Sök:

Sökresultat:

875 Uppsatser om Tillämpad och experimentell psykologi - Sida 3 av 59

Brutna Konventioner : Experimentell Film som Egen Genre

The focus of Broken Conventions is experimental cinema, that big body of film existing outside the limiting boundaries of the mainstream cinema industries. The goal is to provide a broad view of this abstract and hard-to-define area of film studies, by searching for an answer to the question; what is experimental cinema and can it be viewed as a genre of its own? In doing so, I will explore the theoretical discourse surrounding the topic, as well as provide case studies of several experimental films. I will also suggest a genre theory, as a way of determining whether or not experimental cinema can be seen as a genre, but more importantly to use it as a way of further examining the individual films and to deepen the understanding of this type of film. The topic at hand is however extremely subjective and there is no generally accepted definition, or term for that matter, concerning what experimental cinema really is.

MotstÄnd - inte tröst. En studie om förstÄelsen av motstÄndsbegreppet

Based on hermeneutic tradition, the goal of this thesis is to further my understanding of what the concept of resistance means in a psychoanalytical context today, primarily within clinical practice. My methodology has been to seek an understanding of the concept of resistance by reading excerpts from the original texts of Sigmund Freud, as well as conducting interviews with practicing psychoanalysts that focus on how they relate to the notion of resistance. The idea was to then present my understanding of these sources in relation to one another. The results suggest that an understanding of the concept of resistance in a clinical context is highlighted by a dichotomy between theory and practice..

HjÀrnan visar vÀgen

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka vilka utvecklingsmöjligheter det finns för skolan och historieundervisningen om man sÀtter den mÀnskliga hjÀrnan i centrum. BerÀttade som metod i historieundervisningen presenteras nÀrmare och en diskussion om identitet som begrepp och verktyg i undervisningen avslutar undersökningen. Studien syftar till att vÀva samman neurovetenskapens omrÄde med historiedidaktikens fÀlt. Metoden för uppsatsen bygger i första hand pÄ insamlad fakta frÄn olika forskningsomrÄden: neurovetenskaplig forskning, kognitionsvetenskap, psykologi, kognitiv psykologi, filosofi samt studier i historiedidaktik. Resultatet bygger pÄ en diskussion som sammanstÀller forskningen och ger förslag pÄ hur forskning kring hjÀrnan kan utnyttjas för att forma en mer enhetlig skolverksamhet..

Skönlitteraturens psykologi, ett relevant fÀlt för pedagogisk forskning

Sko?nlitteraturens psykologi a?r ett fa?lt som behandlar effekterna av att la?sa sko?nlitteratur pa? det ma?nskliga psyket. Inom detta fa?lt har en, fra?mst nordamerikansk, forskning fokuserat pa? korrelationen mellan ett la?sande av sko?nlitteratur och en o?kad empati. I fo?religgande text har vi fo?rso?kt sammansta?lla denna forskning och med hja?lp av en grupp yrkesverksamma pedagoger pa? en ho?gstadieskola i Malmo? diskuterat, dels hur undervisningen med sko?nlitteratur och empati ser ut idag och dels vilket sto?d det finns fo?r ett empatiarbete med hja?lp av fiktion, ba?de fra?n skolans ledning och i styr- och ma?ldokumenten.

Ett positivt psykologiperspektiv pÄ polisarbete: : Helhetsbedömning, ÄterhÀmtning och sociala resurser

Positiv psykologi, positiva kÀnslor och dess konsekvenser tar mer och mer plats inom den psykologiska forskningen. En kvantitativ studie har utförts med syfte att pröva tre centrala frÄgestÀllningar inom den evolutionspsykologiska grunden för positiv psykologi, samband mellan positivitet och tÀnkesÀtt (helhetsperspektiv) samt ÄterhÀmtning och skapande av sociala resurser. Hypoteserna testades genom enkÀter som besvarats av 93 poliser i Stockholm. Resultatet visar att positiva kÀnslor korrelerar med den helhetsbedömning poliserna i studien gör, och överblicken polisen anser sig ha, vid ett ingripande. Positiva kÀnslor visar ocksÄ ett samband med ÄterhÀmtning.


Hur följer attityden en handling enligt kognitiv dissonansteori?

Uppsatsen behandlar teorin om kognitiv dissonans och dess effekter pÄ attityder. Teorin om kognitiv dissonans beskriver bland annat att man strÀvar efter att handla konsekvent med sin attityd. Handlar man inkonsekvent kan man uppleva dissonans.Syftet med undersökningen var att mÀta attitydförÀndring utifrÄn kognitiv dissonansteorin. Vi undersökte detta med experimentmetod och enkÀter dÀr vi med hjÀlp av 77 personer mÀtte attityder till olika organisationer före och efter en pÄverkan frÄn vÄr sida.VÄra analyser visade inga signifikanta effekter av attitydförÀndring i experimentet. VÄr frÀmsta förklaring till detta Àr den kognitiva dissonansen vi försökte skapa blev för liten och att andra motivationsfaktorer pÄverkade resultatet för mycket..

I dina hÀnder, O TÀrning! : En religionspsykologisk litteraturanalys av protagonisten i George Cockcrofts berÀttelse om TÀrningsspelaren

Denna uppsats Àmnar, att med bakgrund i den analytiska psykologin, analysera jag-utvecklingen hos Luke Rhinehart, huvudkaraktÀr i George Cockcrofts berÀttelse TÀrningsspelaren. Uppsatsen redogör för protagonistens psyke med hÀnvsning till citat ur berÀttelsen, och diskuterar dessa citat med bakgrund i den analytiska psykologin. MÄlet Àr att förstÄ protagonistens förhÄllande till tÀrningen, och dÀri finna vilka psykiska krafter som Àr aktiva och som bidrar till den underkastelse berÀttelsens protagonist företar sig i kombination med tÀrningen..

Omedveten religiositet : En jÀmförelse mellan Carl G. Jung och Viktor E. Frankl

Inom psykiatrin finns det delade meningar gÀllande religionens roll för psykiskt vÀlmÄende. Bland dem som tror att religionen har en positiv inverkan pÄ den psykiska hÀlsan finns C.G. Jung och Viktor E. Frankl, bÄda har de varit i kontakt med Sigmund Freud som Àr av motsatt Äsikt och ser religionen som en kollektiv tvÄngsneuros.1 Jung och Frankl pratar bÄda tvÄ om religiositet i det omedvetna och jag skulle vilja undersöka nÀrmare vad de menar med det begreppet, Frankl har kritiserat Jung och anser att de inte har samma uppfattning men jag Àr inte sÀker pÄ att skillnaden Àr sÄ stor dem emellan..

Undervisningsmetoder och lÀrande - En jÀmförande studie av undervisningsmetoders bidrag till fakta- och analyslÀrande i samhÀllskunskap

I detta arbete anvÀnds en experimentell metod i form av ett genomförande av tre olika undervisningsmetoder: katederundervisning, egen forskning ? att studera hemsidor pÄ Internet och rollspel. Metoden kompletteras genom en kvantitativ undersökning bestÄende i en utvÀrdering i enkÀtform tillsammans med min egen utvÀrdering av min insats som lÀrare utifrÄn videoupptagningsmaterial. Syftet med arbetet var att fÄ en större kunskap om olika undervisningsmetoders förmÄga att förmedla fakta- respektive analyskunskap, fÄ veta elevernas syn pÄ förmedlingen och fÄ insyn i lÀrarens betydelse för metoden. I teoriavsnittet redovisas synen pÄ lÀrandet ur vissa synvinklar tillsammans med forskning om de specifika metoderna och hur dessa kan anvÀndas.

TrÀkolslera - en experimentell studie av blandningsförfarandet

Uppsats för avlÀggande av filosofie kandidatexamen iKulturvÄrd, Bygghantverk, 22,5 hp, 2015..

DREAMTALK : experimentell film som pedagogisk resurs

Syftet med arbetet Àr att belysa hur experimentell film kan vara en resurs inom ramen för mediepedagogik för att arbeta med narrativa konstruktioner inom rörlig bild. KonstnÀren Keren Cytter skapar egensinniga videoverk dÀr dialogen stÄr i fokus pÄ ett nÀrmast teatraliskt sÀtt men vars historier Àr svÄrtillgÀngliga pÄ grund av uppbrutna berÀttarstrukturer. En av hennes filmer, Dreamtalk, utgör det hÀr arbetets empiri och undersöks utifrÄn frÄgor som har med dess narrativa konstruktion att göra i ett försök att synliggöra olika berÀttarstrukturer och narrativa begrepp.Metoderna som har anvÀnts i arbetet Àr filmanalys och konstnÀrlig gestaltning. I filmanalysen har Dreamtalk delats upp efter utvalda narrativa begrepp för att undersöka vad olika delar i filmen bestÄr utav. I den konstnÀrliga gestaltningen har det skapats tvÄ filmer.

Psykologers grÀnser till grÀnssituationers psykologi : En fenomenologisk studie av hur psykologer kan handskas med livsÄskÄdningsfrÄgor i samtalsbehandling

This qualitative studie discusses how psychologists can integrate clients' secular or religious philosophies into counseling and psychotherapy, as themes that are psychologically meaningful. The studie also discusses how psychologists can understand and respond to the psychological aspects of clients' existential and religious experiences. Eight psychologists were interviewed and their experiences were analysed using a phenomenological method.The results of the interviews suggested that the eight psychologists could handle the psychological aspects of clients' philosophies, by investigating their own personal philosophies and scientific ontologies. It was also discussed how an awareness of the psychologists' professional boundaries and personal experiences of existential and religious phenomenons, could facilitate an integration of clients' existential and religious experiences..

Utveckling av en ljudsimulator med anva?ndarcentrerad design : Tilla?mpad matematik fo?r ba?ttre konsertupplevelse

The company Sound Precision has developed a new Line Array loudspeaker system (VHA-40). When using this system, their customers need computer aid to get the best possible sound-quality and control of sound levels for the whole audience. The aim of this thesis is to develop a truly useful sound quality simulator for the VHA-40. The system will help the sound engineers to position the loudspeakers for optimal sound by simulating loudspeaker configurations and visualizing the resulting sound quality and quantity. To solve this a human-centered design (HCD) approach is taken to implement a system that is truly useful for the users, meaning that they will use it more and hence deliver better sound for the audience.

Gy25s p?verkan p? psykologil?rarens undervisning i teori och praktik

Syftet med denna studie ?r att unders?ka psykologil?rares uppfattningar om hur f?r?ndringar i styrdokumenten p?verkar undervisningen inom psykologi?mnet, genom att j?mf?ra ?mnesplanerna f?r Gy22 och Gy25 samt genom intervjuer med psykologil?rare. Studien fokuserar p? att identifiera skillnader och likheter mellan ?mnesplanerna samt att belysa praktiska aspekter av undervisningen enligt de nya riktlinjerna. Forskningen utg?r fr?n tre huvudfr?gor: 1.

<- FöregÄende sida 3 NÀsta sida ->