Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 54 av 583

ATT DE LYSSNAR HELT ENKELT : En studie om förÀldrars uppfattning rörande delaktighet och inflytande i förskolan

Denna studie behandlar delaktighet och inflytande mellan hem och förskola, vilket Àr ett av förskolans uppdrag enligt styrdokumenten. Vi har valt att genomföra denna studie för att fÄ insyn i hur förÀldrar pÄ en förskola uppfattar sin delaktighet och sitt inflytande. Som verksamma i förskolan har vi funderat pÄ om och hur vi möjliggör för förÀldrar att förstÄ det demokratiska uppdraget och de bÄde rÀttigheter och skyldigheter som det för med sig. Studiens syfte Àr att beskriva förÀldrars uppfattning om delaktighet och inflytande i förskolans verksamhet och pedagogiska planering. I bakgrunden presenteras tidigare forskning om förÀldrars delaktighet och inflytande.

Patientens upplevelse i mötet med vÄrdaren pÄ en akutmottagning

Första mötet med sjukvÄrden sker ofta pÄ en akutmottagning. Det Àr viktigt att patienten fÄr ett sÄ bra omhÀndertagande som möjligt för att patienten ska fÄ en positiv erfarenhet av vÄrden. Författarna anvÀnde sig av omvÄrdnadsteoretikern Imogene King som belyser interaktionen mellan patient och vÄrdare. Syftet med studien var att belysa hur patienten upplever mötet med vÄrdaren pÄ en akutmottagning. Studien baserades pÄ en litteraturstudie.

Personliga varumÀrken pÄ Twitter

VarumÀrken Àr idag viktiga för att sticka ut pÄ marknader som kÀnnetecknas av högkonkurrens. Uppkomsten av personliga varumÀrken har gett varje person möjligheten attutforma sitt eget varumÀrke för att differentiera sig frÄn andra aktörer i branschen. Inommusikindustrin anvÀnds personliga varumÀrken frekvent för att differentiera sig. Genom attanvÀnda sociala nÀtverk kan artister kommunicera sina personliga varumÀrken i en ny kanal.Med sociala nÀtverk kan man ta del av kÀnda artisters kommunikation oberoende av tid ochrum. Forskning kring kombinationen av personal branding och sociala nÀtverk, Àr idagbristfÀllig.

Hotellföretags CSR-kommunikation till företagskunder : En kvantitativ studie om CSR-kommunikationsinnehÄll

Den svenska hotellbranschen gÄr mot en utveckling av allt fler och större hotellkedjor. Genom sina stordriftsfördelar pressar hotellkedjorna ner priserna och standardiserar erbjudande vilket lett till att konkurrensmedlen har blivit fÀrre. För att tilltala de viktiga företagskunderna Àr dÀrför behovet stor av nya konkurrensmedel.Kunder stÀller idag högre krav pÄ att företag tar sitt ekonomiska, sociala och miljömÀssiga ansvarstagande, CSR, och desto större företaget Àr desto större Àr kraven. Dessa krav leder till att företagskunder stÀller allt högre krav pÄ sina leverantörer. Ett verktyg för att möta kraven Àr CSR-kommunikation, dÀr företag informerar om sitt befintliga ansvarstagande.

SÄ mycket mer Àn ett sÄr. Om att leva med venöst bensÄr.

Syftet med denna litteraturstudie var att lyfta fram hur vardagen upplevs, och vad som pÄverkar den, av patienter med svÄrlÀkande venöst bensÄr. Elva vetenskapliga artiklar granskades och kvalitetsbedömdes enligt givna kriterier. DÀrefter inleddes den strukturella analysen dÀr tre huvudteman framtrÀdde. Carnevalis balansmodell anvÀndes som teoretisk referensram. De tre teman som Äterfanns var: relationen mellan patient och profession; fysiska, psykiska och sociala konsekvenser av att leva med svÄrlÀkande venöst bensÄr, samt förestÀllningar och kunskap.

PÄ spaning efter det svenska sprÄket pÄ Internet : en undersökning av chattar och diskussionsforum

I denna uppsats undersöks det svenska sprÄket i öppen kommunikation pÄ Internet för att se om det förekommer ett gemensamt sprÄkbruk för bÄde synkron och asynkron kommunikation, nÀrmare bestÀmt för chatt respektive diskussionsforum.Bredvid uppsatsens huvudsakliga syfte följer ocksÄ tvÄ frÄgor:- Skiljer sig det studerade sprÄkbruket Ät mellan olika Äldersgrupper?- Vilken syn har chatt- och forumdeltagare pÄ sitt eget skrivande i de olika sammanhangen?.

Kommunikation och samarbete i ett byggprojekt : Hur uppfattar vi varandra?

Byggbranschen anses vara en konservativ bransch bÄde vad gÀller teknik och samarbetsformer. Det oerhörda trycket pÄ byggbranschen och det stora antalet byggprojekt som utförs idag gör att en del komplikationer uppstÄr. Detta kan bl. a. bero pÄ tidsbrist, kompetensbrist och samarbetsproblem.I vissa projekt fungerar samarbetet utmÀrkt mellan projektets olika parter men i allt för mÄnga projekt Àr samarbetet mellan parterna bristfÀllig.

Kommunikationens betydelse vid förankring av en förÀndring: en enkÀtundersökning utförd hos LuleÄ Kommun

Denna uppsats avhandlar en kombination mellan förÀnderlighet och kommunikation. Grundidén med en förÀndring Àr att det som förÀndras skall bli bÀttre, men förÀnderligheter följs ofta Ät av olika typer av motstÄnd. För att överkomma motstÄnd till förÀndring blir dÀrför kommunikationsarbetet viktigt. Denna uppsats Àr uppdelad i tre delar. Första delen Àmnar beskriva kommunikationsmedel som kan anvÀndas vid förankring av en förÀndring.

Horisontell och/eller vertikal kommunikation : En studie av förÀndringsarbetet pÄ ett omvÄrdnadsboende vid byte av huvudman

Genom en fallstudie av en organisationsförÀndring har vi studerat de anstÀlldas upplevelse av kommunikation i samband med huvudmannabyte. OrganisationsförÀndringen berör ett omvÄrdnadsboende för Àldre som genom ett anbudsförfarande byter huvudman. Syftet med fallstudien var att beskriva och analysera kvalitativt olika uppfattningar om den förÀndring som organisationen genomgÄtt. FrÄgestÀllningarna rör hur de anstÀllda talar om hur kommunikationen pÄ arbetsplatsen sÄg ut innan, under och efter byte av huvudman. Tidigare forskning pekar pÄ vikten av att uppmÀrksamma bÄde horisontell och vertikal kommunikation i en organisation samt hur en arbetsledning pÄ bÀsta sÀtt kan fÄ en engagerad och delaktig personal som inte upplever stress och oro.

Upplevelse av kommunikation, samarbete och sÀkerhet hos sköterskor som arbetar pÄ en operationssal.

Syftet med studien var att undersöka hur sköterskor som arbetar pÄ en operationsavdelning dÀr WHOŽs Surgical Safety Checklist anvÀnds, upplever kommunikation, samarbete och patientsÀkerhet.Kort metodbeskrivning: Kvantitativ metod. Design: Deskriptiv, retrospektiv, icke-experimentell tvÀrsnittsstudie. Datainsamlingen genomfördes pÄ en operationsavdelning som anvÀnt WHOŽs Surgical Safety Checklist drygt ett Är. Deltagarna fick anonymt besvara ett frÄgeformulÀr med strukturerade frÄgor, en översatt version av the Safety Attitudes Questionnaire (SAQ) anpassad till operationspersonal (OR). I studien undersöktes 3 av frÄgeformulÀrets 6 teman: sÀkerhetskultur, samarbetsklimat och stressidentifiering.

Strategiskt samarbete For the Win : En studie om interaktioner i World of Warcraft

Multiplayer online role-playing game (MMORPG) spel har blivit mycket populÀra. Trots detta finns det begrÀnsad forskning kring spelares interaktion och kommunikation gÀllande samarbete. Det hÀr arbetet har dÀrför riktat in sig pÄ hur interaktion och kommunikation gÀllande hur samarbetet fungerar inom MMORPG spelet World of Warcraft.Syftet med detta arbete var att undersöka möjligheter till förbÀttringar gÀllande interaktion och kommunikation för samarbete inom MMORPG spel, och inriktar sig i det hÀr fallet speciellt pÄ World of Warcraft.Genom att anvÀnda tre vanligt förekommande metoder undersöktes nuvarande interaktionsmöjligheter inom World of Warcraft. Dessa metoder var deltagarobservationer som genomförs i testmiljön World of Warcraft. EnkÀtundersökning som var av typen webbenkÀt med bÄde öppna och stÀngda frÄgor.

VÀrderingar i CSR-kommunikation. : Kan ett företag minska risken för att budskapet uppfattas med skepticism?

Syfte: Examensarbetet har skrivits för att testa om ett CSR-budskap baserat pÄ ett vÀrdeteoretiskt ramverk har högre trovÀrdighet hos en presumtiv kund Àn ett budskap som inte Àr det.Metod: I detta examensarbete har endast primÀrdata anvÀnts som samlats in genom en kvantitativ enkÀtundersökning. Dataanalysen har sedan skett utifrÄn ett kvantitativt förhÄllningssÀtt.Resultat och slutsats: Resultatet i studien visar att företag som önskar öka trovÀrdigheten i sin CSR-kommunikation bör övervÀga att anvÀnda sig av ett vÀrdeteoretiskt ramverk i sin kommunikation. Resultatet stödjer Schmeltz tes frÄn 2014 om att ett vÀrdeteoretiskt ramverk kan bidra till att öka den uppfattade trovÀrdigheten hos en presumtiv kund. Det finns dock viss skillnad i uppfattning mellan könen dÀr kvinnor generellt mottar budskapen mer positivt.Förslag till fortsatt forskning: Det skulle vara intressant att nÀrmare studera skillnaderna i uppfattning av CSR-budskapen mellan könen i synnerhet om det i en större kontext verkligen Àr sÄ att mÀn uppfattar kompetensvÀrderingar med högre trovÀrdighet Àn vad kvinnor gör och att kvinnor uppfattar personliga vÀrderingar med högre trovÀrdighet Àn vad mÀn gör.Uppsatsens bidrag: Den hÀr uppsatsen visar att kommunikatörer och marknadschefer inom privatresebranschen bör övervÀga att anvÀnda ett vÀrdeteoretiskt ramverk nÀr de kommunicerar CSR med sina presumtiva kunder om de har ambitionen att öka den uppfattade trovÀrdigheten i sina budskap..

"Det Àr ju sjÀlva livet". En studie om kommunikation och delaktighet för barn med Downs syndrom i förskolan ur ett förÀldraperspektiv

Syfte: Syftet med studien Àr att undersöka hur förÀldrar till barn med Downs syndrom uppfattar verksamheten i förskolan för sitt barn vad det gÀller barnets möjlighet och rÀtt till kommunikation och delaktighet. Följande frÄgestÀllningar ska precisera syftet: Hur uppfattar förÀldrarna verksamheten i förskolan avseende barnets möjlighet till kommunikation med pedagoger och barn pÄ förskolan? Hur uppfattar förÀldrarna verksamheten i förskolan avseende barnets möjlighet till delaktighet i förskolans aktiviteter? Hur skulle förÀldrarna önska att det sÄg ut? Vad innebÀr begreppen kommunikation och delaktighet för förÀldrarna?Teori: Studiens teoretiska utgÄngspunkt har inspirerats av fenomenografi och dÀrmed andra ordningens perspektiv via förÀldrars berÀttelser om fenomenen kommunikation och delaktighet. Centralt i denna studie har varit att söka efter variationer, vilket stÄr i centrum i en fenomenografisk ansats. Fenomenografi utgÄr frÄn olika sÀtt att uppfatta, erfara och förstÄ olika fenomen.

En kvalitativ studie om varför Facebook anvÀnds, hur man skyddar sin personliga information samt interagerar med andra Facebook-anvÀndare.

Facebook Àr idag ett av de största virtuella sociala nÀtverken som finns. Till en början var det tÀnkt att Facebook skulle anvÀndas av studenter vid Harvard universitet men idag Àr det lÄngt ifrÄn bara studenter som anvÀnder Facebook. (Boyd & Ellison 2008)Detta arbete syftar till att ta reda pÄ varför Facebook anvÀnds och hur det anvÀnds nÀr det kommer till sÀkerhet och kommunikation. All empirisk data samlades in genom semistrukturerade intervjuer med sex aktiva Facebook-anvÀndare med hopp om att fÄ djupa och Àrliga svar för att lÀttare kunna analysera resultatet.Det som framkom i undersökningen var att Facebook anvÀnds för att underlÀtta kommunikation mellan anvÀndare och att kommunikation via Facebook bidrar till att anvÀndare sparar tid dÄ de annars inte hinner umgÄs med alla sina vÀnner i det verkliga livet. Det framkom Àven att Facebook-anvÀndare Àr medvetna om vad de gör pÄ Facebook; de vet vad för information som finns tillgÀnglig pÄ deras profil och vilka informationen Àr tillgÀnglig för.

Det Spökar Igen... - en empirisk studie av produktion och ljussÀttning till en isshow i samarbete med en ideell förening

PÄ grund av vÄrt stora och gemensamma intresse för konstÄkning valde vi att sÀtta upp en isshow i samarbete med Lunds konstÄkningsklubb. Rapporten behandlar hur det Àr att försöka leda ett projekt i en ideell förening samt tar upp vikten av kommunikation och ledarskap för att ett projekt ska lyckas. Den tar upp problem som uppstÄtt under projektets gÄng och hurdana lösningar vi funnit till dessa problem. Vi har ocksÄ undersökt hur man ljussÀtter en isyta och hur man gÄr tillvÀga nÀr förestÀllningen som ska ljussÀttas inte stÄr fÀrdig förrÀn dagen före premiÀr..

<- FöregÄende sida 54 NÀsta sida ->