Sök:

Medstyrande grupper i busstrafiken

ett införandes
förutsättningar, principförslag och konsekvenser för Luleå
lokaltrafik AB


För att undersöka om medstyrande grupper går att införa i busstrafiken, hur en sådan organisation i så fall skulle kunna se ut och vilka konsekvenser det skulle få på bland annat ekonomi, engagemang, arbetstrivsel och sjukfrånvaro analyserades organisationen och arbetsförhållandena på Luleå lokaltrafik AB (LLT) hösten 2002. Informationen samlades främst in med ostrukturerade intervjuer med personal från alla avdelningar. Resultaten visade att förarna antingen har oregelbundna arbetstider eller långa arbetsdagar och att det finns en kraftig segregation mellan de kollektivanställda och tjänstemännen. Det framkom också att företaget präglas av ett strängt Taylorismiskt synsätt. Utredningen uppdagade också problem med det nya linjenätet som ska införas inom kort. Det visade sig innehålla aspekter som kan ge kraftigt försämrad psykosocial arbetsmiljö för förarna. Principförslagen visar att medstyrande grupper går att införa i busstrafiken med positiva effeker på många faktorer inklusive långsiktig ekonomi om det skapas förutsättningar för gemensam plats, gemensam tid och individuellt ansvar för gruppmedlemmarna. Principförslag på hur det kan skapas redovisas med 3D-CADmodell, kapacitetsgraf, gruppschema och ansvarsområden i punktform. Förslag på hur verkstaden kan brytas ut och vilka nya uppgifter ledningen kan få presenteras också. Rekommendationen till LLT blev således att medstyrande grupper går att införa men det krävs först och främst en attitydförändring hos ledningen och sedan måste det anskaffas nya lokaler som kan anpassas till gruppverksamhet eftersom de befintliga inte duger för närhetsbehovet. Dessutom måste det nya föreslagna linjenätet modifieras för att gynna gruppverksamhet.

Författare

Marcus Waara

Lärosäte och institution

Luleå/Arbetsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..