Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 64 av 583

"Det var bara att gilla lÀget" : En kvalitativ studie av anstÀlldas uppfattning om ett förÀndringsarbete pÄ en vÄrdenhet

Den hÀr uppsatsen behandlar ett förÀndringsarbete pÄ en vÄrdenhet inom Region Halland. UtgÄngspunkt för undersökningen har varit att följa upp förÀndringsarbetet, som innebar att KvÀlls- och helgmottagningens och Nyhems vÄrdcentral numera delar samma arbetslokaler. Vi har anvÀnt oss av följande begrepp: förÀndringsarbete, delaktighet, kommunikation och motstÄnd, som utgÄngspunkt. Uppsatsen Àr en kvalitativ studie, dÀr medarbetare frÄn respektive enhet har intervjuats.Syftet med studien Àr att belysa och fÄ ökad förstÄelse samt kunskap för hur medarbetarna vid de bÄda enheterna har reagerat och pÄverkats av förÀndringen.? PÄ vilket sÀtt har Nyhems vÄrdcentral/KvÀll- och helgmottagningen arbetat med förÀndringsarbetet?? Hur har medarbetarna kunnat pÄverka och vara delaktiga i förÀndringsarbetet?? Hur har kommunikationen upplevts av medarbetarna vid förÀndringsarbetet?? Hur har medarbetarna reagerat pÄ förÀndringen?DÄ förÀndringen grundade sig pÄ ett politiskt beslut har personalen inte kunnat pÄverka detta.

"Mer information? Absolut. För jag satt ju och skakade som ett asplöv." Om informationens betydelse för sÀkerhet, trygghet och förtroende i samband med domstolsförhandling

Det empiriska underlaget till den hÀr uppsatsen utgörs av kvalitativa intervjuer genomförda pÄ en tingsrÀtt med parter och vittnespersoner. Genom en analys av dessa intervjuer syftar uppsatsen till att utröna om den information som ges till parter och vittnespersoner inför och under en domstolsförhandling pÄverkar hur sÀkra de kÀnner sig i sin roll under förhandlingen.Utöver de frÄgor som kretsar kring parter och vittnens upplevelser av sÀkerhet i den egna rollen och sÀkerhet i vad som förvÀntas av dem under en förhandling, stÀlls Àven frÄgor som Àmnar undersöka om information bidrar till att parter och vittnen vet vad som hÀnder i övrigt i samband med en förhandling. FrÄgorna undersöker ocksÄ om den information som kommer frÄn tingsrÀtten upplevs som tydlig och lÀtt att förstÄ. Vidare söker intervjufrÄgorna utröna om informationen pÄverkar om parter och vittnespersoner kÀnner förtroende för rÀttsvÀsendet i stort och den aktuella domstolen i synnerhet, vilket i sig Àr en mycket viktig frÄga.Studien, i vilken det teoretiska ramverket utgörs av processuell rÀttvisa, transmissionssyn och meningsskapande syn pÄ kommunikation, kommer fram till att den information som ges till parter och vittnespersoner inför och under en domstolsförhandling pÄverkar hur sÀkra de kÀnner sig i sin roll under förhandlingen.Genom att sammankoppla processuell rÀttvisa och meningsskapande syn pÄ kommunikation bidrar studien till forskning om kommunikation och information pÄ domstol. Studien vÀcker Àven frÄgor om vad information i förlÀngningen kan betyda för rÀttssÀkerhet och förtroendet för domstol och rÀttsvÀsende..

SupportervÄld och strategisk kommunikation : Hur arbetar fotbollsklubbar med strategisk kommunikation med avseende pÄ supportervÄld?

Aim: The overall aim of this survey was to show whether, and possibly how, Stockholm?s three biggest football clubs (in supporter counts) works strategically with their communication regarding to supporter violence. A further goal of this paper is to contribute with knowledge that could be used by football clubs in their efforts against supporter violence. From this purpose two questions were constructed: 1) Do football clubs work strategically with their communications with regard to supporter violence? In that case, how? 2) Can work with strategic communication in terms of supporter violence improve? In such cases, how?Material and Method: The method used in this studie is of a qualitative character.

Kommunikation och pedagogiskt upplÀgg För barn med drag av autism/Asperger syndrom

Att ha barn med drag av autism i klassrummet krÀver att man kan förstÄ deras speciella kognitiva problem, som yttrar sig bland annat i nedsatt sprÄkförstÄelse, nedsatt förmÄga till social interaktion och en del avvikande beteenden. Jag har genom litteraturstudier, fÀltstudier i tre veckor pÄ autismenhet, förelÀsningar om autism, och egna erfarenheter gjort ett examensarbete om kommunikationoch pedagogiskt upplÀgg för det hÀr handikappet. Arbetet handlar om hur de hÀr barnen uppfattar kommunikation och vilka svÄrigheter omgivningen kan möta, samt vad den bör tÀnka pÄ nÀr man tar kontakt med de hÀr barnen. Det pedagogiska upplÀgget handlar om hur arbetet i klassrummet kan underlÀttas för dem. Mina slutsatser Àr att med rÀtt hjÀlp och stöd kan de klara av en hel del..

En radikal strategiförÀndring - en studie av en förÀndringsprocess

Syfte: Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur strategiförÀndringsprocessen gÄr till pÄ Ruukki Halmstad och hur medarbetarnas acceptans för strategiförÀndringen uppnÄs för att arbeta i linje med denna. Metod: Uppsatsen Àr genomförd med en induktiv metod. Genom kvalitativa studier pÄ fallföretaget insamlades relevanta data inom ramarna för undersökningen. Intervjuobjekten i studien representerar ledningsnivÄ, mellanchefsnivÄ och operativ nivÄ. Teoretiska perspektiv: Tichys teori om förÀndringsprocesser utgör den teoretiska referensramen tillsammans med kompletterande kommunikationsteorier.

Layoutgenerator för serie/parallell-omvandlare

I digitala kretsar kan bÄde bit-parallella och bit-seriella interface förekomma.T ex kan en integrerad digital krets (IC-krets) internt anvÀnda sig av bit-parallella aritmetiska kretsar medan dess kommunikation med andra integrerade kretsar sker bit-seriellt. Genom att anvÀnda seriell kommunikation mellan IC-kretsar kan antalet ben pÄ kapslarna effektivt begrÀnsas.Detta examensarbete gick ut pÄ att göra en layoutgenerator för generering av en parametriserbar serie/parallellomvandlare och en parallell/serieomvandlare. NÀr en krets anvÀnder sig av bÄde bit-seriell och bit-parallell representation av data behövs dessa för att omvandla mellan formaten..

"kaffe Àr tydligen viktigare Àn att hjÀlpa oss" : - elevers upplevelser av kommunikation och delaktighet

SammanfattningGenom hela vÄr lÀrarutbildning har vi kÀnt att vi stÀndigt Äterkommer till samtalets betydelse i mötet mellan lÀrare och elev, samtal som kan ligga till grund för bÄde ett fördjupat lÀrande och för att frÀmja det sociala samspelet. Samtalet kan sÄledes kopplas bÄde till skolans kunskaps- och demokratiuppdrag. Vi anser att det Àr lÀraren som har makten att avgöra pÄ vilket sÀtt eleverna fÄr kÀnna delaktighet, eftersom det Àr lÀraren som bestÀmmer nÀr, var och hur eleverna slÀpps in i samtal. DÀrför vill vi veta mer om elevers upplevelser och erfarenheter av kommunikation och interaktion i klassrum och skola, dÄ det Àr eleverna som fÄr ta konsekvenserna av lÀrares förhÄllningssÀtt. VÄr utgÄngspunkt Àr det sociokulturella perspektivet, dÄ detta perspektiv fokuserar pÄ gruppens och sprÄkets betydelse i lÀrandet. För att ta del av elevers tankar genomförde vi en kvalitativ intervjustudie i vilken det framkom att elever kÀnner att de har goda möjligheter till att mötas och fÄ samtala.

Den pedagogiska dokumentationens agens vid re-visittillfÀllen - ett posthumanistiskt perspektiv : re-visit med förskolans yngsta barn

SammanfattningGenom denna studie ville jag utforska den agens som uppstÄr i mötet mellan barnen och den pedagogiska dokumentationen samt hur posthumanistiskt inspirerade analyser av re-visittillfÀllen kan bidra med förstÄelse för de yngsta barnens möjlighet till kommunikation och meningsskapande genom den pedagogiska dokumentationen. Jag observerade och filmade re-visittillfÀllen dÀr en grupp yngre barn möter dokumentation för att fÄ syn pÄ vad som sÀtts igÄng i detta möte. Genom att anvÀnda en posthumanistisk ansats betraktas inte bara mÀnniskor, utan ocksÄ ickemÀnniskor som agentiska, de gör och genererar förÀndring (Lenz Taguchi, 2012:12). TÀnkande, intention och kommunikation brukar betraktas som mÀnskliga förehavanden men i ett posthumanistiskt perspektiv betraktas det som fenomen som uppstÄr i intra-agerande mellan olika agenter. Analyser av filmsekvenserna gjordes utifrÄn Barads (2007) diffraktionsbegrepp och Lenz Taguchis (2012) begrepp om cirkulÀra och horisontella rörelser vilka beskriver processerna i anvÀndandet av pedagogisk dokumentation.

Patientens upplevelse av vÄrdpersonalens bemötande pÄ en kirurgavdelning pÄ ett universitetssjukhus i Mellansverige : - En kvalitativ intervjustudie

Syfte: Undersöka hur patienterna pÄ en kirurgavdelning pÄ ett universitetssjukhus i Mellansverige upplever vÄrdpersonalens bemötande och kartlÀgga vad som upplevs vara ett gott respektive dÄligt bemötande.Metod: Studien hade en deskriptiv design med kvalitativ ansats och innehÄllsanalys enligt Graneheim och Lundman. Data samlades in genom tio semistrukturerade intervjuer pÄ inneliggande patienter pÄ en kirurgavdelning i Mellansverige. Resultat: Bemötande delades in i kategorierna; human- och individbaserad vÄrd, egenskaper hos vÄrdpersonalen, kommunikation, delaktighet samt miljö. Ett gott bemötande upplevdes nÀr vÄrdpersonal visade empati, hade en positiv instÀllning, var kunnig och engagerad samt hade en human instÀllning. En god kommunikation och vÄrdrelation uttrycktes ocksÄ som centrala delar i ett gott bemötande.

"Effektiva sÀljverktyg leder till ökad kommunikation" : En studie av SSAB TunnplÄts sÀljverktyg

Denna uppsats behandlar SSAB TunnplÄt och deras önskan att öka försÀljningen av tunnplÄt. Detta antas kunna uppnÄs genom att förbÀttra kommunikationen genom sÀljverktygen. SÀljverktygen innefattar telefonsamtal, personliga möten, broschyrer, videokonferenser, branschtidningar, e-post samt SSAB TunnplÄts hemsida. Eftersom företaget inte erhÄller tillrÀcklig kunskap om sÀljverktygen medför detta att företaget inte kan förÀndra eller förbÀttra sÀljverktygen för att effektivisera kommunikationen. Syftet med undersökningen Àr dÀrmed att tillhandahÄlla uppdragsgivaren med förslag och förbÀttringar gÀllande sÀljverktygen samt redovisa deras anvÀndning..

AvspÀrrningar i den digitala vÀrlden : Om anvÀndandet av filtrering och blockering för att förhindra upphovsrÀttsintrÄng pÄ internet.

Studien belyser utifrÄn ett designteoretiskt perspektiv hur nÄgra gymnasieelever designar sin förstÄelse för ett kunskapsomrÄde genom att analysera elevernas multimodala presentationer i ett kursmoment. I studien stÀlls frÄgor om hur eleverna vÀljer teckenresurser för sin kommunikation om ett kunskapsomrÄde, hur de förbereder och designar sin kommunikation och hur de gestaltar kunskapsomrÄdet med olika representationer i sina multimodala presentationer. För att fÄ svar pÄ forskningsfrÄgorna har presentationer filmats och elever intervjuats. Studien visar att eleverna vÀljer sprÄkliga teckenresurser och medier de Àr vana vid att anvÀnda i skolan. Eleverna visar ocksÄ en osÀkerhet i hur lÀrandet fungerar och drar inte sÀrskilt stor nytta av samspelet och kommunikationen i grupparbeten..

GymnasielÀrares kursstart och elevernas motivation och delaktighet

Syftet Àr att undersöka vilken inverkan gymnasielÀrares kursstart har pÄ elevernas motivation och delaktighet. Vad Àr det som hÀnder i klassrummet och vilka faktorer pÄverkar elevernas motivation och delaktighet? Fokus ligger pÄ relationen lÀrare ? elev och elevernas inflytande. UtifrÄn en kvalitativ metod har tvÄ klassrumsobservationer, tvÄ lÀrarintervjuer samt sex elevintervjuer uförts. Resultatet visar pÄ en viss skillnad mellan lÀrare och elevers uppfattningar om vad som inverkar pÄ kursstarten och i sin tur pÄverkar eleverna. LÀrarna betonar betydelsen av kommunikation med eleverna medan eleverna uttrycker behovet av en tydlig kursgenomgÄng och en möjlighet att pÄverka arbetsformerna.

Vuxna influeras av barn och barn influeras av vuxna : - en litteraturstudie om kommunikationsprocesser vid konflikter och konflikthantering

Syftet med den hÀr litteraturstudien Àr att skapa perspektiv kring kommunikationen vid konflikter och konflikthantering. Fokus ligger frÀmst pÄ vuxnas och barns samspel, med stark betoning pÄ lÀrare/pedagog - elev/barn relationer.De tre frÄgestÀllningarna som ligger till grund för denna studie Àr; Var, hur, nÀr och varför sker kommunikation enligt Ätta engelsksprÄkiga artiklar? Vad anser Ätta engelsksprÄkiga artiklar om hur kommunikation i form av samtal kan frÀmja konflikthantering? och Vilken betydelse fÄr relationer för konflikter och konflikthantering enligt Ätta engelsksprÄkiga artiklar? Svaren till frÄgestÀllningarna har hittats genom att belysa Ätta studier och dess resultat. Forskningsöversikten Àr tÀnkt att ge lÀsaren en tydlig bild över kommunikationens betydelse vid konflikter och konflikthantering.Resultatet av studien visar att kommunikation i form av exempelvis samtal Àr av stor vikt vid konflikter och hanteringen av dessa. Andra huvudfaktorer som Àr av vikt Àr bland annat relationers betydelse, dubbelriktad pÄverkan, samt reflektion, utvÀrdering, och kontinuitet.Det har visat sig att vuxna influerar barn och att barn pÄverkar vuxna.

"MÄnga lappar skickas ut pÄ fritids" : LÀrares beskrivningar av kommunikationen mellan fritidshem och hem

Syftet med studien Ă€r att undersöka samverkan mellan fritidshem och hem, vad som kommuniceras, hur kommunikationen sker och i vilka syften. FrĂ„gestĂ€llningarna i studien Ă€r: Vad Ă€r det som kommuniceras mellan fritidshem och hem? Hur sker kommunikationen mellan fritidshem och hem enligt lĂ€rarna?I studien anvĂ€ndes kvalitativ insamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer. Åtta lĂ€rare i fritidshem intervjuades pĂ„ sammanlagt tre skolor. Resultatet visar att kommunikationen mellan fritidshem och hem oftast rör elevens dag pĂ„ fritidshemmet, schematider, ledighet och trivsel. Det framgĂ„r att innehĂ„llet i kommunikationen Ă€r det som styr valet av kommunikationsmedel.

Kommunikation och omgivande miljö vid bedsiderapportering pÄ postoperativ avdelning : En mikroetnografisk studie

Överrapportering av patientens vĂ„rd, gĂ€ller Ă€ven för överrapportering postoperativt, Ă€r förenat med stora sĂ€kerhetsrisker nĂ€r det gĂ€ller kommunikationen En överrapportering bedside pĂ„ en postoperativ avdelning, i den speciella miljön som rĂ„der dĂ€r, innebĂ€r en utmaning för sjuksköterskorna kommunikationsmĂ€ssigt bland annat genom att de har att inkludera patienten pĂ„ ett sĂ„dant sĂ€tt att denne blir delaktig i sin egen vĂ„rd. Av den anledningen vĂ€cktes ett intresse för att undersöka hur en överrapportering bedside pĂ„ den postoperativa avdelningen kan inkludera patienten. Syftet var att beskriva kommunikation och omgivande miljö vid överrapportering bedside pĂ„ postoperativ avdelning som ett led i att öka patientsĂ€kerheten. Med detta som grund genomfördes en mikroetnografisk studie i form av 28 semistrukturerade, deltagande observationer vid överrapportering bedside pĂ„ postoperativ avdelning. Data frĂ„n observationsprotokoll och fĂ€ltanteckningar transkriberades och analyserades dĂ€refter med innehĂ„llsanalys inspirerad av Burnard (1996).

<- FöregÄende sida 64 NÀsta sida ->