Sökresultat:
3138 Uppsatser om Sunday service - Sida 27 av 210
Vem leder kyrkan? : En studie av diskursen kring maktrelationer i Svenska kyrkan
The study has shown that retailers in the mid-price segment differentiate their brand through developing a strong company identity around the brand. The personality involves store atmosphere, merchandise and advertising. Larger companies have chosen to lay the responsibility on management level, which facilitates on store level. By controlling the strategies on a central level the company can make sure that the stores are steered in the direction that the company wants them to be steered in, and also that they follow the positioning-concept. The company can also devote its efforts to working with its core value, which is service.
Dotterbolags autonomi och initiativförmåga i en centraliseringsprocess : en studie av Stora Ensos dotterbolag
Papperskoncernen Stora Enso har sedan år 2002 påbörjat arbetet med en process förkostnadseffektivisering. Konceptet benämns Stora Enso Shared Service (SESS). Skalfördelarska fås genom att funktioner hos dotterbolagen flyttas till gemensamma Service Center.Enheter som lyfts ur är framförallt administrativa tjänster där varje center ansvarar för enspecifik administrativ tjänst. Vad som sker är alltså i grund och botten encentraliseringsprocess.Hur påverkar då denna centralisering dotterbolaget? Kommer processen att påverkadotterbolagens självbestämmanderätt (autonomi) och entreprenörsanda (initiativförmåga)?Stora Ensos koncernledning vill dra nytta av skalfördelar och på så sätt kostnadseffektivisera.Men de vill samtidigt inte att detta skall påverka dotterbolagen negativt.
Varför väljer företag/organisationer att använda en Application Service Provider (ASP)?
Outsourcing är en företeelse som, trots att den egentligen är relativt gammal, fått sitt genombrott under 1990-talet. En Application Service Provider (ASP) är en ny typ av företag som bygger vidare på konceptet för outsourcing. Genom att anlita en ASP kan ett företag/organisation få tillgång till applikationer utan att behöva köpa licenser eller hårdvara.Det finns flera anledningar till att ett företag/organisation väljer att använda sig av ASP. Genom att intervjua företag/organisationer som använder ASP har en undersökning gjorts om vilka anledningar, så kallade faktorer, som varit avgörande då beslutet att anlita en ASP togs. Utgångspunkten för undersökningen har varit anledningar som ASP-marknaden och dess analytiker menar är orsaker till att ASP väljs.
Bör införandet av ?application service provider?- modellen medföra förändrat fokus för företags IT-avdelningar?
Denna rapport syftar till att besvara frågan om det är nödvändigt att göra omfördelningar av befintliga IT-resurser för att erhålla största möjliga nytta med application service provider-modellen (ASP-modellen). Rapporten besvarar även frågan om hur IT-avdelningens fokus hos en ASP-kund påverkats av det nya arbetssättet. De svar som presenteras i rapporten visar på att en omfördelning av IT-resurserna kan vara en bidragande orsak till att införandet av ASP anses lyckat. Vidare påvisar rapporten att efter att ASP införts försvinner vanligtvis en del av de tekniska arbetsuppgifterna och undersökningen som gjorts pekar mot att IT-avdelningen får ansvar för att ta fram krav för vidare samarbete med ASPn. Ansvaret yttrar sig genom att någon på företaget får ansvaret för att kontrollera om leverantören håller de servicenivåer som kontraktet fastställer.
Studie av sambandet mellan räddningstjänstens förebyggande insatser och anlagda skolbränder : analys av behovet av stöd och vägledning
The purpose of this report is to study the relationship between the rescue service fire prevention activities and the number of arson fires in schools. An objective of the project is also to investi-gate the need of developing national methods for fire prevention. The results are based on a questionnaire study among 35 fire departments and further interviews with five of them. The results indicate that there is a relationship between the rescue service fire prevention activities and the number of arson fires in schools. The relationship is positive in the sense that arson fires in schools decrease with increasing prevention activities.
Är läkemedelsberoende en fråga för socialtjänsten?
The purpose of this thesis was to increase our understanding of how the social service in Sweden deals with reported incidents of addiction to medicines. Another purpose was to point out the different opinions concerning addiction to medicines amongst actors as well as possible ways to handle the problem.We have conducted a quantitative and qualitative e-mail survey targeting all communities in Sweden, with the ambition of gaining further knowledge about the role and responsibility of the social service concerning reports of addiction to medicines. Two quantitative questions were one asked about how many clients requested/were reported for needing help with their drug abuse alone, and the second question about how many clients needing help for drug abuse as a part of a wider addiction.The survey revealed that the social services judge their role/responsibility differently; some take the main responsibility while others think that drug abuse is created by the general health care and should be handled by this organization as well. In relation to the estimated amount of drug addicts in Sweden only a small part are in contact with the social service..
Vilka faktorer i service branschens arbetsmiljö har betydelse för social trötthet?
Titel; Vilka faktorer i service branschens arbetsmiljö har betydelse för social
trötthet? Hur ser sambanden ut mellan utbrändhet och social trötthet?
Författare; Jennie Andersson
Nyckelord; Utbrändhet, Social trötthet, arbetsmiljö
Syftet med undersökningen har varit att få fram vilka faktorer i service
branschens arbetsmiljö som har betydelse för social trötthet samt undersöka
eventuella samband mellan utbrändhet och social trötthet. Undersökningen är
riktat mot vårdanställda och reseledare då tidigare undersökning påvisat
samband mellan social trötthet och reseledare.
Undersökningen är av en kvantitativ metod i form av en enkät. Denna enkät
skickades ut till sammanlagt 110 personer i service branschen (vårdanställda
och reseledare).
Service ur ett medborgarperspektiv : Skatteverket: service eller kontroll?
Service är ett svårdefinierat ord och upplevs på olika sätt beroende på situation och person. Service kan också yttra sig, och erbjudas på olika sätt beroende på organisation. Tanken med uppsatsen var att undersöka hur service genom personlig kontakt upplevs i en offentlig organisation, där service kanske inte direkt förknippas med just den organisationen, nämligen Skatteverket. Undersökningen genomfördes på Skatteverkets lokalkontor på Södermalm i Stockholm under våren 2004. Större delen av materialet samlades in på plats genom enkäter, som besökarna besvarade.
Application Service Provider, lever modellen upp till förväntningarna?
Allt sedan datorer började användas som en resurs i företag har mindre företag sett de höga kostnaderna dessa fört med sig. I slutet av 1990-talet skapas en modell som möjliggör att hyra program från en Application Service Provider, ASP. Med ASP-modellen följer ett flertal förväntningar och fördelar om vad modellen kan tillföra i framförallt mindre företag. De ska till exempel till lägre kostnader få tillgång till program som kan öka deras konkurrensförmåga. Denna rapports fråga är om modellen lever upp till dessa förväntningar hos kunderna.Vid intervjuer som genomfördes med fem olika företag framkom bland annat att ASP-modellen kan möjliggöra ett minskat behov av egen IT-personal och att internt kunna ge användarsupport.
Vilka liberaliseringseffekter har brödupproren och situationen i Jordanien fått och varför? - en sammandrabbning mellan ekonomi och kultur
Denna uppsats utreder samspelet mellan politisk kultur och politisk ekonomi i Jordaniens politiska liberaliseringsprocess genom en litteraturstudie förankrad i kulturspecifik forskning. Det teoretiska huvudsyftet är att pröva Michael Ross teori om förhållandet mellan beskattning relativt offentlig service och politisk liberalisering, på en djupare nivå. Högre beskattning relativt offentlig service antas ge representation, politisk liberalisering och demokratisering. Vi kartlägger vilka kringliggande faktorer denna ekonomiska cost-benefit-modell fungerar tillsammans med.Vår slutsats är att den ekonomiska cost-benefit-modellen samspelar med en kulturell cost-benefit-modell. I Jordanien tillfredställde inte regimen befolkningens krav på subvention av exempelvis bränsle och basmatvaror.
Återkoppling till kunden - steget många företag glömmer
Sammanfattning
Titel: Återkoppling till kunden
? steget många företag glömmer
Författare: Johanna Labraaten och Fanny Murén
Bakgrund: Att värna om kundrelationer är viktigt inom de flesta branscher. Utifrån ett fastighetsföretags perspektiv strävar man alltid efter lojala hyresgäster och en långsiktig relation. Genom god service och kontinuerlig kommunikation skapas bra förutsättningar. Företagets hantering och kommunikation vid felanmälningar bidrar till hur hyresgästen upplever företaget.
Nätverk på nätet: Innovativt värdeskapande genom samarbete
A constantly increasing number of magazines are using the Internet as a business channel. One of these is Allt om Mat (All about Food). Together with expressen.se, Allt om Mat developed a food website, alltommat.se, which was introduced at the beginning of 2008. In this essay we investigate how alltommat.se developed its service concept. Further, we look at how this development has influenced and been influenced by relations among the three actors and the users.
Konstruktionen av kön : En studie om socialtjänstens yttranden i 3 § LVU (lagen om vård av unga)
The aim with this study was to examine how social service statement in 3 § social-judgements LVU (Swedish care of young persons act) produce ideas about gender. We have taken an interest in the production of both boys and girls and their mothers and fathers because there are clear differences in the description of these. From a historical perspective, the differences between gender in social assessments occurred despite the fact that discrimination is prohibited by law and despite the fact that social service shall work on the basis of an gender equality perspective. In the analysis and interpretation of the rulings we have been inspired by a critical discourse analysis. 30 social-judgements have been analyzed where of 15 concerns girls and 15 involve boys.
The Effects of Technology-Based Self-Service on Grocery Retail : A Swedish Case
Technology based self-service (TBSS) used in supermarket self-scanning checkouts is a relatively new phenomenon in Sweden. Studies on TBSS as a self- checkout device have been formerly carried out but with focus on the customer perspective. The authors therefore saw a challenge in covering the self-scan checkout concept, from a company perspective. The purpose of this research paper is to investigate, through a management perspective, the changes brought about by implementing an innovative TBSS system in Swedish supermarkets, and its effect on the competitiveness of the company. This is done by presenting and linking the theoretical framework and empirical study in the research.
Konkurrensstrategier : En studie om konkurrensen på den svenska kontaktlinsmarknaden
Title: Strategies for competition ? a study of the Swedish contact lenses market.Authors: Pernilla AArskog and Annika Lange.Background: As a market gets more mature and the competition increases, it is more important for a company to apply the right strategic perspective. There are four fundamental strategic perspectives for a service-oriented business: a core product-, a price-, an image- and a service perspective. This study is a about service management and take its point from the theories from the Nordic School about strategies for competition, customer value, perceived customer quality and customer loyalty.Purpose: The main purpose with this study is to analyze and evaluate how the actors at the Swedish market of contact lenses should compete to gain further competitive advantages.Method: The study includes four qualitative interviews with two traditional opticians and two Internet based businesses, but also a survey with 106 contact lens users is included.Analysis: In the analyse part of this thesis it was concluded that the traditional opticians conception about their customer not agrees with what the customer evaluate as important. Many of the customers have thought about changing their optician, and besides that do not recommend their optician, and can there for not be categorize as loyal customers.