 1. På vilket sätt uppfattar grundskolelärare att de har fått varit delaktiga i de förändringar som skett i skolan gällande administration sedan 2006? 2. På vilket sätt uppfattar grundskolelärare att dessa förändringar av administration har påverkat deras arbete? Studiens empiriska datainsamling har skett genom kvalitativa samtalsintervjuer med sju grundskolelärare som valts ut med hjälp av ett bekvämlighetsurval. Den empiriska datan har sedan transkriberats och analyserats. Studiens resultat visar bland annat att sex av de sju respondenterna inte känt sig delaktiga i de förändringar som skett i skolan gällande administration sedan 2006. En respondent uppfattade dock att denne fått vara delaktig och haft möjlighet att påverka förändringarna. Denna respondent var också den enda som uttryckte sig positivt till förändringar inom organisationen. Genomgående upplevde respondenterna att förändringarna bidragit till en ökad arbetsbelastning. Flera respondenter talade om stress, ett tråkigare arbete och mindre tid till att förbereda lektioner. 

Författare

Karin Eling

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..