Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 60 av 583

Dialogstudie under en kemilaboration

Syftet med denna studie Àr att undersöka hur vuxna elever med olika studiegÄng kommunicerar med varandra för att uppnÄ begreppsförstÄelse. Undersökningen tar ocksÄ upp om sÀttet för kommunikation skiljer sig Ät mellan elevgrupper. Tre grupper av komvuxelever spelades in pÄ band under en kemilaboration. Dialogen analyserades sedan. Undersökningen tyder pÄ att reguljÀra elever har ett tydligare kommunikationsmönster Àn distanselever.

Patientens upplevelse i mötet med vÄrdaren pÄ en akutmottagning

Första mötet med sjukvÄrden sker ofta pÄ en akutmottagning. Det Àr viktigt att patienten fÄr ett sÄ bra omhÀndertagande som möjligt för att patienten ska fÄ en positiv erfarenhet av vÄrden. Författarna anvÀnde sig av omvÄrdnadsteoretikern Imogene King som belyser interaktionen mellan patient och vÄrdare. Syftet med studien var att belysa hur patienten upplever mötet med vÄrdaren pÄ en akutmottagning. Studien baserades pÄ en litteraturstudie.

Faktorer som pÄverkar samtal med patienter ur ett tvÀrkulturellt perspektiv

Syfte: Syftet med denna litteraturöversikt var att beskriva vad det kunde finnas för faktorer som pÄverkade genomförandet av ett samtal med patienter ur ett tvÀrkulturellt perspektiv. Metod: Studien genomfördes som en litteraturöversikt. Artiklar söktes ur databaserna: PubMed, CINAHL (Cumulative Index to Nursing and Allied Health Literature), Wiley online library samt Science Direct. Resultat: Resultatet visade pÄ att kommunikation i det tvÀrkulturella mötet var beroende av en kulturell kompetens hos hÀlso- och sjukvÄrdspersonalen. Vidare visade resultatet pÄ brister i hÀlso- och sjukvÄrdspersonalens kulturella kompetens, samt att det i sjuksköterskeutbildningen saknades specifik utbildning inom kulturell kompetens.

Symbolik i Det gÄr an : Ett mellanting mellan realism och romantik

Syftet med denna studie Àr att bidra till ökad kunskap om kommunikationsbrister inom en utbildningsförvaltning och hur man kan synliggöra dem. I denna uppsats har valet av genomförande grundat sig pÄ den kvalitativa metoden genom intervjustudie. UtifrÄn de elva intervjuer har i resultatet kommit fram att kommunikations begrepp Àr svÄrt att definiera men att en rak kommunikation och öppenheten mellan parterna Àr vÀsentlig för en god kommunikation. Mejl Àr den kommunikationskanalen som anvÀnds mest men det finns Àven andra kanaler sÄsom formella och informella möte, telefon och anslagstavla. Kommunikationen inom utbildningsförvaltningen kan alltid bli tydligare.

Distriktssköterskans upplevelse av att möta utlÀndska förÀldrar inom barnhÀlsovÄrden

Varje Är kommer mÄnga invandrare frÄn olika lÀnder runt om i vÀrlden till Sverige med olika sprÄk, kultur, synsÀtt och traditioner. Detta medför kommunikationsvÄrigheter i mötet med myndigheter sÄsom hÀlso- och sjukvÄrden. Syftet med den hÀr studien Àr att beskriva distriktssköterskans upplevelser av att möta utlÀndska förÀldrar inom barnhÀlsovÄrden. Arbetets metod Àr en explorativ design med en kvalitativ ansats. Sammanlagt intervjuades Ätta BVC distriktssköterskor vilka hade lÄnga erfarenheter inom barnhÀlsovÄrden.  Distriktssköterskorna valdes frÄn tre vÄrdcentraler inom invandrartÀta omrÄden.

Upplagt för konflikt : Hur snusbranschen marknadskommunicerar pa? en ha?rt reglerad marknad

Syftet med denna kandidatuppsats har varit att ta reda pa? hur fo?retag inom snusbranschen planerar sin kommunikation och lyckas na? ut till sina konsumenter trots de ha?rda marknadsfo?ringsregleringarna som finns. A?ven vilka andra intressenter snusfo?retagen kommunicerar med och vad syftet med den kommunikationen a?r av intresse. Fra?gesta?llningen som fo?ljts har sa?ledes varit: Hur ser marknadskommunikationen inom snusbranschen ut, varfo?r ser den ut som den go?r och vilka konsekvenser fa?r lagstiftningen pa? kommunikationen?Metoden som anva?nds fo?r att erha?lla information fo?r att kunna uppna? va?rt syfte och svara pa? va?r fra?gesta?llning har varit intervjuer med personer inom snusbranschen som har sa?rskilda kunskaper om just kommunikation.

Röst och kommunikation pÄ förskola : Förskolepedagogers syn pÄ ljudmiljöns pÄverkan pÄ kommunikation och röst

Kommunikation Àr ett sÀtt att överföra budskap mellan individer. Detta kan ske verbalt och icke-verbalt. För att kommunikationen ska fungera pÄ ett tillfredsstÀllande vis krÀvs ett samspel mellan samtalsparterna. I muntlig kommunikation finns det alltid faktorer som kan pÄverka överföringen negativt. Exempel pÄ sÄdana Àr olika sprÄkkunskap eller kulturell bakgrund samt höga ljudnivÄer.

Kommunikation. En etnografiskt inspirerad studie kring ett barn med autism

Syfte: Syftet Àr att studera kommunikativa tillvÀgagÄngssÀtt hos ett barn med autism. Hur ser kommunikationen ut som barnet anvÀnder och möter i förskolan? Vilka möjligheter respektive hinder för den kommunikativa utvecklingen kan upptÀckas i förskolan?Teori: Studien bygger pÄ ett sociokulturellt perspektiv, grundat pÄ Vygotskijs tankar kring lÀrande och hur barnet formas och utvecklas i förhÄllande till den kultur, samhÀlle och sociala kontext det omges utav. SprÄk och kommunikation Àr centralt inom valt perspektiv; att ha kontroll över sprÄket och att anvÀnda det Àr en viktig funktion. Kommunikation sker i sociala situationer tillsammans med andra och Àr betydelsefull för lÀrande och utveckling.Metod: UtifrÄn en etnografisk ansats har information samlats genom deltagande observationer, intervjuer och samtal samt dokumentinsamling för att utforska sociala och kommunikativa förlopp.

Effekter av SBAR som kommunikationsmodell inom hÀlso- och sjukvÄrden

Bakgrund: HÀlso- och sjukvÄrden Àr en högriskverksamhet. Varje Är drabbas ett stort antal patienter vÀrlden över av vÄrdskador, som kunde ha undvikits, och som i vissa fall leder till att patienter avlider. Vetenskaplig forskning tyder pÄ att den vanligaste orsaken till tillbud och negativa hÀndelser i vÄrden Àr att kommunikationen brustit mellan vÄrdpersonal. Faktorer som kan ligga till grund för avvikelser vid överrapportering kan vara hög arbetsbelastning och stressiga arbetsförhÄllanden. Syfte: Litteraturstudiens syfte var att undersöka effekter av SBAR som kommunikationsmodell för överrapportering inom hÀlso- och sjukvÄrden med avseende pÄ SBAR-modellens inverkan pÄ vÄrdpersonalens kommunikation och patientsÀkerhet.

Hur kommunicerar ?bra? resp. ?dÄliga? företag sin utveckling i Ärsredovisningen?

Uppsatsens syfte Àr att belysa sambandet mellan ekonomiska begrepp som anvÀnds i de noterade företagens Ärsredovisningar och deras ekonomiska utveckling. Vi har genomfört en kvalitativ dokumentstudie utifrÄn 30 Ärsredovisningar frÄn tio olika företag. Den teoretiska grunden bestÄr av kommunikationsteori, förtroende samt tidigare forskning kring Àmnet. Empirin som uppsatsen bygger pÄ har tagits fram efter analys av Ärsredovisningarnas innehÄll i den skrivna texten. DÄ vi undersökte ?bra? och ?dÄliga? företags kommunikation i Ärsredovisningarna kunder vi se ett tydligt samband mellan företagens ekonomiska utveckling och de begrepp som anvÀndes i Ärsredovisningen..

Barnens samtal i den fria leken pÄ förskolan

Arbetet Àr inriktat pÄ förskolebarnens samtal i den fria leken. Syftet med arbetet Àr att synliggöra vad som sker i kommunikationen mellan barn i deras lek. Ontologiskt ses barnens lek som Äterspegling av deras vÀrldsuppfattning. Kunskap om den kan erhÄllas genom att iaktta. Den epistemologiska hÄllningen Àr empiristisk.

Strategisk kommunikation i ideella organisationer ? en fallstudie av RÀdda Barnens modell med frivilligarbetande kommunikatörer

This thesis explores strategic communication management within the non-profit sector. Communication models need to be adapted to the specific sector as different sectors require different approaches of strategic communication management. In the spring of 2013, the non-profit organization Save the Children Sweden initiated a communication model based on volunteer communicators. The following study explores how non-profit organizations can manage communications with a focus on volunteers as a communication resource. The applied research questions concern how volunteers may be integrated into communication activities, the opportunities and challenges connected to involving volunteer communicators and how this may affect the role of the organization's employed communicators.

Bloggen som politiskt verktyg : En studie om hur politiker i Kungsbacka kommun ser pÄ bloggen som kommunikationskanal

Den hÀr uppsatsen Àr en studie om hur politiker ser pÄ bloggen som ett politiskt verktyg. I dagens samhÀlle har tekniken öppnat upp för nya kommunikationskanaler och internet har blivit en plattform för interaktion. Bloggen har skapat nya möjligheter för politikern att sprida budskap till medborgarna och medierna eftersom den ger politikern kontroll över det egna ordet. Syftet Àr att undersöka pÄ vilket sÀtt politiker i Kungsbacka kommun pÄ lokal-, regional- och riksnivÄanvÀnder sig av bloggar, och hur de ser pÄ bloggen som verktyg för att sprida budskap, skapa opinion och ha kontroll över ordet. Studiens frÄgestÀllningar Àr: Hur ser innehÄllet pÄ bloggarna ut, vad Àr politikerns syfte med bloggen, och hur ser interaktionen med medborgarna ut pÄ bloggarna.

FörÀldrarnas insikt och intresse i miljö- och utomhuspedagogik

Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ förÀldrars uppfattning om vilket vÀrde och innehÄll som utomhuspedagogiken har för deras barns lÀrande. Nio förÀldrar deltog enskilt i kvalitativa intervjuer med semistrukturerade frÄgor. Resultatet visar att förÀldrarnas insikt och kunskap om innehÄll och vÀrde i utomhuspedagogiken Àr viktig för helheten omkring barnens lÀrprocesser NÀr förÀldrar blir medvetna om hur mycket naturupplevelser, hÀlsa, sinnesupplevelser, kreativitet och kommunikation med omgivningen betyder för lÀrandet sÄ blir de delaktiga inte bara i sina barns lÀrprocesser utan Àven i utomhuspedagogikens utveckling i skolan..

Organisatoriska förutsÀttningar för levererad kundnytta

VÄr uppfattning Àr att den strategi som mÄnga hemelektronikföretag vÀljer inte genererar en tillrÀcklig kundnytta. Oavsett bransch mÄste företag utgÄ frÄn kunden eftersom det Àr den som idag styr marknaden. Vi saknar en sammanstÀllning av de faktorer som ligger till grund för kundens tillfredsstÀllelse som ocksÄ skulle kunna hjÀlpa företag att leverera kundnytta. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka organisatoriska förutsÀttningar för levererad kundnytta. Vi har valt att se pÄ verkligheten utifrÄn vÄr teoretiska ram.

<- FöregÄende sida 60 NÀsta sida ->