Sök:

Sökresultat:

792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 12 av 53

Matematik - med hjÀlp av sagor

Barn har oftast under sin uppvÀxt kommit i kontakt med sagor och berÀttelser dÄ det oftast finns böcker i hemmen och pÄ förskolan. Under vÄra vft perioder (verksamhetsförlagd tid) i olika förskolor har vi fÄtt uppleva att barnlitteratur inte anvÀnds i sÄ stor utstrÀckning som vi hade förvÀntat oss. Vi tycker det Àr synd att pedagogerna inte anvÀnder barnböckerna mer eller uppmuntrar barnen till att lÀsa mer dÄ böckerna kan stimulera barnens utveckling, bÄde sprÄkligt och matematiskt. DÀrför har vi i detta arbete valt att studera hur sagor och berÀttelser kan anvÀndas i ett lÀrandesyfte med fokus pÄ matematik. De teorier och forskning vi har tagit del av visar att det finns mÄnga fördelar med att anvÀnda sagor och berÀttelser i ett undervisningssyfte. VÄr studie Àr en empirisk undersökning och vi har genom intervjuer samlat in data och analyserat dessa.

Lekens fantastiska vÀrld : En studie om hur pedagoger tar vara pÄ leken för att skapa lÀrande

I förskolan Àr leken en stor del av barnens vardag och Àr pÄ mÄnga sÀtt viktig för barnen och deras utveckling vilket lÀroplanen för förskolan talar för. Syftet med detta arbete Àr att undersöka hur förskolepedagogerna tar vara pÄ leken för att skapa lÀrande. För att fÄ svar pÄ frÄgan hur förskolepedagogers förhÄllningssÀtt i lek tydliggörs som ett redskap för lÀrande, genomfördes en kvalitativ undersökning med hjÀlp av filmobservationer. Underökningen har gjorts pÄ tvÄ förskolor i olika kommuner. Resultatet av undersökningen visar att pedagogerna anvÀnder sig av leken eller ordnar sjÀlv leksituationer för att ta tillvara lÀrande tillfÀllen som dyker upp under lekens gÄng nÀr de vill fÄnga barnens intresse och uppmÀrksamhet.

Vilka arbetssÀtt anvÀnds för att frÀmja flersprÄkiga elevers sprÄkutveckling? : Varierade metoder med inslag av olika kulturer i undervisning

Syftet med studien Àr att ta reda pÄ vilka arbetssÀtt och metoder som anvÀnds i klassrummet för att frÀmja flersprÄkiga elevers sprÄkutveckling samt hur skolan tar tillvara olika kulturer som finns i elevernas hem i undervisningen. Observationer och intervjuer har genomförts med fyra lÀrare pÄ fyra olika skolor i Mellansverige. Av resultatet framgÄr det att skolorna anvÀnder varierande arbetssÀtt för att frÀmja andrasprÄksinlÀrning men ocksÄ vilka arbetssÀtt som anvÀnds mest. Resultatet visar ocksÄ att skolorna har en positiv syn pÄ olika kulturella bakgrunder men Àven att skolorna anvÀnder sig av kulturerna i mindre utstrÀckning Àn vad studerad litteratur rekommenderar.Arbetets slutsatser Àr att lÀrarna Àr medvetna om arbetssÀtten och hur de gynnar flersprÄkiga elever samt att de Àr medvetna om att olika kulturer ocksÄ bör ha en större roll i undervisningen Àn de ges nu..

Att fÄ vara en av mÄnga stÀmmor i klassens kör : En studie av hur olika uttryck av flerstÀmmighet gestaltas i lÀs- och skrivlÀrandet

SammanfattningFlerstÀmmighet Àr ett Äterkommande begrepp i vÄr lÀrarutbildning. Vi anser att flerstÀmmighet Àr en viktig del för skolans kunskapsuppdrag. VÄr avsikt med examensarbetet har varit att fördjupa vÄr kunskap om flerstÀmmighet och hur det gestaltas i elevernas lÀs- och skrivlÀrande och att undersöka vilka olika uttryck av flerstÀmmighet som framtrÀder i klassrummet.Metoden för arbetet Àr en etnografisk forskningsmetod, dÀr vi valt att anvÀnda oss av deltagande observationer, kvalitativa intervjuer och i elevintervjuerna hade vi som utgÄngspunkt en mindmap. Vid analysen av vÄrt material framtrÀdde sedan fyra olika kategorier av flerstÀmmighet som blev centrala i vÄrt resultat och vÄr diskussionsdel.UtifrÄn vÄr undersökning och den forskningslitteratur vi tagit del av har vi funnit att det finns mÄnga tillfÀllen till flerstÀmmighet och att elevers erfarenhet tas tillvara pÄ. Det som vi sett Àr att elevers erfarenheter i Ànnu större utstrÀckning borde ingÄ i undervisningen.

Effektiv armeringsredovisning med hjÀlp av BIM

Bakgrunden till detta examensarbete Àr att PapyrusomrÄdet i Mölndals Kvarnby stÄr inför en omfattande ombyggnad. OmrÄdet har till stora delar stÄtt övergivet sedan tillverkningen upphördeÄr 2006. I omrÄdet finns dock stora kulturvÀrden som bör tas tillvara pÄ samt bevaras. Syftet med examensarbetet Àr att utreda hur byggnad 18 pÄ omrÄdet kan tas tillvara pÄ och vilka nyaverksamheter som kan vara lÀmpliga för byggnaden i det nyplanerade omrÄdet. I examensarbetet utförs 3 delstudier för att undersöka vilka verksamheter som lÀmpar sig bÀst för byggnaden och för omrÄdet.

Vad var det som SAS egentligen? : Hur hanterar SAS kundens synpunkter?

NÀr kunden upplever ett missnöje över den tjÀnst de erhÄllit vÀljer somliga att kontakta nÄgon pÄ företaget för att framföra sina synpunkter och Äsikter angÄende det som de upplevt som bristande i tjÀnsten. Frontlinepersonal Àr oftast de som har den första kontakten med kunden och som dÄ tar emot kundens synpunkter. Denna information som kunden ger Àr viktig för företaget att ta tillvara pÄ för att i ett senare skede eventuellt kunna anvÀnda informationen till förbÀttring av tjÀnstekvalitén. Syftet med denna uppsats Àr att undersöka hur frontlinepersonalen inom SAS hanterar kundernas Äsikter och synpunkter. För att genomföra undersökningen intervjuades sju anstÀllda vid SAS servicedisk pÄ Arlanda.

Utvecklingssamtal ? ideal och verklighet. En studie om hur verktyget anvÀnds i praktiken.

Titel: Utvecklingssamtal ? ideal och verklighet. En studie om hur verktyget anvÀnds i praktiken. Författare: Gustafson Stina, Johansson Maria, Netterberg Jessica Handledare: Göran Alsén Institution: Institutionen för ekonomi och management, Blekinge Tekniska Högskola Kurs: Kandidatarbete inom företagsekonomi, 10 poÀng Syfte: I en marknad som Àr sÄ förÀnderlig, konkurrensutsatt och teknikintensiv sÄsom it-telekombranschen Àr det viktigt att skapa en lÀrande miljö och undvika resursslöseri av kunskap och kompetens. I litteraturen presenteras ett antal verktyg som kan anvÀndas för att undvika sÄdana problem, exempelvis utvecklingssamtal.

Mattespel för datorn : Analys av digitala lÀromedel Àmnade för matematikundervisningen

Syftet med denna rapport Àr att fÄ mer kunskap om hur digitala lÀromedel kan frÀmja eleverskunskapsbildning i matematikundervisningen. Denna kvalitativa c-uppsats omfattar tvÄ delar. Denförsta delen bestÄr i att utveckla ett verktyg för att kunna analysera datorprogram gjorda förmatematikundervisning. Detta verktyg baseras pÄ tidigare analysverktyg, litteratur samt egnaerfarenheter. Den andra delen bestÄr i att analysera tre olika programvaror med hjÀlp av verktyget föratt se hur det fungerar samt se pÄ vilka sÀtt programvarorna frÀmjar matematikundervisningen.Resultatet visar att verktyget fungerar bra och att de testade programmen Àr mycket olika och att allahar sina egna styrkor för att underlÀtta matematikundervisningen.

Migrering av transaktionstunga legacy-system : En fallstudie hos Handelsbanken

Syftet med den hÀr studien Àr att fÄ en större förstÄelse av hur verkligheten ser ut gentemot förskolans uppdrag som stÄr skrivet i lÀroplanen vad gÀller Studien bygger pÄ en enkÀtundersökning dÀr förskollÀrare, barnskötare och pedagoger med annan utbildning har deltagit. Dock har jag valt att utgÄ frÄn förskollÀrarnas svar pÄ enkÀten. Studien visar att majoriteten av förskollÀrare besöker naturen ibland oavsett pedagogens Älder. De aktiviteter som vanligtvis sker i naturmiljö Àr fri lek och motoriska aktiviteter. Det finns Àven inslag av exempelvis trÀdgÄrdsarbete samt berÀttande av sagor. FörskollÀrarnas uppfattning om det egna arbetslagets kompetens inom naturkunskap Àr att, majoriteten av förskollÀrare anser att deras medarbetare har tillrÀckligt med kunskap för att bedriva en meningsfull verksamhet i naturen.

Matematik i Lilla nollan och dom andra

Syftet med denna studie Àr att undesöka vilket matematiskt innehÄll förskollÀrare synliggör vid anvÀndning av bilderboken Lilla nollan och dom andra. För att besvara studiens frÄgestÀllningar har bÄde observationer och kvalitativa intervjuer anvÀnts. TvÄ förskollÀrare frÄn en förskola valdes ut. Barnen som deltog vid observationerna var 4-5 Är gamla. Resultatet visar att förskollÀrarna synliggör ett brett matematiskt innehÄll i den ovannÀmnda bilderboken.

Det moderna goda boendet - Effektivisering av bostaden med fokus pÄ att skapa ett integrationsökande koncept för bostadsomrÄden

Bakgrunden till detta examensarbete Àr att PapyrusomrÄdet i Mölndals Kvarnby stÄr inför en omfattande ombyggnad. OmrÄdet har till stora delar stÄtt övergivet sedan tillverkningen upphördeÄr 2006. I omrÄdet finns dock stora kulturvÀrden som bör tas tillvara pÄ samt bevaras. Syftet med examensarbetet Àr att utreda hur byggnad 18 pÄ omrÄdet kan tas tillvara pÄ och vilka nyaverksamheter som kan vara lÀmpliga för byggnaden i det nyplanerade omrÄdet. I examensarbetet utförs 3 delstudier för att undersöka vilka verksamheter som lÀmpar sig bÀst för byggnaden och för omrÄdet.

Pedagogernas roll i barnens lek

Syftet med studien Àr att undersöka pedagogerna pÄ tvÄ avdelningar och hur de arbetar beroende pÄ lokaler och miljöer, inom lekens ramar. Vi ville Àven undersöka om pedagogerna endast deltar i den styrda leken eller om de ocksÄ deltar och styr upp den fria leken. FrÄgestÀllningar som vi anvÀnde i studien Àr; finns det nÄgon skillnad pÄ pedagogernas arbetssÀtt nÀr det gÀller lek, beroende pÄ miljön? Vi ville ocksÄ undersöka hur miljöerna skiljer sig mellan de olika förskolorna, och dessutom om pedagogerna tar tillvara pÄ lekens utvecklingsmöjligheter. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av egna observationer, intervjuer och analyser. Observationerna och intervjuerna gjordes pÄ tvÄ förskolor, varav den ena Àr en nybyggd förskola och den andra Àr en Àldre. Det empiriska materialet analyserades utifrÄn vÄr tidigare forskning.

Att planera för det oundvikliga : Krisplanering vid Upplands Lokaltrafik AB

DÄ kriser blivit en allt vanligare del av organisationers vardag har forskningsomrÄdet som behandlar detta vÀxt kontinuerligt. FÀltet kallas crisis management och angriper organisationskriser frÄn tvÄ perspektiv, dels planeringen inför framtida kriser och dels hanteringen av krisen nÀr den vÀl brutit ut. I denna uppsats har vi valt att fokusera pÄ den förstnÀmnda aspekten och undersökt och analyserat hur Upplands Lokaltrafik AB (UL) utefter vÄrt teoretiska ramverk arbetar med planering för kriser. För att undersöka detta har vi genomfört en intervju med företagets informationschef, tillika ansvarig för UL:s krisplanering, samt studerat deras dokumenterade krishanteringsplan. VÄr undersökning visar att de inom organisationen arbetar mÄlmedvetet med de olika delarna av krisplaneringen, ett arbete som fortlöpande uppdateras allt eftersom nya lÀrdomar dras.

Frivillig nÀrvaro - hur reagerar eleverna?

I denna uppsats intervjuas pedagoger för att undersöka hur en skola hanterar mÄngfalden bland eleverna. Syftet med undersökningen Àr dels att analysera vad mÄngfald innebÀr för respondenterna dels att undersöka i vilken utstrÀckning elevernas erfarenheter och kulturella bakgrund tas tillvara i undervisningen. Vi vill ocksÄ se hur dessa frÄgor framstÀlls i litteratur. Alla tillfrÄgade i undersökningen lÀgger etnicitet i begreppet mÄngfald och alla utom en anger det som det allra första de tÀnker pÄ. Vid utförligare beskrivning nÀmns Àven kön, social klass, sexualitet, funktionshinder och intressen som delar av mÄngfalden.

GenerationsvÀxling förnöjer! - Tio svenska chefer ger sin syn pÄ det framtida ledarskapet

Syftet med denna studie Àr att studera utvecklingstendenser för det framtida ledarskapet som en konsekvens av den omfattande generationsvÀxlingen mellan 40- och 80-talister, som sker i svenskt arbetsliv idag. Studien har sökt svar pÄ hur dagens chefer uppfattar de nya medarbetarna och hur de tar tillvara och utvecklar sitt humankapital för att hantera en sÄdan förÀndring. Metod: Denna studie Àr baserad pÄ en kvalitativ metod. Vi har under insamlingen av det empiriska materialet parallellt arbetat med att samla in teori och dÀrmed har vi anvÀnt oss av en abduktiv metodSlutsats: Med utgÄngspunkt i vÄrt teoretiska ramverk och vÄrt empiriska material kan vi utlÀsa att generationsvÀxlingen kommer att stÀlla krav pÄ ett förÀndrat ledarskap. Det svenska ledarskapet har sedan lÀnge prÀglats av medbestÀmmande och delaktighet.

<- FöregÄende sida 12 NÀsta sida ->