Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 59 av 583

Ledningens förvÀntningar : en studie av kommunikation och ledarskap

Bakgrund: För att ett företag ska lyckas i den nya ekonomin krÀvs bland annat att de tar tillvara pÄ individens kapacitet samt uppmuntrar till lÀrande och utveckling. Om de anstÀllda har vetskap om de förvÀntningar som ledningen har pÄ dem kan det bidra till att goda och effektiva reslutat skapas. Företagsledningens förvÀntningar kommer frÄn mÄnga olika intressenter sÄsom koncernledning, kunder, leverantörer, stat, Àgare, anstÀllda med mera. Ledningens uppgift Àr att hantera och balansera alla förvÀntningar och pÄtryckningar frÄn andra intressenter, för att sedan kommunicera dem pÄ ett rÀttvisande och förstÄeligt sÀtt till de anstÀllda.Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att identifiera kritiska faktorer som Àr betydelsefulla för graden av överensstÀmmelse vad gÀller de förvÀntningar de anstÀllda tror att ledningen har pÄ dem, jÀmfört med de förvÀntningar som ledningen i sjÀlva verket har.Genomförande: Uppsatsen baseras pÄ tillgÀnglig teoribildning om kommunikation, ledarskap och strategi samt personliga djupintervjuer med ledning och anstÀllda pÄ Telia NÀra i Norrköping.Reslutat: Studien resulterade huvudsakligen i en modell över företagets kommunikationsprocess som pÄvisar de, av oss, funna kritiska faktorerna för graden av överensstÀmmelse hos förvÀntningarna..

Kostnadsfördelning i en decentraliserad organisation: en fallstudie om kommunikation och upplevelser hos kontorschefer pÄ Handelsbanken

I detta arbete har vi valt att studera hur kommunikationen angÄende kostnadsfördelning sker i en decentraliserad organisation. Vi kommer Àven att studera om det finns en koppling mellan hur uttalade intentioner frÄn ansvariga för kostnadsfördelning till avdelningschefer uppfattas. Det har förekommit mÄnga diskussioner kring kostnadsfördelning, eftersom det Àr en icke önskvÀrd kostnad för avdelningar. MÄnga gÄnger Àr denna kostnadsfördelning inte accepterad, för att förstÄelsen för kostnaden saknas och att avdelningarna oftast inte kan vara med och pÄverka varken kostnaden eller sÀttet fördelningen sker pÄ. Kommunikation Àr framförallt viktig vid kostnadsfördelning för att skapa förstÄelse och acceptans hos avdelningar i organisationer.

-"Fattar man inget Àr det kört!" : - en studie i kommunikation mellan BollnÀs BostÀder och deras mÄngkulturella hyresgÀster

Studien visar att BollnÀs BostÀder bör utveckla gemensamma arbetsmetoder och introduktionsmaterial för sina bovÀrdar nÀr det gÀller lÀgenhetsintroduktionen med de invandrare som har svÄrigheter med det svenska sprÄket. Jag anser att det skulle skapa förutsÀttningar för en jÀmnare kvalitet i kundprocessen. Studien visar ocksÄ att det inte alls Àr sÀkert att de invandrade hyresgÀsterna upplever samma kommunikationssvÄrigheter som BollnÀs BostÀder upplever, vilket jag anser krÀver en djupare undersökning. Genom att intervjua andra fastighetsföretag har jag ocksÄ kommit fram till förslaget att BollnÀs BostÀder kan undersöka fördelarna med att utveckla en introduktionsfilm till sina lÀgenhetsintroduktioner för att lÀttare nÄ fram med sina budskap. Slutligen anser jag att det Àr viktigt att ha kunskap, inte bara i verbal-, utan Àven i icke-verbal kommunikation för att kommunicera med invandrade hyresgÀster som inte kan det svenska sprÄket. DÀrför tror jag att det skulle vara vÀrdefullt för bovÀrdarna att fÄ utbilda sig inom detta omrÄde..

Vad Àr det som hindrar sjuksköterskan att diskutera sexualitet med patienten?

Tidigare forskning visar att patienten kan ha sexuella problem som kan vara fysiska och/eller psykiska, dessa kan till exempel vara smÀrta och obehag vid penetration, urinlÀckage, vaginal lubrikation, utebliven orgasm, och erektionsproblem. SamhÀllets syn pÄ sexualitet pÄverkar sÄvÀl patientens som sjuksköterskans syn pÄ sexualitet och kan ge svÄrigheter vid diskussion om sexualitet. För att underlÀtta för sjuksköterskan vid kommunikation med patienten om sexualitet finns det en modell (PLISSIT-modellen). Trots teoretiska hjÀlpmedel tycks sjuksköterskan ha svÄrigheter med att diskutera sexualitet med patienten. Syftet med studien var att undersöka vad det Àr som hindrar sjuksköterskan att diskutera sexualitet med patienten.

Kommunikation av strategi - betydelsefulla faktorer

VÄrt syfte med uppsatsen Àr att beskriva vilka faktorer som har betydelse för hur ledningen i en organisation kommunicerar strategi till medarbetarna. För att kunna uppnÄ vÄrt syfte har vi anvÀnt oss av en kvalitativ metod. Vi har samlat in vÄr empiri med hjÀlp av intervjuer utformade som samtal. I analysen har vi sedan tolkat materialet utifrÄn de teorier vi funnit kunna hjÀlpa oss förstÄ det studerade. Vi har funnit 14 faktorer som har betydelse för hur strategi kommuniceras.

Ickeverbal kommunikation - Hur kontakt kan skapas med demensdrabbade genom beröring och genom musik

Bakgrund: Att skapa kontakt med demensdrabbade kan vara svÄrt om vÄrdaren inte har rÀtt kunskap i hur kontakt kan skapas. Den ickeverbala kommunikationen sÄsom beröring och musik kan vara av betydelse nÀr kontakt ska skapas. MÀnniskan förknippar beröring med att vara omtyckt och genom detta ökar kÀnslan av trygghet och tillit och pÄ sÄ sÀtt kan kontakt skapas. Ett annat sÀtt att skapa kontakt pÄ Àr genom musik, dÀr det har visat sig att minnet av sÄng och musik betyder mycket för mÀnniskan och kan stÀrka kommunikationen. Syfte: Syftet med studien Àr att belysa hur kontakt kan skapas med demensdrabbade genom beröring och genom musik.

Intranet som verktyg: med avseende pÄ informationsbehov och kommunikationsmönster

I vÄr uppsats valde vi att undersöka hur kommunikation och social interaktion förÀndras vid anvÀndande av intranet. Vi ville Àven se vilka fördelar/nackdelar anvÀndandet kunde medföra för individen i relation till dennes arbetssituation. Detta dÄ vÄr erfarenhet av intranetlitteratur var att den utlovar guld och gröna skogar till sina anvÀndare. Vi frÄgade oss, upplever Àven individerna intranet sÄ bra. För att kunna studera dessa fenomen utfördes en fallstudie pÄ United States Information Service, (USIS), vid Amerikanska ambassaden i Stockholm.

Att anlita ett rekryteringsföretag - som att ingÄ ett Àktenskap?

Syftet med studien Àr att söka förstÄelse för hur rekryteringsföretag och kundföretag kommunicerar för att rÀtt kandidat skall bli anstÀlld. FrÄgestÀllningarna som vi avsÄg besvara var hur kommunikationen sker mellan rekryteringsföretag och kundföretag, hur respektive part sÀkerhetsstÀller att de har förstÄtt varandra samt vilka störningar som kan finnas i kommunikationen mellan parterna. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av intervjuer. Urvalet bestod av tvÄ rekryteringsföretag samt fyra kundföretag i Halland. De rekryteringsföretag som valts arbetar enbart med rekrytering.

Kommunikation och interaktion mellan personal och brukare pÄ
ett boende för demenssjuka personer: en studie ur ett
personalperspektiv.

Syftet med studien var att beskriva hur personalen pÄ ett demensboende kommunicerar och interagerar med demenssjuka personer. Studien utgick frÄn ett personalperspektiv och beskrev hur de upplevde kommunikationen och interaktionen mellan dem och personer med demens. Studien omfattade sex personer, fyra undersköterskor samt tvÄ vÄrdbitrÀden. Metoden som anvÀndes var intervjuer som berörde frÄgeomrÄdena interaktion, kommunikation samt personalens kunskap i detta arbete. I intervjusvaren framkom att omsorgen för demenssjuka personer prÀglas av brukarnas behov av lugn och ro.

Varför leder inte lyckad FoU-kommunikation till förÀndrat beteende? En etnografisk studie inom PrimÀrvÄrden Halland

Titel: Varför leder inte lyckad Forsknings- och Utvecklings (FoU) - kommunikation till förÀndrat beteende? En etnografisk studie inom PrimÀrvÄrden Halland.Författare: Helena MorténiusUtbildning: Medie- och kommunikationsvetenskap, 61-80p, VT 2007.Institution: Medie- och kommunikationsvetenskap, Sektionen för HÀlsa och SamhÀlle, Högskolan i Halmstad, Box 823, 301 18 Halmstad.Handledare: Lars Palm, professor, Sektionen för HÀlsa och SamhÀlle, Högskolan i Halmstad.Examinator: Jesper Falkheimer, universitetslektor, Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg.Problem: FoU-enhetens uppgift Àr att förankra forskningstÀnkandet bland primÀrvÄrdsanstÀllda i Halland. En framgÄngsrik kommunikation har varit en viktig del i denna policy. Trots stort intresse pÄ fÀltet har en grupp av anstÀllda inte velat gÄ vidare i sin utveckling.Syfte: Syftet med denna studie har varit att ur ett kommunikationsvetenskapligt perspektiv pÄ gruppnivÄ beskriva de faktorer som hindrar denna grupp av anstÀllda att gÄ vidare i sin utveckling och bli FoU-aktiva.Metod: Kvalitativ metod med en etnografisk ansats.Resultat: Gruppens sociokulturella tillhörighet i kombination med organisationskulturens principer Àr grunderna till att en del av primÀrvÄrdens anstÀllda inte gÄr vidare i sin utveckling och blir FoU-aktiva. Bidragande faktorer till denna situation har varit de konkreta hinder som tradition, kultur, hierarki, ledning, resurser och brist pÄ förebilder..

Socialt ansvar i dubbelbemÀrkelse : Hur CSR-kommunikation genom sociala media pÄverkar företags anseende

Dagens företag verkar i en institutionell miljö dÀr normer om korrekt uppförandecirkulerar och pÄverkar företags anseende. För att uppfattas som legitim krÀvs det attföretag inser och anammar de förvÀntningar som finns pÄ dem. Att jobba med CSR,Corporate Social Responsibility, eller socialt ansvar har kommit att nÀrma sig ettinstitutionellt krav. Men trots att mÄnga företag satsat pÄ att jobba med CSR-frÄgor sÄsaknas idag riktlinjer och forskning pÄ hur CSR sedan bör kommuniceras för att anseslegitimt och bygga anseende för företaget. Samtidigt har företags engagemang inomsociala medier tagit fart med fördelar som personifiering av företag och möjligheten tillrelationskapande interaktioner.Syftet med denna uppsats Àr att utröna effekterna av CSR-kommunikation genom socialamedia för företagets anseende och legitimitet.

Kommunikation och förÀldrars inflytande i förskolan : FörÀldrars och pedagogers perspektiv

Föreliggande examensarbete behandlar kommunikation mellan förÀldrar och pedagoger och förÀldrars inflytande. Syftet med examensarbetet Àr att fÄ en fördjupad förstÄelse kring förÀldrars inflytande i verksamheten och kommunikationen mellan förÀldrar och pedagoger utifrÄn bÄdas perspektiv. Arbetet utgÄr frÄn följande frÄgestÀllningar: Hur upplever pedagoger och förÀldrar att kommunikationen fungerar dem emellan? och Hur ser pedagoger och förÀldrar pÄ förÀldrars delaktighet och inflytande i verksamheten? samt Hur kan och vill förÀldrar vara delaktiga? Metoden som har anvÀnts Àr kvalitativ och bygger pÄ intervjuer med pedagoger och enkÀtundersökning till förÀldrarna. Genom metoden har pedagogernas och förÀldrarnas Äsikter och tankar framkommit angÄende kommunikationen dem emellan och hur de upplever förÀldrarnas inflytande.

LÄg sjÀlvkÀnsla Àr lika med minimal delaktighet? : En studie om funktionsnedsÀttningen ADD utifrÄn ett delaktighetsperspektiv.

Referentiell kommunikation innebÀr att kunna delge andra information sÄ att de förstÄr, samt att sjÀlv förstÄ nÀr man lyssnar och Àven att vara medveten om nÀr man sjÀlv inte har förstÄtt (Sonnenschein & Whitehurst, 1984). Genom en referentiell kommunikationsuppgift har lyssnaregenskaper inom referentiell kommunikation undersökts hos ungdomar med lindrig till mÄttlig utvecklingsstörning, samt en mentalt Äldersmatchad kontrollgrupp. Snabb benÀmning (Rapid Automatized Naming) av enstaviga och flerstaviga ord har ocksÄ testats, och huruvida samband mellan resultat i kommunikationsuppgiften och snabb benÀmning föreligger. För att mÀta referentiella lyssnarförmÄgor har olika typer av efterfrÄgningar studerats, det vill sÀga hur individen uttrycker sig för att efterfrÄga mer information. Resultatet visar att kontrollgruppen producerar signifikant fler av efterfrÄgningstyperna begÀran av utökad information och kontrollfrÄgor.

Internkommunikationens roll vid en organisationsförÀndring : En fallstudie pÄ den ortopediska kliniken vid Karolinska Universitetssjukhus

Sedan 1995 har ett 40-tal svenska sjukhus varit involverade i olika strukturella förÀndringar. För de flesta av dem har organisatoriska sammanslagningar med andra sjukhus genomförts. Huvudsakliga drivkrafter till de organisatoriska förÀndringarna har varit besparingskrav inom landstingens ekonomi.Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur sjukhusledningen pÄ Karolinska Universitetssjukhuset fortlöpande hanterade internkommunikationen under organisationsförÀndringen i samband med sammanslagningen med Huddinge Sjukhus. Vi vill se hur personalen uppfattade denna information och kommunikation samt om det varit en effektiv förÀndringsprocess.Internkommunikation Àr en nyckel till en effektiv förÀndringsprocess. DÄlig kommunikation och bristfÀllig information kan vara de frÀmsta anledningarna till att organisationsförÀndringar misslyckas.Uppsatsen baseras utifrÄn en fallstudie framarbetad av personliga intervjuer och en enkÀtundersökning gjord vid vÄrdavdelning A22 pÄ den ortopediska kliniken pÄ Karolinska Universitetssjukhus.

?Det Àr svÄrt om man Àr ifrÄn helt olika planeter?. : En kvalitativ studie om hur utlÀndska och svenska doktorander upplever att befinna sig i en etniskt heterogen akademisk arbetsmiljö

SammanfattningIdag lever vi i en vÀrld som blir allt mer globaliserad dÀr mÀnniskor reser i allt större utstrÀckning och av varierande anledningar. Olika kulturer möts dagligen och det ofrÄnkomligt att inte pÄverkas av dessa möten. Syftet med denna fenomenologiska studie Àr att tolka och förstÄ hur doktorander pÄ nationalekonomiska institutionen upplever att befinna sig i en etniskt heterogen akademisk arbetsmiljö. Undersökningen har genomförts genom en kvalitativ studie med fenomenologisk metodansats. Fem halvstrukturerade intervjuer med utlÀndska och svenska doktoranderna har genomförts med syftet att analysera materialet utifrÄn en fenomenologisk metod och tolka resultatet med hjÀlp av relevanta teorier och begrepp hÀmtade bl.a.

<- FöregÄende sida 59 NÀsta sida ->