Sök:

Konflikthantering

Pedagogers arbete med konflikter mellan barn i skola och fritidshem


Syftet med denna studie har varit att få och skapa förståelse för hur pedagoger beskriver och förstår konflikter mellan barn samt hur de arbetar för att förebygga destruktiva konflikter. Jag inleder studien med min teoretiska referensram som består av olika perspektiv på konflikthantering: den undvikande synen, den naturliga synen, den vitaliserande, interaktiva synen, harmoni-eller konsensusperspektivet och konfliktperspektivet. Det sociokulturella perspektivet används för att lärande sker via kommunikation och i socialt samspel med andra. Som metodval utgick jag från en kvalitativ ansats där även den kvalitativa intervjun var mitt metodval. Resultatet pekade på att pedagogerna bejakar konstruktiva konflikter som positiva och lärorika, vilket är i enlighet med konfliktperspektivet, den naturliga synen och den vitaliserande, interaktiva synen. Destruktiva konflikter ansågs vara en jobbig typ av konflikt som är svår att hantera, vilket tar sin utgångspunkt i harmoni- eller konsensusperspektivet och den undvikande synen. Pedagogerna använde sig till stor del av medling i deras sätt att hantera konflikter, där kommunikation och samspel var av stor betydelse för att förebygga destruktiva konflikter. Pedagogerna gjorde ett medvetet val av strategi i samband med konflikten och dess utgångspunkt.

Författare

Emelie Renling

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..