Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 53 av 583

SBAR - ett möjligt kommunikationsverktyg?

World Health Organization (WHO) skriver att upp till 70 procent av allapatientavvikelser beror pÄ bristande kommunikation och Socialstyrelsen skriver att 8,6procent av patienterna inom slutenvÄrden drabbas av en vÄrdskada. HÀlso- och sjukvÄrdÀr en riskfylld verksamhet och att anvÀnda checklistor och trÀna teamarbete ger ensÀkrare vÄrd och bÀttre kommunikation. MÄnga organisationer och myndigheterföresprÄkar nu SBAR, vilket stÄr för Situation, Bakgrund, Aktuellt tillstÄnd ochRekommendation, som ett effektivt och sÀkert kommunikationsverktyg. Syftet medlitteraturstudien var att kartlÀgga vilken evidens och vilka effekter SBAR har pÄpatientsÀkerhet, kommunikation och arbetsmiljö, samt hur SBAR kan implementeras. Istudiens resultat framkom förbÀttrad kommunikation genom bÀttre struktur, rÀtt ochtydligare uppgifter samt effektivare överlÀmningar.

Reaktioner pÄ en organisationsförÀndring : En kvalitativ studie om chefernas upplevelse av förÀndring

Vi har kommit fram till att chefernas reaktioner inte beror pÄ omorganisationen i sig utan hur förÀndringsprocessen har gÄtt till. Deras reaktioner speglar ett motstÄnd mot sÀttet som förÀndringsprocessen har genomförts pÄ. Det Àr personerna i organisationen och inte organisationsformen som Àr det viktiga för cheferna. Vi tycker att de faktorer som pÄverkar en lyckad förÀndringsprocess Àr medarbetarnas delaktighet, möjlighet till en bra dialog innan beslutet Àr taget, kommunikation samt kÀnsla av sammanhang..

Kommunicera rÀtt! : En studie om kommunikation mellan systemutvecklare med kundkontakt och kund

Titel: Kommunicera rÀtt! ? En studie om kommunikation mellan systemutvecklare med kundkontakt och kund. Författare: Peter Johansson Oskar Hanson Handledare: Johanna Törnquist Examinator: Guohua Bai ProblemomrÄde: Anledningen till detta examensarbete Àr att problem som kan uppstÄ vid systemutvecklingsprojekt vanligtvis har sin grund i kommunikationen mellan systemutvecklare med kundkontakt och dess kunder. Exempelvis hör en systemutvecklingsgrupp och ett bageri till tvÄ vitt skilda yrkesomrÄden och dÀrmed pratar de ?olika sprÄk?, vidare kan det skapas semantiskt brus i kommunikationskanalen som i slutÀndan kan leda till en felaktig kravspecifikation och de verkliga förÀndringsbehoven förblir oupptÀckta.

Som man bÀddar fÄr man ligga - En studie av ett strategiskt samarbete avseende varumÀrkesutvidgning

Problematiken i strategiska samarbeten avseende varumÀrkesutvidgning ligger i att skapa en gemensam grund för anvÀndandet av varumÀrket, för att undvika varumÀrkesförsvagning. Det Àr svÄrt att förutsÀga hur den andre parten kommer att agera och anvÀnda varumÀrket, vilket innebÀr en risk. Syftet med vÄr undersökning Àr att studera hur kommunikation, avseende relationen samt varumÀrket, tar sig uttryck i ett strategiskt samarbete som bygger pÄ varumÀrkesutvidgning. Resultatet visar att genom att kombinera formell och informell kommunikation kan ett företag föra över sitt varumÀrke till ett annat företag, men för att förankra detsamma krÀvs Àven att hÀnsyn tas till kontexten, i vilken mottagaren verkar. Genom samma kombination byggs en relation som baseras pÄ förtroende, vilket kan underlÀttas genom gemensamma erfarenheter samt val av ett visst sprÄkbruk.

Tuffa pojkar och gulliga flickor : En kvalitativ studie om pedagogers kommunikation med pojkar och flickor sett ur ett genusperspektiv

Syftet med min studie Àr att studera hur pedagogerna pÄ förskolan kommunicerar med pojkar och flickor sett ur ett genusperspektiv. För att besvara syftet har jag anvÀnt mig av den kvalitativa forskningsmetoden dÀr jag via observationer och intervjuer har undersökt hur kommunikationen mellan pedagogerna och pojkar respektive flickor ser ut. I resultatet framgÄr det att pedagoger gör skillnad pÄ pojkar och flickor genom sitt sprÄkliga bemötande av könen ? pojkar Àr tuffa och flickor Àr gulliga, pojkar fÄr ett robust/vuxet tilltonsfall och flickor ett mjukt/barnsligare, pojkar fÄr fler individuella instruktioner Àn flickor och pojkar blir benÀmnda vid namn i större utstrÀckning Àn flickor. Flickor tilltalas ofta som en grupp..

Hur kan ledningsgruppen försÀkra sig om att ett budskap
uppfattas pÄ önskat sÀtt?: en fallstudie av institutionen
för industriell ekonomi och samhÀllsvetenskap

I alla organisationer Àr kommunikation en viktig framgÄngsfaktor, sÀrskilt i ett förÀndringsarbete. Kommunikationen under en förÀndring kan utgöra framgÄng eller misslyckande beroende pÄ hur den implementeras och hanteras. Budskapets innehÄll och sÀttet kommunikationen sker pÄ kan pÄverka hur budskapet uppfattas hos mottagaren. Intentionen med denna uppsats var att studera hur en ledningsgrupp kan försÀkra sig om att ett budskap uppfattas av medarbetarna pÄ ett för ledningsgruppen önskat sÀtt. Arbetet grundar sig pÄ en fallstudie som vi utfört pÄ institutionen för industriell ekonomi och samhÀllsvetenskap pÄ LuleÄ tekniska universitet.

Intern kriskommunikation ? hur blir den meningsskapande?

Syfte:Att bidra med nya kunskaper inom intern kriskommunikation och hur den kan bli meningsskapande, genom att granska vilken roll den formella och informella kommunikationen samt kulturen spelar i samband med en kris.? Hur fungerade kriskommunikationen?? Hur skapar medarbetarna mening i en krissituation?? PÄverkar kulturen hur medarbetare upplever krisen?Metod:Forskningen har genomförts med hjÀlp av sex kvalitativa, semistrukturerade intervjuer, med medarbetare pÄ SamhÀllsbyggnadsförvaltningen i Botkyrka Kommun.Resultat:Medarbetares syn pÄ en kris Àr beroende av hur den formella informationen ges och hur mycket förtroende man har för dem som informerar, samt hur tydlig informationen Àr. Vidare pÄverkas det formella budskapet av hur medarbetare genom informell kommunikation och interaktion gemensamt tolkar budskapet och skapar mening. Jag har Àven kommit fram till att kulturen pÄ en organisation Àr avgörande för hur medarbetare agerar och reagerar. Har man en dysfunktionell kultur med bristande lojalitet och förtroende mellan anstÀllda kan det vara en bidragande orsak till att medarbetare sviker sin arbetsplats och sina medarbetare.

Ickeverbal kommunikation : Hur kontakt kan skapas med demensdrabbade genom beröring och genom musik

Bakgrund: Att skapa kontakt med demensdrabbade kan vara svÄrt om vÄrdaren inte har rÀtt kunskap i hur kontakt kan skapas. Den ickeverbala kommunikationen sÄsom beröring och musik kan vara av betydelse nÀr kontakt ska skapas. MÀnniskan förknippar beröring med att vara omtyckt och genom detta ökar kÀnslan av trygghet och tillit och pÄ sÄ sÀtt kan kontakt skapas. Ett annat sÀtt att skapa kontakt pÄ Àr genom musik, dÀr det har visat sig att minnet av sÄng och musik betyder mycket för mÀnniskan och kan stÀrka kommunikationen. Syfte: Syftet med studien Àr att belysa hur kontakt kan skapas med demensdrabbade genom beröring och genom musik.

Hydroakustisk kommunikation : nya förmÄgor i marinen?

Huvudsyftet med denna uppsats Ă€r att visa pĂ„ ett behov av och möjligheterna med hydroakustiskkommunikation mellan ubĂ„tar, ytstridsfartyg och helikoptrar. UbĂ„tars upptrĂ€dande stĂ€ller sĂ€rskilda krav pĂ„kommunikationsvĂ€gar. Idag sker kommunikation till och frĂ„n svenska ubĂ„tar huvudsakligen med hjĂ€lp avradio vilket begrĂ€nsar deras taktiska upptrĂ€dande. Inom ramen för det nĂ€tverksbaserade försvaret kommerdet att bli nödvĂ€ndigt att utnyttja nya kommunikationsdimensioner.Hydroakustisk kommunikation utnyttjar ljudvĂ„gsutbredning i vatten vilket skiljer sig avsevĂ€rt frĂ„nradiovĂ„gsutbredning i luft. Östersjön med sitt brĂ€ckta, skiktade vatten stĂ€ller sĂ€rskilda krav pĂ„ utformningenav ett hydroakustiskt kommunikationssystem men skapar ocksĂ„ möjligheter.

Se och Hör - symbolvÀrdet och meningen med kommunikation

Syftet Àr att öka förstÄelsen hur ljudets och bilders meningsskapande och symboliska funktion i marknadskommunikation bearbetas av konsumente. Teorier har hÀmtats frÄn frÀmst tvÄ omrÄden, det semiotiska perspektivet: betydelselÀra och tolkning av ljud och bild. Företagsekonomiska perspektivet: Kommunikationsmodellen och perceptions processen. De slutsatser vi har dragit av vÄrt arbete Àr frÀmst att konsumenter tolkar och skapar en individuell mening och symbolvÀrde nÀr de utsÀtts för ljud och bild i marknadskommunikation. Ljudet och reklammusikens status verkar öka, bidragande faktorer Àr kunskapsökning och musiker som behöver nya försörjningsmöjligheter.

Elektronisk ledningskommunikation : Nav eller alibi?

AnvÀndningen och betydelsen av intranÀt, det vill sÀga en slags organisationsinterna webbplatser, ökar i mÄnga organisationer i takt med en ökad IT-anvÀndning nÀr allt mer kommunikation sker via elektroniska kanaler. Fungerande intern kommunikation, inte minst ledningskommunikation, Àr samtidigt en förutsÀttning för organisering, ledning och styrning. Ju otydligare organisationens mÄl Àr ju större betydelse fÄr en fungerande intern ledningskommunikation för att omsÀtta t.ex. visioner i konkreta ÄtgÀrder. Detta framstÄr som sÀrskilt angelÀget i offentlig förvaltning dÀr politiska visioner, mÄl och prioriteringar ofta kan vara vaga eller motsÀgelsefulla.

Intuberade patienters upplevelser av kommunikation under vÄrdtiden pÄ IVA

Arbetet som intensivvÄrdssjuksköterska (IVA-sjuksköterska) innebÀr ofta att vÄrda patienter som av olika anledningar behandlas med respirator. Att vara intuberad medför att talförmÄgan förhindras. Det Àr svÄrt för dessa patienter att ge uttryck för sina behov och önskningar genom verbal kommunikation. De har dessutom begrÀnsad rörlighet och pÄverkad kognitiv förmÄga relaterat till diagnos och farmaka. För att kunna erbjuda intuberade patienter optimal omvÄrdnad mÄste IVA-sjuksköterskan besitta kunskap om hur kommunikationen upplevs av dessa patienter.

NÀrstÄendes behov inom palliativ vÄrd : En litteraturöversikt

Bakgrund: NÀr en familjemedlem blir svÄrt sjuk har det en stor pÄverkan pÄ hela familjen. NÀrstÄende har och kÀnner ofta Ängest, depression och maktlöshet. Familjemedlemmens sjukdom kan ocksÄ leda till att rollerna i familjen Àndras, och en förÀndring i den ekonomiska situvationen och en ökad pÄfrestning för familjen. Syfte: Syftet med studien var att belysa behov som nÀrstÄende till patienter inom palliativ vÄrd kan ha. Metod: En litteraturstudie genomfördes med sökningar i Pubmed och Cinahl.

En bekvÀm och osocial framtid? : En kvalitativ studie om relationer, kommunikation och identitetsskapande i virtuella communitys

Den hÀr uppsatsen behandlar virtuella communitys som en plats för social interaktion, kommunikation och identitetsskapande. Syftet med uppsatsen var att utforska hur relationer skapas, hur kommunikationen sker och hur individer framstÀller sin identitet pÄ Internet. Studien har bedrivits genom en kvalitativ intervjustudie med fokusgrupper och mÄlgruppen har varit unga vuxna i Äldern 19-25 Är. Som bakgrundsmaterial har vi undersökt tidigare forskning kring virtuella communitys, identitetsskapande, chattande och cyberkultur. Resultatet av studien kom att visa respondenternas anvÀndning av virtuella communitys och att dem ser det som en viktig del av det sociala livet.

Kommunicera hÄllbart : En studie om hur konsumenter uppfattar CSR-kommunikation frÄn familjeföretag

Vi lever i en tid dÀr allt fler företag insett vikten av att ta ansvar över vÄr planet och dÀr ett ansvarstagande utöver det ekonomiska har blivit en naturlig del i deras arbete. Konsumenterna vill i större utstrÀckning göra medvetna val och efterfrÄgar mer information om hÄllbarhet frÄn företag. Samtidigt Àr mÄnga företag oroliga över att bli anklagade att ha underliggande motiv för sin CSR-kommunikation. Denna svÄra balansgÄng som företagen stÀlls inför har under de senaste Ären varit ett populÀrt forskningsomrÄde. NÄgot som dock studerats mindre Àr huruvida ett företags Àgarstruktur pÄverkar hur CSR-kommunikationen mottas.

<- FöregÄende sida 53 NÀsta sida ->