Sök:

Hur kan ledningsgruppen försäkra sig om att ett budskap
uppfattas på önskat sätt?

en fallstudie av institutionen
för industriell ekonomi och samhällsvetenskap


I alla organisationer är kommunikation en viktig framgångsfaktor, särskilt i ett förändringsarbete. Kommunikationen under en förändring kan utgöra framgång eller misslyckande beroende på hur den implementeras och hanteras. Budskapets innehåll och sättet kommunikationen sker på kan påverka hur budskapet uppfattas hos mottagaren. Intentionen med denna uppsats var att studera hur en ledningsgrupp kan försäkra sig om att ett budskap uppfattas av medarbetarna på ett för ledningsgruppen önskat sätt. Arbetet grundar sig på en fallstudie som vi utfört på institutionen för industriell ekonomi och samhällsvetenskap på Luleå tekniska universitet. Till följd av en försämrad ekonomi har institutionen genomgått en rad förändringar, däribland personalnedskärningar. I denna studie gällande kommunikation under en personalnedskärning har vi genomfört intervjuer med två personer i ledningsgruppen och en mindre enkätundersökning bland medarbetarna. Undersökningen visar på en rad faktorer som, för ledningsgruppen eller andra kommunikatörer, är viktiga att eftersträva och ta hänsyn till, för att kunna försäkra sig om att budskapet uppfattas av medarbetarna på ett önskat sätt.

Författare

Hanna Sundbom Mia Sundvall

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..