Sök:

Intranet som verktyg

med avseende på informationsbehov och kommunikationsmönster


I vår uppsats valde vi att undersöka hur kommunikation och social interaktion förändras vid användande av intranet. Vi ville även se vilka fördelar/nackdelar användandet kunde medföra för individen i relation till dennes arbetssituation. Detta då vår erfarenhet av intranetlitteratur var att den utlovar guld och gröna skogar till sina användare. Vi frågade oss, upplever även individerna intranet så bra. För att kunna studera dessa fenomen utfördes en fallstudie på United States Information Service, (USIS), vid Amerikanska ambassaden i Stockholm. Det som framkom ur teori och empiri var att individerna upplevde en viss förändring i kommunikationsmönster och social interaktion. Det vi också kunde se var att individerna inom organisationen upplevde en något försämrad spontan kontakt och en något minskad personlig kommunikation. Upplevelsen av intranet som verktyg var till största delen positiv. Informationsflöden underlättas och effektiviseras. Det är inte fel att säga att intranet håller vad det lovar. Slutligen vill vi poängtera vikten av att ledning inom organisationer möjliggör och förespråkar sociala aktiviteter så att de förändrade kommunikationsvägarna inte på sikt ger negativa konsekvenser på individer och organisation.

Författare

Åsa Ström Petter Wiklund

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..