
Sökresultat:
5140 Uppsatser om Transnational Organisation - Sida 66 av 343
Friskvård i arbetslivet : En studie om hälsa och friskvårdsarbete
Intresset för hälsa har fått allt större betydelse i människors vardag. Något som också tar sig uttryck i arbetslivet då allt fler organisationer arbetar med friskvård. Friskvårdssatsningarna kan bland annat bestå av betalda träningskort och anmälningsavgifter till olika motionslopp men också lugnare aktiviteter som promenader och fiske. Syftet med undersökningen är att se hur ett stort företag i tillverkningsindustrin arbetar med friskvård och hälsa. Vi avser undersöka vilka de bakomliggande orsakerna till friskvård är, på vilket sätt friskvårdsarbetet bedrivs och hur detta upplevs av personalen.
Medstyrande grupper i busstrafiken: ett införandes
förutsättningar, principförslag och konsekvenser för Luleå
lokaltrafik AB
För att undersöka om medstyrande grupper går att införa i busstrafiken, hur en sådan organisation i så fall skulle kunna se ut och vilka konsekvenser det skulle få på bland annat ekonomi, engagemang, arbetstrivsel och sjukfrånvaro analyserades organisationen och arbetsförhållandena på Luleå lokaltrafik AB (LLT) hösten 2002. Informationen samlades främst in med ostrukturerade intervjuer med personal från alla avdelningar. Resultaten visade att förarna antingen har oregelbundna arbetstider eller långa arbetsdagar och att det finns en kraftig segregation mellan de kollektivanställda och tjänstemännen. Det framkom också att företaget präglas av ett strängt Taylorismiskt synsätt. Utredningen uppdagade också problem med det nya linjenätet som ska införas inom kort.
Hur har balanserat styrkort förändrat strategiformuleringen i svenska organisationer? : En studie om hur svenska organisationer arbetar med strategiformulering och strategikartor i relation till balanserat styrkort samt hur detta förändrat deras långsikti
Strategiprocessen är en viktig fas för en organisation och är underlag för de strategiska mål, styrmått och handlingsplaner som styr den dagliga verksamheten. För de organisationer som väljer att arbeta med styrkortsmodellen ger den strategiska planen underlag till strategiska mål i strategikartan som i sin tur leder till styrmått i styrkort och vidare till individuella handlingsplaner. Tidigare forskning visar att styrkortsmodellen passar bäst vid värdebaserad styrning och är ett strategiskt beslut där hela organisationen bör förberedas och involveras. Strategikartan är en grafisk modell som enkelt kommunicerar strategiska mål och samband mellan perspektiven i styrkortet samt för att minimera risker och optimera organisationen. En av de större utmaningarna för att lyckas med strategiformulering och styrkort är att hela organisationen involveras i processen och att styrkortet integreras i affärssystem och rapportering.
Omstrukturering inom sjukvården
Syftet med uppsatsen är att beskriva de effekter som uppstår i en organisation när denna står inför nya förutsättningar, samt hur anpassningen till dessa nya förutsättningar kan förändra tidigare inarbetade system. Metod: Med tanke på att uppsatsens syfte är av ett beskrivande slag, har studien utförts utifrån ett deskriptivt perspektiv. För att kunna genomföra detta har en kvalitativ metod valts. Själva undersökningen har utförts utifrån fallstudier, där intervjuobjekten har valts ut genom ett så kallat snöbollsurval. Informationen från intervjuerna har sedan anpassats till en modell, varmed uppsatsen haft en deduktiv ansats.Teoretiska perspektiv:Det teoretiska perspektivet i uppsatsen har utgått från styrning av verksamheter och då framförallt de beståndsdelar, i form av strategi, ledningsfilosofi, organisationsstruktur och styrsystem, som ingår i denna styrning.
Att skapa gemensamma värderingar : en litteraturstudie om processer och villkor för att skapa gemensamma värderingar i organisationer
Många organisationer idag har insett värdet av att styra genom värderingar. Trots seriösa försök är det ändå många som misslyckas. Vi har med denna uppsats haft som syfte att utifrån befintlig litteratur analysera innehållet i och villkoren för tänkbara processer, varigenom gemensamma värderingar kan skapas i en organisation. Vår studie har genomförts som en kvalitativ litteraturstudie. Hela uppsatsen är en analyserande process, vilket gör att ett kort svar på vårt syfte är omöjligt att ge.
Kyrkan som mötesplats : en empirisk studie av om nätverk/organisation, tradition och det sätt individen upplever sig som kristen är sammanlänkade med gudstjänstdeltagande i svenska kyrkan
Motivet till studien var att finna orsaker till kyrkan som mötesplats i avseende på gudstjänstdeltagande. En övergripande frågeställning var att undersöka i vilken omfattning gudstjänstbesök i kyrkan kan relateras till personer som har en kristen övertygelse. Undersökningen baseras på tre aspekter som antas vara knutna till gudstjänstbesök i kyrkomiljö. Det har antagits att nätverk/organisation, tradition och det sätt individen upplever sig som kristen är sammanlänkade med gudstjänstdeltagande i Svenska kyrkan. En beskrivning och jämförelse har genomförts av två geografiskt åtskilda kristna grupper med utgångspunkt i ovan nämnda faktorer.
Hälsopromotion ? fokus på företaget och personalens hälsa.
Personalen är en viktig byggsten i företagen som inteskall slösas bort. Individer i en organisation måste känna sig behövd ochtrygg. På senare år har personalhälsa kommit i fokus på grund av de nyareglerna för sjukfrånvaroredovisning. Reglernas syfte är att företagen skall tatill aktion där det behövs och ta ansvar för den sjuka personalen. Företagenska undvika långvariga sjukskrivningar och förebygga ohälsa.
?Det gaur ente?, eller? ? att starta processer för entreprenörskap i Blekinge
Uppsatsen har som syfte att öka förståelsen kring initieringen av processer för
att stimulera entreprenörskapande i Blekinge. Undersökning har gjorts genom
intervjuer med nyckelpersoner på tre initiativ för att stimulera till
entreprenörskap i Blekinge. Uppsatsens slutsats är att det som tycks ha störst
betydelse för resultatet av en process för att stimulera entreprenörskap är att
den operativa gruppen lyckas skapa en lärande organisation..
En bro för lite
Ett mindre men mer användbart försvar ställer krav på tillgänglighet och användbarhet för ingå-ende förband. Försvarsmakten tog 2005 fram Spårbarhetsmodellen som ett verktyg för att säker-ställa rätt resurser på rätt plats och även som ett sätt att styra ambitionsnivåer. Resursen brosystem är en viktig del för att kunna lösa ut Försvarsmaktens krav på insatsförmåga och lösandet av för-svarsuppgifter enligt Spårbarhetsmodellen. Frågan är då om det finns balans mellan uppgifter och tillgängliga resurser?I uppsatsen analyseras vilket behov av brosystem som finns kopplat till uppgifter, doktriner och reglementen.
Feedback ur ett ledningsperspektiv: en fallstudie inom bemanningsföretag
Syftet med den här uppsatsen var att belysa hur ledningen i bemanningsföretag ger stöd till anställda genom feedback. Uppsatsen börjar med att vi tydliggör ett praktiskt problem som är vanligt förekommande inom bemanningsföretag. Vi illustrerar detta problem med en figur som åskådliggör en distans mellan bemanningsföretagen och dess anställda. Den här distansen kan emellertid leda till bristfällig kommunikation mellan parterna och för att minska sannolikheten att detta uppstår, kan ledaren i ett företag stödja de anställda genom att ge feedback. I teorikapitlet utgår vi från en modell som visar de faktorer som bör beaktas, det vill säga 360-gradersfeedback, coachning, uppmuntran till dialog, självkontroll samt lärande organisation.
Friskvård och gemenskap i organisationer
Syftet är att få förståelse för och kunskap om förhållandet mellan friskvård
och gemenskap i en organisation med utgångspunkt i de anställdas perspektiv.
Uppsatsen bygger på en kvalitativ studie på ett företag. De
datainsamlingsmetoder vi har använt oss av är observation, samtal och
intervjuer.
Vår grundläggande slutsats är att det finns ett förhållande mellan friskvård
och gemenskap, för den anställde. Friskvården ger gemenskap inom laget,
avdelningarna och i organisationen som helhet..
LYDA ORDER? En j?mf?rande fallstudie om implementering av arbetsmetoder inom polisen
Utg?ngspunkten f?r den h?r uppsatsen ?r det s? kallade implementeringsproblemet, som inneb?r ett glapp mellan beslut och genomf?rande och har betydelse f?r fr?gor om makt, ansvarsutkr?vande, resultat och effektivitet. Uppsatsen j?mf?r implementering av tv? olika arbetsmetoder i en hierarkisk organisation, Polismyndigheten.
Ett m?l med ombildningen till en Polismyndighet 2015 var f?rb?ttrade resultat och ?kad kvalitet i verksamheten. Statskontorets utv?rdering av reformen 2018 visade dock p? sv?righeter i styrningen, exempelvis vad g?ller att f? genomslag f?r olika arbetsmetoder.
Att motivera på distans med ett transformellt ledarskap
I den allt mer globaliserade världen, får fler företag en mer decentraliserad organisation. Denna decentralisering påverkar ledarens sätt att arbeta, eftersom medarbetarna blir geografiskt spridda runt om i världen. Möjligheterna till att träffas fysiskt blir begränsade, och mer av ledarskapet måste ske på distans. De fysiska mötena är viktig faktor för att skapa en motiverad arbetsstyrka och då måste ledaren hitta alternativa sätt att motivera. Syftet med studien var att skapa förståelse för hur en ledare på distans kan skapa motivation.
Små och medelstora företags val av standardiserat affärssystem - förslag till modell samt diskussionsunderlag
Standardiserade affärssystem kan beskrivas som informationssystem som integrerar företagsinformation. Affärssystem erbjuder till exempel en möjlighet till effektivisering avverksamhet och affärsprocesser. Dessa system kan också erbjuda prognosverktyg för analysav företagets affärsverksamhet. Standardiserade affärssystem har hittills framför allt riktatsmot större företag. Emellertid har flera aktörer nu aviserat en satsning för små och medelstoraföretag.Vid anskaffning av standardiserade affärssystem är det viktigt att systemet verkligen fungerarväl utifrån med företagets behov och förutsättningar, till exempel när det gälleraffärsprocesser, organisation, med mera.
Lärande inom Polismyndigheten som en effekt av arbetsrotation: intervjuer med "arbetsroterade" och deras chefer
Polismyndigheten har som organisation genomgått stora förändringar. För att möta dessa förändringar startade Polismyndigheten i Skåne 1997 ett arbetsrotationsprogram, vilket i kombination med andra kompetensutvecklings-åtgärder syftade till att skapa en lärande organisation. Tanken var att deltagarna i programmet skulle få nya kunskaper och att de skulle sprida sin kunskap och kompetens inom organisationen. Syfte med uppsatsen är att genom en målfri effekt-utvärdering studera vilka effekter som Arbetsrotations-programmet har inneburit för individen och för organisationen. För att besvara syftet har vi med en abduktiv ansats genomfört en kvalitativ empirisk undersökning med hjälp av semistrukturerade intervjuer.