De osynliga möjligheterna - Hur synergi uppfattas i praktiken
SynergiDiversifieringKunskapsöverföringInformationsspridningOsynliga resurserManagement of enterprisesFöretagsledningManagementBusiness and Economics
Syftet med den här studien är att empiriskt undersöka hur ett relaterat diversifierat företag kan ta tillvara de möjligheter till synergieffekter, som flera olika produktgrupper ger. Vi har undersökt detta genom en kvalitativ fallstudie på Procordia Food. Där undersökte vi tillvaratagandet av synergier som genereras av osynliga resurser - kunskapsöverföring. Utifrån en analys av Procordia Foods organisation, i förhållande till den referensram vi har valt att använda oss av, formulerade vi följande hypoteser: Hypotes 1 - Den begränsade medvetenheten om synergiers innebörd hos relaterat diversifierade företag förhindrar att en potential för effektivisering utnyttjas. Hypotes 2 - Relaterat diversifierade företag går miste om potentiella fördelar då de inte utformar organisationsstrukturen efter synergigenererande faktorer. Hypotes 3 - Då ledningen i ett relaterat diversifierat företag låter medarbetarna själva utforma sina kommunikationskanaler går det miste om möjligheter till synergier ? därför bör kanalerna upprättas i samförstånd dem emellan.