Sök:

En studie av trender inom due diligence med fokus på spridning och genomslagskraft


Bakgrund: I dagens näringsliv där nationella och internationella företagsförvärv tillhörvardagen har due diligence-analysens relevans ökat tillsammans med antaletundersökningsmoment. Företagens ansvar vad gäller samhällsansvar och korruptionsfrågordebatteras ständigt i samhälle och media vilket bidragit till att CSR-due diligence och thirdparty-due diligence uppkommit som nya granskningsmoment vid företagsförvärv. Utöverdessa har M&A-försäkringar uppstått som en reaktion på förvärvens allt komplexareriskanalyser och garantiklausuler.Syfte och forskningsfrågor: Syftet med studien är att beskriva hur due diligence-trendersprids och undersöka i vilken utsträckning trenderna CSR- och third party-due diligence samtM&A-försäkringar praktiseras av svenska förvärvsaktörer. För att uppnå syftet kommerföljande forskningsfrågor att undersökas och besvaras: Vilken genomslagskraft har deidentifierade trenderna uppnått enligt aktörer på den svenska förvärvsmarknaden? Vilkafaktorer och aktörer är mest bidragande till spridning av nya due diligence-trender?Avgränsningar: Uppsatsen undersöker den svenska förvärvsmarknaden med fokus påspridning och användning av tre utvalda due diligence-trender. Med due diligence-trenderavses moment och produkter som anses nya på den etablerade due diligence-marknaden.Metod: Kvalitativa djupintervjuer har genomförts med personer verksamma på den svenskaförvärvsmarknaden. Det empiriska underlaget från djupintervjuerna baseras på diskussionerkring trenders spridning och valda trenders genomslagskraft på den svenskaförvärvsmarknaden. Det empiriska underlaget analyserades med hjälp av spridningsteoriernaDiffusions of Innovations, Managementmodeteorin och produktlivscykeln.Resultat och slutsatser: Av de valda trenderna visar resultatet att CSR-due diligence fåttstörst genomslagskraft på marknaden, följt av third party-due diligence och M&Aförsäkringar.Väsentligt bidragande faktorer till due diligence-trenders spridning somframkommit under studien är direkt kommunikation mellan individer, grad av förståelighetför trenden och begrepp, stora framgångsrika aktörers agerande samt nationella skillnader iarbetsmetod vid företagsförvärv. Vidare har studien påvisat att massmedias och akademinspåverkan på trenders spridning endast är marginell.Förslag till fortsatt forskning: Uppsatsförfattarna har identifierat tre förslag till fortsattforskning; en spridningsundersökning av vendor och organisatorisk due diligence, en studiebaserad på uppsatsens fokuserade trender med grund i en kvantitativ metodansats samt endjupare undersökning av verktyget M&A-försäkringar.

Författare

Carl Norberg Marcus Stenkil

Lärosäte och institution

Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..