Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 35 av 583

Kommunikation i fusionssammanhang- en fallstudie av Renault-Volvo

Syftet med uppsatsen Àr att klargöra för kommunikationens betydelse inför en fusion. En dokumentstudie av Renault-VolvoaffÀren har tillÀmpats, genom bland annat massmedias Ätergivning samt tryckta böcker kring Àmnet. Det teoretiska underlaget har tagit form genom studier av facklitteratur, forskningsrapporter och artiklar som ansetts relevanta utifrÄn olika perspektiv pÄ uppsatsens valda frÄgestÀllning. I vÄr studie har vi kommit fram till att situationen som ett företag befinner sig i inför en kommande fusion Àr prÀglad av en omfattande oro bland företagets anstÀllda. PÄ sÄ sÀtt blir kommunikationen av stor betydelse vilket nödvÀndiggör en mycket genomtÀnkt kommunikation sett frÄn företagsledningens perspektiv.

FrÄn misstro till möten - hinder och möjligheter i kommikationen mellan Lunds universitet och rikstÀckande dagspress

FrÄn misstro till möten. Hinder och möjligheter i kommunikationen mellan Lunds universitet och rikstÀckande dagspress.Lunds universitet Àr Sveriges största universitet med ca 6 000 anstÀllda och 40 000 studenter och bedriver utbildning pÄ flera olika orter. Man kommunicerar med en rad olika mÄlgrupper, varav en av de viktigaste externa mÄlgrupperna Àr journalister inom radio, tv och dagspress. Sammanfattningsvis stÀller detta mycket stora krav pÄ kommunikationsarbetet och det gÀller dÀrför att optimera sin publicitet.Under hösten planerar Lunds universitet att utveckla sin presskommunikation och vÄrt uppdrag Àr ett led i detta utvecklingsarbete. Rapporten syftar dÀrför till att fungera som ett beslutsunderlag för Informationsenheten vid Lunds universitet..

Barns kommunikation i den fria leken

Examensarbetet tar sin utgÄngspunkt i att fÄ syn pÄ om det finns en skillnad gÀllande hur barns kommunikation i den fria leken i en inne- respektive utemiljö. Metoderna som vi anvÀnt oss av Àr kvalitativa och beskrivande observationer, videofilmning och intervjuer med pedagoger. Vi har valt att belysa teoridelen utifrÄn olika forskare som studerat barns kommunikation och lekbeteende, sÄsom exempelvis Knutsdotter Oloffson och Granberg. Resultatet tyder pÄ att barn anvÀnder sig av olika kommunikationssÀtt i ute- och innemiljö. I observationerna framkom att pojkarna anvÀnde sig mest av lÀten och ljudeffekter nÀr de vistades i utemiljön, medan flickorna anvÀnde sig av ett mer verbalt sprÄk.

 Prata till eller med eleverna? :  LÀrarkommunikation i Àmnet idrott och hÀlsa A

Kommunikation Àr en betydande del av det vardagliga arbetet i skolan för bÄde lÀrare och elever. I Lpf 94 (Utbildningsdepartementet, 2006) betonas vikten av att elevernas kommunikativa kunskaper ska utvecklas i skolan. Det medför att den kommunikativa miljön mellan lÀrare och elever fÄr en betydande roll. Syftet med denna studie Àr att fÄ kunskap om hur lÀraren i idrott och hÀlsa kommunicerar verbalt i undervisningssammanhang inom ramen för gymnasiekursen idrott och hÀlsa A. Studien Àmnar Àven belysa ett mindre delomrÄde, om det sker nÄgra eventuella förÀndringar i idrottslÀrarens verbala kommunikation beroende pÄ hur idrottslÀraren uppfattar elevgruppen.I studien observerades och intervjuades fem lÀrare som undervisar pÄ gymnasienivÄ i Àmnet idrott och hÀlsa A.

Kommunikationens roll i matematikundervisningen : en studie ur ett lÀrarperspektiv

Det socialkonstruktivistiska synsÀttet pÄ lÀrande och vikten av samspel och kommunikation som ett medel för lÀrande Àr idag mycket aktuellt. Det framhÄlls av bÄde forskare inom pedagogik och i lÀroplaner. Följande studie har behandlat undervisningen i Àmnet matematik, med utgÄngspunkt i hur kommunikation anvÀnds som ett lÀrandeverktyg. Teorier om att kunskap Àr nÄgot som överförs till eleverna, traditionell förmedlingspedagogik, eller att det byggs upp frÀmst genom enskild aktivitet, konstruktivism, fÄr idag mindre intresse. DÀrför Àr det intressant att ta reda pÄ i vilken grad dessa utgör en del av matematikundervisningen.

Att förstÄ och bli förstÄdd : en intervjustudie om sjuksköterskors erfarenheter av omvÄrdnad dÄ patienten har bristfÀlliga kunskaper i det svenska sprÄket

SAMMANFATTNINGBakgrundMed ökad migration följer en befolkning med sprÄkliga variationer. I det vardagliga livet kan en individs kunskaper i svenska vara tillrÀckliga men nÀr en individ blir patient och hamnar i en sjukvÄrdssituation kan sprÄkliga eller kommunikativa hinder uppstÄ. Det beror pÄ att förmÄgan att behÀrska ett sprÄk Àr situationsberoende. Kommunikation sker i mÄnga olika former, i centrum stÄr överföring av information mellan avsÀndare och mottagare. NÀr informationsöverföringen sker i bÄda riktningarna och informationen som förmedlas bekrÀftas av de som Àr inblandade sker kommunikationen pÄ ett sÀkert sÀtt.

Effektivisering av verksamheten med  hjÀlp av styrningsstrategier : En fallstudie av The Nuance Group

Det blir i dagens företag allt viktigare att fÄ anstÀllda att agera i likhet med företaget, attfÄ anstÀlldas mÄl att sammanfalla med verksamhetens. Det finns mÄnga sÀtt att gÄ tillvÀgaför att Ästadkomma detta. De styrningsstrategier som behandlas i denna uppsats ÀrÀmnade just för detta ÀndamÄl och innefattar: belöningar, utbildning, kommunikation ochkontroll. Ett företag som arbetar aktivt med dessa strategier Àr The Nuance Groupe,belÀgna pÄ fem kontinenter vÀrlden över. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att beskriva hurTNG arbetar för att styra sin personal utifrÄn fyra styrningsstrategier nÀmligen:belöningar, utbildning, kommunikation samt kontroll.

Ett sviktande möte - Upplevelsen av information och kommunikation hos patienter med kronisk hjÀrtsvikt

Kronisk hjÀrtsvikt Àr en av de vanligaste orsakerna till sjukhusinlÀggning bland personer över 65 Är och i Sverige lever ungefÀr 200 000 individer med detta tillstÄnd. HjÀrtsvikt Àr ett tillstÄnd dÀr hjÀrtats pumpförmÄga Àr nedsatt vilket kan ha flera orsaker, till exempel klaffel eller hjÀrtinfarkt. Oavsett vad som utgör orsaken till hjÀrtsvikt Àr prognosen allvarlig och det har visat sig att livskvalitet skattas lÄgt hos patienter med hjÀrtsvikt. För att hjÀlpa och stödja patienterna Àr det betydelsefullt med god information och kommunikation mellan dem och hÀlso- och sjukvÄrdspersonalen. Syftet med denna litteraturöversikt var att undersöka hur patienter med hjÀrtsvikt upplever kommunikation och information med hÀlso- och sjukvÄrdspersonal.

Trouble Ticket "Kommunikationen gav oss vind i seglen"

Rapporten huvudsyfte Àr att beskriva hur vi genom anvÀndning av sprÄk och kommunikation har kunnat tillgodose vÄra anvÀndares krav pÄ ett Àrendehanteringssystem, samt pÄ vilket sÀtt vi har anvÀnt artefakter för att kommunicera. Vi kommer att beskriva olika delar av projektet dÀr sprÄk och kommunikation har haft centrala "roller" och visat sig ha olika betydelse beroende pÄ de personer som medverkar och i vilken miljö situationen har utspelat sig. Rapporten behandlar Àven hur resultatet av ovanstÄende har lett oss in i en utvecklingsprocess dÀr vi försökt tillgodose anvÀndarens krav pÄ bÀsta sÀtt. Vi kommer ocksÄ att beskriva de kÀnda och tidigare okÀnda metoder som vi anvÀnt oss av för att uppnÄ vÄr mÄlsÀttning, att överlÀmna en första prototyp av ett Àrendehanteringssystem..

Döva barns möjligheter till kommunikation och samspel : En undersökning om hur förskolepedagoger och förÀldrar förhÄller sig till kommunikation mellan döva och hörande sett ur ett intersektionellt perspektiv.

I det svenska samhÀllet finns det mÄnga döva och hörande barn som Àr integrerade i förskolor. Det handlar om hur döva kan bli delaktiga fullt ut i integration med hörande barn. Döva Àr beroende av sitt sprÄk, teckensprÄk för att göra sig förstÄdda. I denna uppsats studeras hur förskolepedagoger och förÀldrar förhÄller sig till döva och hörande pojkars och flickors kommunikation, samspel och inkludering i förskolans verksamhet sett ur ett intersektionellt perspektiv. Begreppet intersektionellt handlar det om att visa hur makt och ojÀmlikhet kan uppstÄ och samverka nÀr det gÀller mÀnniskors synssÀtt om könstillhörighet, klasstillhörighet med flera genom att tÀnka ?vi? och ?dem? i sociala koder.

Patientens upplevelser av dagkirurgi i relation till kontakten med operationssjuksköterskan

Dagkirurgi blir allt vanligare inom den operativa verksamheten. Syftet med studien var att undersöka patientens upplevelser av dagkirurgi i relation till den pre-och postoperativa kontakten med operationssjuksköterskan. I resultatet framkom de tvÄ huvudkategorierna: Information och upplevelse som i sin tur resulterade i tvÄ underrubriker: UnderlÀttande och försvÄrande information samt bekrÀftande och icke bekrÀftande upplevelse. Patientens och personalens förmÄga till kommunikation Àr betydande vid förberedelserna inför ett operativt ingrepp och den kan företrÀdesvis utföras per telefon. Bristande kommunikation kan vara Ängestskapande.

Praktiskt arbete med matematik i Ärskurs 1-3 En litteraturstudie om hur lÀrare kan genomföra undervisning i geometri

Syfte: Syftet med studien a?r att identifiera organisationers virtuella strukturer och hur de anva?nds i organisationerna, fo?r att skapa en fo?rsta?else fo?r vilken betydelse digitala verktyg har fo?r organisationers interna kommunikation. Dessutom vill vi ocksa? o?ka fo?rsta?elsen fo?r hur implementeringen av dessa digitala verktyg fo?r intern kommunikation i organisationer pa?verkar fo?rutsa?ttningarna fo?r hur ledarskap kan bedrivas.Metod: Uppsatsen a?r en kvalitativ studie, da?r intervjuer med sex respondenter fra?n sex olika organisationer ligger som grund fo?r det empiriska materialet.Resultat: Vi fann att den virtuella strukturen i organisationer a?r av stor betydelse fo?r den interna kommunikationen. Den virtuella strukturen besta?r av flera olika komponenter, och de viktigaste a?r E-mail, intrana?t och Lync och organisationerna bedriver sto?rsta delen av sin kommunikation med hja?lp av den virtuella strukturen.

Muntlig interaktion pÄ tyska ur ett "hÀr och nu"-perspektiv

VÄrt arbete syftar till att fÄ större vetskap om hur sprÄkundervisningen kan göras autentisk och meningsfull genom att knyta kommunikationen pÄ mÄlsprÄket till undervisningssituationen samt elevernas vardag och verklighet, i studien Àven kallat för ?hÀr och nu?-interaktion. För att fÄ svar pÄ de frÄgor vi stÀllt oss i undersökningen har vi intervjuat och observerat lÀrare och elever pÄ tvÄ skolor samt analyserat det insamlade materialet med hjÀlp av relevant litteratur. UtifrÄn den undervisning som studerats har vi kunnat faststÀlla att interaktion pÄ mÄlsprÄket ur ett ?hÀr och nu?-perspektiv bÄde frÄn lÀrares och frÄn elevers sida Àr önskvÀrt men samtidigt svÄrt att genomföra och dÀrmed lÀmnas lite utrymme ute pÄ skolorna.

Kommunikation, prestationsmÀtning och förtroende : - Tre perspektiv pÄ organisationers ansvarstagande

Bakgrund: Globaliseringen har lett till ett ökat krav pÄ organisationer, vilket har medfört att sÀttet att styra verksamheter har utvecklats. Organisationer hÄlls idag ansvariga för intressenter som företaget Àr beroende av oavsett om intressenterna har en formell rÀtt att utkrÀva ansvara eller inte.Problemformulering: En organisations relationer till sina intressenter Àr avgörande för organisationens existens eftersom relationerna Àr en förutsÀttning för att organisationen ska kunna skapa vÀrde. Varje gÄng ett val görs finns det alltid nÄgon part som pÄverkas. Ansvar hamnar i fokus eftersom organisationer styrs av val.ForskningsfrÄga: Hur arbetar organisationer som vill vara ansvarstagande med begreppen kommunikation, prestationsmÀtning och förtroende?Syfte: Syftet med uppsatsen Àr att utvidga och fördjupa förstÄelsen av begreppet ansvarstagande utifrÄn perspektiven kommunikation, prestationsmÀtning och förtroende samt dess betydelse i relationen till intressenter.Metod: Uppsatsens förhÄllningssÀtt Àr hermeneutiskt för att kunna tolka och förstÄ hur mÀnniskor upplever sin situation.

Intern kommunikation - Är det dags att lĂ€gga personaltidningen i Ă„tervinningstunnan?

Organisationskommunikation har under de senaste decennierna pÄverkats av olika samhÀlleliga förÀndringar. Störst pÄverkan har möjligheten att kommunicera via digitala medier haft. MÄnga förutspÄdde att dessa digitala medier, sÄsom intranÀt, skulle leda till bortfallet av mer traditionella pappers-kanaler, exempelvis personaltidningar, som lÀnge anvÀnts för intern kommunikation. Detta har emellertid inte intrÀffat vilket tyder pÄ att papperskanalerna bidrar med nÄgot de digitala medierna inte kan. Dessa resonemang formade en frÄga om vilka medium som bör anvÀndas för att organisationer ska nÄ sina medarbetare med information.Det sÀtts alltsÄ en stor tilltro till att de digitala medierna kommer styra en allt större del av den interna kommunikationen i framtiden.

<- FöregÄende sida 35 NÀsta sida ->