Sök:

Gymnasieskolans projektarbete

vad formar gymnasielärarnas
inställning till kursen Projektarbete?


Under min näst sista VFU-period blev jag intresserad av hur lärarna arbetade som handledare och vad det var, som formade deras inställning till projektarbetet. Jag valde att intervjua lärare/handledare med olika ämnesbakgrund för mina intervjuer. Dessa behandlade handledarnas syn på olika aspekter av projektarbetet. Huvudfrågan var, vad det var, som formade lärarnas inställning till projektarbetet. Tre förklaringsområden/arbetshypoteser användes vid undersökningen 1) Bakgrund i form av utbildning och yrkeserfarenhet 2) Styrdokumenten och 3) Utbildningspolitiska trender. Resultatet utföll så, att bakgrunden och styrdokumenten klart dominerade, som påverkande faktorer. Endast en lärare angav, att utbildningspolitiska trender påverkade honom. Utbildningen och yrkeserfarenhetens betydelse för projektarbetet betonades genomgående av alla lärarna. Det är tydligt, att utbildningen och erfarenheten markant format de intervjuande, som alla hade arbetat länge som lärare. En positiv inställning till projektarbetsmöjligheter är också gemensam för alla i undersökningen.

Författare

Lars-Göran Sköndahl

Lärosäte och institution

Luleå/Utbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..