Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 13 av 53
Naturvetenskap i dagens skola - stÀmmer elevernas intressen och undervisningen överens?
Arbetets syfte Àr att ta reda pÄ hur lÀroböcker och lÀrarna i undervisningen av naturvetenskap, kemi, biologi och fysik, tar tillvara elevernas intressen. Elevernas intressen visade sig, enligt ROSE (2004) vara rymden, hÀlsa, vapen och hur pÄverkas kroppen av droger, sjukdomar och abort. För att se hur lÀrarna och böckerna bejakar elevernas intressen intervjuades tre NO-lÀrare samt analyserades tre lÀroböcker i kemi, biologi och fysik för grundskolans senare Är. Böckerna innehöll mycket lite fakta om elevernas intresse omrÄden och det som fanns problematiserades inte. De intervjuade lÀrarna anvÀnder och följer i stort sÀtt bara de analyserade lÀroböckerna.
Rumsuppfattning : Möjligheter och hinder
Syftet med vÄrt examensarbete Àr att ta reda pÄ vilka möjligheter barn i förskolan har att utveckla sin rumsuppfattning i inomhusmiljön, utifrÄn det matematiska lÀrandet. Vi vill Àven ta reda pÄ om det kan finnas hinder för barnens utveckling av rumsuppfattning i form av sÀkerhetsföreskrifter eller andra hinder.Som metod valde vi att göra observationer och intervjuer pÄ fyra förskoleavdelningar, fördelat pÄ tvÄ smÄbarnsavdelningar, ett till tre Är och tvÄ Àldrebarnsavdelningar, tre till sex Är. Vi anvÀnde oss av öppna intervjuer med pedagogerna och utifrÄn ett speciellt observationsschema gjorde vi observationer av barn, pedagoger och inomhusmiljön.Resultatet visar att det frÄn pedagogernas sida inte arbetas medvetet med barns rumsuppfattning ur en matematisk synvinkel. DÀremot tar pedagogerna tillvara pÄ de vardagliga situationerna som samling, dukning med mera för att trÀna taluppfattning och problemlösning. Som en del av resultatet av vÄr studie kan vi kÀnna att det behövs mycket mer kunskaper, bÄde teoretiskt och praktiskt, kring barns utveckling av rumsuppfattning ute pÄ förskolorna, dÄ vi hade svÄrt att hitta nÄgot om rumsuppfattning med koppling till matematiken..
Grupperingar i en Ă„ldersblandad verksamhet
Syftet med vÄr studie var att beskriva hur ett arbetslag grupperar barnen och vad som ligger till grund för detta i deras Äldersblandade verksamhet. Undersökningen genomfördes under vÄr verksamhetsförlagda utbildning vÄren 2005 vid en F-3 skola i LuleÄ Kommun. Vi genomförde deltagande observationer och kvalitativa intervjuer i ett arbetslag som arbetade med sex-, sju- och ÄttaÄringar. Studien visade att lÀrarna inom arbetslaget grupperade barnen pÄ mÄnga olika sÀtt. I klassrummet grupperades barnen i fruktgrupper för att öka tryggheten och underlÀtta inskolningen.
Ămnesövergripande undervisning : NĂ„gra röster om sex och samlevnad i en gymnasieskola
Syftet med arbetet var att med hjÀlp av en kvalitativ analys av intervjuer genomförda pÄ en medelstor svensk gymnasieskola undersöka hur personalen uppfattar att sex- och samlevnadsundervisningen ser ut pÄ skolan samt vilka möjligheter som finns för utveckling av arbetet. Sex och samlevnadsundervisningen fungerar hÀr som ett exempel av den Àmnesövergripande undervisningen och framför allt den Àmnesövergripande undervisning som ligger under rektors ansvar. Tre lÀrare, tvÄ rektorer samt skolsköterskan intervjuades i vardera ungefÀr en timme. Resultaten visar att det finns en klar sex och samlevnadsundervisning pÄ skolan men att styrning och utvÀrdering av arbetet Àr bristfÀllig. Det finns ett behov av att styra upp och ta tillvara de resurser som existerar pÄ skolan.
Ăkad kvinnorepresentation i styrelserummen: av egen kraft
eller genom könskvotering?
Massmedia har under den senaste tiden uppmÀrksammat den lÄga kvinnorepresentationen inom svenskt nÀringsliv. Den lÄga kvinnorepresentationen inom styrelser Àr ett komplext problem, sÄvÀl ett rÀttvise- som ett resurs- och kompetensproblem, eftersom kvinnors kompetenser endast tas tillvara i begrÀnsad omfattning. Syftet med denna uppsats var att öka förstÄelsen huruvida en ökad kvinnorepresentation inom styrelser bör ske av egen kraft eller genom lagstiftad könskvotering. För att kunna uppnÄ detta syfte valde vi ett kvalitativt angreppssÀtt genom att intervjua tre kvinnliga samt tre manliga styrelserepresentanter. En av slutsatserna vi drog Àr att de manliga nÀtverkens utgör ett hinder för kvinnligt styrelsedeltagande, eftersom de manliga nÀtverken ofta fungerar som en rekryteringsbas för nya styrelseledamöter.
Kulturmiljö i teori och praktik : Praktisk tillÀmpning av teori i exemplet Augerum
Kulturmiljöns roll i planeringen utreds i detta examensarbete dÀr begreppen och dess tillÀmpningar förklaras och teoretiska och metodiska aspekter presenteras. Analysresultatet anvÀnds för att ÄskÄdliggöra nÄdda slutsatser som bildar underlag för den avslutade delen av arbetet som utgörs av att pröva resultaten praktiskt. Teori- och metoddelarna visar pÄ hur kulturmiljöer Àr karaktÀrsskapande och ger identitet till platsen. Vilket pÄ sÄ sÀtt gör dem till en resurs för framtiden. DÄ kulturmiljövÀrden tas tillvara genom hÀnsyn i planeringen kan de berika och vara en tillgÄng för mÀnniskor och samhÀlle, de bildar en av de grundlÀggande utgÄngspunkterna för olika planerade förÀndringar.
Glöm inte min kulturEn studie av kulturell identitet
Denna uppsats Àr en studie av barn och ungdomars syn pÄ sin identitet i förhÄllande till sin kultur. Uppsatsen grundar sig pÄ en tentativ analys av vilka möjligheter ungdomarna har och hur de tas tillvara pÄ bÄde i samhÀllet och skolan. Jag har valt att begrÀnsa mig till hip hop kulturen eftersom jag har ett inifrÄn och utifrÄn perspektiv i det att jag sjÀlv Àr insatt i den. I min strÀvan att besvara dessa frÄgor har jag via Grundad teori anvÀnt mig av observationer samt intervjuer för att nÄ fram till mina svar. Som teoretisk utgÄngspunkt har jag anvÀnt mig av Bourdieu och Ziehe och deras diskussioner och tankar kring kulturell fristÀllning respektive socialt och kulturellt kapital samt vilken roll habitus spelar i det sociala kapitalet.
En jÀmförelse mellan miljöklassningssystem för befintliga byggnader
Bakgrunden till detta examensarbete Àr att PapyrusomrÄdet i Mölndals Kvarnby stÄr inför en omfattande ombyggnad. OmrÄdet har till stora delar stÄtt övergivet sedan tillverkningen upphördeÄr 2006. I omrÄdet finns dock stora kulturvÀrden som bör tas tillvara pÄ samt bevaras. Syftet med examensarbetet Àr att utreda hur byggnad 18 pÄ omrÄdet kan tas tillvara pÄ och vilka nyaverksamheter som kan vara lÀmpliga för byggnaden i det nyplanerade omrÄdet. I examensarbetet utförs 3 delstudier för att undersöka vilka verksamheter som lÀmpar sig bÀst för byggnaden och för omrÄdet.
HÄllbar utveckling - Natur och Ätervinning : En jÀmförelsestudie kring barns- och förskollÀrares tankar och medvetenhet
Eftersom jag anser att det Àr ytterst viktigt att vÀrna om och ta tillvara pÄ vÄr natur och miljö pÄ rÀtt sÀtt, betÀmde jag mig för att undersöka hur medvetna barn i vÄra förskolor Àr om Ätervinning, olika material och dess livscykel. Jag ville se om det gick att mÀrka nÄgon skillnad i barns tankar om natur och olika material, i förskolor dÀr ett aktivt arbete med hÄllbar utveckling pÄgick och förskolor som inte arbetade aktivt med detta. Jag ville ocksÄ ta reda pÄ vad hÄllbar utveckling betydde för förskollÀrarna och om de arbetade med detta pÄ förskolan. Mina undersökningar visade mig att det gÄr att finna vissa skillnader i medvetenheten hos barn, beroende pÄ om pedagogerna inte arbetar med frÄgor rörande natur och Ätervinning eller om ett aktivt arbete finns. Jag sÄg Àven att hÄllbar utveckling som arbetsmetod Àr en bristvara i förskolor, Àven förskollÀrarnas engagemang var lÀgre Àn jag vÀntat mig. .
De osynliga möjligheterna - Hur synergi uppfattas i praktiken
Syftet med den hÀr studien Àr att empiriskt undersöka hur ett relaterat diversifierat företag kan ta tillvara de möjligheter till synergieffekter, som flera olika produktgrupper ger. Vi har undersökt detta genom en kvalitativ fallstudie pÄ Procordia Food. DÀr undersökte vi tillvaratagandet av synergier som genereras av osynliga resurser - kunskapsöverföring. UtifrÄn en analys av Procordia Foods organisation, i förhÄllande till den referensram vi har valt att anvÀnda oss av, formulerade vi följande hypoteser: Hypotes 1 - Den begrÀnsade medvetenheten om synergiers innebörd hos relaterat diversifierade företag förhindrar att en potential för effektivisering utnyttjas. Hypotes 2 - Relaterat diversifierade företag gÄr miste om potentiella fördelar dÄ de inte utformar organisationsstrukturen efter synergigenererande faktorer.
HÄllbara konstruktionslösningar - En jÀmförelse med hjÀlp av LCC och LCA
Bakgrunden till detta examensarbete Àr att PapyrusomrÄdet i Mölndals Kvarnby stÄr inför en omfattande ombyggnad. OmrÄdet har till stora delar stÄtt övergivet sedan tillverkningen upphördeÄr 2006. I omrÄdet finns dock stora kulturvÀrden som bör tas tillvara pÄ samt bevaras. Syftet med examensarbetet Àr att utreda hur byggnad 18 pÄ omrÄdet kan tas tillvara pÄ och vilka nyaverksamheter som kan vara lÀmpliga för byggnaden i det nyplanerade omrÄdet. I examensarbetet utförs 3 delstudier för att undersöka vilka verksamheter som lÀmpar sig bÀst för byggnaden och för omrÄdet.
Utvecklingssamtal ? ideal och verklighet. En studie om hur verktyget anvÀnds i praktiken.
Titel:
Utvecklingssamtal ? ideal och verklighet. En studie om hur verktyget anvÀnds i
praktiken.
Författare:
Gustafson Stina, Johansson Maria, Netterberg Jessica
Handledare:
Göran Alsén
Institution:
Institutionen för ekonomi och management, Blekinge Tekniska Högskola
Kurs:
Kandidatarbete inom företagsekonomi, 10 poÀng
Syfte:
I en marknad som Àr sÄ förÀnderlig, konkurrensutsatt och teknikintensiv sÄsom
it-telekombranschen Àr det viktigt att skapa en lÀrande miljö och undvika
resursslöseri av kunskap och kompetens. I litteraturen presenteras ett antal
verktyg som kan anvÀndas för att undvika sÄdana problem, exempelvis
utvecklingssamtal. Med utgÄngspunkt i problemdiskussionen ovan Àr syftet
sÄledes att beskriva utvecklingssamtalets roll.
Samverkansarbete och geografiska skillnader för kvinnofrid
Abstract:I studien undersöks hur myndighetspersoner upplever att samverkan fungerar, samt vad det finns för likheter samt skillnader pĂ„ samverkan i Uppsala respektive Ăstersunds kommun. Dessa aktörer Ă€r betydelsefulla i arbetet med vĂ„ldsutsatta kvinnor, dĂ€rför Ă€r det en viktig förutsĂ€ttning att ta tillvara varandras kompetenser för en god samverkan. Ămnet vĂ„ld i nĂ€ra relationer Ă€r fortfarande nytt för socialtjĂ€nsten, vilket gör att det finns bristande kunskap i arbetet för vĂ„ldsutsatta kvinnor. Detta Ă€r en kvalitativ studie som Ă€r grundad pĂ„ semistrukturerade intervjuer, respondenterna till undersökningen arbetar pĂ„ socialtjĂ€nsten och kvinnofridsverksamheter. Resultatet i studien kan sammanfattas med att samverkan mellan verksamheterna och organisationerna Ă€r nödvĂ€ndiga och att samarbetet leder till bĂ€ttre insatser samt förutsĂ€ttningar i arbetet med vĂ„ldsutsatta kvinnor.
Att utmana barnets kritiska tÀnkande : En studie sett ur ett Reggio Emiliainspirerat perspektiv
Syftet med arbetet var att undersöka vilka möjligheter den Reggio Emiliainspirerade pedagogiken ger pedagoger för att utveckla barns kritiska tÀnkande. För att undersöka detta genomförde jag intervjuer och en observation pÄ en förskola som arbetar Reggio Emiliainspirerat. Det jag tittade pÄ i studien var vilket huvudsyfte pedagogerna hade med sitt arbete med att utmana barnets kritiska tÀnkande, vad den Reggio Emiliainspirerade pedagogiken gav för möjligheter respektive svÄrigheter i det arbetet samt hur pedagogerna anvÀnde sig av de möjligheter som uppstod. Resultat visade att det Àr viktigt att utmana barnen i deras tÀnkande för att fÄ fram det kompetenta barnet. Det framkommer ocksÄ att möjligheterna Àr vÀldigt stora med detta arbetssÀtt och att pedagogerna Àr bra pÄ att ta tillvara pÄ de möjligheterna.
à teranvÀndning av Àldre industribyggnader, Fallet Byggnad 18, Papyrus i Mölndal
Bakgrunden till detta examensarbete Àr att PapyrusomrÄdet i Mölndals Kvarnby stÄr inför en omfattande ombyggnad. OmrÄdet har till stora delar stÄtt övergivet sedan tillverkningen upphördeÄr 2006. I omrÄdet finns dock stora kulturvÀrden som bör tas tillvara pÄ samt bevaras. Syftet med examensarbetet Àr att utreda hur byggnad 18 pÄ omrÄdet kan tas tillvara pÄ och vilka nyaverksamheter som kan vara lÀmpliga för byggnaden i det nyplanerade omrÄdet. I examensarbetet utförs 3 delstudier för att undersöka vilka verksamheter som lÀmpar sig bÀst för byggnaden och för omrÄdet.