Sökresultat:
792 Uppsatser om Ta tillvara pć mat - Sida 14 av 53
Upplevelsen av att leva med smittsam sjukdom: en litteraturstudie
Att drabbas av smittsam sjukdom Àr fysiskt, psykiskt krÀvande och har en stor pÄverkan pÄ det dagliga livet. Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva personers upplevelser av att leva med en smittsam sjukdom. 15 kvalitativa artiklar lÄg till grund för litteraturstudien och analyserades med hjÀlp av kvalitativ innehÄllsanalys med manifest ansats. Analysen resulterade i fem kategorier: Att vara rÀdd, inte ha kontroll och kÀnna sig uppgiven: Att bli invaderad och hindrad av trötthet: Att oroa sig för att smitta andra och dÀrmed ha behov av information och stöd: Att kÀnna sig utstött, straffad och att inte rÀcka till: Att acceptera sin sjukdom och gÄ vidare. Hela individen och dennes vardag pÄverkades och det fanns ett behov av stöd och information för att kunna hantera situationen pÄ ett tillfredstÀllande sÀtt.
Empowerment- ett omvÄrdnadsmÄl
Bakgrund: Patientempowerment innebÀr för patienten ett större ansvarstagande och delaktighet i vÄrden Àn vad som traditionellt förekommer. För att detta ska bli möjligt krÀvs att vÄrdpersonal lÄter patienten ingÄ i vÄrdteamet och vÄgar ifrÄgasÀtta sin egen maktposition. Framtidens generationer kommer med stor sannolikhet att stÀlla allt större krav pÄ inflytande vilket talar för behov av förÀndring. Syfte: Hur upplever KOL-patienter information och stöd frÄn vÄrdpersonal? Metod: Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med induktiv ansats.
Analys av avvikelse- och Ă€rendehanteringen i AvĂrS : Med fokus pĂ„ ett kĂ€rnkraftverks sĂ€kerhetskultur
PĂ„ det svenska kraftverket anvĂ€nds ett avvikelse- och Ă€rendehanteringssystem vid namnAvĂrS, som syftar till att man pĂ„ ett enkelt och strukturerat sĂ€tt ska kunna ta tillvara pĂ„ ochha kontroll över alla Ă€renden, erfarenheter och avvikelser. Detta för att fĂ„ igĂ„ng den sĂ„ viktigaerfarenhetsĂ„terföringen som syftar till att lĂ€ra av gamla erfarenheter och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt spararesurser och öka sĂ€kerheten. Dock fungerar detta inte i den mĂ„n det var tĂ€nkt utan AvĂrS harstött pĂ„ motstĂ„nd i organisationen. För att identifiera varför denna situation uppstĂ„tt utfördesförst en förstudie med syfte att försöka lokalisera problemomrĂ„den och skapa enkunskapsgrund inför de kommande intervjuerna. DĂ€refter utfördes 18 st.
SprÄkstörning hos elever : hur olika pedagoger arbetar för att minska elevers tal och sprÄkutveckling
Syftet med denna studie Àr att undersöka hur nÄgra lÀrare och talpedagoger anser sig ge barn med sprÄkstörningar goda förutsÀttningar för att frÀmja deras tal- och sprÄkutveckling i förskolklass samt Är 1 och 2. I syfte att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningen intervjuades sex olika pedagoger: tvÄ förskollÀrare, tvÄ talpedagoger och tvÄ specialpedagoger med erfarenhet av att arbeta med sÄ kallade sprÄkstörda barn i Äldrarna 6-8 Är. Resultatet visar frÀmst pÄ respondenternas arbetssÀtt, men Àven deras kartlÀggningar över barns sprÄkutveckling och respondenterna nÄgot differentierade syn pÄ vad en sprÄkstörning innebÀr. Flera av de intervjuade menade att det skulle behövas mer tid till specificerad sprÄkundervisning samt att kartlÀggningar Àr betydelsefulla för pedagoger för att se elevernas styrkor i sprÄket. Elevens starka sidor/sinnen mÄste tas tillvara i undervisningen för att eleven med sprÄkstörning ska kunna tillgodogöra sig den lÀttare.
Drama - som Àmne och metod
Det hÀr arbetet riktar sig till förskollÀrare, lÀrarstuderande och lÀrare inom skolvÀsendet samt inom barnomsorgen.Vi Àr tvÄ lÀrarstuderande vid UmeÄ universitet som lÀnge funderat pÄ hur dramaarbetet har sett ut och ser ut i skolorna idag. I och med detta arbete har vi haft som avsikt att uppmÀrksamma just detta och vi ville ge en insikt i hur viktigt drama kan vara i undervisningen för eleverna. Vi ville Àven visa att drama Àr mycket mer Àn bara teater. I drama ingÄr Àven lek och skapande. Vi valde att intervjua personer som arbetar med drama i sin undervisning för att fÄ svar pÄ frÄgestÀllningarna kring detta arbete.Det vi funnit Àr att alla lÀrare kan arbeta med drama i undervisningen om engagemanget finns.
FrÄn dagis till förskola- En utvecklingsprocess i tid
Syftet med denna uppsats Àr att pÄvisa skillnader mellan daghem och förskola som verksamheter. Vi vill undersöka pÄ vilket sÀtt förskolan Àr mer pedagogiskt utvecklad och genomtÀnkt Àn daghemsverksamheten var. Uppsatsen bestÄr av litteratur som behandlar relevant forskning kring utvecklingen frÄn daghem till förskola och vad det innebÀr för förskollÀraren. Med stöd av litteraturen valde vi att göra en enkÀtundersökning dÀr respondenterna fick tillfÀlle att fritt besvara frÄgor kring sitt förhÄllningssÀtt till de förÀndringar som har pÄverkat verksamheten och yrkesrollen. Undersökningen Àr gjord pÄ 25 slumpmÀssigt utvalda förskolor i en kommun i SkÄne och bland dessa svarade 17 respondenter.
Kulturellt perspektiv pÄ barns lek inom förskolan
Barns lek Àr betydelsefull för deras utveckling och hur barn fungerar som sociala mÀnniskor. I leken tar barnen in de erfarenheter som de upplevt och utvecklar dessa i gemenskap med andra. VÄr kulturella och sociala bakgrund formar oss till den vi Àr. Mitt intresse för barns lek och hur man pÄ olika sÀtt kan se lek utifrÄn olika perspektiv ligger som grund för denna studie. Syftet med studien var att ta reda pÄ hur förskollÀrare berÀttar att de tillvaratar kulturen i barns lekar samt hur de sedan arbetar med detta.
TillvÀgagÄngssÀtt som skolledare utvecklar och anvÀnder vid kriser
Ledarskapet i dagens arbetsliv innefattar mÄnga roller och uppgifter. En av dem Àr att ta tillvara pÄ humankapitalet pÄ bÀsta sÀtt. Detta kan handla om faktorer som motivation, arbetstillfredsstÀllelse och möjlighet till vidareutveckling men ocksÄ om uppgifter som hamnar utanför vardagens och organisationens vanliga liv; att handskas med kriser. Syftet med studien var att undersöka vilka tillvÀgagÄngssÀtt skolledare utvecklar och anvÀnder vid kriser. Teorier och forskning pÄ omrÄdet kris, krishantering och ledarskap beskriver vikten av kunskap, erfarenhet, kommunikation, handlingskraft samt möjligheterna till olika samarbets- och samverkanspartners.
LÀsstunden i förskolan : pedagogers syn pÄ lÀsstunden i förskolan
LĂ€sstunden Ă€r nĂ„got som författaren till denna uppsats, ser som en sjĂ€lvklarhet i förskolan, men finns det en tanke bakom lĂ€sstunden och har lĂ€sstunden och pedagogernas syn pĂ„ den förĂ€ndrats genom Ă„ren? Ăr lĂ€sstunden nĂ„got planerat eller spontant? Detta Ă€r nĂ„got som vi vill undersöka dĂ„ vi mött sĂ„ mĂ„nga olika svar pĂ„ denna frĂ„ga under vĂ„r utbildning. Vi valde att intervjua fem pedagoger om hur de ser pĂ„ lĂ€sstunden idag och nĂ€r de började sitt yrkesverksamma liv. Samt om de har ett syfte bakom lĂ€sstunden. Resultatet visar att de flestahar en tanke bakom lĂ€sstunden men att det oftast sker vid spontana tillfĂ€llen.
HÄllbara byggnader - En studie om miljöcertifieringssystemet Miljöbyggnad och miljöbyggprogram i Göteborg, Stockholm och Malmö
Bakgrunden till detta examensarbete Àr att PapyrusomrÄdet i Mölndals Kvarnby stÄr inför en omfattande ombyggnad. OmrÄdet har till stora delar stÄtt övergivet sedan tillverkningen upphördeÄr 2006. I omrÄdet finns dock stora kulturvÀrden som bör tas tillvara pÄ samt bevaras. Syftet med examensarbetet Àr att utreda hur byggnad 18 pÄ omrÄdet kan tas tillvara pÄ och vilka nyaverksamheter som kan vara lÀmpliga för byggnaden i det nyplanerade omrÄdet. I examensarbetet utförs 3 delstudier för att undersöka vilka verksamheter som lÀmpar sig bÀst för byggnaden och för omrÄdet.
Genuspedagogen - en studie om genuspedagogens roll och arbete i skolans jÀmstÀlldhetsarbete
Skolan och dess pedagoger, har som uppdrag enligt styrdokumenten att aktivt arbeta med jÀmstÀlldhet. Genuspedagoger har utbildats för att delge grundlÀggande kunskaper i genus och jÀmstÀlldhet till pedagoger ute i verksamheterna. Detta för att pedagogerna ska kunna bemöta flickor och pojkar pÄ ett professionellt och likvÀrdigt sÀtt. Examensarbetets syfte Àr att undersöka hur genuspedagoger arbetar och hur deras kunskaper tas tillvara och tillÀmpas av andra pedagoger i skolans jÀmstÀlldhetsarbete. Intervjuer har valts som metod för undersökningen och de intervjuade Àr tre genuspedagoger samt tre pedagoger som har ett nÀra samarbete med en genuspedagog.
Diagnostiskt test i matematik kurs A : Hur har elevernas matematikkunskaper Àndrats vid kursens slut?
                    Syftet med undersökningen Àr att ta reda pÄ hur pedagoger i förskola och förskoleklass kan arbeta för att göra barns lÀrande kring grundlÀggande taluppfattning lustfyllt i meningsfulla sammanhang. Undersökningen bygger pÄ kvalitativa intervjuer med tre förskollÀrare och tvÄ matematikutvecklare. Vi anvÀnde oss av semistrukturerade frÄgor. Av resultaten framgÄr att pedagogerna har en medveten och strukturerad planering dÀr barnen utmanas pÄ rÀtt nivÄ. Pedagogerna bÄde vÀcker intresse för matematik och tar tillvara pÄ barnens egna idéer. Det gör att barnens grundlÀggande taluppfattning stÀrks pÄ ett lustfyllt och meningsfullt sÀtt och barnen utvecklar lust att lÀra och tillit till sin egen förmÄga. Slutsatserna av undersökningen Àr att dialogen mellan pedagog och barn Àr mycket betydelsefull.
Förskolepedagogers arbetssÀtt i naturmiljö : En enkÀtstudie med pedagoger i förskolans verksamhet
Syftet med den hÀr studien Àr att fÄ en större förstÄelse av hur verkligheten ser ut gentemot förskolans uppdrag som stÄr skrivet i lÀroplanen vad gÀller Studien bygger pÄ en enkÀtundersökning dÀr förskollÀrare, barnskötare och pedagoger med annan utbildning har deltagit. Dock har jag valt att utgÄ frÄn förskollÀrarnas svar pÄ enkÀten. Studien visar att majoriteten av förskollÀrare besöker naturen ibland oavsett pedagogens Älder. De aktiviteter som vanligtvis sker i naturmiljö Àr fri lek och motoriska aktiviteter. Det finns Àven inslag av exempelvis trÀdgÄrdsarbete samt berÀttande av sagor. FörskollÀrarnas uppfattning om det egna arbetslagets kompetens inom naturkunskap Àr att, majoriteten av förskollÀrare anser att deras medarbetare har tillrÀckligt med kunskap för att bedriva en meningsfull verksamhet i naturen.
Arbetsterapeuters kliniska resonemang för att frÀmja folkhÀlsa i primÀrvÄrden: beskrivet ur ett rehabiliteringsperspektiv
Syftet med studien var att beskriva arbetsterapeuters kliniska resonemang i folkhÀlsoarbetet inom primÀrvÄrden. Den undersökta gruppen bestod av tio arbetsterapeuter med 1- 26 Ärs yrkeserfarenhet. Arbetsterapeuterna intervjuades med en öppen frÄgestÀllning samt fick Àven berÀtta om ett patientfall. Intervju utskrifterna analyserades utifrÄn en kvalitativ innehÄlls analys. Analysen utmynnade i tre kategorier.
Varför specialpedagog i förskolan? En studie kring förskollÀrarnas syn pÄ behovet av specialpedagog i förskolan
Syfte: Syftet med studien Àr att ta reda pÄ förskollÀrarnas syn pÄ behov, anvÀndning och relevans av specialpedagogiska kunskaper och specialpedagoger i förskolan samt hur förskol-lÀrare tar tillvara pÄ specialpedagogisk kunskap i nuet. ? Under vilka former ges det specialpedagogiska stödet?? Hur ser förskollÀrarna pÄ behovet av specialpedagogisk kunskap i förskolan?? PÄ vilket sÀtt anser förskollÀrarna att den specialpedagogiska kunskapen tas tillvara pÄ i förskolan?? Hur hanterar förskollÀrarna svÄrigheter som barn uppvisar. Teori: Studiens teori kommer att ses utifrÄn ett systemteoretiskt helhetsperspektiv. Gruppen, i gÀllande studien, pedagogerna, specialpedagog och barngrupp, ska ses utifrÄn ett öppet system.