Sök:

Att anlita ett rekryteringsföretag - som att ingå ett äktenskap?


Syftet med studien är att söka förståelse för hur rekryteringsföretag och kundföretag kommunicerar för att rätt kandidat skall bli anställd. Frågeställningarna som vi avsåg besvara var hur kommunikationen sker mellan rekryteringsföretag och kundföretag, hur respektive part säkerhetsställer att de har förstått varandra samt vilka störningar som kan finnas i kommunikationen mellan parterna. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av intervjuer. Urvalet bestod av två rekryteringsföretag samt fyra kundföretag i Halland. De rekryteringsföretag som valts arbetar enbart med rekrytering. Två rekryterare på respektive rekryteringsföretag och en person på respektive kundföretag intervjuades. Studien har belysts med teorier kring kommunikation i form av kommunikationsstörningar, social varseblivning och förtroende. Resultatet visar att kommunikationen sker genom personliga möten men även via mail och telefon. Det visade även att en viktig del i processen är säkerhetsställandet av information mellan rekryteringsföretaget och kundföretag. Säkerhetsställandet sker genom kontrollfrågor, exempel och skriftliga dokument. Kommunikationsstörningar är något som även det visade sig försvåra rekryteringsprocessen. Detta i form av brist i informationsflödet och otydlig kommunikation. Slutsatsen var att för en lyckad rekryteringsprocess är ömsesidigt engagemang, tillit och ansvarstagande mellan rekryteringsföretaget och kundföretaget nödvändig.

Författare

Annika Persson Hanna Fritzén

Lärosäte och institution

Högskolan i Halmstad/Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..