Sök:

Sökresultat:

8743 Uppsatser om Tvärkulturell kommunikation - Sida 36 av 583

Kommunikation i matematikklassrummet : MatematiklÀrares skildringar av kommunikationen i deras undervisning

Syftet med vÄrt arbete var att fÄ en fördjupad förstÄelse av hur nÄgra lÀrare anser att de arbetar med kommunikation i sin matematikundervisning. För att uppfylla syftet har vi genomfört tolv semi-strukturerade intervjuer inom ramen för en kvalitativ ansats. Vi har dÀrefter analyserat intervjuerna och sorterat in det vi har funnit under tio olika teman. Vi har ocksÄ betraktat beskrivningarna av den kommunikativa undervisningskulturen i lÀrarnas klassrum utifrÄn Hufferd-Ackles (2004) verktyg för analys. Vi har urskilt olika kommunikativa synsÀtt bland lÀrarna i studien, det mer lÀrarcentrerade och det mer elevcentrerade.

Pedagog och invandrarförÀlder i samtal, Kommunikation eller information? En kvalitativ studie pÄ en svensk förskola.Teacher and immigrant parent in conversation, communication or information? A qualitative studie at a Swedish preschool.

LÀroplanen för förskolan belyser samverkan mellan pedagoger och förÀldrar. Pedagogerna ska dels föra samtal med förÀldrarna om barnets trivsel, utveckling, lÀrande samt genomföra utvecklingssamtal. MÄlet med undersökningen var att belysa pedagoger samt invandrarförÀldrars syn pÄ kommunikation. Hur specialpedagogen kan fungera som ett stöd tas Àven upp. Studien har en hermeneutisk ansats. Metoderna som anvÀndes var kvalitativa i form av intervjuer och fokusgrupper.

Min Röst : En studie i lÄtskrivande

Ungdomars datoranvĂ€ndning har ökat de senaste Ă„ren och en stor del av ungdomars kommunikation sker via sociala medier. Trots att detta Ă€r utbrett bland ungdomar finns lite forskning om fenomenet. I lĂ€roplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 stĂ„r det beskrivet att undervisning bör ske utifrĂ„n ungdomars egna erfarenheter, varför sociala medier skulle kunna vara en del av undervisningen.Denna studie syftar till att undersöka hur ungdomar uppfattar visuell kommunikation via sociala medier. De frĂ„gestĂ€llningar studien Ă€mnar att ge svar pĂ„ Ă€r vilka sociala medier ungdomar anvĂ€nder och hur de kommunicerar visuellt via dem, hur kommunikation skiljer Ă„t mellan olika sociala medier, vad och varför ungdomar kommunicerar med bilder pĂ„ sociala medier samt hur ungdomar uppfattar sin egen respektive andras visuella kommunikation via sociala medier.Åtta ungdomar i Ă„rskurs 9 intervjuades dĂ€r de bland annat beskrev hur sociala medier fungerar och hur de anvĂ€nder dem, vilka övervĂ€ganden de gör kopplat till bilddelning, varför de kommunicerar visuellt via sociala medier samt hur de uppfattar andras digitala bildpublicering. I studien framkom att ungdomarna anvĂ€nder flera olika sociala medier eftersom de har olika funktioner och fokus.

Modern strategisk kommunikation : Oberoende försvars- och sÀkerhetspolitiska bloggars relation till Försvarsmaktens direktiv för strategisk kommunikation

I det moderna samhÀllet, som tydligt prÀglats av de senaste Ärtiondenas nÀrmast explosiva utveckling av den digitala vÀrlden, kÀmpar myndigheter som Försvarsmakten allt mer med sin kommunikation och möjligheten att sprida sina egna narrativ.Framför allt har framvÀxten av de sociala medierna och deras sÀrstÀllning som informationsspridare pÄverkat hur myndigheter idag kommunicerar med allmÀnheten. Mot bakgrund av detta stÀlls frÄgan huruvida svenska försvars- och sÀkerhetspolitiska bloggara bör ses som utmanare till, eller en tillgÄng för, Försvarsmakten i dess strÀvan att kommunicera med medborgarna.Studien tar sin grund i en kvalitativ innehÄllsanalys, kompletterat av en kvantitativ analys, av blogginlÀgg publicerade under en sex veckor lÄng tidsperiod under vÄren 2014 av tvÄ oberoende svenska försvarspolitiska bloggare, Wiseman's Wisdoms och Skipper. Dessa analyseras utifrÄn tre gemensamma nÀmnare, tidsfokus, samhÀllsreform och försvarsmaktsperspektiv, deducerade frÄn Försvarsmaktens dokument  Direktiv för Försvarsmaktens strategiska kommunikation 2013:1 samt  PM Försvarsmaktens Centrala budskap och talepunkter.Resultatet av studien visar att de bÄda bloggarna generellt förhÄller sig vÀl till Försvarsmakten med utgÄngspunkt i de identifierade gemensamma nÀmnarna. Vidare konstateras att dessa utgör ett tydligt stöd för Försvarsmakten i den försvarspolitiska debatten. Studien avslutas med en diskussion om vad som kan vara de bakomliggande orsakerna till resultaten och vad konsekvenserna av de samma kan bli..

Kommunikation i djursjukvÄrden : ett arbete om god kommunikation för bÀsta möjliga vÄrd

SammanfattningDet hÀr arbetet Àr en litteraturstudie. Arbetet tar upp litteratur om kommunikation i vÄrden frÀmst frÄn humansidan, men Àven en del veterinÀrlitteratur. Arbetet tar upp grunden för kommunikation och olika kommunikationsmodeller. Vidare tas sjuksköterskans roll upp och hur den kan pÄverka relationen till patienten genom professionalism, empati, mÀnniskosyn och medmÀnsklighet. Det handlar Àven om vad litteraturen sÀger om effekten av behandling som ett resultat av kommunikation samt hur man kan mÀta effekten av behandling.

"Vi lÀgger ut och highlightar nya dokument" : Kommunikation i skolan via lÀrplattformar och molntjÀnster

Ett problem som mÄnga lÀrare sÀger Àr att deras tid inte rÀcker till alla deras arbetsuppgifter. Detta leder i sin tur till att lÀrarna fÄr mindre tid över till att lÀra sig nya IKT hjÀlpmedel. Enligt den nya lÀroplanen som kom 2011 ska alla elever kunna anvÀnda sig av modern teknik för kommunikation. I ett försök att underlÀtta skolarbetet för lÀrare, men ocksÄ skolledare och elever, införskaffas lÀrplattformar. HÀr kan allt som rör skolan samlas och de inbyggda funktionerna stödjer anvÀndaren i just dennes behov.Syftet med denna studie Àr att undersöka om och sÄ fall hur lÀrplattformar stödjer kommunikation i ett urval av skolor i Stockholm 2012.

"All photographs are accurate, none of them is the truth" : En kritisk diskursanalys av Veronica Palm och Filippa Reinfeldts relationsskapande pÄ Instagram

All kommunikation, inklusive den politiska, förÀndras i och med de sociala mediernas framvÀxt. De erbjuder alternativa kommunikationsvÀgar till traditionella massmedier och torgmöten. I denna uppsats har de tvÄ svenska politikerna Veronica Palms (S) och Filippa Reinfeldts (M) relationsskapande via det visuella sociala mediet Instagram granskats. UtifrÄn teorier kring mediernas logik, medialisering, privat och offentligt, det vÀxande förtroendet kring att bilder visar verkligheten samt visuell kommunikation har politikernas bildflöden analyserats utifrÄn kritisk diskursanalys (CDA) och semiotik.  Deras tvÄ bildflöden skiljer sig delvis Ät dÄ Palm tar större delen av bilderna som publiceras sjÀlv, ofta nÀrbilder pÄ saker i sin omgivning, medan Reinfeldt istÀllet lÄter sig bli fotograferad i halvbild.

Kommunikation vid ventilatorbehandling

Upplevelsen av att inte kunna kommunicera hos patienter som ventilatorbehandlas pÄ intensivvÄrdsavdelningen uppfattas av sjuk- sköterskor som ett obehag och kan vara ett skrÀmmande minne för patienterna. Idag Àr dessa patienter mindre sederade och mer vaknaÀn tidigare, vilket stÀller högre krav pÄ sjuksköterskans förmÄga att kommunicera. Denna litteraturstudie belyser hur vuxna patienter inom intensivvÄrd som ventilatorbehandlas upplever kommunikation samt sjuksköterskans ÄtgÀrder för att underlÀtta kommunikation. Efter genomgÄngen analys skapades fyra olika teman; patientens reaktioner, patientens delaktighet, sjuksköterskans bemötande samt kommunikationsmetoder. Patientens reaktioner prÀglades av; skrÀck, rÀdsla, förvirring, osÀkerhet och frustration över att inte kunna kommunicera.

We all have a role to play : En studie om CSR, kommunikation och varumÀrke.

Problemformulering: Kan CSR sta?rka varuma?rket inom branschen fo?r kla?der och skor och pa? vilka sa?tt kan fo?retag na? ut med tydlig information om sitt CSR- arbete till konsumenten?Syfte: Uppsatsen syfte a?r att skapa en fo?rsta?else kring CSR inom omra?det fo?r kla?der och skor samt klargo?ra de mo?jligheter som finns att fo?rmedla ut ett fo?retags ansvarstagande. Det ha?r go?r vi genom att analysera och utreda:Pa? vilket sa?tt fo?retag inom detaljhandeln arbetar med Corporate Social Responsibility samt hur fo?retag upplever kundens intresse inom omra?det.Hur fo?retag kommunicerar sitt CSR-arbete ut mot kund.Den pa?verkan CSR kan ha pa? ett fo?retags varuma?rke.Metod:Uppsatsen har grundats pa? en kvalitativ forskningsmetod, tillva?gaga?ngssa?ttet har formats genom en abduktiv ansats. Fo?r att skapa en djup fo?rsta?else har vi haft sju semi-strukturerade intervjuer med respondenter som har kunskap inom omra?dena fo?r CSR, kommunikation och varuma?rken.Slutssats: Uppsatsen tyder pa? att det a?r av stor vikt att fo?retag arbetar med CSR samt att de kommunicerar detta till kunden.

Kan man inte kommunicera sÄ kan vi ju inte jobba heller: en fallstudie i en arbetsgrupp vid Àldreboende

Ett centralt tema och det viktigaste verktyget i mÀnniskors sociala samspel Àr kommunikation. Uppsatsens titel Àr ett citat frÄn en av informanterna och beskriver Àmnet som behandlas i denna C/D uppsats, kommunikation i arbetsgrupper. Denna undersökning Àr en fallstudie vid ett kommunalt Àldreboende i Norrbotten. Studien avser att studera en arbetsgrupp som arbetat tillsammans i ett par mÄnader och som Àr i sin första fas i utvecklingen. De hÄller pÄ att utforma arbetssÀtt, arbetsrutiner och relationer.

Utredning och implementation av OPC-kommunikation med .NET

Syftet med det hÀr examensarbetet Àr att utreda OPC-standarderna OPC Data Access och motsvarande del i OPC Unified Architecture, samt att implementera OPC-kommunikation i ett system.Behovet av en kommunikationsstandard föddes ur det interoperabilitetsproblem som fanns inom framförallt industriella produktionssystem. Med ett OPC-grÀnssnitt implementerat mellan en datakÀlla och applikation kan datautbytet ske pÄ ett standardiserat sÀtt.OPC Foundation, som Àr en organisation som tillhandahÄller olika OPC-standarder, har idag utvecklat tvÄ OPC-standarder, Classic OPC och OPC Unified Architecture. Classic OPC bestÄr av ett antal specifikationer som Àr baserade pÄ COM- och DCOM-grÀnssnitten, vilket gör att dessa specifikationer Àr bundna till Windowsplattformen.  OPC Unified Architecture erbjuder ett sÀkrare och mer mÄngsidigt kommunikationsgrÀnssnitt Àn vad Classic OPC-standarden ger, tack vare dess kommunikationsstack.Den praktiska biten i projektet bestod av att implementera OPC-kommunikation i ett system. TvÄ delmoment som ingick i implementeringen var att skapa en testmiljö samt att utveckla en applikation ovanpÄ klassbibliotek som behandlade kommunikation mot OPC DA- respektive OPC UA-servrar.OPC Unified Architecture-standarden definierar endast formatet pÄ meddelandet innan det kommer fram till kommunikationsstacken.

SmÄ barns kommunikation i den fria leken pÄ förskolan

BakgrundI den fria leken kommunicerar smÄ barn med varandra genom olika kommunikationssÀtt. De förmedlar budskap och avsikter och det förutsÀtter att barn har en förstÄelse för andra barns sÀtt att kommunicera. Bland annat kommunicerar smÄ barn med hjÀlp av verbal och icke verbal kommunikation. NÀr yngre barn kommunicerar gör de det med hela sin kropp och uttrycker sina kÀnslor och tankar med hjÀlp av kroppssprÄk sÄsom beröring och imitation. SmÄ barn anvÀnder Àven ord för att uttrycka det inre talet.SyfteStudiens syfte Àr att undersöka smÄ barns kommunikation i den fria leken pÄ förskolan.MetodI studien anvÀnds observationer i form av löpande protokoll.

Uppföljning av rökfri arbetstid i Östhammars kommun

Uppsatsen syftar till att beskriva och analysera hur SJ anvÀnder Twitter som ett nytt kommunikationsverktyg. Den stora krisen under vintern 2009/2010 har tagits in som en variabel för att se hur SJ har jobbat för att bevara legitimitet och anseende. UtifrÄn teorier om anseendehantering, kommunikation och krishantering har en teoretisk bas skapats. Med denna bakgrund utfördes tvÄ kvalitativa intervjuer samt en insamling av sekundÀrdata i form av ett webinarium gÀllande SJ:s arbete med Twitter samt en kategorisering av TwitterinlÀgg.Analysen visar att sociala medier kan upprÀtthÄlla ett gott anseende, dels genom att företaget verkar modernt gentemot sin omgivning, dels genom den optimala typen av kommunikation som kan föras i kanalen. Krissituationer mÄste i sociala medier mötas med flexibilitet, bÄde nÀr det gÀller vilken typ av kommunikation som förs i kanalen samt vilken tillgÀnglighet kanalen har. Dessutom mÄste företag vara vÀl förberedda sÄ att de kan leva upp till kundernas ökade förvÀntningar.

Vikten av gemensamt avslut vid datorförmedlad kommunikation i en lÀrandemiljö : En studie om att reducera det sociotekniska glappet vid flexibel undervisning via videokonferens

I rapporten undersöks problemstÀllningen ?Hur kan teorin om Gemensam grund och specifikt ?gemensamt avslut? bidra till en ökad förstÄelse för betydelsen av social interaktion i flexibel undervisning via datorförmedlad kommunikation?? i en fallstudie med fokus pÄ videokonferenssystem vilka anvÀnds i lÀrandemiljöer. Resultaten som framkom tydliggjorde att dÄ ett sociotekniskt glapp uppstÄr tvingas studenterna att skapa alternativa strategier för att kunna uppnÄ just det hÀr gemensamma avslutet. DÀrmed uppvisar ocksÄ resultaten att drivkraften att uppnÄ gemensamt avslut inte endast Àr stark vid kommunikation som sker ansikte mot ansikte utan Àven vid datorförmedlad kommunikation. Fallstudiens resultat kan dÀrmed ses som ett bidrag till grundforskningen i det att betydelsen av att uppnÄ gemensamt avslut vid datorförmedlad kommunikation uppvisas, vilket ocksÄ förstÀrker betydelsen av Clarks (1996) teori om gemensam grund.

Titan? : Ho?r jag en roman eller bara musik?

Ungdomars datoranvĂ€ndning har ökat de senaste Ă„ren och en stor del av ungdomars kommunikation sker via sociala medier. Trots att detta Ă€r utbrett bland ungdomar finns lite forskning om fenomenet. I lĂ€roplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 stĂ„r det beskrivet att undervisning bör ske utifrĂ„n ungdomars egna erfarenheter, varför sociala medier skulle kunna vara en del av undervisningen.Denna studie syftar till att undersöka hur ungdomar uppfattar visuell kommunikation via sociala medier. De frĂ„gestĂ€llningar studien Ă€mnar att ge svar pĂ„ Ă€r vilka sociala medier ungdomar anvĂ€nder och hur de kommunicerar visuellt via dem, hur kommunikation skiljer Ă„t mellan olika sociala medier, vad och varför ungdomar kommunicerar med bilder pĂ„ sociala medier samt hur ungdomar uppfattar sin egen respektive andras visuella kommunikation via sociala medier.Åtta ungdomar i Ă„rskurs 9 intervjuades dĂ€r de bland annat beskrev hur sociala medier fungerar och hur de anvĂ€nder dem, vilka övervĂ€ganden de gör kopplat till bilddelning, varför de kommunicerar visuellt via sociala medier samt hur de uppfattar andras digitala bildpublicering. I studien framkom att ungdomarna anvĂ€nder flera olika sociala medier eftersom de har olika funktioner och fokus.

<- FöregÄende sida 36 NÀsta sida ->