Sök:

Sökresultat:

397 Uppsatser om Trender - Sida 2 av 27

Aktuella trender inom nötköttsproduktionen

I den här studien beskrivs framtida Trender och möjligheter inom köttindustrin med fokus på konsumenternas behov. Det är främst två Trender som identifieras i studien, i) förändringar i animalieproduktionen och ii) förändringar i framställning av köttprodukter. Förr var utmaningen inom animalieproduktionen den ökade tillväxten av befolkningen, idag är målet främst att förbättra konsumtionen så att den är hållbar för miljön utan att kompromissa med produktionens effektivitet. Konsumenternas efterfrågan på hälsosamma produkter är också en viktig drivkraft inom köttindustrin och efterfrågan på dessa produkter ökar stadigt. Inom animalieproduktionen är de stora Trenderna ekologisk produktion och användning av nutritionella ingredienser i djurfodret för att förbättra kvalitén och näringsvärdet på slutprodukten, t.ex.

Resetrender : En studie om skapandet av resetrender ur företagsperspektiv

Undersökningens resultat visar att Trender omfattar ett stort antal olika processer där många aktörer är inblandade. De intervjuade företagen anser sig ha en viss roll i skapandet av reseTrender. De avgörande faktorerna är destinationen, företagen, världsekonomin, media samt kunden i skapandet av reseTrender. Efterfrågan från kunder ger möjligheten att införa nya resmål samt produkter och på så sätt skapa Trender. Kundernas åsikter om destinationer och produkter medverkar till skapandet av Trender, eftersom de kan påverka sin omgivnings uppfattning.

Att handskas med trender inom Logistik : Supply Chain Management

Logistikens vikt för företag blir allt större. En mängd faktorer i företagens omvärld tvingar företag att följa med i utvecklingen för att behålla sin konkurrenskraft. Den ständiga förändringen som sker inom logistikområdet präglas av en mängd tidstypiska Trender. Företag med en betydande logistik tvingas därför ta ställning till dessa Trender, som på olika sätt sätter avtryck i organisationer då de väljer att implementera tillhörande arbetssätt och metoder från Trenderna.Studien undersöker hur företag påverkas av logistiska Trender. Detta sker genom att beskriva hur de ser på utvecklingen inom logistik och de Trender som utvecklas inom området, samt att se till hur Trenderna har satt spår i företagens verksamheter.

Trender i ämnesval hos magisteruppsatser inom kunskapsorganisation 1995-2005 : en innehållsanalys

The aim of this study is to establish whether there are any specific trends in master theses concerning knowledge organization. To identify the past and current trends a method of content analysis has been applied to 110 theses over a time period of ten years. The results of this study show that there is an increasing interest in subjects concerning for example the evaluation of retrieval effectiveness in search engines on the Internet. A subject which was popular in the late 1990:s was information technology and its different applications. This subject has since that time decreased in popularity.

Vikten att följa trender - en inköpares dilemma?

Sedan millenniumskiftet förändrades modevärlden radikalt av fler säsonger, ökad mångfald av Trender samtidigt som Trendernas livslängds blev allt kortare. Hos inköparna på de stora klädbolagen ställs det idag ett allt större krav att veta vad som kommer att sälja i framtiden. Idag måste besluten tas snabbt så att kläderna hinner producera och levereras i tid innan modet hinner ändra sig. Som ett hjälpmedel för inköpare och designers om i vilken riktning modet kommer att gå finns Trender som fungerar som ett avgränsat modeuttryck för att förmedla och tolka en viss stil och därmed ge en tydlig bild om vad som bör produceras och efterfrågas. Men eftersom internet har medfört en ökad acceleration av Trender kan det upplevas svårt att veta vad som kommer sälja i framtiden och det är här ser vi trendbyråernas roll.

Ungdomar, märkeskonsumtion och sociala klassresor

Uppsatsens syfte är att belysa hur ungdomars konsumtionsvanor påverkas av deras socioekonomiska förutsättningar. Genom en enkätundersökning gjord bland årskurs 8- och årskurs 9-elever vill vi pröva ungdomarnas attityder till märkeskonsumtion, samt hur företagen väljer att agera utifrån dessa. Uppsatsen baserar sig på Erwing Goffmans teori kring representativ identitet. För att vara representativ skall man inneha rätt attribut, följa Trender och strömningar i samhället samt upprätthålla de normer för uppförande och uppträdande som ens sociala grupp förbinder med dem. Uppsatsen baseras också på teorier kring varumärkesexploatering. Differentierade socioekonomiska förutsättningar hindrar inte märkesvaruföretagen från att hårdlansera Trender mot ungdomars konsumtionsmönster.

Fashion fades, style is eternal : En studie om fast fashion, trender & konsumentpåverkan

Syfte & forskningsfråga:Syftet med denna uppsats är att skapa en djupare förståelse för utvecklingen av dagens modemarknad och fenomenet ?fast fashion? genom att analysera och undersöka Trenders uppkomst, hur Trender anammas av konsumenter samt konsumenters inverkan på modebranschen. Uppsatsens forskningsfråga formulerades med uppsatsens syfte i åtanke och frågan blev följande: Vad är karaktäristiskt för dagens modemarknad och vilken betydelse har konceptet ?fast fashion? för marknadens utveckling?Metod:Vår uppsats är baserad på en kvalitativ forskningsmetod då vi önskade att få en djupare förståelse kring det valda forskningsämnet. Vidare kom uppsatsen att få en abduktiv karaktär då vi haft ett växelspel mellan vald teori och empiri.

En jämförande studie av venture capitalmarknaderna i Sverige, Storbritannien och USA- med tyngdpunkt på investeringsbeteenden

Syfte: Syftet med denna uppsats är att genom en komparativ studie jämföra venture-capitalmarknadens utveckling i Sverige, Storbritannien och USA. Med denna internationella jämförelse vill vi undersöka huruvida några Trender kan urskiljas med avseende på investeringsbeteendet och därefter belysa bakomliggande orsaker och händelser till dessa eventuella Trender. Metod: Vi har genomfört vår uppsats genom kvantitativa och kvalitativa studier i form av insamling av data och intervjuer. Teoretiskt perspektiv: Teorierna utgörs av en beskrivning av riskkapital i stort, transaktionskostnadsteorin samt intressentteorin. Empiri: I vår empiri ingår dels data över investeringsbeteendet, dels beskrivning av de olika venture-capitalmarknaderna i Sverige, Storbritannien och USA.

Svampstrimlare

Sedan millenniumskiftet förändrades modevärlden radikalt av fler säsonger, ökad mångfald av Trender samtidigt som Trendernas livslängds blev allt kortare. Hos inköparna på de stora klädbolagen ställs det idag ett allt större krav att veta vad som kommer att sälja i framtiden. Idag måste besluten tas snabbt så att kläderna hinner producera och levereras i tid innan modet hinner ändra sig. Som ett hjälpmedel för inköpare och designers om i vilken riktning modet kommer att gå finns Trender som fungerar som ett avgränsat modeuttryck för att förmedla och tolka en viss stil och därmed ge en tydlig bild om vad som bör produceras och efterfrågas. Men eftersom internet har medfört en ökad acceleration av Trender kan det upplevas svårt att veta vad som kommer sälja i framtiden och det är här ser vi trendbyråernas roll.

Vikten att följa trender - en inköpares dilemma? : En tvärsnittsstudie om beslutsfattandet inom svenska modeföretags inköpsprocesser

Sedan millenniumskiftet förändrades modevärlden radikalt av fler säsonger, ökad mångfald av Trender samtidigt som Trendernas livslängds blev allt kortare. Hos inköparna på de stora klädbolagen ställs det idag ett allt större krav att veta vad som kommer att sälja i framtiden. Idag måste besluten tas snabbt så att kläderna hinner producera och levereras i tid innan modet hinner ändra sig. Som ett hjälpmedel för inköpare och designers om i vilken riktning modet kommer att gå finns Trender som fungerar som ett avgränsat modeuttryck för att förmedla och tolka en viss stil och därmed ge en tydlig bild om vad som bör produceras och efterfrågas. Men eftersom internet har medfört en ökad acceleration av Trender kan det upplevas svårt att veta vad som kommer sälja i framtiden och det är här ser vi trendbyråernas roll.

Konceptutveckling av konferensverksamheten vid Nordkalotten hotell och konferens med hjälp av omvärldsanalys och upplevelseproduktion: Sociala medier som upplevelserum till konferenser

Syftet med uppsatsen var att studera de Trender som finns inom mötesindustrin idag för att skapa en konceptutveckling genom användandet av verktyget omvärldsanalys samt teorier från upplevelseproduktion. Vi har därefter applicerat denna konceptutveckling på Nordkalotten hotell och konferens. Vi har utgått från en hermeneutisk ansats, ett induktivt arbetssätt med kvalitativ datainsamling inom berört område. Genom omvärldsanalys har Trender som kan appliceras inom konferensvärlden analyserats för att sedan appliceras i den konceptutveckling som föreslagits till Nordkalotten hotell och konferens.Resultatet av vår studie rekommenderar användandet av sociala medier som ett relationsbyggande kommunikationsverktyg för företag och organisationer inom konferensindustrin..

En studie av trender inom due diligence med fokus på spridning och genomslagskraft

Bakgrund: I dagens näringsliv där nationella och internationella företagsförvärv tillhörvardagen har due diligence-analysens relevans ökat tillsammans med antaletundersökningsmoment. Företagens ansvar vad gäller samhällsansvar och korruptionsfrågordebatteras ständigt i samhälle och media vilket bidragit till att CSR-due diligence och thirdparty-due diligence uppkommit som nya granskningsmoment vid företagsförvärv. Utöverdessa har M&A-försäkringar uppstått som en reaktion på förvärvens allt komplexareriskanalyser och garantiklausuler.Syfte och forskningsfrågor: Syftet med studien är att beskriva hur due diligence-Trendersprids och undersöka i vilken utsträckning Trenderna CSR- och third party-due diligence samtM&A-försäkringar praktiseras av svenska förvärvsaktörer. För att uppnå syftet kommerföljande forskningsfrågor att undersökas och besvaras: Vilken genomslagskraft har deidentifierade Trenderna uppnått enligt aktörer på den svenska förvärvsmarknaden? Vilkafaktorer och aktörer är mest bidragande till spridning av nya due diligence-Trender?Avgränsningar: Uppsatsen undersöker den svenska förvärvsmarknaden med fokus påspridning och användning av tre utvalda due diligence-Trender.

Möjligheten att detektera trender inom recipientkontrollen : en studie av Motala Ströms Vattenvårdsförbunds recipientkontrollprogram

Recipientkontrollen har som ett viktigt mål att följa förändringar i vattenkvalitet,d.v.s. att belägga Trender. Det är därför viktigt att utformade recipientkontrollprogram är tillräckligt kraftfulla för att kunna påvisa dessa miljöförändringar. Det huvudsakliga syftet med denna studie är att med hjälp av icke-parametriska statistiska metoder undersöka om Motala Ströms Vattenvårdsförbunds recipientkontrollprogram kan detektera en miljöförändring. Mer specifikt undersöks om det finns några statistiska bevis på en uppåtgående eller nedåtgående trend i det datamaterial som insamlats från recipientkontrollprogrammet och en skattning av styrkan genomförs för att få en uppskattning av hur stora Trender som datamaterialet från Motala Ströms vattenvårdsförbunds recipientkontrollprogram faktiskt kan detektera.

Mekaniker som metafor : Hur spelmekanik påverkar tema i spel

Detta arbete undersöker huruvida spelare kan identifiera ett tema utifrån endast ett spels regler och mekaniker. För detta syfte har en temalös variant av kortspelet MyGame utvecklats. Åtta testpersoner har fått spela spelet mot varandra i par varpå de har fått svara på två enkäter, den ena rörande deras uppfattning om tema i spelet och den andra om deras spelvanor. Varje testperson har också deltagit i en enskild semi-stukturerad intervju där frågorna har varit baserade på testpersonens enkätsvar. Resultatet har sedan sammanställts och analyserats för att validera eller förkasta hypotesen.

Gymnasieskolans projektarbete: vad formar gymnasielärarnas
inställning till kursen Projektarbete?

Under min näst sista VFU-period blev jag intresserad av hur lärarna arbetade som handledare och vad det var, som formade deras inställning till projektarbetet. Jag valde att intervjua lärare/handledare med olika ämnesbakgrund för mina intervjuer. Dessa behandlade handledarnas syn på olika aspekter av projektarbetet. Huvudfrågan var, vad det var, som formade lärarnas inställning till projektarbetet. Tre förklaringsområden/arbetshypoteser användes vid undersökningen 1) Bakgrund i form av utbildning och yrkeserfarenhet 2) Styrdokumenten och 3) Utbildningspolitiska Trender.

<- Föregående sida 2 Nästa sida ->